Ödlund goes international: Yamaha R6 Cup

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Hahaha....

Kärlek vid första... ööö ..

Jag tänkte nog dra ner med min Iveco, om den går igenom bes imorgon, lyckades dra rätt in i en soptunna nyss... men det är en annan histioria.

Den är ju 7,20 lång så 2 pers som delar på soppa, man får med sina MC.. och man sover bra i den med :)
Går till å med åka 3 och få med 3 mc om det är kris....

200mil från mig / 2 = ca 1400:- i soppa ... entre, sova i bussen är rätt billigt, massa korv osv... min semester :tummenupp

Hehe :tummenupp

Men du, det låter ju som en jäkla toppensemester?! MC-körning, titta på IDM och campa i en bil. Dra med en supporter till så blir jag också gladare, fixar VIP och allt :smasha
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Hehe :tummenupp

Men du, det låter ju som en jäkla toppensemester?! MC-körning, titta på IDM och campa i en bil. Dra med en supporter till så blir jag också gladare, fixar VIP och allt :smasha

Jag får jobba på det :p
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Hallåååå!!

Hann aldrig med en uppdatering innan avfärd ner till Tyskland och Lausitzring. Chauffören är sjuk och ville ha en dag extra att köra utan att vi lyckades få fram det mellan oss så jag blev ju ställd när dem ringde dagen innan och sa att dem var framme hos mig om en timme :4skrika

Packade ihop allt snabbt och vi var på väg! Glömde dock sängkläder vilket jag märkte första natten utan värme och nollgradigt ute... Men väl framme var det blandat snö, regn, solsken, hagel, kyla och värme och det blev bara ett pass den dagen. Fick personlig instruktör, Jörg Teuchert (eller något sånt), som tydligen är nån gammal världsmästare i någonting? Bättre än mig var han iallafall och jag fick visat spår som hjälpte mycket sen förra gången jag var här och då fick en egen uppfattning av banan. Svåraste svängarna för mig är sväng 7 och 11 med accelereration i ingången, det blir att man går mot gränsen på två håll som inte riktigt finns i Sverige, både gaspådrag och mer nerlägg. Jag fick lite bättre förståelse men jag kom aldrig in i nån riktig rytm för att lägga bra varv. Körde 1:58 så helt ok men nu har jag lagt ribban på 1:54 förra gången här! Fortfarande problem med sittställningen, får ont i knäna och anstränger mig mycket så har saker att jobba på, men som sagt, bara fått ett pass.

Får jag täckning så kommer förhoppningsvis en uppdatering innan racehelgen och då kollar jag upp live timing och sådant, så tills dess får alla ha det bäst :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Teuchert och hans teamkompis Kellner som började med att lacka ramarna på "gathojarna" i WSS 2000 svarta. Det för att dölja att dom svetsat om styrhuvudet med kortare hjulbas och annan vinkel än orginal. Dom blev 1:a och 2:a i VM det året. Sen blev det mode att alla gathojar skulle ha svarta ramar och från 2004 hade nästan alla sportiga gathojar svartlackade ramar från fabrik.
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Kopierar rakt av samma uppdatering från Facebook för har inte riktigt tid just nu att skriva om allt, men here goes!

Till ännu en snabb uppdatering om Lausitzveckan nu när självaste racehelgen är påbörjad!
Under träningsdagarna blev det ganska lite körning i blandat väder, men för att komma till kritan direkt så är jag GALET NÖJD med tiderna jag lyckades få till! Under den regniga tisdagens enda pass (dock öppen depå och totalt 40-ish minuters körning) var jag redan då nere på 1:52-tider, och i onsdags fick jag till två höga 1:51-tider under den dagens två pass.

