Ödlund goes international: Yamaha R6 Cup

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Ödlund goes international, till Yamaha R6 Cup

Tjena! Jag (Mattias Ödlund, 22 år från södra Skåne) har i år fått det största och bästa erbjudandet i min korta RR-karriär, att få dra en runda till Tyskland och tävla i Yamaha R6 Dunlop Cup! R6 Cup, en enhetsklass som körs i Tyska Mästerskapen (IDM) där alla kör på samma hoj, samma däck och samma förutsättningar. Förutom att det blir nytt att åka utomlands blir det också nytt att sätta sig på "större" hojar (större som för mig är allt över en ER-6'a) så detta är samtidigt mitt kliv upp till de riktiga räserhojarna. Erfarenheten består av 3 varv runt Ring Knutstorp på en polares R6'a och 2 pass runt Gelleråsen 2013 på pappas GSX600r vilket gör det hela så mycket mer spännande och oförutsägbart :gnissla Oklara mål, oklara förväntningar och oklart allting!

Men vad som är klart är att

Efter förra säsongen togs kontakt upp med det Tysklandsbaserade svenska teamet KOAN och jag erbjöds snart en plats i syster-teamet FUNDRACING som är det nu återuppstartade killteamet (motsvarande tjejteamet i KOAN). Kontrakt skrevs så snart jag hoppades tillräckligt mycket på att ekonomin skulle lösa sig och nu nyligen blev jag anmäld i den tyska klassen och det blev officiellt! :lol Nu är det jag och en god vän Markus Adbring som FUNDRACING-teamet kommer att bestå av och Markus som kommer köra i ADAC Junior Cup på en RC390 tar också ett lika stort kliv upp från svenska Junior Cup.

Anmälda.jpgR6 Cup.jpg

Men mer detaljerat om allt tänkte jag skriva senare, kanske indelat i kapitel precis som Enrosabil så fint har skrivit här på forumet! Och precis som för honom, Fordon, Dragster800 m.fl. som skapat trådar om deras resor till nya mål och har en massa kul så ser jag också ett nöje i att få skriva av mig lite. Om någon följer tråden så skriver jag fortsatt här, annars om ingen syns till så skriver jag ändå för det känns som ett fint sätt att få ur sig lite om vad som lär bli en äventyrsfull säsong. Dels också för att mer avslappnat kunna uppdatera utanför pk-facebook (som jag ändå älskar) och visa de som letat sig hit och vill läsa lite mer in-depth.

Lämnar tills vidare med dessa BREAKING NEWS för att jag inte kunde hålla mig längre! Kapitel 1 kommer jag skriva snarast, samtidigt som det är mycket fokus på säsongstart på vad som kommer att bli ett fruktansvärt bra 2016!

/Mattias Ödlund#13
BoTT.jpg
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kul! Många rapporter, bilder och filmer, tack. :tummenupp
(Men inga vurpor...)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Stort lycka till! Och givetvis är det ett krav att du måste rapportera med jämna mellanrum! :banana
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kul som fan att det finns Svenskar som får bra chanser någorlunda i tid!

Jag ser fram emot att kunna skryta med att jag minsann tävlat mot legenden Mattias Ödlund och blivit duktigt ifrånåkt.
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Grattis och lycka till :tummenupp

Tack du och alla, kul att det finns lite intresse, motiverar!! :Bugar

:banana
Skoj att det är svenskar som kör utomlands. :tummenupp

Det börjar ta sig med fler och fler som tar sig till Spanien och Tyskland, men vi är väl knappt ett 10-tal?? Så det känns stort! Riktigt skoj

Kul! Många rapporter, bilder och filmer, tack. :tummenupp
(Men inga vurpor...)

Det ska du få! Rapporter, bilder och filmer kan jag lova men inte hur upprätt jag kommer vara på dem :död

Stort lycka till! Och givetvis är det ett krav att du måste rapportera med jämna mellanrum! :banana

Det är ett löfte, nu blev det ju så bra att det inte är så långt tills allt börjar hända så det lär inte finnas så mycket dötid att inte-uppdatera om :)

Kul som fan att det finns Svenskar som får bra chanser någorlunda i tid!

Jag ser fram emot att kunna skryta med att jag minsann tävlat mot legenden Mattias Ödlund och blivit duktigt ifrånåkt.

Sjuuuukt kul!!! Och någorlunda ja, tonåren är man förbi men det var inte allt för längesen iallafall!

Hoppas du kommer kunna skryta om det snart, "legenden Mattias Ödlund" lät ju inte allt för dåligt :D

Ser fram emot att fånga dig på en ny bild, armbågsskrapande på en R6:a den här gången. :)

View attachment 427863

Hoppas jag verkligen, kan man på en ER-6'a måste man väl kunna på en R6'a? Ser fram emot fler fina bilder från dig

Riktigt kul! Lycka till!!!

