Hedlund Cafe Racer

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ok, men då är väl inte formspråket hos en Seeley 7R/G50 fel som utgångspunkt. Även om jag är en Nortongubbe, tycker jag att tanklinjerna är snygga. Funktionen ger formen. Halvkåpa ger ju lite racelook. En annan hoj som i mina ögon är vacker är Velocette Thruxton. Jag tror att det viktiga för betraktaren är att motorn syns, gärna med Thruxtonpipa.
Mycket vackra "classic racers" alla! Gamla bensintankar är ju snygga, men ger uruselt knäslut vid nedlägg. Form vs funktion. Hm. Ska det vara en hoj man tuffar fram med i nyutsprungen bokskog och lyssnar till motorns dunkande, eller en underhållande kurvmaskin som till och med går att pressa lite på en bandag? Jag befriande öppen (irriterande obeslutsam) än så länge!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej Mats. Hoppas att du är på bättringsvägen.
För egen del sitter jag lite fast i ngn form av café träsket men små front kåpor är fränt.View attachment 431953
Tack, Björn! Jodå, det går framåt! Benen ska väl sitta ihop tillräckligt nu, så sjukgympan börjar i nästa vecka! Jag har tjuvstartat lite på min rehabilitering i verkstan, men orkar inte så länge pga axeln och handen.

BMW och Guzzi går ju att få sådär coolt minimalistiska! Gömma oljetank, batteri och kablar/vajrar/slangar så att man kan se igenom. Jag tänker att det borde gå med en luftkyld stånka också!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
duccen i din post Nr.12 skulle jag satsa på alla dagar i veckan, gammal look med moderna väghållningsfrämjande grejor!! möjligt att tanken på just den skulle kunna vara lite av modernare slag- men annars är den jävvligt ball!

eller gå helt crazy och smeka ihop ett radikalt alu chassie med navstyrning och navlöst:D
har själv suttit och spanat på Foales sida och alla hans mer eller mindre lyckade kreationer- vissa grejor från han har ju inspirerat utvecklingen.

ahh- jag vet inte.....förr var jag ambivalent- men nu vet jag inte...!!

en kopp java/flaska med segelbåtafylle/en back bir/en BIB med rödtjut och en pall med rovan framför sej frigör nog lite tankeverksamhet:tummenupp

//jj
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Håller en Hedlund för bandag och snabbåka? Lite synd att bygga något sportigt som satan som sedermera rasar och halvt omöjligt att ordna bitar till om man inte gjuter själv
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Eller kanske en bisarr, as-dyr CNC-bonanza?

uploadfromtaptalk1467977440644.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Håller en Hedlund för bandag och snabbåka? Lite synd att bygga något sportigt som satan som sedermera rasar och halvt omöjligt att ordna bitar till om man inte gjuter själv

Hedlundare är välbyggda räsermotorer.
Om de är i ordning, så håller de.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mycket vackra "classic racers" alla! Gamla bensintankar är ju snygga, men ger uruselt knäslut vid nedlägg. Form vs funktion. Hm. Ska det vara en hoj man tuffar fram med i nyutsprungen bokskog och lyssnar till motorns dunkande, eller en underhållande kurvmaskin som till och med går att pressa lite på en bandag? Jag befriande öppen (irriterande obeslutsam) än så länge!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Urban Engström har byggt båda.
bambstor1.jpg

grodaskogtext2.jpg

Och mittimellan.
flat1.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag bjöd på en Gilera Saturno en gång i tiden. Då hade jag inte de 45000kr som krävdes och säljaren var såklart svår att pruta med! Det är ännu en mycket trevlig cykel att inspireras av!

.

Offtopic nu men...... de motorcyklar jag sålt genom åren har jag
sällan tänkt på i efterhand. Den saturnon jag missade för att ägaren insåg att han hellre hade kvar den för att ha något vackert att vila ögonen på när han njöt en bättre konjak en vinterkväll bredvid öppna spisen eller den 750 F1án jag var för sen på då jag inte tyckte man kunde ringa så sent på kvällen till folk man inte känner - eller den där db2SR´n jag inte kunde finansiera på ett vettigt sätt då.......alla de motorcyklarna har jag desto oftare tänkt på och undrat såväl vad det blivit av dem som hur det hade varit att ha dem under sina vingar....
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En kopia på din egen enkelsving. Olackad aluminiumtank och ingen kåpa.
Något i den här stilen?

76195a1b60ed2b2e5197079e37b1e1f2.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är en Hedlund 1000cc V2 gathoj som Stefan Farnell byggde på 80-talet. Vi rejsade mot varann på "Stans Snabbaste Hoj" på Bromma flygfält 1985. Den gick som ett skott minns jag. Ingen caferacer, men det var en reggad gathoj, så det kan ju vara intressant vad gäller frågan om det går att köra en Hedlund på gatan.
Hedlund.jpg
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är åtminstone ramjiggen åter i verkstan! Först blev den lite uppvärmd med att korta en featherbed-ram åt en kamrat som har en nytillverkad Vincent att stoppa i den!

:banana:banana:banana


Featherbed.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Korta hjulbasen eller ta bort främre/undre ramrören?
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Korta hjulbasen eller ta bort främre/undre ramrören?
Det skulle bara kortas, så jag svetsade ihop den igen... Jag är bara tillfällig smed i den här skapelsen.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sitter och imponeras av att Johann Zarco sätter pole i Moto2 i Malaysia med 2,1s till godo på Morbidelli, medan jag drar några streck på ett papper...

Följande oheliga grundstenar håller jag mig till just nu:
1. Så nära Triumph 675 chassie-mått som är möjligt mtp den förhållandevis långa motor/växellådekombinationen. Fackverksram i CrMo-rör.
2. Om det går att besiktiga med frästa alu-delar i ram och sving, så blir det såna. Inte nödvändigtvis i as-dyr alumek till den här söndagsmoppen.
3. Trådekrade hjul (finns motardhjul hemma med svarta fälgbanor och en 320mm skiva. Naven är blåeloxerade idag...
4. Borstad alu-tank av modernt snitt (viktigt med funktionella och bekväma knäslut) fastsatt med en klassisk läderrem.
5. Bakramen ska döljas av tank och kuts.
6. Transmissionskåpa i olackad kolfiber (finnes hemma).
7. Dubbelsving, pga svårigheten att få till ett snyggt trådekrad bakfälg, med en vinklad enkeldämpare ovanför eller innanför höger sida av ramen.
8. Avgassystemet dras in bakom cylindern och kommer ut på vänster sida under kutsen.
9. Halvkåpa alá Ducati 900SS, men som sluter tätt till framkanten på den breda tanken. Smal och slimmad är meningen. Ev ett modernare, spetsigare stuk på halvkåpa kan tänkas. Halvkåpan är till för att dölja den "fula" främre avslutningen på tanken (övergången till ramen). Med halvkåpa blir det enklare att få till en rak "underkant" på karosseriet
10. Vet inte, men jag tyckte det skulle se jämt och bra ut med 10 punkter... Jo, förresten! Fram- och bakskärm i polerat eller kromat utförande, men i kort/modernt snitt.

Följande är inte tänkbart: gjutna fälgar, kort/lång rak sadel eller en helt klassisk café racer (är redan gjort).

Kommentarer och tips?
 

Bifogat

  • Skiss1 (800x600).jpg
    Skiss1 (800x600).jpg
    229.4 KB · Visningar: 182
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top