Depån är också helt underbar, första åskådaren var tydligen den mest insatta någonsin. Han kom fram till mig och Markus och undrade vilka vi var, och direkt efter vi presenterade oss drog han fram 2-3 foton på oss båda som han ville ha signerade. Han hade alltså letat reda på varenda förare och skrivit ut bilder som han samlade på, det är passion vill jag ju säga!!
Servicen är också helt grym. Med 2D-dataloggningen som vi har kommer folk och hjälper bara man nämner att något strular, till skillnad från att springa och jaga runt, och Öhlinskillen vi gick till för lite setup-hjälp tog sig verkligen tid att lyssna och förklara och sedan ändra allt för att ge mig ett par grundinställningar att jobba ifrån. Honom ska jag dessutom fortsätta prata med imorgon för en follow up, och han kommer vara tillgänglig i pit lane så vi bara kan svänga in, förklara och be om ändring. Allt är bara underbart hittills!

Får tänka på att förväntningarna innan säsongen var att möjligen komma under två minuter (som en referensförare hade kommit nära), och att JÄKLAR va kul att komma inom 10s av de snabbaste tiderna... Nu idag, fredag, var det riktigt fint väder, tre träningspass och jag sänkte mig till 1:50,5!! Som sagt, med tanke på förväntningarna är jag riktigt, riktigt nöjd redan nu! Knappt fyra sekunder till snabbaste föraren och nära att komma under 1:50.

Så efter dagar av rent flyt och extas närmar vi oss kval och debutrace! Imorgon kör jag kval 1 och kval 2, 11:00 resp. 14:35, och på söndag går racet 13:40. Allt går att följa live på länken här.

http://www.superbike-idm.de/live/

Tills vidare!
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Haha.
Han vann Supersport VM 2000...

Teuchert och hans teamkompis Kellner som började med att lacka ramarna på "gathojarna" i WSS 2000 svarta. Det för att dölja att dom svetsat om styrhuvudet med kortare hjulbas och annan vinkel än orginal. Dom blev 1:a och 2:a i VM det året. Sen blev det mode att alla gathojar skulle ha svarta ramar och från 2004 hade nästan alla sportiga gathojar svartlackade ramar från fabrik.

Där ser man! Då har jag verkligen fått bli instruerad av någon som kan sin sak, fast världsmästare är ju alltid världsmästare! Kul ni har koll på det, och att han lyckats påverka något så pass :lol
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Grattis till ditt första avklarade race!

Missade starten så vet inte vad som hände under första halvan av racet, men snygg uppkörnig under de sista fem varven! Tempot finns helt klart där!
Satt och följde de gula prickarna live, var riktigt kul faktiskt. :)
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6

Tack Mozz! Kände hur du stöttade mig under racets gång :tummenupp

Jag har så ont om tid att jag igen kopierar uppdateringen från facebook, det är ju dags att dra till Nürburgring direkt efter man kommit hem känns det som... SÅ:

Nu ska jag berätta för er, om slutet på en vecka jag sent kommer glömma!
I senaste uppdateringen hade vi kommit fram till racehelgen och fredagens träningar som fortsatte i veckans stigande lärokurva. Som jag sa då hade jag redan passerat alla mina tänkbara mål och var nere på 1:50-tider, så helgen såg riktigt lovande ut med gött väder och härlig stämning!

13123095_845291475575229_7020612673283451359_o.jpg

Till lördagen hade det börjat samlas mer folk och man märkte att racedagen närmade sig, man började verkligen tagga till inför Kval 1. Teamet har tagit sig väldigt bra, mycket bra snack, tips och råd, och för alla tre förare var det gemensamt att första kvalet skulle vara en extra träning. Alla tre gick det även riktigt bra för, vi förbättrade PB och tog stora steg framåt! För mig innebar det några höga 1:49-varv och väldigt förbättrad motorbromshantering, min nu största svaghet. Öhlinskillen som vinner bästa-hjälpen-priset denna helgen var till stor nytta, varje förändring gick mot det bättre, men trots putsning av PB med en halv sekund tappade jag en placering från passet innan... 17:e plats hittills.

