Ödlund goes international: Yamaha R6 Cup

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Vi hade en Svensk för några år sen som fick problem med dopingkontrollen med astmamedecin. Vill minnas att han anmälde sitt innehav av detta. Men lappen kom in för sent och team + förare fick något straff.

Papperslappen som licensbrickan sitter på när man får den har alltid info om doping, försäkringar och försäkringskassans eu-kort.

Där ser man... Men tack så mycket, det hade helt undgått mig så kollar direkt när jag kommer hem! Hade gärna listat ut något själv genom att surfa runt på alla deras länkade sidor och förstått hur jag anmäler det även så det funkar i Tyskland UTAN att ringa SVEMO varenda gång det är minsta lilla fråga. Verkar som det inte finns nån standard heller då man kan se flera olika länders listor (som jag heller inte kan söka vidare på sen...) så känns som det ligger fler steg bakom det. Men tack igen :tummenupp

Det hoppas jag vi gör, blir kanske något endurance eller sprint race i år också, hänger som sagt på hur det går med ryggen. Diskbråck som ställer till det...

Gött, och hoppas hälsan går din väg :tummenupp Har du någon du bestämt med i endurance? Jag och farsan tänkte ställa upp de gångerna jag kan men vi är bara två isåfall, plus att pappa gärna kört de andra tillfällena också.

Och på tal om endurance, är någon utan team som vill köra endurance med mig och pappa så säg till! Gärna med jämlik fart, runt toppskiktet i Rookie 600 för att ha jämna förare, men hellre någon till än ingen alls :) Jag kan nog endast Anderstorp och Linköping men pappa är sugen på alla deltävlingar och saknar då två förare. Just in case man skulle träffa rätt och någon sugen ser ;)
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Där ser man... Men tack så mycket, det hade helt undgått mig så kollar direkt när jag kommer hem! Hade gärna listat ut något själv genom att surfa runt på alla deras länkade sidor och förstått hur jag anmäler det även så det funkar i Tyskland UTAN att ringa SVEMO varenda gång det är minsta lilla fråga. Verkar som det inte finns nån standard heller då man kan se flera olika länders listor (som jag heller inte kan söka vidare på sen...) så känns som det ligger fler steg bakom det. Men tack igen :tummenupp



Gött, och hoppas hälsan går din väg :tummenupp Har du någon du bestämt med i endurance? Jag och farsan tänkte ställa upp de gångerna jag kan men vi är bara två isåfall, plus att pappa gärna kört de andra tillfällena också.

Och på tal om endurance, är någon utan team som vill köra endurance med mig och pappa så säg till! Gärna med jämlik fart, runt toppskiktet i Rookie 600 för att ha jämna förare, men hellre någon till än ingen alls :) Jag kan nog endast Anderstorp och Linköping men pappa är sugen på alla deltävlingar och saknar då två förare. Just in case man skulle träffa rätt och någon sugen ser ;)

Tackar! Absolut det borde vi snacka om, faktiskt. Vi är två st som också tänkt köra, med Anderstorp som första race, men behöver minst vara 3st förare per race. Man kanske kan vara 4st förare på dem race, du kan tex?
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Tackar! Absolut det borde vi snacka om, faktiskt. Vi är två st som också tänkt köra, med Anderstorp som första race, men behöver minst vara 3st förare per race. Man kanske kan vara 4st förare på dem race, du kan tex?

För höra oss för! Trooor inte det går med fyra, men de kanske går att lösa på något sätt? Vem är det du ska köra med? :)
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
För höra oss för! Trooor inte det går med fyra, men de kanske går att lösa på något sätt? Vem är det du ska köra med? :)

Ja vi kan höras längre fram när det börjar bli aktuellt. :tummenupp
Den andra föraren är en kompis till mig som nyss tagit sin licens. Vi hörs!
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Först nu vågar jag skriva en ny uppdatering efter en minst sagt hektisk vecka...

