Hedlund Cafe Racer

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Låg ju en tråd här nyss om folans nya fräna 600cc v-twin.. dom borde gå att beställa men till vilket pris med så små serier det lär bli?
Annars är hedlundmotorerna nåt av det mäktigaste i min värld.
Runt 75000:- om jag inte är felinformerad. Men utgående axel och motorfästen sitter inte helt ändamålsenligt placerade för montage i en hoj. Motorn togs ju fram för supercart...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Låg ju en tråd här nyss om folans nya fräna 600cc v-twin.. dom borde gå att beställa men till vilket pris med så små serier det lär bli?
Annars är hedlundmotorerna nåt av det mäktigaste i min värld.

Kolla med Acke på ISR. Eftersom jag sett och hört motorn i en motorcykel så vet jag att den finns.

http://vardagsmighty.blogspot.se/2012/10/isrfolan.html

http://twwhlspls.com/isr-folan/

Hojen skulle kosta runt 200 000 svarade Acke då på min fråga men det är ett tag sedan.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kolla med Acke på ISR. Eftersom jag sett och hört motorn i en motorcykel så vet jag att den finns.

http://vardagsmighty.blogspot.se/2012/10/isrfolan.html

http://twwhlspls.com/isr-folan/

Hojen skulle kosta runt 200 000 svarade Acke då på min fråga men det är ett tag sedan.
Det var ju ett betydligt mera motorcykelvänligt vevhus än det jag såg hos en bearbetningsfirma för nåt år sen! :tummenupp Innan jag valde att bygga vidare på Husaberg-motorn, fanns det också tankar på en riktigt lätt twin (max 120kg torr) att bråka med de effektstinna Duccarna i BotT med. Aprilias 550 kom då i åtanke, men den här hade ju varit klart häftigare! Efter blivit frånåkt på rakorna av 180 hästarshojar och sen kommit ikapp efter 3-4 svängar, insåg jag att det kanske ändå vore att göra livet onödigt svårt för en gammal man. :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Eller såhär:

fbd71bd25edb427289fe7342ebb13fcf.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Manx med Hedlund stånka:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En sjukskrivning går ju alldeles utmärkt att lätta upp med funderingar på olika projektteman! Några saker ter sig mera tydliga att utgå ifrån: usd-gaffel med radialmonterat ok och trådekrade fälgar. Jag är också sugen på att placera bakstöten under motorn för en clean see through upptill. Det ska bli en hoj med moderna köregenskaper och förarupplevelse. Sen designmässigt är jag mera vilse, men less is more. Några alternativ dock:
1. Halvkåpa ala Ducati 900SS, som en slags "Joe Bar"-hyllning.
2. Halvkåpa hopbyggd med tanken, kuts och allt influerat av MotoGP-hojars design. Inte nödvändigtvis lackeringen dock.
3. Klassiskt naken caferacer med stor framlykta och nätt kuts.
4. Modern naken hoj med elaka diodlampor och supersportstuk på tank och kuts.

Vad tror ni skulle passa bäst?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
den här tycker jag är väldigt fräsch, designad och byggd av en bekant i Italien
angel%u00252Blussiana%u00252B.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En kopia på din egen enkelsving. Olackad aluminiumtank och ingen kåpa.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Jag kan tycka att just denna 500:an skulle göra sig alldeles fantastiskt bra i ett Manx-utförande.
Varken moderna köregenskaper eller förarupplevelser.... men ändå helt rätt :kär

norton-manx-500-04.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tänk utanför boxen. Bestäm vad du ska använda den till. Vad är det för typ av körning du inte kan göra med dina andra hojar.
T.ex lite 50-60 tals crosstuk, men med moderna komponenter. Som en adventurehoj borde vara. Lätt, smidig och bekväm. Gör nåt eget till dina egna behov. Hedlund i slimlineram finns ju redan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tänk utanför boxen. Bestäm vad du ska använda den till. Vad är det för typ av körning du inte kan göra med dina andra hojar.
T.ex lite 50-60 tals crosstuk, men med moderna komponenter. Som en adventurehoj borde vara. Lätt, smidig och bekväm. Gör nåt eget till dina egna behov. Hedlund i slimlineram finns ju redan.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för inputs! Fortsätt gärna!