13062878_845292128908497_6290986319947619922_o.jpg13087057_845291962241847_2870677562747371301_o.jpg

Kval 2, och nu var det ju tillochmed dags för NYA DÄCK (hade kört på samma set hela veckan) inför fighten om startplatser. Putte sa att det LÄTT skulle göra 1,5 sekund... Jag skrattade åt honom, skakade på huvudet, gick ut och satte fyra 1:48-tider! Närmre 1,3 sekunder snabbare med bästa tid på 1:48,7 och stadiga låga 1:49-tider hela passet igenom. Kvalade in på 13:e plats (hehe), av 33 förare, men inte minst var jag tredje bästa rookie. TREDJE bästa, och av dem två framför mig hade den ena kört 600 länge, och den andra kunde banan sen innan, och det gör mycket på självförtroendet det också. Så nu var det verkligen min tur att skryta, jag var, och är fortfarande, så JÄKLA nöjd! Mindre än två sekunder från pole position, och för skojs skull var jag mindre än nio sekunder från bästa Superbike (hoppades ju initialt vara inom 10 sekunder av bästa R6'a) så ja, säg vad ni vill, men nu är det min tur att skryta!!

Grattis till ditt första avklarade race!

Missade starten så vet inte vad som hände under första halvan av racet, men snygg uppkörnig under de sista fem varven! Tempot finns helt klart där!
Satt och följde de gula prickarna live, var riktigt kul faktiskt. :)

Jadu Marsupilami, jag tackar så mycket (och hoppas du har rätt :Bugar), men veckans enda riktiga svacka kom i racet på söndagen. Häftigt att ställa upp på gridden med min lilla paraplyflicka Anna, och man kunde nästan lukta professionaliteten på arrangemanget där ute, riktigt häftigt! Men starten gick och efter ett roligt men stirrigt första varv höll jag 15:e och sista poängplats i två varv innan jag tappade till 16:e och bromsade på mig när jag försökte bita fast i klungan framför. Hur förberedd man än var så blev man chockad av hur snabba dessa killarna är, och tyvärr tappade jag ner till 28:e plats tidigt i racet men kämpade på och kom i mål på en 22:e plats. Det positiva, förutom att det alltid är kul att kriga sig genom fältet, var att borträknat de 15 sekunder jag tappade på att ta escapen höll min racetid för att kunna ta rygg på klungan om poängplatsen, så det finns ingen anledning till att hädanefter inte sikta på att ta poäng! PB förbättrades inte, men nästan varje fritt varv var en låg 1:49-tid, och det bästa av allt är att jag vet SÅ mycket som jag måste förbättra, jag vet att jag kan köra snabbare om jag bara får milen under bältet!

13087252_845291468908563_4667057820194426136_o.jpg13173052_845291798908530_9043509668282953300_o.jpg13131033_845291812241862_2578726746357717929_o.jpg13131418_845292055575171_5113529294434909083_o.jpg13173495_845292045575172_2168231504318363538_o.jpg

Med det sagt är detta verkligen höjdpunkten i karriären, och det är skönt att direkt vara på det igen denna helgen i Nürburgring, för nu är det bara satsa, satsa, satsa!!! Samtidigt som jag såklart skyndar långsamt, inte krascha... :rofl

Tack alla som följt, kul det finns lite intresse, och jag kommer troligen ha lite bättre uppkoppling denna helgen så uppdateringarna bör flyta lite smidigare. Annars hör man av sig nästa vecka, så ha det bäst tills nästa gång!!

Ursäkta att jag är så dum i huvet men jag hittar inte några resultat.
Hjälp!

Till din undsättning!

http://www.yamaha-racing.de/content/yamahacup/termine.cgi

Där är R6 Cup-sidan och klickar du på T1, T2 och Rennen för du fram Kval 1, 2 och Race för Lausitzring och senare de kommande tävlingarna :tummenupp
 
Last edited:

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Deltävling 2 Nürburgring

"Äntligen" är man hemkommen efter, i stort sett, två veckor i Tyskland och kan skriva i lugn och ro om vad som varit ännu en toppenhelg!

