Hjälp, min kamkedja är för kort!

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Eller nej, det är den troligtvis inte. Den var åtminstone inte innan jag plockade av toppen. Men när jag nu satt tillbaka den och försöker sätta dit kamaxlarna, så räcker inte kedjan :huvet Tittar man ner i vevhuset så ser det ut som att kedjan sitter som den ska, och det går finfint att dra runt motorn. Jag har ryckt och slitit i kedjan utan framgång.

Det jag är rädd för är att en länk har "fastnat" under drevet på det sätt som min bild visar. Kan detta vara fallet? Finns det nån chans att jag kan fixa detta utan att plocka av toppen igen, typ från oljetråget? Toppen är tung och väldigt trixig att få på plats när motorn fortfarande sitter i ramen. Om jag ändå måste plocka bort toppen, bör jag kunna återanvända toppackningen eftersom den inte startats, eller?kamkedja.png

Edit: Den högra kamkedjeskenan sitter alltså fast efter att man satt dit toppen, så för att ge kedjan mer spel på den sidan måste man ta bort toppen. Cykeln är en Suzuki rf900, och som jag förstått det är det i princip samma motor som gsxr1100 till bottendelen sett.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Stämmer säkert som du beskriver. Kedjan har fastnat undersida drevet.
Hände samma sak på min GS1000.
Med ett kraftigt ryck fick jag loss på knuten. Kanske det är mera tight på din motor?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Om du kan dra runt motor ser jag inte problemet. Om det är som du säger borde länkarna lossna när kedjan lättar från drevet. Annars är problemet ett annat, eller så går inte motorn riktigt att dra runt?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Longshot...men en hydraulisk kamkedjespännare med automatisk justering, dvs fjäder innuti, som spänt ut kamkedjesträckaren när du lossat trycket på´n genom att ta bort kedjan?

Så blir det på saabar om man glömmer ta bort spännaren i alla fall...
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Stämmer säkert som du beskriver. Kedjan har fastnat undersida drevet.
Hände samma sak på min GS1000.
Med ett kraftigt ryck fick jag loss på knuten. Kanske det är mera tight på din motor?
Jag får försöka slita lite mer! Blev så less när jag märkte att jag inte fick runt kedjan runt båda kamaxeldreven.

Om du kan dra runt motor ser jag inte problemet. Om det är som du säger borde länkarna lossna när kedjan lättar från drevet. Annars är problemet ett annat, eller så går inte motorn riktigt att dra runt?
Jag tänker att detta "uppvik" (rött på bilden) flyttar på sig till nästa länk då det stöter i kamkedjaskenan och att det därför går att dra runt motorn trots detta.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag får försöka slita lite mer! Blev så less när jag märkte att jag inte fick runt kedjan runt båda kamaxeldreven.


Jag tänker att detta "uppvik" (rött på bilden) flyttar på sig till nästa länk då det stöter i kamkedjaskenan och att det därför går att dra runt motorn trots detta.
Antingen tar skenan emot kedjan innan den släpper drevet och då borde det ta stopp på viket så den inte går runt, eller så släpper kedjan innan den går emot skenan och då har viket rätat ut sig så den kan gå runt. Men, jag ska sluta spekulera det är ingen direkt hjälp.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det inte risk att ventilerna tar i kolven om du försöker dra runt motorn utan kamkedja? Eller kamaxeln kanske är helt borttagen så att inga ventiler är öppna?

Som tidigare skrivit, om det går att snurra vevaxeln så borde ju kedjan räta ut sig när du kommit ett halvt varv. :va
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Antingen tar skenan emot kedjan innan den släpper drevet och då borde det ta stopp på viket så den inte går runt, eller så släpper kedjan innan den går emot skenan och då har viket rätat ut sig så den kan gå runt. Men, jag ska sluta spekulera det är ingen direkt hjälp.
Jo jag tycker det borde vara mest rimliga utfallet om kedjan vikt sig. Men lik förbaskat når den inte runt båda kamaxlarna. Funderar på om jag satt i skenan "för nära" kamdrevet på vevaxeln men enligt den där skissen som jag postade, som är från hojens servicemanual, så verkar det ganska omöjligt.
Går den runt hela varvet?
Japp drog runt den iaf två varv. Ska dock försöka skruva ut alla tändstift så jag lättare kan snurra och känna om nåt annat än kompet stoppar.

Är det inte risk att ventilerna tar i kolven om du försöker dra runt motorn utan kamkedja? Eller kamaxeln kanske är helt borttagen så att inga ventiler är öppna?

Som tidigare skrivit, om det går att snurra vevaxeln så borde ju kedjan räta ut sig när du kommit ett halvt varv. :va
Ja problemet är alltså att kedjan nu inte når runt insugskamaxeln när jag satt dit avgaskamaxeln, inte nog med slack i kedjan. Så ventilerna är utom fara.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja problemet är alltså att kedjan nu inte når runt insugskamaxeln när jag satt dit avgaskamaxeln, inte nog med slack i kedjan. Så ventilerna är utom fara.

Är du säker på att det går att skruva dit den ena helt för att sedan lägga den andra på plats? Det kan vara så att du måste ha båda lösa för att det ska gå, jag minns dock inte 100 Du kan i vart fall inte kränga kedjan över kamdreven som man gör när man monterar ett bakhjul.