För att ta det från början så skulle vi åkt till Spanien i tisdags. Men vi är ju inte på väg till Spanien nu, så vad hände där...? :va Min R6'a har kommit till vår handlare i Tyskland men är inte redo att köras än så den var inget alternativ till träningslägret på Andalucia. Detta visste vi om från början så vi letade upp en annan hoj som vi kunde hyra istället. Hittade en kille som var pigg på vår deal så vi satte planen i verket och planerade in en tripp till España! Allt verkade vara lugna puckar tills han från ingenstans ändrade sig EN vecka innan vi skulle åka... Utan anledning, mer än att han hade sina anledningar, ville han inte hyra ut hojen längre och vägrade gå med på något annat. Så där stod vi utan hoj och med en massa utlagda pengar från många inblandade till en resa som nu kanske inte kunde bli av :4skrika

Hela förra veckan gick åt att höra av sig till alla man kunde tänka sig, men det finns väldigt få R6'or nere i södra Sverige måste jag säga, och de få som finns var isärplockade inför säsongstart. Till slut hjälpte en vän mig med att få kontakt med en kille som hade en R6'a som vi såklart genast hörde av oss till! Problemet nu var att det krävdes orimligt mycket pengar i hyra, jag menar ORIMLIGT(!!!!!) så det hade aldrig gått ihop. Vi fick helt enkelt blåsa av Spanienresan helt och hållet...

Tyskland och Lausitzring är nu vår plan B under en mycket kortare period, det blir bara en dags körning, MEN det är mer körning än ingenting OCH det är samma bana som premiären går på så varenda varv jag kan få behövs ju. Som sagt är det först nu jag vågar uppdatera för nu har jag R6'an hemma och det är så klart och klappat det kan bli.

r6.jpg
Nu är jag ju från Skåne så ni kanske inte ser nåt fel, men där är ju en dansk flagga på hojen?!?!?!?!?! Största problemet

Teamchefen är grym som ändå lyckats lösa det så att allt är lastat och redo för avfärd inatt från Malmö till Travemünde. Imorgon tar vi en omväg till Hamburg där jag ska träffa folk från Schwabenleder och ta mått till mitt skinnställ samt testa all annan utrustning innan vi drar vidare till Lausitzring. Med alla hinder överkomna så börjar det faktiskt hända lite igen! Fler uppdateringar inom kort, NU ÄR DET KÖRNIIIIIIING, men slår vad om att det kommer regna bara för det kan... Optimism :tummenupp

Ödlund\13
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ta med en bok ! Kanske snöar till å med ... inte för jag är pessimistiskt lagd.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
SÅ frustrerande när det inte går som det är tänkt! Jag håller tummarna för att du får till en riktigt bra körning i Tyskland. Och vad gör det om det är regn, det är ju både kul och bra (så länge man får behålla lite värme) :tummenupp
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
SÅ frustrerande när det inte går som det är tänkt! Jag håller tummarna för att du får till en riktigt bra körning i Tyskland. Och vad gör det om det är regn, det är ju både kul och bra (så länge man får behålla lite värme) :tummenupp

Minst sagt! Det ska nog bli toppen, ska undvika kassa däck som andra råkade ut för bara :Bugar

Haha jo visst vill man se det så, men måste erkänna nervositeten av att testa en helt ny hoj på en helt ny bana. Är det optimalt på vått då, hur kul det än är? :confused:
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Lausitzring och försäsongsträning 1

Lite längre uppdatering, känner för att skriva av mig duktigt nu!

Först och främst: jag kraschade inte! Punkt nr. 1 på checklistan avklarad :tummenupp

Till punkt nr. 2, då jag i samband med resan ner till Lausitzring svängde in om Hamburg för det obligatoriska mötet med Schwabenleder. De som skulle ta mått till mitt formsydda skinnställ. Träffade en härlig liten kille som knappt kunde engelska men som verkade kunna vad han gjorde när han slängde ett skinnställ på mig och viftade fram sitt måttband! Ska bli jäkligt skönt att ha ett riktigt passande ställ, speciellt då det jag testade här på bilden nedan var väääääldigt skönt redan från början. Det ser inte mycket ut, men prislappen såg jag vara på 1990€ så kvalité måste nog vara med på något hörn :gnissla

IMG_4647.jpgIMG_4652.jpg

En värdig parentes! Innan mötet skulle jag och pappa äta frukost så vi parkerade bilen utanför Profil, som butiken hette, och gick för att leta efter ett matställe. Men innan vi hittade ett enda litet matställe hittade vi SEX mc-butiker... Stora butiker också med fulla femplans hjälmhyllor på 20 meter och sånt, det är en jäkla skillnad på mc-kultur vill jag lova!

