Hedlund Cafe Racer

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har frågat runt om om priser på Vincent 1000 och 1200cc motorer en i England ville ha 16000£ för en nybyggd 1200 och en i Tyskland ville ha 28000E för en startklar 1000cc

Inte så konstigt om man förstår arbetet och alla delar som ingår.

För ett antal år sedan kunde man köpa en komplett 675-motor från Triumph för 45 000:-
Kolla, på vilken hoj som helst, vad en ny vevaxel, nytt motorblock eller nytt topplock kostar.
Nya grejer som tillverkas, jämfört med Vincent, i stora mängder. Lägg sedan till att det inte är underbetalda asiater som gör jobbet.

http://www.worldoftriumph.com/trium...ck_01=&block_02=100062136-1-2&block_03=610412
http://www.worldoftriumph.com/trium...ck_01=&block_02=100062078-1-2&block_03=610412
http://www.worldoftriumph.com/trium...ck_01=&block_02=100062137-4-2&block_03=610412
https://www.bike-parts-honda.com/pi...1000RAD-2013-E_16-CBR+1000+RR+ABS+REPSOL.html
https://www.bike-parts-honda.com/pi...1000RAD-2013-E_15-CBR+1000+RR+ABS+REPSOL.html
https://www.bike-parts-honda.com/pi...1000RAD-2013-E_02-CBR+1000+RR+ABS+REPSOL.html

Lycka till med Hedlund!:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Inte så konstigt om man förstår arbetet och alla delar som ingår.

Lycka till med Hedlund!:tummenupp

Nej, inte en konstig summa egentligen, men det är mycket pengar för de flesta.

Tack, nu börjar det röra på sig så smått!


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Något i den här stilen?

76195a1b60ed2b2e5197079e37b1e1f2.jpg

Här blir jag liiiiiiiiite orolig att du är liiiiiiiiite för inspirerad av dessa höga arslen... Är det bra? Hojen ovan ser ut att ha en fjädringsväg på 300 mm! Minst!
Det är ju du som bygger och SÅKLART ska hojen se ut som DU vill.... men ÄNDÅ!!!!!!:)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Här blir jag liiiiiiiiite orolig att du är liiiiiiiiite för inspirerad av dessa höga arslen... Är det bra? Hojen ovan ser ut att ha en fjädringsväg på 300 mm! Minst!
Det är ju du som bygger och SÅKLART ska hojen se ut som DU vill.... men ÄNDÅ!!!!!!:)

Nja, så hög ska den inte bli, men inte heller helt horisontell. Lite mild "attack-vinkel"!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Inte så konstigt om man förstår arbetet och alla delar som ingår.

För ett antal år sedan kunde man köpa en komplett 675-motor från Triumph för 45 000:-
Kolla, på vilken hoj som helst, vad en ny vevaxel, nytt motorblock eller nytt topplock kostar.
Nya grejer som tillverkas, jämfört med Vincent, i stora mängder. Lägg sedan till att det inte är underbetalda asiater som gör jobbet.

/QUOTE]

Ja det är hyfsat mycket jobb att bygga motorerna, men cyklarna blir hyfsat vassa. Köper man vevhushalvorna från VOC kostar dom 40´och det blir inga seriebyggen så det tar tid. Tror inte att man är bekväm med att lägga ut jobbet på ngn som bygger för första gången...
Irving Vincent 2008 Daytona Winner.jpgIriving Vincent Goodwood.jpgIrving Vincent 186 Track.jpg
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag har frågat runt om om priser på Vincent 1000 och 1200cc motorer en i England ville ha 16000£ för en nybyggd 1200 och en i Tyskland ville ha 28000E för en startklar 1000cc
Hoppsan! Undra hur mycket en alkoholdriven backracer byggd av fabriken då är värd?
Går som ett skott, trottelsvar som en TZ350.

 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Känns lite märkligt att den första CAD-insatsen gäller att göra en modell av en gammal Norton-låda... MEN-men, man får ju börja med de givna komponenterna! Eller Lahi har nåt färdigt att erbjuda? :7peta

View attachment 434871

Ett alternativ för att slippa utvecklingsprojekt på transmissionssidan, kan ju vara att använda en RSD(Right Side Drive)-låda för motorer av H-D typ. Då får du ju dessutom startmotorfäste samt många våt- eller torrkopplingar att välja på .
http://bakerdrivetrain.com/collections/racing-performance
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Helt off-topic. Det görs ju även 1600 IrvingVincent i Australien.
Den här är nog billig.
Irvingvincent.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ett alternativ för att slippa utvecklingsprojekt på transmissionssidan, kan ju vara att använda en RSD(Right Side Drive)-låda för motorer av H-D typ. Då får du ju dessutom startmotorfäste samt många våt- eller torrkopplingar att välja på .
http://bakerdrivetrain.com/collections/racing-performance

Nu med 60% rabatt!!!!!! http://bakerdrivetrain.com/products/dd5-direct-drive-5-speed-transmission?variant=19560331715

- - - Updated - - -

Nja, så hög ska den inte bli, men inte heller helt horisontell. Lite mild "attack-vinkel"!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.


Bra. Nu kan jag sova gott!:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det får bli en bit i taget. Jag orkar inte göra ekrarna också... just nu. Bakhjul och växellåda definierar ju liksom hela bakdelen på hojen när framänden är hyggligt given av KTM gaffeln och RC 390-måtten.

Bakhjul.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det tar sin tid för amatören... Men vägen genom 3D CAD minimerar överaskningarna senare!

DRC500-3.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det tar sig. Har du tänkt rem eller kedja till primärdrivningen?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad använder du för program?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det tar sig. Har du tänkt rem eller kedja till primärdrivningen?
Rem, men helst skulle det också vara något annat än original 4-växlad Commando-låda. Jag fick två växellådor med i motorköpet, så det får duga inledningsvis.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vad använder du för program?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Inventor. 3D-musen som jag gav mig själv i julklapp var ett lyft! Men eftersom jag inte gått några utbildningar/kurser, så tar det lite tid innan man hittar lämpliga funktioner för det man vill åstadkomma. Men det är kul!

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om tomten är givmild i framtiden, kanske en TTI-låda, går att få med kick.:)
Blir det Commandotyp på koppling, hur gör du med ryckutjämnare.:va
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om tomten är givmild i framtiden, kanske en TTI-låda, går att få med kick.:)
Blir det Commandotyp på koppling, hur gör du med ryckutjämnare.:va
Mm, då man verkligen vara snäll, städa rummet och göra läxorna...

Med tanke på att Hedlund-motorn har en vevaxel som starkt påminner om en kvarnsten och motorgången är lite mera "fluff-fluff", så hade jag faktiskt tänkt strunta i det. Men det kanske får omvärderas...

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För dig borde det vara en smal sak att göra en engine shock absorber typ BSA eller Vincent om det visar sig behövas.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
För dig borde det vara en smal sak att göra en engine shock absorber typ BSA eller Vincent om det visar sig behövas.
Tack! Jo, "ingenting är omöjligt", som Gunde sa! Yamaha TT600 hade också en klurig ryckutjämnare på primärdrevet och i tillägg ett motsvarande fjäderelement i kopplingskorgen. Vi får väl se hur mycket kedjan kommer att flaxa!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top