En kopia på din egen enkelsving. Olackad aluminiumtank och ingen kåpa.
Fy bläddan! En sån sving till? J*kla jobb juh! Men, jag gillar också en borstad alu-tank.

Tänk utanför boxen. Bestäm vad du ska använda den till. Vad är det för typ av körning du inte kan göra med dina andra hojar.
T.ex lite 50-60 tals crosstuk, men med moderna komponenter. Som en adventurehoj borde vara. Lätt, smidig och bekväm. Gör nåt eget till dina egna behov. Hedlund i slimlineram finns ju redan.
Slimline gör ju möjligt med snygg tank. Jag hade gärna gjort nåt fackverk, men jag inbillar mig att det är svårare att få till snygga linjer på tanken i underkant då. Det är lite därför tanken på halvkåpa dök upp.

Jag köpte motorn "komplett" med ett insomnat classic cross projekt. Jag har ram, gaffel, hjul och tank, men det blir ju ingen "original" Hedlundare av det, om det nu finns något sånt. Det ska bli en lätt hoj som man kan dra ut på en liten runda asfalterade krokvägar med. När man stannar för en fika, ska den förhoppningsvis kunna vara en naturlig inledning på en konversation!

Det skulle gudbevars också kunna bli en scrambler! Lite för enkelt kanske, och inte riktigt den kurvmaskin jag önskar...
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
En motorcykel skall ju glädja sin ägare och brukare främst - vad andra anser är för mig i vart fall ganska underordnat.
Men jag tilltalas klart mest av dina alternativ 1. och 3.

Har många gånger själv drömt om ett bygge med en Hedlundspis och ser fram mot vad som kan glädja oss här framöver.....=)

I mina egna drömmar så utgår jag ofta från tex
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2012/09/Saturno_500_21.jpg

eller något i stil med detta

http://www.teamyikes.com/Bitsa/Pics/Reece350.JPG
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ok, men då är väl inte formspråket hos en Seeley 7R/G50 fel som utgångspunkt. Även om jag är en Nortongubbe, tycker jag att tanklinjerna är snygga. Funktionen ger formen. Halvkåpa ger ju lite racelook. En annan hoj som i mina ögon är vacker är Velocette Thruxton. Jag tror att det viktiga för betraktaren är att motorn syns, gärna med Thruxtonpipa.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En motorcykel skall ju glädja sin ägare och brukare främst - vad andra anser är för mig i vart fall ganska underordnat.
Men jag tilltalas klart mest av dina alternativ 1. och 3.

Har många gånger själv drömt om ett bygge med en Hedlundspis och ser fram mot vad som kan glädja oss här framöver.....=)

I mina egna drömmar så utgår jag ofta från tex
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2012/09/Saturno_500_21.jpg

eller något i stil med detta

http://www.teamyikes.com/Bitsa/Pics/Reece350.JPG
Jag delar din uppfattning att den först och främst ska tillfredsställa mig själv, i stor utsträckning. Dock är en av parametrarna att hojen också ska vara säljbar. Helst till ett värde som någorlunda motsvarar nedlagd energi. SVÅRT! Åtminstone i Sverige!

Jag bjöd på en Gilera Saturno en gång i tiden. Då hade jag inte de 45000kr som krävdes och säljaren var såklart svår att pruta med! Det är ännu en mycket trevlig cykel att inspireras av!

Den lilla Ducatin jag tidigt lade upp bild på, gillar jag fortfarande skarpt! Med Hedlunds stora transkåpa, kan det vara svårt att åstadkomma det avskalade och lätta uttrycket jag attraheras av... Även om jag fick med en transkåpa i kolfiber!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Hej Mats. Hoppas att du är på bättringsvägen.
För egen del sitter jag lite fast i ngn form av café träsket men små front kåpor är fränt.marcus-walz-625x416.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top