Fylla gasolflaska

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har fri tillgång till gasol ur flaska modell P11. I garaget står en brännare jag använder för att värma motordelar som inte vill komma lös. Denna sitter skruvad på en flaska av modell Gasol2000 dvs en återfyllbar flaska med M14x1,5 gänga. Lokala gasleverantören tar 350kr för en fyllning vilket känns helt orimligt för 350 gram gas.
3240548A.jpg
Har googlat en del på interweb och tittat på amerikaner som fyller över från stora flaskor med div adaptrar. Någon som känner till hur man hittar en adapter för svenska gasolflaskor så man kan fylla själv?:va:va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Själv har jag tagit en koppling med slang från ett fritidskök och en vanlig flaskanslutning, kolla med fogas, dom borde ha allt du behöver för att göra en egen.
 

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
tar dom 350 :- för att fylla en 2000 tub? verkar helt horribelt om det stämmer ska kosta mellan 70-120 max,googla på gasol okq8 ligger på 169 för en fyllning av 2000 tuben tydligen... har gått upp sen jag jobbade med skiten.finns dock billigare än så på googla gasol
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Det var 235kr + någon avgift då min tub inte var av den senaste klassningen så inget byte rakt av.

Orimligt dyrt var det ivf....

Jo, agas inbytespriser är jäkligt höga. Men att flaskan skulle vara av någon annan klassning har jag aldrig hört talas om, Visst vi tar inte emot air-liquide flaskor eller utländska märken på behållarna, men är det en aga flaska så är det skitsamma om den är från 1980 eller om den är från 2016. Jag skulle då inte krävt något extra om du kommit in hos mig :p (235kr är dyrt som det är)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Förövrigt, du har inte någon husvagns/husbils försäljare i närheten? De brukar ju köra med "lösvikts"-metoden och är oftast mycket billigare!
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Lyckades du hitta något för att fylla den lilla flaskan? Jag har samma behov..

Min far brukar fylla från p19 till p11 utan bekymmer. Det underlättar och går snabbare om den tomma tuben kyls ner innan. Han använder en vanlig personvåg för att veta när flaskan är full. Bara se till att vätskefasen är mot ventilen (full flaska upp och ner)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nope tyvärr inte.... Blev att jag handlade en brännare för att koppla till p11 flaskan direkt istället.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Köp brännare till campingastuber.Finns ingen anledning och köra ren propan om man inte behöver gas till -40.

Biltema/Jula tar 60 spänn för 450gram butan/propan som funkar hyfsat mot nollan
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Mest för att det finns gasol hemma och det är smidigt att använd ""lilla" flaskan (1kg) Den tar ju slut rätt snabbt den också. Speciellt i grilltider:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För att göra en uppdatering igen.Föredrar den smidiga brännaren jag har på 2000 flaskan så försöker fortfarande hitta ett smidigt sätt att återfylla den utan att göda den lokala gasnissen...

Lösningen på problemet heter Sievert 203902 vilket är Sieverts återfyllningsadaptor för 2000/2012 flaskorna från vanlig POL gänga. Återstår bara att försöka leta upp den hos lokal handlare så man slipper beställe från ytlandet.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jaha nu var gasolen slut igen. Tack för återkopplingen Boris. Ska försöka beställa en sådan från fogas, hittade ingen på deras hemsida dock.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top