Tips på roligare sommarbil?

Snowman89

Guest
Sålde skåpbilen idag och tänkte köpa mig någon roligare bil att köra sommartid.
Det jag är ute efter är en bil med hyfsad effekt och väghållning men som samtidigt är skapligt tillförlitligt och som går att åka lite längre sträckor utan att man blir ruinerad.
Jag åker för det mesta själv eller med en passagerare, så en 2dörrars gör inget.

Har kollat lite på BMW 330, Megane RS, Golf GTI och snarlika bilar men då jag inte har någon direkt erfarenhet av någon av dem så vore det bra att höra vad ni andra tycker och kan rekommendera.
Jag kan tänka mig att lägga någonstans 100-150k och det får givetvis bli så billigt som möjligt (mer pengar över för godis till hojarna) :tummenupp

Så vilka bilar har jag missat?
Vilka bilar skulle ni rekommendera och vad finns det för fördelar/nackdelar med dem?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hade en Bmw 130i. Tyckte den var riktigt rolig att köra och andades kvalitet. Körde den på Mantorp så jag testade lite hur den uppförde sig när den pressades. Kan rekommendera M-chassiet då den är lite gungig och "plogig" annars imo. Motorn är underbar och dynamicläget på tc riktigt bra på kurviga vägar.

Edit:
Hade en "bilperiod" för några år sen då jag tog racelicens och körde mycket Bmw. 130i, chippad 335i och till sist en M5 E60.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Hade en Bmw 130i. Tyckte den var riktigt rolig att köra och andades kvalitet. Körde den på Mantorp så jag testade lite hur den uppförde sig när den pressades. Kan rekommendera M-chassiet då den är lite gungig och "plogig" annars imo. Motorn är underbar och dynamicläget på tc riktigt bra på kurviga vägar.

Tack för ditt svar och tips!
Vilken årsmodell var det du hade?
Ska kolla lite mer på den bilen.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har kört min Honda Civic Type R i snart 4000 mil utan att bytt en lampa. Lagom rolig bil som både är praktisk och relativt billig att äga. Icke att glömma Vtec maskinen...

Ford Fiesta ST är vad jag förstått en riktig höjdare körmässigt, vet dock inte hur kvaliteten är på dem.
images.jpgmodified_live_2013___honda_civic_type_r_fn2_by_logunsolo22-d6egkn0.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
E46 M3...

Behöver jag utveckla så är den ju komplett, en riktig sportbil i motor & chassie, till skillnad från 330/130 och framhjulsdrivna familjebilar typ meqane/golf, men till skillnad från en opel gt (lotus) så är den också praktisk (ish) och bekväm på långresor, därav en schysst bruksbil. 150 papp borde ju köpa en fräsch en idag också?

Golf GTI har jag kört en del, och de är fina bilar, men någon sportbil är det inte, trött, känns tung. En polo gti är roligare, då den känns lätt, och för golf pengar får man en wrc, isf mycket roligare om man vill ha en shoppingbil med lite åka.
 

Snowman89

Guest
Opel GT. 264hk, tvåsitsig, targa, bakhjulsdrift. Som en miata fast mer.
Har kikat lite på dem men inte hunnit läsa på så mycket om modellen.
Med 264hk så borde den vara ganska pigg, men vad jag läst så verkar folk anse att den är slö..
Men ska kolla lite närmre på den också!
Har kört min Honda Civic Type R i snart 4000 mil utan att bytt en lampa. Lagom rolig bil som både är praktisk och relativt billig att äga. Icke att glömma Vtec maskinen...

Ford Fiesta ST är vad jag förstått en riktig höjdare körmässigt, vet dock inte hur kvaliteten är på dem.
View attachment 428107View attachment 428108
Forden stryker jag tyvärr direkt då jag inte gillar inredningen alls.
Hondan hade jag dock helt glömt bort..
Har du en helt ny eller en äldre?
Kollade på lite klipp på youtube och den verkade ju faktiskt ganska frän.
Skriv gärna några rader om fördelar/nackdelar med den och ev brister.
E46 M3...

