Hedlund Cafe Racer

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om man vill krångla till det lite mer finns det ett väldigt fint program att räkna på sina länkage. Det är egentligen utformat för MTB cyklar, men teorin är ju densamma.

https://www.bikechecker.com/news.php

Jag har Linkage Personal, licensen kostar inte särskilt mycket och programmet är roligt att pilla med. De har en DEMO version du kan ladda hem och testa i. Samt att det finns ett ENORMT bibliotek med olika länkage att titta på.
Tack! Det ska jag undersöka!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag är kanske inte helt konsekvent...
Ett köpt kolfiber bromshandtagsskydd till den ena moppen och kantpressade CrMo-plåtar som centralrör till ramen för den andra. #builtandbought
b04f8f6d4c87e5ec2c05a776bb469825.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är det centrala ramröret hopsvetsat och fäst mot styrhuvudet. Lite aktivitet äntligen i tomteverkstan!
3538bfe5763ed107e194f161e8d21c67.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Hur mycket krymper lagerlägena när du har svetsat? Antar att du har hylsorna sittande där för att motverka det lite?
Hur mycket böjer sej styrhuvudet efter svetsningen? Blir ju lite krångligt att efterbearbeta lagerlägena. Hade ju inte varit problem med sfäriska lager men det vill man väl inte ha?

Har följt ditt förra bygge och ser fram emot det nya:tummenupp
Är tanken att regga som amatörbyggt?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hur mycket krymper lagerlägena när du har svetsat? Antar att du har hylsorna sittande där för att motverka det lite?
Hur mycket böjer sej styrhuvudet efter svetsningen? Blir ju lite krångligt att efterbearbeta lagerlägena. Hade ju inte varit problem med sfäriska lager men det vill man väl inte ha?

Har följt ditt förra bygge och ser fram emot det nya:tummenupp
Är tanken att regga som amatörbyggt?

1. Beror på hur nära svetsen ligger, hur tjockt godset är i lagerläget och om man har något värmeavledande stöd monterat i lagerläget. Jag hoppas kunna undvika bearbetning efteråt.
2. Inget märkbart
3. Ja. SFRO är med på banan.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jo, det har ju krökats en del i julhelgen...
d19364d7a0876b6cd7f379b88a1aba06.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag köpte en liten generator av Alton, som jag hoppas kunna gömma mellan motor och växellåda. Jag får tillverka ett tandat hjul till den, så kan den drivas av kopplingskorgens tänder till kuggremmen.
01bc882f186672c66a957fb4f1b7055b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu sätter du myror i huvudet på mig----igen.
Du säger liten, betyder det att det inte är en av dom vanliga långa 3" modellerna?
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu sätter du myror i huvudet på mig----igen.
Du säger liten, betyder det att det inte är en av dom vanliga långa 3" modellerna?
Nu sätter du myror i huvudet på mig! Du ser bilden på generatorn? Med skjutmåttet på?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har en Alton på en Velocette och den är typ 15cm lång. Alton gör ju generatorer till alla möjliga gamla engelska hojar. Vart nyfiken på den du hittat för den skulle passa bra till ett Nortonbygge jag håller på med. Den ska få en Newby koppling som jag hittade billigt och då blir det inte bra med Lucas alternatorn. Jag hittar inte den du har på Altons hemsida, så jag undrar bara vad det där är för en.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den ingår i Altons E-start kit till Velocette. Den lämnar dock bara 90W. Kolla deras hemsida!
Har en Alton på en Velocette och den är typ 20cm lång. Alton gör ju generatorer till alla möjliga gamla engelska hojar. Vart nyfiken på den du hittat för den skulle passa bra till ett Nortonbygge jag håller på med. Den ska få en Newby koppling som jag hittade billigt och då blir det inte bra med Lucas alternatorn. Jag hittar inte den du har på Altons hemsida, så jag undrar bara vad det där är för en.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga, du, ni som bygger ramar själva hur tänker ni? Kopierar ni befintliga ramar i form av mått och vinklar men med egen touch eller räknar ni ut det hela själva hur det ska vara för att få se egenskaper ni vill åt?

Åter igen detta är ju hojbygge på riktigt, verkligen på riktigt.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En fråga, du, ni som bygger ramar själva hur tänker ni? Kopierar ni befintliga ramar i form av mått och vinklar men med egen touch eller räknar ni ut det hela själva hur det ska vara för att få se egenskaper ni vill åt?

