Hedlund Cafe Racer

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kul grundkoncept, ser fram mot fortsättningen. Det kommer väl att bli en hel del justeringar när du mätt upp komponenterna och fått fram en mer färdig skiss. Blir det TTI-låda och Newbykoppling med remdrift? Eftersom jag är rysligt konventionell i mitt tänk och dessutom ganska kort, tycker jag att underlinjen kåpa/tank/säte är lite väl aggresiv. (Man blir det när man mest meckar Manx och Vincent). Undrar hur du ska placera oljetank och batteri? Inte helt lätt med den avgasrörsdragningen. Tyngdpunkens placering är en annan intressant fråga.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja jösses ja! På pappret har jag ju knappt inte behövt en enda kompromiss än! :)
Linjen är nog för aggressiv som du säger. Den behöver nog inte vara så många grader från den normalt horisontella, för att uppfattas som mera "aggressiv". TTI-låda hade ju varit mumma, men redan en Öhlinsgaffel fram gör ju betydande märken i kontot. Rem ska det nog vara, tänker jag. Oljetank och generator blir ju lite trix att få till. Jag har haft funderingar på en centralrörsram (typ Egli) som man också kunde gömma oljan i... Mer än 2 liter ska väl inte behövas? Min Husaberg klarar sig ju fint på 1,2 liter till både motor och växellåda. Kanske en något tillplattad oljetank ovanpå växellådan, ev utnyttja utrymmet mellan växellåda och motor, eller lägga den ovanför svinglagringen, eller i ett grövre centralt rör som också utgör främre motorfäste?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kommer du inte på nån bättre placering av generatorn skulle kanske Brough's placering, med en Altongenerator och kuggremsdrivning kunna funka
 

Bifogat

  • brough-superior-2.jpg
    brough-superior-2.jpg
    100.3 KB · Visningar: 191

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kanske naken?

053dc6e65c582bd4981a7c4d691cb969.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Inte fel med en naken, det går ju alltid att lägga till kåpa senare. Man kan ju ha en flyscreen av klassisk modell om man vill vara retro. Sett att en del lägger batteriet i kutsen. Eftersom du ju är bättre än många andra på dom tekniska lösningarna, har jag bara några estetiska funderingar.
Jag tycker att tanken på Rob North Trident är snygg och har linjer som borde kunna användas på din tänkta ram.
Åkte och tittade på en Norvin i dag som har en annorlunda sadel/kuts. Fördelen är att du får en trevlig lösning med baklyse och nummerplåt.
 

Bifogat

  • Rob North Trident.jpg
    Rob North Trident.jpg
    33.2 KB · Visningar: 124
  • Norvin.jpg
    Norvin.jpg
    204 KB · Visningar: 144
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Makalöst fräck motor du har. Blir nog fint!
Du skulle ju nästan haft en lätt och tätstegad låda till den där :brynad
 

Bifogat

  • CAM02784_zpsdivqmxbi.jpg
    CAM02784_zpsdivqmxbi.jpg
    85.2 KB · Visningar: 183
  • 20141014_214858_20141014_215133.jpg
    20141014_214858_20141014_215133.jpg
    223.8 KB · Visningar: 198

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nej nej du får inte sluta med ditt grymma projekt :glömdet