Ingen tid förlorad efter Lausitzring och innan man hann reagera var man på väg tillbaka till Tyskland och till en av världens mest kända banor, Nürburgring. Denna gången var jag ensam förare i teamet, så det lilla gänget på fyra pers. tog bilen torsdag morgon ner till det största motorsamhället jag varit i hittills, om det ens finns större?? Underbart landskap, fina skogar, mysiga små byar och FULLT med racepreppade personbilar och motorcyklar. Vi var framme efter skymning och ställde släpet i depån, så första skymten man fick var på siluetter av stora och knepigt lyxiga byggnader och stora depåboxar, större än på Lausitzring som var en chock i sig.
Jag och Emilia hade hittat ett mysigt ställe som vi blev avsläppta vid efteråt, riktigt trevligt litet gästhus i byn Müllenbach, precis syd-väst om banan. Gjorde oss hemmastadda och fick oss en god natts sömn efter en lång resa, väldigt behövligt innan de nya äventyren!

Vaknade av det avlägsna ljudet från bilar som tokvarvades och man hade aldrig känt sig så hemma! Blev hämtade och körda till banan, och sen var det direkt på det med första träningspasset för helgen. Banan hade ett så skönt naturligt flyt i sig, och förutom den ökända första svängen så var varje sväng precis så som du fick intrycket av att den skulle vara. Allt skedde i lagom takt, inga sektioner var "stressande" så man behövde slänga runt hojen lite sådär "onaturligt", om ni kan förstå vad jag menar? Lagom mellanrum från alla svängar så man precis hann lägga över hojen och gå in i en sväng ur den förra, bara en underbar bana helt enkelt! En grym fullgas-i-sexan-och-bara-lägg-ner-även-fast-hojen-kränger-av-däcken-sväng som var lite pirrig ledde in i chikanen på slutet som även den var så pass rak att den var smidig trots att det var den stirrigaste punkten på banan. Ni fattar att jag gillar Nürburgring(?), och för att gå till körningen så skiljde den sig inte så mycket, det var fint flyt och jag lärde mig banan väldigt snabbt, mest troligt för att den var så "naturlig" som jag precis beskrev.

2016_013_002_Fahr_001.jpg
Foto: Felix Weissmann

Målbilden innan helgen var att komma ner på 1:35-tider, det är ca. tre sekunder från varvrekordet och lika långt ifrån som på Lausitzring. Lausitzring är längre, men jag fick mer körtid, så vi räknade på att de faktorerna tog ut varandra och 1:35 kändes ändå rimligt. Steget efter det var ju att ta poäng, men då krävdes det lite bättre tider baserat på tidigare års resultatlistor. Nog med uppbyggd förväntan, så körde jag iallafall 1:37.556 redan på första passet! Teamets förväntan var ungefär 1:40/1:39, så från start var alla nöjda, imponerade och kände att detta hade potential till att bli en grym helg. Problemet som jag hade på Lausitzring med motorbromsen (att jag fick bakhjulschatter i sista tredjedelen av hårda bromsningar, vid ingång) hängde kvar, så vi justerade returen bak inför andra passet.

Nu när banan satt i huvudet började jag verkligen pressa på ordentligt direkt. Jag hade knappt lagt några varv på banan men kom ändå ner på 1:35.234 väldigt snabbt och målbilden ändrades därefter till att det var poängplats som gällde! När det började gå lite snabbare märkte man också hur galet hal banan var, det var nästan lite skrämmande. Flera av förarna framför mig under dagen såg jag få ordentliga tank slapper-släpp och jag fick själv känna på att det gled ordentligt ur vissa svängar inkl. vissa tillfällen då man fick mota hojen genom att ställa sig upp för att hindra en high sider :gnissla Problemet under bromsning blev vi inte av med, och medans jag försökte anpassa körningen till det så var vi lite fundersamma till varför vi inte kunde åtgärda det. Vissa blåste ju om i bromsningarna utan att hojen ens rörde sig medans min bakdel var över hela banan och skuttade in i svängarna, så dåligt kan jag väl inte bromsa? :va