Åter igen detta är ju hojbygge på riktigt, verkligen på riktigt.
Det är ju svårt för en person (även med ett bra nätverk) att komma fram till ett bättre koncept än vad stora, etablerade fabriker kan. När jag byggde min Supermono, så kopierade jag de viktigaste måtten från min Honda RS 250 R, som jag trivdes bra med. När det gäller detta café racer projekt, så har jag gjort motsvarande med KTM RC 390. Jag har kört med sonens KTM RC 125 (samma chassie som 390) och funnit dess egenskaper perfekta för mitt ändamål. Den har liknande vikt/effekt och enkel 320mm skiva fram. "Stolen with pride"!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju svårt för en person (även med ett bra nätverk) att komma fram till ett bättre koncept än vad stora, etablerade fabriker kan. När jag byggde min Supermono, så kopierade jag de viktigaste måtten från min Honda RS 250 R, som jag trivdes bra med. När det gäller detta café racer projekt, så har jag gjort motsvarande med KTM RC 390. Jag har kört med sonens KTM RC 125 (samma chassie som 390) och funnit dess egenskaper perfekta för mitt ändamål. Den har liknande vikt/effekt och enkel 320mm skiva fram. "Stolen with pride"!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Okej, förstår precis ditt tänk i detta fall. Lite som då jag bygger gitarrförstärkare, har baserat mina byggen på befintliga designer som har kombinerats ihop och sen moddats efter tycke och smak.

Ju mer jag läser dina trådar ju mer sugen blir jag på att bygga en hoj från scratch, jag är ju jäkligt sugen på nåt åt Egli Vincent hållet med V-twin motor. Fast en Vincent motor är väl inte att tänka på med tanke på vad den kostar.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
"BSA A10, 520 chain conversion kit"
Eller: Svarva ner drevet själv, för bövelen!

Jag ska plocka ut huvudaxeln och få fräst splines längre in på axeln, samt svarvat ett nytt spår för två segmentringar som kopplingen kan landa emot. På så sätt kommer kopplingen minst 15mm längre in på axeln och det minskar slutligen motorns offset i ramen till ca 15mm. Det får väl anses acceptabelt?
ccc3d5a8775f57701be3fc62269e7f32.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är min DRC680 (supermono) någorlunda utprovad och maskinellt redo för 2020. Jag har roddat med vattenpumpslock till Husaberg-entusiaster över hela världen. Det kom också ett litet Moto Guzzi café racer projekt emellan åt en kompis, men nu äntligen DRC500!

Jag har just limmat ihop några block Bonacell, som ska bli pluggen till min kolfibertank. Kletigt med fogskum!
92a23891d9e7e70a1650df8e1ee05a5a.jpg
e42f157def46ac8816993daeb4575342.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Då är det i denna tråden man får hänga nu då!
Snälla, det här med tillverkning av kolfiberprylar får du gärna redovisa i detalj, om det inte tar värdefull tid från byggandet så klart...
Är väldigt nyfiken på sådant, vore fräsigt att kunna göra lite specialdetaljer till racehojarna. Mina försök med preimpreg fiber får en yta grövre än en gravt alkoliserad uteliggares näsa om jag skall tala opassande målande. Saknar slätheten som köpekolfiber har. Man kan liksom inte fylla "rutnätet" med klarlack. Hur "fin"duk måste man ha ytterst?
Och sånt därna Bonacell. Var köpa?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Då är det i denna tråden man får hänga nu då!
Snälla, det här med tillverkning av kolfiberprylar får du gärna redovisa i detalj, om det inte tar värdefull tid från byggandet så klart...
Är väldigt nyfiken på sådant, vore fräsigt att kunna göra lite specialdetaljer till racehojarna. Mina försök med preimpreg fiber får en yta grövre än en gravt alkoliserad uteliggares näsa om jag skall tala opassande målande. Saknar slätheten som köpekolfiber har. Man kan liksom inte fylla "rutnätet" med klarlack. Hur "fin"duk måste man ha ytterst?
Och sånt därna Bonacell. Var köpa?
Nu råkar jag ha en kompis som har ett företag som inte gör annat än kolfiberprylar, så därifrån har jag fått denna Bonacell. Jag kan fråga vid tillfälle.
För att få den där blanka, djupa ytan ska man egentligen använda en sk vacuum-bag. Då pressas fibern mot formen så bra att epoxin fyller ut uteliggarens näsa. För enklare former kan man dock fuska lite. Blaska epoxi på formen först, och låt det härda 15-20 minuter., så det hinner bli lite segt. Då får du ett skapligt ytskikt. Sen lägger du på kolfibern som vanligt och försöker blöta igenom och pressa ut alla potentiella hålrum och luftfickor med resten av epoxin (som du lagt lock på och ställt i kylen under tiden). Om inte formerna är allt för trixiga, så kan det bli ganska schysst resultat.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Nämen titta vilken snygg Guzzi som smugit sig in i verkstaden:banana
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top