Behöver jag utveckla så är den ju komplett, en riktig sportbil i motor & chassie, till skillnad från 330/130 och framhjulsdrivna familjebilar typ meqane/golf, men till skillnad från en opel gt (lotus) så är den också praktisk (ish) och bekväm på långresor, därav en schysst bruksbil. 150 papp borde ju köpa en fräsch en idag också?

Golf GTI har jag kört en del, och de är fina bilar, men någon sportbil är det inte, trött, känns tung. En polo gti är roligare, då den känns lätt, och för golf pengar får man en wrc, isf mycket roligare om man vill ha en shoppingbil med lite åka.

Det du säger om Golfen har jag också tänkt på, det är också lite därför jag nog skippar den.
M3'an är fin men dyyr. ca 180k för en bil som gått 15-16000mil känns tyvärr för riskabelt och dessutom för dyrt.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
E46 M3...

Behöver jag utveckla så är den ju komplett, en riktig sportbil i motor & chassie, till skillnad från 330/130 och framhjulsdrivna familjebilar typ meqane/golf, men till skillnad från en opel gt (lotus) så är den också praktisk (ish) och bekväm på långresor, därav en schysst bruksbil. 150 papp borde ju köpa en fräsch en idag också?

Håller helt med dig:tummenupp Kan vara lite svårt att hitta någon som inte är söndertrimmad/sönderskruvad bara.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har kikat lite på dem men inte hunnit läsa på så mycket om modellen.
Med 264hk så borde den vara ganska pigg, men vad jag läst så verkar folk anse att den är slö..
Men ska kolla lite närmre på den också!

Forden stryker jag tyvärr direkt då jag inte gillar inredningen alls.
Hondan hade jag dock helt glömt bort..
Har du en helt ny eller en äldre?
Kollade på lite klipp på youtube och den verkade ju faktiskt ganska frän.
Skriv gärna några rader om fördelar/nackdelar med den och ev brister.


Det du säger om Golfen har jag också tänkt på, det är också lite därför jag nog skippar den.
M3'an är fin men dyyr. ca 180k för en bil som gått 15-16000mil känns tyvärr för riskabelt och dessutom för dyrt.

Är det såpass? Har inte tittat på M3'or på nått år, fick mycket för 150 papp får 2-3 år sen vill jag minnas, men har kanske blitt äldre utan att tappa värde idag?

Problemet med golfen är att man är för isolerad från körningen, det är en bra bil, men mindre bilar, typ polo KÄNNS snabbare, visst, rakt fram ÄR de inte det, men vem bryr sig om siffror egentligen? Har kört golf 6 GTI och samtida polo GTI rygg i rygg och polon känns betydligt livligare, och på små vägar körde jag också snabbare i den, lite rappare 0-100 och motorvägsprestanda till trotts, golfen kostade över det dubbla också (båda nya bilar då).
 

Snowman89

Guest
Är det såpass? Har inte tittat på M3'or på nått år, fick mycket för 150 papp får 2-3 år sen vill jag minnas, men har kanske blitt äldre utan att tappa värde idag?

Problemet med golfen är att man är för isolerad från körningen, det är en bra bil, men mindre bilar, typ polo KÄNNS snabbare, visst, rakt fram ÄR de inte det, men vem bryr sig om siffror egentligen? Har kört golf 6 GTI och samtida polo GTI rygg i rygg och polon känns betydligt livligare, och på små vägar körde jag också snabbare i den, lite rappare 0-100 och motorvägsprestanda till trotts, kostade över det dubbla också (båda nya bilar).

Blev lite fel med sökningen, men de verkar börja kring 140-150000 och då får man en som börjar närma sig 18000-19000mil.
Vilket känns som väldigt många mil då den lär ha blivit misshandlad av några 18-åringar på vägen..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säger oxå Mazda Miata..

Bakhjulsdriven, två sitsig, lågvikt typ 1000kg.. Hardtopp/cab...
Dom tidiga har typ 116hk, senare klart mer...

Den har körupplevelse...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Blev lite fel med sökningen, men de verkar börja kring 140-150000 och då får man en som börjar närma sig 18000-19000mil.
Vilket känns som väldigt många mil då den lär ha blivit misshandlad av några 18-åringar på vägen..