20160501_001_Rennen_122.jpg
Foto: Felix Weissmann

Lördag, Q1 och Q2. Vi testade lite ändringar till första kvalet som vi tog som ett extra träningspass (inte att jag tog det lugnare för det iochförsig) och tog med oss lite fördelar därifrån. Av någon anledning körde jag lite stelt och hade börjat få problem med sikte och sittställning, troligen ville jag lite mer än jag kunde och pressade lite för hårt, men jag förbättrade åtminstone tiden till 1:34.721. Trots putsning av PB tappade jag ändå placeringar från förra passet, så det räcker inte att förbättra sig längre, man måste förbättra sig MYCKET! Det finns inget stopp för dessa killarna, tar du inte en sekund varje pass så tappar du placeringar för att alla andra tar en sekund! :brinnerup Hade 16'e från fredagen men tappade två killar till 18'e på första kvalet.

En av säsongens höjdpunkter kom innan andra kvalet. I frånvaron av bra idéer av förbättring så mätte Puttarna (teamcheferna Patrik och Patrick) upp hojen för att få nedskrivet inställningarna, och då märkte dem att returen bak stod på 19 klick istället för 11 som vi trodde enligt våra papper...? Vi har gjort många omfattande ändringar och hojen har fått besök av Öhlinskillar och bla bla bla, så vart i ledet som denna missen blev gjord vet vi inte, men det var en liten lättnad att vi förhoppningsvis hade hittat felet! Mycket riktigt till andra kvalet så kändes allting sååååå mycket bättre! Jag kunde panga ner växlarna, släppa kopplingen och bakhjulet svävade (om än lite oroligt och okontrollerat från oerfaren förare) mjukt och mycket mer stabilt hela vägen in till apex. Äntligen kunde jag börja bromsa på riktigt och tänja på dem ordentliga gränserna, speciellt då bromsningen verkar vara min starkaste sida. Tog dryga halvsekunden från kval ett och tog tillbaka 16'e platsen till racet med 1:34.123. Det kändes riktigt bra och jag visste att jag hade 1:33-tider i mig, det gick bara så fint med hojen att jag pressade överdrivet mycket och gjorde för många misstag, så första poängen kändes verkligen inte omöjlig längre!

13177278_847862398651470_5859825683263721711_n.jpg20160507_Rennen_029.jpg
Foto: Patrick Dallos/Felix Weissmann

Söndag och dags för race!! Inget warm up för vår del, så första passet var race vid 15:20. Sovmorgon tackar man sällan nej till, men efter ett tag åkte man dit ändå för det var helt enkelt roligare på banan än i byn... Müllenbach ligger lägre än banan, alltså så pass att det krävs ca. 10 tramp på cykel för att komma 3km till gästhuset. VÄLDIGT smidigt och lätt, tills du ska tillbaka till banan... Skönt att vara i tid efter en sån ansträngning också, för nu var det dags! Game face on, och jag kände mig ganska lugn och kall. De träningsstarter jag hade gjort var jag nöjd med, och det var allt som krävdes för lite lugn i sinnet innan start. Att ställa upp för grid show (eller vad det kallas) är faktiskt ganska rogivande, inte så stressande man först skulle kunna tro. Starten går och jag gör en hyfsad start, håller mer eller mindre min placering till första bromsningen, men SEEEN blev det tight ska ni veta... 33 förare som ska in i första svängen på en meters radie så fattar ni. Jag går in snävt framför en kille som låser framdäcket och klipper mitt bakdäck innan han oturligt nog bowlar ut en annan. Jag får en ordentlig smäll och hänger kvar med knävecket i sadeln och lyckas ta mig vidare utan problem, men tappar ett par placeringar och är 19'e man över linjen första varvet.
Emilia lyckades filma starten och incidenten här nedan, och roligt är det hur dålig koll man har in the heat of the moment. Tills jag såg filmen trodde jag att jag körde in i den vite cykeln framför mig och att det orsakade smällen :dummer


