Hedlund Cafe Racer

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Tack för tips med epoxi i formen. Får duga för jag har ju tidigare spanat runt på det här med vakuumsug och annat man tycks behöva. Men min ringa tillverkning har väl inte rättfärdigat inköp av all kringutrustning.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
"-Så du ska göra tanken själv! Vad använder du för verktyg till det?"

-Fogsvans!
0baab8815e7a9c8676153e3ee2b1544f.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
"-Så du ska göra tanken själv! Vad använder du för verktyg till det?"

-Fogsvans!
0baab8815e7a9c8676153e3ee2b1544f.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Ska bli spännande att se hur du gör tanken. Blir den i ett stycke och sen häller man i nåt "starkt" som löser upp pluggen som sen hälls ut? Hittade info på nätet att man gjorde båttankar på det sättet förr med målad frigolitplugg som sen löstes upp med aceton om jag nu minns det hela rätt. Jag var lite små sugen att testa göra en glasfibertank men blev avrådd pga att det är svårt att få dom att hålla tätt med etanolen i bensinen och att detta tydligen är ett problem på Norton Commando som har glasfibertank.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ska bli spännande att se hur du gör tanken. Blir den i ett stycke och sen häller man i nåt "starkt" som löser upp pluggen som sen hälls ut? Hittade info på nätet att man gjorde båttankar på det sättet förr med målad frigolitplugg som sen löstes upp med aceton om jag nu minns det hela rätt. Jag var lite små sugen att testa göra en glasfibertank men blev avrådd pga att det är svårt att få dom att hålla tätt med etanolen i bensinen och att detta tydligen är ett problem på Norton Commando som har glasfibertank.

Eftersom det ska bli en tank i kolfiber och väven kommer att vara synlig under en blank yta, så krävs en negativ form att gjuta denna i. Nu kommer jag att fila till en positiv form (plugg) som mina kolfiberkompisar kommer att gjuta en negativ 2-delad form på. Delningsplanet kommer att vara vertikal i hojens längsgående riktning. Så är iaf planen! Wish me luck!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eftersom det ska bli en tank i kolfiber och väven kommer att vara synlig under en blank yta, så krävs en negativ form att gjuta denna i. Nu kommer jag att fila till en positiv form (plugg) som mina kolfiberkompisar kommer att gjuta en negativ 2-delad form på. Delningsplanet kommer att vara vertikal i hojens längsgående riktning. Så är iaf planen! Wish me luck!

Okej då är jag med på hur du tänker göra, hur är tanken att de två halvorna ska sammanfogas, limmas dom bara ihop mot varandra? Är det tänkt att använda nån för av tanktätare typ Kreem för att få tanken att hålla tätt eller tål kolfibern och plasten som används till tanken bensinen som den är?

Med tanke på ditt andra projekt så tror jag nog att denna tank är en baggis;)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Eftersom det ska bli en tank i kolfiber och väven kommer att vara synlig under en blank yta, så krävs en negativ form att gjuta denna i. Nu kommer jag att fila till en positiv form (plugg) som mina kolfiberkompisar kommer att gjuta en negativ 2-delad form på. Delningsplanet kommer att vara vertikal i hojens längsgående riktning. Så är iaf planen! Wish me luck!

Kan det vara så att Koenigsegg är involverad i din tank?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En underleverantör till... De som gjorde kolfiberfälgarna med ihåliga ekrar.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Då finns en oanat hög kompetens till tank gjutning. Fy fasen med en kolfiber singel sving till din andra leksak..mmmmm
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Då finns en oanat hög kompetens till tank gjutning. Fy fasen med en kolfiber singel sving till din andra leksak..mmmmm
Inte oanat för mig!
De håller nu på att utveckla vevstakar i kolfiber!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vevstakar i kolfiber:rock det finns väll ingen som haft detta ännu..

