Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 12131415161718
Resultat 341 till 357 av 357
  1. #341
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Kul att få vara kreativ igen! När man jobbar i CrMo är det inte "bara" att vika ihop en förstärkningsplåt/låda, men nu sitter den där! Den ska jämna ut belastningen på styrhuvud och centralrör vid inbromsning. Främre motorfästen ska bli något elastiska för att föraren inte ska få hornhinneavlossning och för att avlasta det främre nedåtgående röret.

    Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

  2. #342
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Mycket motor - lite ram.

    Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

  3. #343
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 686
    Ser riktigt brutalt massivt ut riktig hårdrock o då är det ju bara ram o en fet motor

  4. #344
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 686
    Var har du tagit designen till ramen? Finns ju många infuenser från bevisligen otroligt stryktåliga cross ramar i denna skapelse. När man tittar närmare på den ser den ruskigt rigid o kapabel att hantera mer effekt än vad den unika rovan kan ge. 50-60hp?

  5. #345
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    7 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    914
    Intressant design, antar att det ligger många timmar vid datorn bakom.
    Att ha enkel downtube i stället för duplex känns lite ovanligt. Är det tänkt att ha nån form av head-steady?
    Kul läsning från tiden innan CAD. http://www.workingatamc.london/testi...ndo_frame.html
    Racing is the process of turning money into noise.

  6. #346
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Var har du tagit designen till ramen? Finns ju många infuenser från bevisligen otroligt stryktåliga cross ramar i denna skapelse. När man tittar närmare på den ser den ruskigt rigid o kapabel att hantera mer effekt än vad den unika rovan kan ge. 50-60hp?
    Lådan hade ju Husaberg också, men då som airbox. Det verkade stabilt och ett sätt att "trolla bort" oljetanken. Minimalistiskt är ledordet! Kommer det 45-50hk ur den här får man nog vara glad! Motardhjul finns med enkel 320mm skiva fram, så det ska räcka till!

    Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

  7. #347
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Intressant design, antar att det ligger många timmar vid datorn bakom.
    Att ha enkel downtube i stället för duplex känns lite ovanligt. Är det tänkt att ha nån form av head-steady?
    Kul läsning från tiden innan CAD. http://www.workingatamc.london/testi...ndo_frame.html
    Jo, detta är den tredje versionen av ram jag CAD:at till den här. Dubbla rör ner från styrhuvudet, hade kolliderat med avgasröret. Motorn måste nämligen sitta ca 15mm förskjuten till vänster pga 160mm bakhjul. Främre motorfäste ska vara styvt upphängt i gummi. Det hjälper nog en del på vibrationerna. Då blir det lite mer komplicerat med ett fäste till toppen, som jag egentligen inte ser någon vits med.

    Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Senast redigerat av Dr_C den 2020-01-12 klockan 14:36.
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

  8. #348
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    9 188
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Kul läsning från tiden innan CAD. http://www.workingatamc.london/testi...ndo_frame.html
    KUL! Fräsiga filmklipp också!
    [https://www.facebook.com/magnus.mossberg.9]Tjohooo!!! Nu har #22MOZZ racing hemsida! Gå in och läs!

    Tack ska ni ha: Varbergs Precision, Scorett, Held Skinnställ, ARAI Hjälmar, Scorett, Detaljdäck, NEF, [/URL]

  9. #349
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Ulricehamn
    Hoj
    Cx 500 EXC300 MT09 EXC-F 350 r1100gs
    Inlägg
    126
    På många crossramar till exempel så väljer man ju att sätta det främre motorfästet väldigt långt ner så att ramen vid styrhuvudet kan flexa ”uppåt” så mycket som möjligt för att få en lagom mjuk ram. Hur går dina tankar om detta?
    Kul att det börjar hända grejer

  10. #350
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av sylta nr1 Visa inlägg
    På många crossramar till exempel så väljer man ju att sätta det främre motorfästet väldigt långt ner så att ramen vid styrhuvudet kan flexa ”uppåt” så mycket som möjligt för att få en lagom mjuk ram. Hur går dina tankar om detta?
    Kul att det börjar hända grejer
    Min Supermono konstruerades för bästa funktion, som också kunde få vara snygg. Tanken med det här bygget är det ska bli snyggt, men det får också fungera bra!

    Det här ska bli en potentiell utställningsvinnare, som jag skulle kunna köra en bandag med. Med det sagt, jag har inte lagt pannan i allt för djupa veck över styvheten i ramen. Den blir ändå inte så bra som en fackverksram. Måtten har jag stulit från KTM RC390, som är en ypperligt lättkörd hoj i samma effektskala.

    Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

  11. #351
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    361
    Hur funkar det här med materialval i ramen? Då tänker jag inte på att tåla hög effekt utan snarare de där vibrationerna som råkar förekomma i riklig mängd och amplitud när man kör stånka. CrMo kontra Alu.
    Vilket är bäst? Hade man kunnat gjort en liknade ram i alu? Eller hur ligger det till med hållfasthet mot utmattning t.ex?
    /En som undrar?

  12. #352
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    7 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    914
    Lustigt, rambygget så här långt påminner en del om en militärhoj jag håller på att fixa svinglagringen på. Men bakändan blir nog helt annorlunda.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screenshot_2020-01-14 BSA 22019 1967-1973 BSA B40 MK1 x pdf.jpg
Visningar:	35
Storlek:	104,7 KB
Id:	452292
    Även på den är avgasröret ganska nära ramen. Som syns på bilden har den en headsteady som BSA tyckte skulle finnas.
    Senast redigerat av Micke R den 2020-01-14 klockan 17:12.
    Racing is the process of turning money into noise.

  13. #353
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Mr Moto Visa inlägg
    Hur funkar det här med materialval i ramen? Då tänker jag inte på att tåla hög effekt utan snarare de där vibrationerna som råkar förekomma i riklig mängd och amplitud när man kör stånka. CrMo kontra Alu.
    Vilket är bäst? Hade man kunnat gjort en liknade ram i alu? Eller hur ligger det till med hållfasthet mot utmattning t.ex?
    /En som undrar?
    Det beror på...
    Aluminium har ju tyvärr den egenskapen att den saknar egentligen en undre utmattningsgräns. Det betyder att en konstruktion av aluminium kommer att spricka efter ett antal belastningsväxlingar, oavsett (i princip) hur låga dessa belastningar än är. Varje stålkvalitet har däremot en definierad undre utmattningsgräns. Det betyder att om stålkonstruktionen bara utsätts för belastningsväxlingar, med lägre spänning än utmattningsgränsen, så kommer den att hålla för ett oändligt antal belastningsväxlingar. Generellt kan man såklart använda vilket som, men man måste tänka på att biffa till aluminiumkonstruktionen en del (utan anvisningar), för att undvika utmattningssprickor inom den tänkta konstruktionens livslängd. En stålkonstruktion måste vara uppenbart klen (min uppfattning) för att riskera utmattningssprickor. Om man inte bränner ordentligt igenom i svetsarna, eller snålar med A-måttet, så kan även en konstruktion av CrMo vara sprickkänslig.

    Eftersom många har använt relativt klena alu-box ramar från 125/250cc RR-maskiner till sina skakande Supermonobyggen, så har flera av dessa, av förklarliga skäl, spruckit. Om man konstruerar någorlunda klokt (gärna gummiupphängd motor), så skulle det naturligtvis även gå att göra denna ram i alu!
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

  14. #354
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Eftersom det kommer att läggas skapligt med timmar nog ändå i detta projekt, så tänkte jag faktiskt KÖPA en oljepåfyllningsplugg! Det finns faktiskt en del på nätet som levereras inklusive svetsstutsen. Jag veeeet! Jag är en lättjans och genvägarnas man!

    När så väl denna leverans kommit hem, visar det sig att pluggen inte går att gänga på hela vägen på stutsen! Gängorna är helt fina men av olika stigning! Dessutom har pluggen ett antal märken efter ovarsam hantering!

    Leverantören var i detta fall "21 Motorsport" och tillverkaren "Allstar Performance", båda baserade i USA. Det går inte säkert att avgöra var på jordklotet som den svarvats.

    Än så länge har deras kvalitetskontroll sugit, nu får vi se hur deras reklamationshantering fungerar...
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

  15. #355
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 778
    Åter igen visar det sig att det är enklare att göra själv än att leja bort.

  16. #356
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Dr_C Visa inlägg
    ….. så skulle det naturligtvis även gå att göra denna ram i alu!
    Tack Magistern för utförligt och informativt svar.
    Mycket klokskap där.

  17. #357
    Mulle-mek Dr_Cs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Harlösa
    Hoj
    Ducati 888SP5, Husaberg DRC680
    Inlägg
    1 083
    Blogginlägg
    28
    Nu har jag lagt en oförsvarlig mängd timmar på att googla lock/stuts och dessutom gjort ett misslyckat försök att köpa! Så nu har jag resignerat och designat själv! Det återstår att åstadkomma ventilation på något bra/snyggt sätt...

    Det här bygget kommer att ta tid
    men bli bra!


    Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
    Senast redigerat av Dr_C den 2020-01-26 klockan 12:15.
    /Dr_C

    "Why roadracing? -Because football, tennis and golf only require one ball."

    Youtube-kanal: https://www.youtube.com/Massegossen

Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 12131415161718

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hej. Lite kort jag tagit... MC-Mässan 2020 Lördag morgon innan "stormen" Med vänlig hälsning Toyman

Toyman
Vill du annonsera ovan? Klicka här