#22 Mozz

Tack Mozz! Ska inte du också ta dig till Tyskland och spöa supersportkillarna när du ändå är igång och far runt? :yoparty


Nästa uppdatering skriver jag när jag har lite tid över ikväll så får jag introducera mig lite mer! Och tack igen :Bugar
 
Last edited:

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Kapitel 1: 1993, 2013 och en massa däremellan

Föddes 1993, för snart hela 23(!?) år sen vilket såklart känns alldeles för länge sedan för mig... Växte upp på en gård utanför den lilla hålan Anderslöv i södra Skåne, mitt på en åker i ingenmansland, och där bor jag än för att jag började med detta som kallas för "Roadracing" som inte är så värst billigt.

Min pappa hittade själv intresse för MC när han var mindre och började tävla under 80-talet så där fanns intresset som smittade av sig på mig när jag växte upp. När han och vänner träffades kl. 5 på morgonen för se race live satt man och kollade på för att sedan återskapa allt i lego resten av dagen runt sina hemmabyggda banor.

Att prova på själv fick jag dock aldrig riktigt göra. Vi hade en liten 100cc-cross som jag VET att jag älskade men tydligen så visade det sig inte (om jag nu var distraherad av annat som man kunde göra som 7-åring?) så den såldes efter inte alls mycket körning, så där satt jag med mitt lego och blev av med värdefull körtid.
Under åren har jag i stort sett inte kört nånting alls. Några timmar på den lilla crossen, några övningskörningsturer som 16-åring och ett halvt pass på riktig crossbana. Det är inget starkt CV direkt men jag ville ändå testa på att köra på RIKTIG bana som mina idoler. Jeremy McWilliams, Gary McCoy och Valentino Rossi var dem man hade störst crush på under de tidigare åren, och ja jag ville ju också göra som dem!

Nåväl, till karriärstarten! Tog studenten 2012 och eftersom jag fortfarande inte fått testa att köra så började jag direkt jobba för att tjäna ihop till att tävla i Junior Cup 2013. Köpte 2 Aprilia RS125 för att sen ta licensen den 25 april, några dagar efter min 20-årsdag. Kommer ihåg den första dagen som väldigt underbar. Knutstorp, öppen depå och 7 timmars körning i sträck! Jag visste inte att det skulle vara JOBBIGT så jag bara körde tills soppan tog slut, ledde hojen tillbaka för tankmätaren funkade ju inte, tankade och gjorde om samma sak ett par gånger. Fick första knäskrapet och helt plötsligt var jag världsmästare! Jag hade skaft sönder köttet från benet under ena knogen (inte så jätteilla som det låter, men inte var det skönt inte) efter att ha kopplat så mycket i stela handskar, men körde 1:19 vilket vi inte alls hade tänkt oss och jag fick oförskämt mycket beröm från dem som visste att det var första gången jag körde. SKITKUL VAR DET JU OCKSÅ!!

Första tävlingen i Anderstorp låg bara ett tag bort första helgen i Maj. Jag körde av banan oräkneligt många gånger och kraschade 3 gånger, gjorde världens jäkla highsider men som tur är var jag inte smart nog att sluta för det! Fick 2 topp-10 placeringar vilket direkt gav mersmak för att tävla, det var ju skitbra för mig som bara inte ville komma sist i ett snudd-på-20-manna-fält!
Året fortsatte i ungefär samma takt, men jag var ju väldigt många kilo tyngre än mina unga konkurrenter vilket märktes på en hoj som vi dessutom inte kunde få att gå lika bra som andras, vi visste ju inte vad 2-takt var? Visste att man kunde bättre med annat material, och vikt, men det var ju inga vinster vi pratade om då så det gick an som ett läroår! Plus att jag hade mycket att skylla på när jag schabbla bort mig :hihi

Vad hände mer?
Bästa placering som 5'a i regn i Falkenberg. DET var stort för då slog jag en av toppförarna som självklart var en supervinst!
Bike Week som var en katastrof med 5 krascher och riven motor 10(!!) gånger på båda hojarna för dem gick inte bra alls och vi kunde inte få dem att gå bättre, bara sämre.
De 2 sista deltävlingarna i Knutstorp och Linköping var lika mycket katastrof då jag knappt körde nånting. Hojarna gick inte alls och när jag inte fick bryta p.g.a. det så gick dem inte att köra ändå så det slutade väldigt vemodigt med 4/4 brutna race.
Tyvärr kände man ju knappt att det skulle vara värt att fortsätta, för allt jag visste om sporten var strul och problem efter ett sånt år (men var aldrig i närheten av att ge upp för var ju fortfarande galet kul) så vi fick istället lösa det på annat sätt till året efter.

Och det var väl slutet på den uppdateringen för er som orkat läsa er hit :tungan Kommer nog länka bilder och sånt för lite nostalgi och annat, men är inte hemma just nu så får bli sen! Roligare att läsa med bilder också känner jag så det kommer hädanefter :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ödlund;6237567 Tack Mozz! Ska inte du också ta dig till Tyskland och spöa supersportkillarna när du ändå är igång och far runt? :yoparty [/QUOTE skrev:
Ja du.... det är ju en VÄLDIGT bra ide, man vill ju ha lite motstånd liksom, här hemma går det lite lätt liksom.... så vi får väl se!!!