Efter jag var mätt, på båda sätten hehe, bar det vidare till punkt 3, Lausitzring och hotellet, för att möta upp teamet. Vi hann gå banan på kvällen efter Porsche hade försvunnit (dem hade hyrt hela banan och körde två bilar med presenningar för stängslen så man inte kunde se något, tänk vad pengar bestämmer) och det var värt mycket att få en bra bild av banan, YouTube visar verkligen inte allt, och VILKEN ANLÄGGNING! Kan inte glömma chocken av att se läktarna bara fortsätta och fortsätta hur orimligt långt bort som helst?! Kurbsen var till stor del helt plana och såg ut att kunna tas utan att hojen skulle vibrera sönder, banan var hur bred som helst så kändes som man skulle kunna köra vart fan man ville utan att åka av och anläggningen var som sagt riktigt stor och proffsig (vi hade liksom depåbox 53, finns det ens så många här hemma?). Allt i Tyskland hade visat sig vara större, vindkraftverk, industriområden och nu i synnerhet banorna. Var riktigt sugen på att få åka ut och köra, lilla jag som bara kört på små svenska banor och aldrig sett något såhär fint, men fick fint vänta tills morgonen därpå.

IMG_4653.jpgIMG_4656.jpgIMG_4662.jpgIMG_4666.jpg

Men till det roligaste, punkt nr. 4 på listan, KÖRNINGEN! Nu har säkert många av er kört en effektstark hoj och känner till upplevelsen, men måste bara få uttrycka glädjen av att ha kommit från Junior Cup och ER-6 Cup på 30hk, respektive 70hk och gatchassi till att få ta en R6'a till en storbana och leka runt :kär Helt sjukt... Man bara log hela dagen, inga bekymmer och inga besvär, bara underbart helt enkelt!
Förväntningen var att det skulle vara svårt, om inte VÄLDIGT svårt, att hoppa på en räser och köra till en början, men jag skrämde upp mig lite mer än nödvändigt då det kändes ganska bra direkt och inte så ovant som jag trodde. Däremot gick det lååångsamt framåt, igen motsatt förväntan, och det krävs många mil innan jag kommer vara riktigt bekväm. Sittställning och kroppspositionering överlag var lite off, och även om det förbättrades var det väldigt svårt att hitta framåt. Jag ansträngde vänster knä för mycket, precis som om jag höll på att trilla inåt och var tvungen att stötta på det, och handlederna och ryggen värkte obehagligt mycket efter en kortare tid. Samma sak med körtekniken, det tog t. ex. lång tid innan första knäskrapet och det kändes inte som att det gick att marschera framåt som jag kunde med ER-6'an. Dock gick det ändå framåt i stadig takt, om än långsamt, och jag körde snabbare och bättre hela tiden!

Små snuttar från när pappa gick längs första sektorn, hör som hon ryyyteeeeeeerr

Och nu till det väldigt positiva! Med tanke på att problemen med Spanienresan bara hade gett oss en dag i Tyskland hade vi ändå tur då det var öppen depå och bara 20-ish förare. Det blev ju praktiskt taget 2 vanliga passkörningsdagar, plus en mycket lugnare stämmning, plus mer bana för sig själv. Vi fick gott om tid att i egen takt stega oss fram vilket var precis vad jag behövde.
Ska först nämna att jag körde med slicks och QS, fördelar som jag inte får ha i R6 Cup, men efter ungefär halva dagen när jag rullade in i depån hade pappa klockat stintet och gav mig en varvtid på 1:56.XXX. Nu hade vi bara knappt hoppats på en tid under 2:00 efter långa analyser av filmer och resultat som referenser, så jag bara skrattade åt pappa innan han säkrade mig om att han inte hade fått en hjärnblödning.
De sista förarna under 2015 körde 1:58'or och vår senaste svensk i klassen, som är riktigt duktig i Sverige, körde 2:01 under kvalen på sin debut. Naturligt satte vi målet på sub-2 minuter, åtminstone till första tävlingshelgen, så att tidigt vara nere på en bra tid är något jag verkligen känner för att skryta lite sådär lagom om :arsele
Nästa och sista tidtagningen gav mig 1:54.5XX, dock med stora fördelar, men ändå långt, långt över förväntan! Än håller jag däremot bort förhoppningarna tills jag faktiskt testar min egen, riktigt kittade hoj, men satan vilken grym känsla man har inför säsongsstarten!