Är väl bara in min värld 140000kr bil är något för en gubbe i 50-års åldern med kostym.
Iofs inte sagt att den snubben tar hand om grejjorna bättre än 18-åringen för den delen...

Men i övrigt håller jag fast i mina principer, framhjulsdriven shoppingbil som är kul i staden & på småvägar = LITEN bil, typ polo wrc, Mito QV, Fiat abarth, golf osv känns för stora och tunga och blir tråkigare, trots mer effekt och mycket seriösare prislapp. Renodlad sportbil, opel GT, boxter, lotus, säkerligen någon TVR, absolut kul att köra, men som transportmedel? Tror en BMW m med någon mer kilometer lever längre, kanske porschen är kvalitét?

Tittat på pontiac GTO? Top gear verkade ju gilla den iaf (monaro med högerstyrning). LS6:a i en praktisk bil med vettigt chassie låter ju fantastiskt, lite plastig och rejäl törst får man väl räkna med dock.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har kikat lite på dem men inte hunnit läsa på så mycket om modellen.
Med 264hk så borde den vara ganska pigg, men vad jag läst så verkar folk anse att den är slö..
Men ska kolla lite närmre på den också!

Forden stryker jag tyvärr direkt då jag inte gillar inredningen alls.
Hondan hade jag dock helt glömt bort..
Har du en helt ny eller en äldre?
Kollade på lite klipp på youtube och den verkade ju faktiskt ganska frän.
Skriv gärna några rader om fördelar/nackdelar med den och ev brister.

Jag har en 09 som hade rullat 3800 när jag köpte den 1,5 år sedan.

Nackdelar
Relativt bullrig
Relativt stötig
Ganska lågt växlade.
Som synes är nackdelarna ganska typiska för biltypen.

Fördelar
Mkt praktisk, bagaget är STORT
Mysig maskin med mysigt ljud bara man vågar kliva över 5500 rpm.
Driftsäker, kamkedja är ett plus
Hondaklubben, finns mkt kunskap och trimdelar.
Vid min pendling ligger jag på ca 0,7 lm.

Köp en med diffbroms, kom på årsmodell 2010 om jag inte minns fel.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man köper väl inte en hobbysommarbil för att det ska va bekvämt att pendla med..

En sak som dock smolkar upplevelsen lite. En rolig bil har naturligt ett stadigt chassi.
Problemet är att roliga vägar i Sverige successivt degraderas till sådant lämpade för geggmoppar. Det är liksom inte roligt att studsa fram på kälskadad landsväg.

Med det sagt kommer några fler förslag på roliga åkedon :

Audi S4. Fyrkrafs och sug-v8. Svårslaget även på vintern.
Alfa Brera 3.2.Fyrkrafs och sug v6 med minst sagt omisskännligt utseende. Trevligt chassi. ( minst en italiensk i listan, viktigt)
Mustang GT (05->) först ut bland retrobilarna. V8, bakhjulsdrift ,stel axel och hygglig attityd. Med lagom chassisättning är de underhållande.
Mercedes SLK. Gubbvarning! Välbyggda och en 350 eller en amg är rätt roliga. Som en miata fast mer av allt och plåttak.
Corvette. Rätt många rätt.
Bmw Z4. Se SLK. Mindre gubbe dock.
Om du nu överväger en VW, varför inte en Scirocco isf en Golf?
Rätt mycket samma men ser klart annorlunda ut än nåt Asta 82 kör med till Coop.


Stirra sig inte blind på förbrukning. Måste ta in hela kostnaden.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
När ja läser rolig tänker ja bakhjulsdrift.
Polaren hade en e34 m5 med 3.8 som närmade sig 30 000. Inga problem. Är de nått de lyckats med så är de maskin och drivlina. Så att en e46 m3 är skrot för art den snart rullat 20 000 är lika Mycke hittepå som att min gixxer är skrot för den har nästan rullar 5 000.

Räds inte av milen utan ägaren och de allmänna skicket..


Vem fan får plats i en miata..
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top