Hedlund Cafe Racer

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej alla glada!
Jag har länge velat knåpa ihop en cafe racer och övat en del med diverse supermonorelaterade projekt. Men, om jag ska kunna motivera mig att lägga alla timmar och slantar på något dylikt, så måste även motorn vara speciell! Den ska vara luftkyld och helst endast en cylinder, för att bygget ska bli så minimalistiskt som jag vill ha det.

Jag har haft krokarna ute efter en Hedlund-stånka, men de växer sannerligen inte på träd. Dessutom hade Grekland kunnat lösa sin statsskuld om de haft några att byta in.

Nu är dock en sådan bärgad! 500cc, kortslagiga modellen, #205 (senaste Hedlund-motorn hittills, tror jag) och ännu inte startad!

Men, det blir ingen uppstart på detta bygge förrän till hösten, efter supermonoäventyret.

Hoppas ni också gillar projektet!

6989828ef74aa1444a68e8119dfb5db8.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Äsch vem orkar läsa det här?
,
Som när man följt den andra byggtråden och likt en korkad jycke efter en boll, far upp till Sviestad på lördagen bara för att upptäcka att det är redan sönderkört. Blir väl samma här.

Hur mycket skall man orka med, va?








Hur var det nu man prenumererar.....?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Äsch vem orkar läsa det här?
,
Som när man följt den andra byggtråden och likt en korkad jycke efter en boll, far upp till Sviestad på lördagen bara för att upptäcka att det är redan sönderkört. Blir väl samma här.

Hur mycket skall man orka med, va?








Hur var det nu man prenumererar.....?
Jag veeet! Ännu en bortskämd uppmärksamhetstörstande brat som postar vad för skit som helst i den eviga jakten på bekräftelse! Men det är bara att "swipa höger"! ;-)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Grattis till kapet.
Nu har man nåt att se fram emot i höst.
Är verkligen tanken att det ska bli en inreggad räser att åka till fiket med?
Hade hoppats på nån slags classicracer, så man sett lite mer av dig på banan än en eller annan fredagsträning.
Lycka till med säsongen, så du får tid för detta projektet.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Coolt,
Ingen koll på en Hedlund twin som ligger oanvänd - så man slipper köpa en ny vincent 1000 motor?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Aaahh, noll koll på motorn i sig, men byggarn har ju gjort jävligt bra ifrån sig hittils så jag sitter bänkad och väntar tålmodigt på första skissen :D
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Roligt projekt, kommer att följas :)
Visste inte att Hedlund gjorde några stånkor överhuvudtaget, är 500:an i praktiken bara en halv v-twin eller bygger den på helt andra grejor?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om jag minns rätt kom 500n först, dels som cross och dels som speedwaymotor. V-twinnen kom senare och byggde på 500-delar. Han var flitig han Nisse. Vill minnas att jag ritade ihop en 5-växlad låda till honom. Vet ej om den någonsin byggdes.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Först gjorde han en 500 med längre slag, sen kom den här som har måtten:
Borr: 88,9mm
Slag: 78mm
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det här och en lyckad köttfärssås var det bästa på hela den här torftiga dagen! Vad är målet? Regga? Rambygge? Världsherravälde?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det här och en lyckad köttfärssås var det bästa på hela den här torftiga dagen! Vad är målet? Regga? Rambygge? Världsherravälde?
Åh! Jag känner mig hedrad att bli jämförd med en LYCKAD köttfärssås! Inte illa!

Målet är rambygge och regga. Inspiration kommer av byggen som det här:

6454e43b5299ea09f6ed20503137ee23.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fick tillfälle att snacka motorkonstruktioner med en släkting till Nisse för en massa år sen. Han var med och byggde V-twinen tydligen. Bara det han har glömt var ju mer än vad jag kommer lära mig i mitt liv. De där motorerna är på något vis perfektion för mig. En riktig nationell kulturskatt! Vore ruggit kul att få se dina hojar i verkligheten någon gång.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jadu Hedlundare var länge sedan man såg. Har ju vart en dröm länge:yoparty
Ser fram mot detta bygge.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om jag minns rätt kom 500n först, dels som cross och dels som speedwaymotor. V-twinnen kom senare och byggde på 500-delar. Han var flitig han Nisse. Vill minnas att jag ritade ihop en 5-växlad låda till honom. Vet ej om den någonsin byggdes.

Coolt! Detta får mig att tänka på en dröm/ide jag haft i 30 år; varför inte ta en speedwaymotor och sätta i en landsvägsram? På samma sätt som Dr_C beskriver här... De ligger väl och dräller överallt!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Coolt! Detta får mig att tänka på en dröm/ide jag haft i 30 år; varför inte ta en speedwaymotor och sätta i en landsvägsram? På samma sätt som Dr_C beskriver här... De ligger väl och dräller överallt!
I köpet ingick, förutom ram/gaffel/hjul/tank, också ett vevhus till Hedlunds speedwaymotor, gjutet i magnesium! Det vevhuset ska fräschas upp för en plats i bokhyllan! ☺
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I köpet ingick, förutom ram/gaffel/hjul/tank, också ett vevhus till Hedlunds speedwaymotor, gjutet i magnesium! Det vevhuset ska fräschas upp för en plats i bokhyllan! ☺

Djevlar!!! Coolt! Men nu går du förbi min fråga; varför inte en speedwaymotor i en landsvägsram? COOLT och miljömässigt med en metanolhoj!:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Djevlar!!! Coolt! Men nu går du förbi min fråga; varför inte en speedwaymotor i en landsvägsram? COOLT och miljömässigt med en metanolhoj!:tummenupp
Tja... Varför behöver jag svara på den frågan? :tungan
Jag vet väldigt lite om speedway-motorer, men jag föreställer mig att de är optimerade för ett relativt smalt effektregister vid ganska höga varv (>10000rpm). Tillsammans med ev önskemål om livslängd, menar jag att de inte lämpar sig särskilt väl för en gatapplikation och de har aldrig ens varit på kartan för min del. Men varför provar inte du konceptet? :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur gör du med växellådan ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top