Hedlund Cafe Racer

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Tackar, det var snällt sagt!
Vaggramen är nog estetiskt bättre, men håller inte tag i styrhuvudet lika bra. Jag vill lägga en stötdämpare upp längs högra ramröret, så att ljuddämparen kan placeras högt på vänstra sidan. Jag såg flera nya hojar på mässan, som hade stötdämparen monterad på detta vis. Kruxet med det är annars att kraften på stötdämparen blir väldigt stor i och med den låga utväxlingen, så det fordras en kraftig fjäder! Men, såna ser ut att gå att köpa till nån ny liten japs!

Stötdämparen på höger sida är ju väl beprövat. Jag har en fin Öhlinare sittande där på min gamla ISR.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Stötdämparen på höger sida är ju väl beprövat. Jag har en fin Öhlinare sittande där på min gamla ISR.
Har du möjligtvis någon bild på arrangemanget, så man kan få en uppfattning om geometrierna?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Primärdrevet var lite kortare än original (6-kanten på vevaxeln stack upp), så jag fick svarva till en distanshylsa.

096de6da922efa8d0fe609168ceeb270.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ber om ursäkt för lite trådkapning, men expertisen tycks finnas här.

Jag har gått i funderingar kring att byta från central stötdämpare till enkel, sidomonterad dämpare på min ombyggda sr500. Jag är lite fundersam kring viktfördelning, belastning och allmän hållfasthet. Svingen det rör sig om är från en zxr400-93, en rätt grov historia i aluminium. Tanken var i så fall att använda sig av ett skruvat fäste om ingen kan svetsa dit det vill säga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då kapar jag vidare i tråden, vad är fördelen av att bara ha en stötdämpare på ena sidan av svingen mot att ha en på varje sida? Borde inte det blir minst lika dåligt eller sämre som en dämpare på varje sida om man har lika styv sving?

Att ha en dämpare centralt placerad i mitten är ju ganska logiskt att det bör funka bättre.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ber om ursäkt för lite trådkapning, men expertisen tycks finnas här.

Jag har gått i funderingar kring att byta från central stötdämpare till enkel, sidomonterad dämpare på min ombyggda sr500. Jag är lite fundersam kring viktfördelning, belastning och allmän hållfasthet. Svingen det rör sig om är från en zxr400-93, en rätt grov historia i aluminium. Tanken var i så fall att använda sig av ett skruvat fäste om ingen kan svetsa dit det vill säga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack för dina tankar. Hade du en fråga också?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Då kapar jag vidare i tråden, vad är fördelen av att bara ha en stötdämpare på ena sidan av svingen mot att ha en på varje sida? Borde inte det blir minst lika dåligt eller sämre som en dämpare på varje sida om man har lika styv sving?

Att ha en dämpare centralt placerad i mitten är ju ganska logiskt att det bör funka bättre.
Den vinning jag önskar uppnå med placering av stötdämparen vid ena sidan är gott om utrymme för ett högt draget avgassystem och ljuddämpare på motstående sida. För att bibehålla styvheten och en symmetrisk rörelse i svingen, behöver jag dra några rör till som fördelar kraften till båda sidorna.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu har jag inte läst hela tråden. Över 200 inlägg.... Men har du sett det här evenemanget?
https://www.facebook.com/events/2014605172127649/

View attachment 441836



Fast ni känner väl redan varandra, antar jag? 200+ inlägg, orkade inte läsa alla bara för att kolla det.... ;)
Nej, jag känner inte Nisse personligen, men jag var på en föreläsning han höll på Tekniska muséet i Malmö för många år sen. Då var också flera av hans maskiner utställda! Det var ett väldigt trevligt besök!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tack för dina tankar. Hade du en fråga också?

Ja, någonstans där i min tankeström skulle det funnits en fråga. Men jag tror jag fick svaret jag sökte efter då du redogjorde för dina tankar kring ramkonstruktionen vid stötdämparen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Beställde reservdelar till en BSA växellåda som slutade tillverkas för 55 år sedan. Bara antecknade vad jag behövde från en original sprängskiss. 3 dagar senare kom paket från företaget "British Only" i Österrike. Det är imponerande!

88c15e4661cea136c228798bdc86b8fc.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det är imponerande. Håller själv mest på med Honda från 90-tal. Hänvisad till CMNSL och där står mest "out of stock", "discontinued". Så nästa anhalt något slitet på ebay....

Men man kanske kan lära känna någon driftig person i Sverige med mycket kunskap som kan tillverka delar, eller en hel motorcykel till och med....hmmm undrar om det finns någon sådan:hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kolla pa yamaha mt 03 angående svinggeometri, högt ligganda dämpare och ramforstarkning.

Funderar själv att konvertera min tt600 till enkelsving o högt liggande dämpare
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är imponerande. Håller själv mest på med Honda från 90-tal. Hänvisad till CMNSL och där står mest "out of stock", "discontinued". Så nästa anhalt något slitet på ebay....

Men man kanske kan lära känna någon driftig person i Sverige med mycket kunskap som kan tillverka delar, eller en hel motorcykel till och med....hmmm undrar om det finns någon sådan:hihi
Som Gunde kved: -Ingenting är omöjligt!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Nu har jag inte läst hela tråden. Över 200 inlägg.... Men har du sett det här evenemanget?
https://www.facebook.com/events/2014605172127649/

View attachment 441836



Fast ni känner väl redan varandra, antar jag? 200+ inlägg, orkade inte läsa alla bara för att kolla det.... ;)

Jag var där igår tillsammans med ca 150 likasinnade!:tummenupp
Pratade lite med kommunens kulturstrateg och hon tyckte att det var kul att det kom så många. Då inflikade jag att anordnar man ett RIKTIGT kulturevenemang, -då kommer det folk!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag var där igår tillsammans med ca 150 likasinnade!:tummenupp
Pratade lite med kommunens kulturstrateg och hon tyckte att det var kul att det kom så många. Då inflikade jag att anordnar man ett RIKTIGT kulturevenemang, -då kommer det folk!
Vad roligt att höra att det blev uppskattat! Christer Garver är en mycket engagerad och positiv eldsjäl!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är alltid trevligt att få montera ihop saker med nya delar! I väntan på prylar till Supermonon så skruvar jag ihop en BSA låda med nya bussningar, lager, vikbleck osv. Bygget ska komma igång lite mer på allvar i vinter, är det tänkt!
492fe13184d547fe2d9d3ee715ad3c08.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Härligt, keep upp the good work. Och repetera efter mig: Inga nylondrev på den här hojen:hihi:7peta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har TS läst om MCM´s projekt Norrsken? Med en Hedlund motor som oroväckande fort tog sönder sig själv, en meter i taget, samtidigt som den vibrerade så allt annat gick på lunch samtidigt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top