Nu börjar istället Race, del två! Likt racet i Lausitzring måste jag nu köra upp mig, fast denna gången längre upp i fältet bland bättre förare. I början gick det snabbt och bra och jag hade direkt ett snabbare tempo än jag hade haft hela helgen. Satte min första 1:33-tid redan på tredje flygande varvet när jag fick en liten lucka mellan förarna att plocka av. Ju längre upp i fältet man kom, desto svårare blev det dock. Att komma om förare som är så jämna, om än lite långsammare, är riktigt svårt! Fick ägna mer än ett varv för att ens kunna attackera samma vita cykel som jag trodde jag hade kört in i, och först efter ett par vågade manövrar med härliga decimetern till godo kom jag om och kunde jaga ifatt nästa man! Körde för kung och fosterland och fick känning på killen framför mig men gick i mål 0.4 sekunder efter, men vad jag inte visste då var att han låg på 14'e plats och att jag hade tagit min första poäng! Jag kom in i parc fermé, mötte upp Puttarna och var överlycklig för under racet fick jag in en tid på 1:33.307 som jag fortfarande är sjukt nöjd med. Mindre än 1.5 sekunder från varvrekordet! Och när Patrik då grattar mig för första poängen blev jag ju inte mindre glad, galet skönt att kunna säga att man tagit poäng i en klass som R6 Cup! Jag står nu tillochmed som 18'e man i tabellen, siste poängtagaren :cool:

20160507_Rennen_068.jpg20160508_rennen_086.jpg20160508_rennen_112.jpg

Snabba ryck hem, borta bra men hemma bäst (även fast jag börjar tvivla på det yttrycket) och vi sa hejdå till allt trevligt folk man börjat lära känna. Riktigt skön stämning i Tyska depån med otroligt mycket respekt och bra sammanhållning i min klass med officiella träffar och möten titt som tätt. Känner mig redan van vid det livet och som Rikard Carlsson sagt till mig är en helg i Tyskland nästan värd mer än en hel säsong i Sverige! Nu är kalendern något reviderad, så tredje deltävlingen är struken och istället är nästa R6 Cup-race i Zolder, Belgien den 10'e Juli. Siktar på att delta i SM på Sviestad den 19'e Juni men vi får se vad som händer! Så tills vidare :öl

Och tack Josef, Mozz och SKOMAKAREN!
 
Last edited:

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Reviderad kalender!

F.d. Race 3 och 7 är strukna (båda på Oschersleben tyvärr) och istället tillkommer en helg på Assen den 7'e augusti med Gamma Racedays (endast lör-sön, men tydligen stort evenemang med uppemot 100k besökare), och ett extra race i Zolder. Alltså samma antal race men annorlunda utspritt.

Test:(GER)Lausitzring25-17 April
Race 1:(GER)Lausitzring1 Maj
Race 2:(GER)Nürburgring8 Maj
Race 3:(BE)Zolder10 Juli
Race 4:(GER)Schleizer Dreieck31 Juli
Race 5:(NL)Assen7 Augusti
Race 6:(NL)Assen14 Augusti
Race 7:(GER)Hockenheim25 September
 
Last edited:

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Vad hände 2016?

Jag har nu börjat känna lite avsaknad av att skriva av mig. 2016 tog en rejäl vändning efter senaste inlägget här på Sporthoj och det fanns plötsligt ingen tid för något annat än att "överleva". Nu har nästan en hel säsong plus en off-season gått och först NU börjar 2017 ta form och jag har äntligen lite tid. För bara en vecka sedan funderade både jag och pappa på om det ens skulle bli nån körning alls i år. Har knappt hunnit med att känna av abstinensen och glädjen i sporten så nu kommer all energi långsamt tillbaka :lol Det känns då som ett bra tillfälle att avrunda året 2016 i denna tråden, för jag har stört mig på att jag aldrig hade orken eller lusten att sätta mig ner och skriva om vad som försiggick. Men ska hålla mig relativt kort, för SÅ mycket tid har jag inte...