Saab var väll närmast med sitt komposit material som blev en avknoppning i ett foretag som gör stakar till crossar om jag inte minns fel..
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vevstakar i kolfiber:rock det finns väll ingen som haft detta ännu..

Saab var väll närmast med sitt komposit material som blev en avknoppning i ett foretag som gör stakar till crossar om jag inte minns fel..
MX Composites AB gjorde/gör en lätt metal matrix komposit (aluminium och kiselkarbid). Inte kolfiber dock.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Talar vi kolfiber i form av prepreg lay-up eller kolfiber á la bakad såsom bromsskivor när det gäller stakarna?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag värmer upp med en Moto Guzzi!

https://youtu.be/TLOB4nZ7z7g

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Den blev snygg:)

Nu är jag nog lite petig men den tvära kanten på bakskärmen mot ramen reagerade jag på direkt ;) Tror en längre skärm som sen rundas i nedre kanten skulle bli riktigt snyggt, eventuellt skulle ytterkanterna sträckas lite för att få den lite närmare ramen och få jämnare avstånd till bakhjulet. Ta nu detta på rätt sätt och se det inte som ett klagomål, få cafebyggen som kommer upp på denna nivå.

Nu är det väl inte din hoj men fy fasen så snygg den skulle bli med en polerad aluminium sadel istället för i plast och sen ha hojen olackad, måste väl gå att få tag på 900SS sadlar i aluminium om man nu inte ska knacka själv. Känns ju ut tråkigt att gå och lacka på en sån där tank.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den blev snygg:)

Nu är jag nog lite petig men den tvära kanten på bakskärmen mot ramen reagerade jag på direkt ;) Tror en längre skärm som sen rundas i nedre kanten skulle bli riktigt snyggt, eventuellt skulle ytterkanterna sträckas lite för att få den lite närmare ramen och få jämnare avstånd till bakhjulet. Ta nu detta på rätt sätt och se det inte som ett klagomål, få cafebyggen som kommer upp på denna nivå.

Nu är det väl inte din hoj men fy fasen så snygg den skulle bli med en polerad aluminium sadel istället för i plast och sen ha hojen olackad, måste väl gå att få tag på 900SS sadlar i aluminium om man nu inte ska knacka själv. Känns ju ut tråkigt att gå och lacka på en sån där tank.
Jag är av samma åsikt när det gäller bakskärmen. Ägaren köpte skärmarna och dessa levererades för mig att montera. Avståndet mellan hjul och skärm rättar dock delvis till sig när hojen inte står på centralstödet. Temat uppges bli aluminium och lattefärgat, som i Chanels reklam med en 900SS och Kiera Knightley. Vad man än sätter en sån fin tank på blir till guld!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är av samma åsikt när det gäller bakskärmen. Ägaren köpte skärmarna och dessa levererades för mig att montera. Avståndet mellan hjul och skärm rättar dock delvis till sig när hojen inte står på centralstödet. Temat uppges bli aluminium och lattefärgat, som i Chanels reklam med en 900SS och Kiera Knightley. Vad man än sätter en sån fin tank på blir till guld!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Då är vi båda på samma linje då det gäller designen:) Jag har säkert nån diagnos som kan haka upp mig på en skärmkant och andra grejer som knappt syns;)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Äntligen tummar ur!
Detta ska bli en centralrörsram som ska leda olja till/från, och rymma, oljetanken. För att visuellt kunna se att olja returneras från motorn, brukar man se till att oljan kommer in i tanken på ett ställe som syns från påfyllningsstutsen. Jag krökte till ett litet rör och lät det mynna väl synligt när locket är av. Lock och stuts är beställt!
9e26c8258e3cd325802f2875d43acec8.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag köpte en liten generator av Alton, som jag hoppas kunna gömma mellan motor och växellåda. Jag får tillverka ett tandat hjul till den, så kan den drivas av kopplingskorgens tänder till kuggremmen.

Så hade jag på min första motorcykel, en gammal Harley, fast med vanlig kilrem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top