Tyvärr blev det ingen film från körningen denna gången. Cykeln jag körde var väldigt risig estetiskt, och när vi skulle sätta på kameran på det fästet som satt på så släppte lacken och allting... Kände direkt att det inte var nån mening att offra en kamera och nytt fäste p.g.a. kass sprayburkslack så det får bli till nästa gång!
Och nu känner jag mig nog tillräckligt avskriven för att gå och lägga mig, så jag sammanfattar allting som GALET J-VLA ROLIGT och längtar till nästa körning på samma bana den 25:e april :kär
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag har redan spanat in kalendern jag yra om... ser den ut så här :

27/4 Einführungstraining Eurospeedway
1/5 Einführungstraining Eurospeedway
8/5 Nurburgring
26/6 Okänd
10/7 Zolder
31/7 Assen
28/8 Oschersleben
25/9 Hockenheim

Typ ?
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Jag har redan spanat in kalendern jag yra om... ser den ut så här :

27/4 Einführungstraining Eurospeedway
1/5 Einführungstraining Eurospeedway
8/5 Nurburgring
26/6 Okänd
10/7 Zolder
31/7 Assen
28/8 Oschersleben
25/9 Hockenheim

Typ ?

Justeja, det var det jag skulle göra också! :tummenupp

Nästa körning är officiella IDM-testet den 25-27/4 på Lausitz innan premiären samma helg. Men sen saknas en bana där ser jag, så jag kan sammanfatta kalendern här nedan.
Datumet är respektive racehelgs söndag, alltså racedag!


Test:(GER)Lausitzring25-17 April
Race 1:(GER)Lausitzring1 Maj
Race 2:(GER)Nürburgring8 Maj
Race 3:(GER)Okänd26 Juni
Race 3:(BE)Zolder10 Juli
Race 4:(GER)Schleizer Dreieck31 Juli
Race 5:(NL)Assen7 Augusti
Race 6:(NL)Assen14 Augusti
Race 7:(GER)Oschersleben28 Augusti
Race 7:(GER)Hockenheim25 September


Så, stort och fint så ingen missar något! :fakta
Dragster800, det hade varit enormt roligt om du kommer ner och kollar någon gång! Kommer känna sjukt stor support av min omfattande fan club då
:Bugar
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nått måste vi ju fan kunna styra upp, och ungefär där gick samlivet åt skogen igen.
Tur min flickvän redan flyttat ...:glömdet
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det tråkiga är att närmaste banan är ju första helgerna och då kraschar det med att jag.... ööö... ska åka på bana själv, fast i gärdsgårdsserien då :p
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Det tråkiga är att närmaste banan är ju första helgerna och då kraschar det med att jag.... ööö... ska åka på bana själv, fast i gärdsgårdsserien då :p

Tror väl nästan att Oschersleben ligger närmare? Annars kanske jag ska börja dra i att få ihop en minibuss/buss för en liten peng per skalle om flera vill komma och titta, vi har snackat om det inom teamet också som något i framtiden, så är väldigt tidigt i tankarna kring det.
På ett eller annat sätt så löser vi så du kommer ner och kollar iaf, nästan att jag vill ha dig där mer än du vill vara där :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tror väl nästan att Oschersleben ligger närmare? Annars kanske jag ska börja dra i att få ihop en minibuss/buss för en liten peng per skalle om flera vill komma och titta, vi har snackat om det inom teamet också som något i framtiden, så är väldigt tidigt i tankarna kring det.
På ett eller annat sätt så löser vi så du kommer ner och kollar iaf, nästan att jag vill ha dig där mer än du vill vara där :D

Hahaha....

Kärlek vid första... ööö ..

Jag tänkte nog dra ner med min Iveco, om den går igenom bes imorgon, lyckades dra rätt in i en soptunna nyss... men det är en annan histioria.

Den är ju 7,20 lång så 2 pers som delar på soppa, man får med sina MC.. och man sover bra i den med :)
Går till å med åka 3 och få med 3 mc om det är kris....

200mil från mig / 2 = ca 1400:- i soppa ... entre, sova i bussen är rätt billigt, massa korv osv... min semester :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top