Nej föffan, det tänker jag inte göra! :tummenupp Men jag funderar på att göra fler lådor när denna är färdigutvecklad, testad och klar. Med fräst hus, integrerad oljepump och blablabla.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Höll på att skriva att en del hade kombinerad olje- och bensintank.......tills jag läste om en som provat och avrådde, oljan blir ju väldigt varm.
Finns dom som tycker det funkar.
En nackdel är att det blir svårmeckat om man tar av tanken ofta.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om oljetankvolym. Läst lite diskussioner om det. Verkar finnas mycket olika aspekter på det. Finns till och med dom som använt växellådan som oljetank (inte optimalt utan filter). Verkar vara beroende på vilken oljetemperatur man vill ha. Enligt Phil Irving (om läsaren inte vet vem det var, Googla) har fler motorer avlidit av för tjock olja än av för tunn. Sen ska ju oljeförbrukningen vägas in. Verkar som åsikten är att för racing eller moderat tempo - lite olja, för långa högfartskörningar - mycket olja. Jag skulle nog valt en tank på cirka 2,5 liter, fylld med 1,5 liter. En viktig punkt är att returen i tanken sitter så att du kan se returflödet genom tanklocket. Standardkoll vid start.
Ta t.ex. en Norton Manx. Konstruerad för att klara 6 varv på IoM, 36 mil på i stort sett fullgas. Ganska stor oljetank (4,2l). Eller Vincent twin. 3,5 liter oljetank, 6 timmar över 100Mph, 11 timmar med över 150 i snitt 1952.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Makalöst fräck motor du har. Blir nog fint!
Du skulle ju nästan haft en lätt och tätstegad låda till den där :brynad
Du får ursäkta att jag är så dåligt uppdaterad. Ja, det är klart att jag mer än gärna sätter tofflan på en Norton-låda, till förmån för något bättre! Vad består din låda av då?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du får ursäkta att jag är så dåligt uppdaterad. Ja, det är klart att jag mer än gärna sätter tofflan på en Norton-låda, till förmån för något bättre! Vad består din låda av då?

Den består av cbr1000rr växelaxlar och växelmekanism i ett eget aluminiumhus. (Det är en kassettlåda.) Cbr koppling som jag byggt nytt nav till med solid oil lager för att slippa trycksmord bussning eftesom kopplingen ska gå torr. Blir så kladdigt från lagringen annars :hihi Remhjul runt kopplingskorgen.
Jag har byggt en extern oljepump som ska trycksätta axlarna för drevens lagrings skull och den blir integrerad i huset till nästa låda för att slippa leta plats för en extern pump och dess drivning.
Huset caddade jag upp och _Andersson_ gjöt i alu. Nästa hus blir fräst.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är de grövsta dragen beslutade! Det blir en halsbrytande blandning av gammalt och nytt! Nu blir det uppmätning av motor/växellådsfästen så jag kan komma igång med CAD. Tomten kom med en 3D-mus, så det ska bli kul att komma igång.

186212ab3a0b7f71d69b8edae55caaed.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Känns lite märkligt att den första CAD-insatsen gäller att göra en modell av en gammal Norton-låda... MEN-men, man får ju börja med de givna komponenterna! Eller Lahi har nåt färdigt att erbjuda? :7peta

Växellåda.jpg
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Vad är det som är givet?
Ska du gjuta upp eget hus så hör av dig, finns bättre sätt än frigolit och garage..
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vad är det som är givet?
Ska du gjuta upp eget hus så hör av dig, finns bättre sätt än frigolit och garage..
Jag vet och tack för erbjudandet! Det känns som att utmaningen ligger i pryttlarna som ska vara inuti...

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Framänden kommer att bli från en KTM RC 390. Det verkar vara en hoj som styr lagom snabbt och har 320mm enkelskiva. Passar förhoppningsvis alldeles utmärkt med mina trådekrade motardhjul. Sen kan man dessutom köpa helt nya gaffelben inkl nedre krona och stystolpe för 2500 SEK på Ebay. Beställt!

:tummenupp
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jag har frågat runt om om priser på Vincent 1000 och 1200cc motorer en i England ville ha 16000£ för en nybyggd 1200 och en i Tyskland ville ha 28000E för en startklar 1000cc
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag har frågat runt om om priser på Vincent 1000 och 1200cc motorer en i England ville ha 16000£ för en nybyggd 1200 och en i Tyskland ville ha 28000E för en startklar 1000cc

Det var tunga priser :3freak
Snyggamotorer då MEN däämm !
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Här kortar jag en Norton-ram för att bättre passa med den tyskbyggda Vincent 1000 som ägaren köpt...

DSC_0013.JPG
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top