(Alltså kedjan över båda kamdreven och sen lägga kamaxlarna på plats i lagerlägena.)
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
På min GS750 hamnade skenan fel och då fick jag nåt liknande fel, kolla så den sitter rätt...
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Är du säker på att det går att skruva dit den ena helt för att sedan lägga den andra på plats? Det kan vara så att du måste ha båda lösa för att det ska gå, jag minns dock inte 100 Du kan i vart fall inte kränga kedjan över kamdreven som man gör när man monterar ett bakhjul.

(Alltså kedjan över båda kamdreven och sen lägga kamaxlarna på plats i lagerlägena.)
Jag är 99 % säker att så inte är fallet, provade flera gånger, men när avgaskamaxeln var på plats och hade kedjan runt sig så var det knappt nog med kedjeslack så att kedjan gått runt själva axeln på insugskamaxeln, och inte drevet. Men jag ska dubbelkolla för att ta bort sista procenten :)
På min GS750 hamnade skenan fel och då fick jag nåt liknande fel, kolla så den sitter rätt...
Om jag tvingas ta bort toppen gör jag det, men jag tror inte den kan hamna särskilt fel, jag kollade ganska noga innan jag skruvade ihop. Nu återstår väl egentligen två frågor: är det möjligt att se undersidan av vevaxelns kamdrev om man tar bort oljetråget, och är det ok att återanvända toppackning trots att toppen är dragen till föreskrivet moment? Tack för all repsons :Bugar
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag hittade den här hos min "hovleverantören" när jag behövde titta "runt hörnet":

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...-Elektronik/Inspektionskamera-USB-2000034725/

Laddade sen hem en "app" som gjorde att jag kunde "se" vad kameran såg, på min "Läsplatta".

Helt suveränt , fungerar klockrent!

Senaste "uppdraget": Kontroll av funktionen hos "slavcylindern" till kopplingen på en VW T5, alltså inne i kopplingskåpan. Det är trångt under huven, man ser knappt kopplingskåpan vare sig uppifrån eller underifrån.
Men nu SÅG jag klart och tydligt det jag inte ville se, att cylindern läckte och inte fungerade. "Suck".

/KentW
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag är 99 % säker att så inte är fallet, provade flera gånger, men när avgaskamaxeln var på plats och hade kedjan runt sig så var det knappt nog med kedjeslack så att kedjan gått runt själva axeln på insugskamaxeln, och inte drevet. Men jag ska dubbelkolla för att ta bort sista procenten :)

Om jag tvingas ta bort toppen gör jag det, men jag tror inte den kan hamna särskilt fel, jag kollade ganska noga innan jag skruvade ihop. Nu återstår väl egentligen två frågor: är det möjligt att se undersidan av vevaxelns kamdrev om man tar bort oljetråget, och är det ok att återanvända toppackning trots att toppen är dragen till föreskrivet moment? Tack för all repsons :Bugar

Ja fattas det så mycket kedja är det garanterat nåt som är fel! Hade det varit min hoj hade jag provat samma packning en gång till. Det är inte nån stor sak att plocka av tråget och kolla hur det ser ut, du kommer iallafall bli glad efter att du sett hur mycket kopplingsrester och skit du får chansen att tvätta bort:tummenupp
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag hittade den här hos min "hovleverantören" när jag behövde titta "runt hörnet":

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...-Elektronik/Inspektionskamera-USB-2000034725/

Laddade sen hem en "app" som gjorde att jag kunde "se" vad kameran såg, på min "Läsplatta".

Helt suveränt , fungerar klockrent!

Senaste "uppdraget": Kontroll av funktionen hos "slavcylindern" till kopplingen på en VW T5, alltså inne i kopplingskåpan. Det är trångt under huven, man ser knappt kopplingskåpan vare sig uppifrån eller underifrån.
Men nu SÅG jag klart och tydligt det jag inte ville se, att cylindern läckte och inte fungerade. "Suck".

/KentW

Men du! En sån där har jag ju!! En av alla de oumbärliga verktyg jag har som använts <5 gånger :D Men frågan är var jag ska stoppa in den. Tveksam om det går att få ned den vid kamkedjetunneln, måste kolla igen hur det ser ut.
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Men du! En sån där har jag ju!! En av alla de oumbärliga verktyg jag har som använts <5 gånger :D Men frågan är var jag ska stoppa in den. Tveksam om det går att få ned den vid kamkedjetunneln, måste kolla igen hur det ser ut.

Har en sådan ifrån kina med 6mm huvud och led ljus om du vill testa med om din är för tjock ...
Bor på hissingen brevid biltema
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Försökte köra ner min kamera (den var också 6mm), men lyckades inte få den på nedsidan vevaxelns kamdrev. Så jag svor lite, tog på en handske och började rycka ganska ilsket i kedjan samtidigt som jag drog runt motorn några varv (tog ut tändstiften helt så det gick lätt nu). Efter nån minut sa det plopp och så hade jag fått upp så mycket kedja som behövdes. Ibland är våld lösningen! Tack för hjälpen :krama
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Försökte köra ner min kamera (den var också 6mm), men lyckades inte få den på nedsidan vevaxelns kamdrev. Så jag svor lite, tog på en handske och började rycka ganska ilsket i kedjan samtidigt som jag drog runt motorn några varv (tog ut tändstiften helt så det gick lätt nu). Efter nån minut sa det plopp och så hade jag fått upp så mycket kedja som behövdes. Ibland är våld lösningen! Tack för hjälpen :krama

VÄLDIGT konstigt att det var problemet, då du snurrat motorn TVÅ varv, det borde löst knuten!!!:va Men skit samma, fint att det funkar!!!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top