Hedlund Cafe Racer

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tja... Varför behöver jag svara på den frågan? :tungan
Jag vet väldigt lite om speedway-motorer, men jag föreställer mig att de är optimerade för ett relativt smalt effektregister vid ganska höga varv (>10000rpm). Tillsammans med ev önskemål om livslängd, menar jag att de inte lämpar sig särskilt väl för en gatapplikation och de har aldrig ens varit på kartan för min del. Men varför provar inte du konceptet? :tummenupp

Nej SÅKLART behöver du inte besvara den frågan. Jag tänkte du kanske visste...

Och det kan bli så att jag måste göra den konverteringen. Men jag tänkte att om det fanns något som gjorde att DET GÅR INTE ALLS!!!! så hade det varit bra att veta det.

- - - Updated - - -

Hur gör du med växellådan ?

Nortonväxellåda är väl inte helt ovanligt. Eller?
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Denna är väl lite modernare än vad som är tänkt, men stuket är ju ganska fränt :D

10903572_1220416954653699_1593468225_n.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu kan jag inte så mycket om moderna speedwaymotorer, men dom jag körde hade ett ganska brett effektband. Dom hade total loss smörjsystem, vilket inte passar så bra på en gatcykel. Men jag har läst att det i alla fall till JAWA finns konverteringssatser till torrsumpsmörjning. Metanoleldade hojar blir lite opraktiskt på en gatcykel, det blir inget vidare snitthastigheter när man måsta tanka var 5:e mil om man gasar friskt. Sen blir det ju rätt besvärligt att kicka i gång en stånka med 16 i komp och fast förtändning på 30 till 40 grader. Sen det lilla problemet att varmköra med mjuka stift och sen byta till racestift.
En speedwaymotor är byggd för ge så mycket effekt som möjligt per kilo motor. Detta på bekostad av driftstid mellan totalrenoveringar.
Däremot verkar Dr_Cs val av spis kunna bli en kul hoj.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu kan jag inte så mycket om moderna speedwaymotorer, men dom jag körde hade ett ganska brett effektband. Dom hade total loss smörjsystem, vilket inte passar så bra på en gatcykel. Men jag har läst att det i alla fall till JAWA finns konverteringssatser till torrsumpsmörjning. Metanoleldade hojar blir lite opraktiskt på en gatcykel, det blir inget vidare snitthastigheter när man måsta tanka var 5:e mil om man gasar friskt. Sen blir det ju rätt besvärligt att kicka i gång en stånka med 16 i komp och fast förtändning på 30 till 40 grader. Sen det lilla problemet att varmköra med mjuka stift och sen byta till racestift.
En speedwaymotor är byggd för ge så mycket effekt som möjligt per kilo motor. Detta på bekostad av driftstid mellan totalrenoveringar.
Däremot verkar Dr_Cs val av spis kunna bli en kul hoj.

5 mil är en LÅNG tur för mig.... Och när jag gick Varg-Olles sladdskola var det ingen varmkörning med speciella stift, han bara rullade av hojarna och så körde vi. Kanske var de lite snällt inställda med tändning och komp....
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Kan inte tolka detta annat än som ett tecken...

Efter att noga ha följd ditt andra bygge med spänning fick jag nu inte så lite gåshud.

Jag har den smala lyckan att ha en, hm, släkting som samlar på det ena och andra. Bl.a. en Hedlund 620cc som bara gått två startrepor, och några Norton Featherbed-ramar, en Nortonlåda, några fräna ekerhjul med herejössestrumbroms i, passande tank etc.

Dessa rariteter har jag tingat (nej, inget är till salu!) så lite längre fram när familjesituationen tillåter ska jag bygga en caféräser av dessa delar. Därför är det helt sjukt att nu läsa se att just du nu har liknande planer.

Bilda klubb kanske?:D

Hedton verkar ju vara gjort, så jag tänkte kalla den Norlund HPD.
HedTon Hedlund motorTon caferacer.jpg

Tills den är klar får jag nöja mig med café light ala Honda GB500 som står i garaget.

Denna förebild låg på blocket för astronomiska summor för något år sedan:
hedlund6.jpg
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kan inte tolka detta annat än som ett tecken...

Efter att noga ha följd ditt andra bygge med spänning fick jag nu inte så lite gåshud.

Jag har den smala lyckan att ha en, hm, släkting som samlar på det ena och andra. Bl.a. en Hedlund 600cc som bara gått två startrepor, och några Norton Featherbed-ramar, en Nortonlåda, några fräna ekerhjul med herejössestrumbroms i, passande tank etc.

Dessa rariteter har jag tingat (nej, inget är till salu!) så lite längre fram när familjesituationen tillåter ska jag bygga en caféräser av dessa delar. Därför är det helt sjukt att nu läsa se att just du nu har liknande planer.

Bilda klubb kanske?:D

Hedton verkar ju vara gjort, så jag tänkte kalla den Norlund HPD.
View attachment 428334

Tills den är klar får jag nöja mig med café light ala Honda GB500 som står i garaget.

Denna förebild låg på blocket för astronomiska summor för något år sedan:
View attachment 428333
Den nedre hojen äger Ingemar i Kristianstad. Jag är inte en 100% estetisk puritan, så min ska få moderna chassiemått, usd-gaffel, ekrade 17" hjul och en enkel 320 skiva fram. Det följde med en transkåpa i kolfiber, så det blir kanske fler såna detaljer... Det är trevligt att spåna en stund och ha konceptet klart i huvudet innan man börjar!

Vi får väl gå med i Hedlundföreningen! Vad min ska heta? Tja. DRC500 kanske? ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fy fasen vad avis man blir. Egenbyggd ram och klassisk spis är något jag länge gått och drömt om. När du sen om 10 år lessnar på cykeln så säljer du den till mig....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man vill ha inspiration, så tycker jag att MCMs projekt "Norrsken" var otroligt ballt.
Sedan funkade det ju inte i verkligheten men jag tror fortfarande att det skulle ha räckt med något års produktutveckling för att få en helsvensk caféräser.
http://www.mcm.se/projekt.htm
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om man vill ha inspiration, så tycker jag att MCMs projekt "Norrsken" var otroligt ballt.
Sedan funkade det ju inte i verkligheten men jag tror fortfarande att det skulle ha räckt med något års produktutveckling för att få en helsvensk caféräser.
http://www.mcm.se/projekt.htm
Som gammal Ducatist är jag ju helt klart en anhängare av fackverksramar i CrMo-rör! Men det blir lite för "mycket" för den avskalade look jag är ute efter. Dessutom blir inte tanken så snygg, sett från sidan, om den måste följa en fackverksram. Men, det är ju min högst personlig åsikt. Norrsken var ett väldigt kul bygge, helst som det inkluderade en Folan, som hade sitt ursprung 10km hemifrån!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På tal om Folan går de motorerna att köpa och stoppa i någon snyggt om man skulle vilja?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Företaget heter (väl) Highland nu?
Amerikanskt ägande med kinesisk kvalitet!
Folan (Lars Nilsson) konstruerade motorerna som Highland sedan lät bygga. Ytterligare en affär som Lars inte blev fet på... I övrigt inga kopplingar mellan dessa företag.
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
KUL Il Dottore! Kommer givetvis att följa och komma med drösvis av dryga förslag på vad du borde göra. Helst lite I efterhand...:tummenupp:gnissla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Låg ju en tråd här nyss om folans nya fräna 600cc v-twin.. dom borde gå att beställa men till vilket pris med så små serier det lär bli?
Annars är hedlundmotorerna nåt av det mäktigaste i min värld.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top