Senaste uppdateringen var så långt tillbaka som i Maj och andra deltävlingen i Nürburgring, och det var även senast allt var frid och fröjd. Jag kommer inte dra mig för att hänga ut KOAN/Fundracing eller Patrik Bengtsson som visade sig vara otroligt oseriös och nu även en riktig bedragare. Något jag under året fått lära att jag är långt ifrån ensam om att tycka! Men för att ta det från början så såg jag tyvärr bara hur perfekt allt var för Anna och Johanna i teamet under 2015. Och deras åsikter var ju överensstämmande med min uppfattning, så därför var det inget annat än en självklarhet att hoppa på! Nu i efterhand känner jag mig lite bitter för under hela första halvåret fick jag endast två varningar om Patrik. En från en annan tidigare förare i teamet som jag visste hade haft en stor dispyt med teamet om något helt annat än ekonomi, och som dessutom skrev detta väldigt osmakligt på min FB-uppdatering. Den andra varningen var en enkel koll på att KOAN var försatt i konkurs, något vi redan visste om och eftersom det berodde på att ha drivit ett team i ett företag väldigt länge så var det heller inga konstigheter; vi har pga just det ett personligt kontrakt så företaget var helt ointressant. Nu däremot, EFTER allt har skitit sig, så hör man historier till höger och vänster om hur det har varit såhär med honom ända sen han satte foten i depån och hit och dit. Så visst får jag vara bitter att man inte fått höra detta innan? Någon påpekade att jag bara inte hade lyssnat, men jag har ju också bara varit involverad sedan 2013 och inte pratat med många under mina första år...

I vilket fall startade säsongen och det var problem direkt. Vi hade ingen hoj under de två första deltävlingarna?? Men Patrik kom undan med att skylla på att tyskarna strulat med fakturor och bla bla bla, så han fick istället pröjsa för att hyra en hoj. Dock fungerade allt klockrent teammässigt vilket gör att jag fortfarande inte tvivlar på att han VILL driva ett team, utan han är helt enkelt bara inte kompetent nog. Nu när allt har gått käpprätt åt helvete och Patrik är skyldig oss (och flera andra) väldigt mycket pengar för allt vi lagt ut extra (hela cup-paketet och resten av säsongen var ju redan betald till honom) har han dragit sig undan helt och hållet. Från allt snack om att detta skulle lösas och att det viktigaste var att få mig att köra 2017 till att nu ljuga en rakt upp i ansiktet. Han visade sig ha en skuld till ett företag på flera hundra tusen som skulle vara betald under 2015. Jag hade personlig kontakt med företaget (sponsorsökning) och fick reda på detaljer, ändå menade Patrik att de hade ett "avtal" och att de förde en "dialog"=ren bullshit. Han verkade nyligen hitta på en sponsor som han vid utfrågning snubblade på vad företaget ens hette och det visade sig att han inte ens kunde svara på vad hans kontakt hette... Ljuger man inte bara dåligt då har man inte mycket till minne! Det finns mer och värre saker att dra upp men då kan jag sitta här ett tag :fakta

Men nu går vi vidare tills efter senaste uppdateringen, och det är nu vi förstår att hojen inte är betald eller att pengarna ens finns! Dessa summor vi betalat hade blivit "investerade" i ett muntligt avtal som det inte blev något vidare med. Vi fick lägga upp summan EN GÅNG TILL själva för att betala för cup-paketet och sen såg vi heller inte Patrik på någon tävling alls resten av året... Det betydde alltså att jag vid flera tillfällen var HELT själv nere i Tyskland, och det påverkade hela året väldigt mycket mentalt. Jag var inte alls beredd på att dra hela lasset själv, att vara förberedd och ha allt planerat är ju hela grejen! Så resten av året var minst sagt en katastrof, och resultat och allt runtomkring blev aldrig detsamma som under dessa två helger då allt fungerade.

Så de kommande dagarna tänkte jag skriva lite smått om alla race och höjdpunkter för att som sagt avrunda förra året här. För det var ändå ett väldigt bra och roligt år på många sätt om man ignorerar allt med teamet. Saknar att skriva, för det var faktiskt väldigt trevligt och nyttigt kände jag :)

Annars i nuläget är 2017 lite på gång och uppdaterar snart mer om det också, men tills vidare lämnar jag er med detta inlägg med lite inslag av tillbakahållen ilska!

Hörs och syns snart igen :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top