Hedlund Cafe Racer

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har TS läst om MCM´s projekt Norrsken? Med en Hedlund motor som oroväckande fort tog sönder sig själv, en meter i taget, samtidigt som den vibrerade så allt annat gick på lunch samtidigt.

Var det inte en Folan i den?

Folan motorerna var väl i egen division vad gäller dålig hållbarhet...

Mvh,
Ingvar
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Härligt, keep upp the good work. Och repetera efter mig: Inga nylondrev på den här hojen:hihi:7peta
Nix. Inga i vävarmerad bakelit i heller. Definitivt inga Iridium-stift. Ingen SEM-tändning. Inga påsvetsade kamlober. Inga titanventiler. Eller något annat av alla de misslyckanden som summerar ihop till det som med lite välvilja kan kallas erfarenhet. :näsblod
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Var det inte en Folan i den?

Folan motorerna var väl i egen division vad gäller dålig hållbarhet...

Mvh,
Ingvar
De första gjorde Lars efter lite väl minimalistiska principer. Vikten var också extremt låg, men utan oljepump radade problemen upp sig. Den vidareutveckling av Folan-motorn som Lars gjorde och sedermera Highland sprang vidare med, var hyggligt användbar och driftsäker.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Snälla, en liten fördjupning.:Bugar
De slocknar vid höga förbränningstryck. Som i en spänd Supermono eller en turbomatad motor med högt laddtryck. Den erfarenheten jag just nu delade med mig av, helt gratis, kostade mig minst 15000kr, säkert 80 timmar i verkstan och en och en halv racingsäsong...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De slocknar vid höga förbränningstryck. Som i en spänd Supermono eller en turbomatad motor med högt laddtryck. Den erfarenheten jag just nu delade med mig av, helt gratis, kostade mig minst 15000kr, säkert 80 timmar i verkstan och en och en halv racingsäsong...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Mina erfarenheter av iridiumstift är blandade. Jag körde Denso iridium på xr650r turbon med 1,1 bars laddtryck vilket va ca 125hk utan problem och de är 100mm borr. DE funkade även bra xr650r med vanligt sugtrim. De är många biltrimmare som kör iridiumstift på över 2 bar bla kompisen har en BMW 6a på 1000hk som går bra på Denso iridium han laddar 2 bar. Men vissa stånkor typ yamaha crossar tycks inte gilla dem de blir svårstartade.Men min 01as passat turbo gick stenfint i 2000 mil för att sedan börja missa på en cylinder. Jag knackade då ihop bygeln till 0,5mm och sedan gick de flera tusen mil utan problem.
De är minst sagt luriga .....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
De slocknar vid höga förbränningstryck. Som i en spänd Supermono eller en turbomatad motor med högt laddtryck. Den erfarenheten jag just nu delade med mig av, helt gratis, kostade mig minst 15000kr, säkert 80 timmar i verkstan och en och en halv racingsäsong...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Intressant! Så, vad är fördelen? Trodde att det var just under svåra förhållanden/hög komp som de plockade poäng?:va:va:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Intressant! Så, vad är fördelen? Trodde att det var just under svåra förhållanden/hög komp som de plockade poäng?:va:va:va

Enda fördelen med iridium är att de håller minst 7000 mil utan att mattas typ slitas i elektråden. Funkar hojen/bilen med iridium så ska man köra dem de sitter mont på de flesta nyare hojar nuförtiden.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Enda fördelen med iridium är att de håller minst 7000 mil utan att mattas typ slitas i elektråden. Funkar hojen/bilen med iridium så ska man köra dem de sitter mont på de flesta nyare hojar nuförtiden.

OK! Tack!:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu har det blivit en schysst växellåda av två! Den här 65-åringen har blivt rengjord, glaskuleblästrad och fått samtliga bussningar, lager och packningar utbytta. Bara kickarmen väger ju nästan lika mycket som svingen på Supermonon!

Jag tänkte hålla stilen lite rå, så inget polerat! Tänkte fräsa ett eget litet lock till högersidan, som en signatur. Visst känns det tillfredsställande att sätta ihop fräscha maniklar?
e8bb129cadd34261f23209be5cceddee.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det här med glaskuleblästring får pustfetischisten i mig att hjula. Måste man ha olja i motorn:hihi
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag är så tacksam över kraften i att ha tillgång till hjälpsamma likasinnade över hela jorden! Det är nog det närmaste en religös upplevelse jag nånsin kommer!

Jag har bestämt mig för en ram med centralt rör. Det ska vara en rektangulär profil, stor nog att kunna tjänstgöra som oljetank till Nisse. Liknande konstruktion som på Husaberg tex. Så för enkelhetens skull vill jag veta plåtens godstjocklek, så igår gjorde jag ett inlägg på Husaberg.org. Nu på morgonen har GjimC, från Australien, (som jag aldrig tidigare haft någon som helst kontakt med) varit ute och mätt och fotat. Guld! Rent guld!
48c6e5a950b0d45ddc71cd35d5625d62.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja det där med internet är en riktigt bra grej när man pysslar med annorlunda hojar. Vi är ju så pass få i Sverige så man hittar ju inte tillräckligt många andra med lämplig diagnos. Helt plötsligt har man tillgång till vad hela jordklotet kan erbjuda av likasinnade! Det närmaste jag kommit det annars här hemma är ju besök i valfri bandepå. Trevligt folk där:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är så tacksam över kraften i att ha tillgång till hjälpsamma likasinnade över hela jorden! Det är nog det närmaste en religös upplevelse jag nånsin kommer!

Jag har bestämt mig för en ram med centralt rör. Det ska vara en rektangulär profil, stor nog att kunna tjänstgöra som oljetank till Nisse. Liknande konstruktion som på Husaberg tex. Så för enkelhetens skull vill jag veta plåtens godstjocklek, så igår gjorde jag ett inlägg på Husaberg.org. Nu på morgonen har GjimC, från Australien, (som jag aldrig tidigare haft någon som helst kontakt med) varit ute och mätt och fotat. Guld! Rent guld!
48c6e5a950b0d45ddc71cd35d5625d62.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Hade en liknande upplevese då jag via nätet hittade och testade maila en Australisensar som har kompressormatat en Honda 250 radfyra och fick ett snabbt svar plus att det bara är att höra av sig om tips och råd inför mitt kommande kompressormatning. Underbart att det finns såna människor som delar med sig av sin erfarenhet.

Ser med spänning fram hur detta bygge kommer att utvecklas:tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Egli gjorde ju ramar med centralrör, diameter 100mm. Godstjockleken varierade beroende på användningsområde. Typ 1,5 eller 2,1mm. Enligt en jänkare som var snabb på att svara.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top