Hedlund Cafe Racer

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
MT-03 har dämparen på sidan också.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
View attachment 435420[/QUOTE]


är det bara jag eller....men vinkeln på sving/stötis och dess infästning ser lite "rolig" ut- du får som bilden visar en gångjärns effekt vid fjädrings rörelse- typ...eller? det ledar ju inte "linjärt"då det nu om det fjädrar rör sej uppåt/ inåt- lixom som en cirkulär rörelse i infästningspunkten på stötisen i svingen.
jaja, bara en liten synpunkt som jag förmodar herrn har full koll på och att allt ännu är i sin linda...

ser fram emot fler bilder och dräggla på- råporr på högsta nivå!!!:tummenupp


//jj
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kommentaren om svingens utformning och utväxlingen/rörelsen på bakstöten, var jag inte helt med på? Det som kan vara lite klurigt att få till är att momentet i svingaxeln ska stämma hyfsat överens med den kraft och hävarm som den valda stötdämparen blir utsatt för, och samtidigt ska fjädringsvägen stämma med slaglängden på stötdämparen.

En variant på infästning av bakaxel i svingen. En fräst mojäng som bultas fast på CrMo-rören. Genom en profilanpassad passform mellan rör och aluminium, blir det ett kraftigt förband som inte kräver så stort åtdragningsmoment på bultarna. Unik lösning, tillräcklig funktion och tilltalande för ögat är målsättningen.

DRC500-11.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jo, eftersom jag är nybörjare på CAD, så bygger jag ibland modellerna på ett korkat sätt... Dvs jag tänker inte på att sätta mått och referenser på ett sätt som gör modellen möjlig att justera och anpassa när den är nästan färdig. Jag fick göra om svingen helt och hållet, och sen har jag klurat lite på speciella fästen till bakhjulet. Tanken är att klämma ihop fästet runt svingens rör (D=38,1mm) med några snygga M8 insex.

DRC500-12.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan har buell ett väldigt bra fungerande o kompakt stötdämparsystem som ligger under motorn.. Väldigt smutt är det..
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Flera timmar senare... Det vore lite kul att göra ändstyckena på svingen, frästa i 7075 och instuckna i svingens rör och limmade! Fast det krävs kanske både FEM-beräkningar och praktiska utmattningsprov för att övertyga SFRO om förträffligheten i denna konstruktion! Jaha? Nu kanske jag måste lära mig hur man modellerar svepande ytor, annars blir det väl ingen tank på eländet?

DRC500-17.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Att göra en CAD-modell av en tank var minsann inte helt lätt! Det är nästan jag tror att det är enklare att banka ut den IRL!

DRC500-18.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kutsen och sadeln är nog hyggligt färdigtänkta, men inte tanken. Nja, kanske färdigtänkt, men svårt att uttrycka det i en 3D-modell... Sen återstår den grannlaga uppgiften att omsätta 3D-modellen till en verklig alu-tank. Det lutar åt att jag skriver ut ritningar på spant, som man kan bygga en träplugg av och sedan passa aluplåten på och svetsa ihop.

DRC500-22.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Temat är ju modernt och klassiskt i en skön kombination, så gammaldags plåtskärmar i borstad aluminium eller rostfritt, ska det bli! Jag tänkte modernt kort framskärm och en typ "hugger"till bakskärm. Sen ska de sitta fast med klassiska stag som går runt utanpå skärmen.

DRC500-23.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du hittar aluminiumskärmar, berätta för mig var man får tag på dom, letat i några år.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Bra med länkar till skärmar!
Sen ska det nog vara en stor klassisk 7" framlykta. Undras om det finns såna med integrerade blinkers i reflektorn, som har alla nödvändiga E-märken?

DRC500-25.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bra med länkar till skärmar!
Sen ska det nog vara en stor klassisk 7" framlykta. Undras om det finns såna med integrerade blinkers i reflektorn, som har alla nödvändiga E-märken?

Du måste ha ett minsta avstånd mellan de lysande ytorna på +20cm (24 vill jag minnas att det var fram) så det lär bli klurigt integrerat i lyktan.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kanske lite mer race-look med nummerplåt fram och små lampor, fast det finns kanske inte heller några godkända?

DRC500-26.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kommit fram till att denna borde vara ett bra alternativ för kommande hembygge där jag behöver gömma undan laglig belysning på en hoj med racelook. Kräver ett 65mm hål och har hel/halv i samma lins.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, det var ju ett alldeles utmärkt alternativ om jag väljer nummerskylts-stuket! Tack för länken!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top