Skämt åsido, det är ju väldigt viktigt att ha rätt mental bild på vad man ger sig in på här; du kör nya banor som dina motståndare gnagt på sedan barnsben! Det ÄR skillnad på att ha kört en bana och ha kör MYCKET på en bana. Första gången på Assen, efter 5 pass på en bandag + en racehelg körde jag 1.49 och undrade HUR FAN SKA MAN KUNNA KÖRA FORTARE???????? Nu går det 1.46,5 och det känns som att "Goddammit, jag kan nog komma ner på 1.45!!!"
Och det är ENBART på att jag varit där flera gånger!!! Man (iaf jag) behöver köra MYCKET på en bana för att hitta de sista sekunderna, särskilt på långa banor.
Så, det jag säger är,att OM det inte blir de placeringar man hoppas på DIreCkt!, så får det vara så, de kommer sen!

I promise!!!

Lycka till!!!!!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lycka till med Tysklands-satsningen!:tummenupp

Kul att du, "fordon", "rosa bilen" m.fl. delar med er av era tankar, planer, framgångar och motgångar i era respektive satsningar.

MVH Björn
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Ja du.... det är ju en VÄLDIGT bra ide, man vill ju ha lite motstånd liksom, här hemma går det lite lätt liksom.... så vi får väl se!!!

Skämt åsido, det är ju väldigt viktigt att ha rätt mental bild på vad man ger sig in på här; du kör nya banor som dina motståndare gnagt på sedan barnsben! Det ÄR skillnad på att ha kört en bana och ha kör MYCKET på en bana. Första gången på Assen, efter 5 pass på en bandag + en racehelg körde jag 1.49 och undrade HUR FAN SKA MAN KUNNA KÖRA FORTARE???????? Nu går det 1.46,5 och det känns som att "Goddammit, jag kan nog komma ner på 1.45!!!"
Och det är ENBART på att jag varit där flera gånger!!! Man (iaf jag) behöver köra MYCKET på en bana för att hitta de sista sekunderna, särskilt på långa banor.
Så, det jag säger är,att OM det inte blir de placeringar man hoppas på DIreCkt!, så får det vara så, de kommer sen!

I promise!!!

Lycka till!!!!!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Det ska jag bära med mig om det nån gång känns trögt och drygt, tack! Som du säger tänkte jag också, att det kommer ta ett tag att lära sig så jag är väldigt glad över att detta är en 2-årssatsning. Först ett läroår sen ett år med liiite bättre förutsättningar så jag också kan köra 1:46 på Assen.
Annars känns den mentala biten ganska "stark" om man får säga så när jag VET att jag lär vara dö-sist innan man vant sig. Och det enda målet är till en början att kunna ta rygg på NÅGON! Vem spelar ingen roll, men jag vill hänga efter och förbättras, förbättras, förbättras! Men jag håller dig till ditt löfte att jag kommer bli bättre :tummenupp:tummenupp

Lycka till med Tysklands-satsningen!:tummenupp

Kul att du, "fordon", "rosa bilen" m.fl. delar med er av era tankar, planer, framgångar och motgångar i era respektive satsningar.

MVH Björn

Tack så mycket Björn, tittar själv förbi din massiva tråd här ibland samt de andras och det är ju rolig läsning! Kul att man kan locka fram svenska nutidslegender också :tummenupp
Hoppas vi ses i de svenska depåerna nu i år, förstod det som du ska tävla lite på hemmaplan så lycka till själv! :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det ska jag bära med mig om det nån gång känns trögt och drygt, tack! Som du säger tänkte jag också, att det kommer ta ett tag att lära sig så jag är väldigt glad över att detta är en 2-årssatsning. Först ett läroår sen ett år med liiite bättre förutsättningar så jag också kan köra 1:46 på Assen.
Annars känns den mentala biten ganska "stark" om man får säga så när jag VET att jag lär vara dö-sist innan man vant sig. Och det enda målet är till en början att kunna ta rygg på NÅGON! Vem spelar ingen roll, men jag vill hänga efter och förbättras, förbättras, förbättras! Men jag håller dig till ditt löfte att jag kommer bli bättre :tummenupp:tummenupp

HELT rätt inställning!!! Du är modig som ger dig ut, många gör det aldrig!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
HELT rätt inställning!!! Du är modig som ger dig ut, många gör det aldrig!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

A man's gotta do what a man's gotta do, och detta är ett måste såklart! Nu får vi bara se hur modig jag är på banan sen! :yoparty:tummenupp

Stort grattis och lycka till! Ska bli intressant och följa! :rock:rock

Tack Chrille! Vi ses på banorna i år så får vi se hur det går för oss båda ;)
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
2013 i bilder

Nu är jag hemma och kollat igenom massa trevliga bilder som jag får dela med er, liten nostagikänsla redan även fast det bara var knappt 3 år sedan.

Här är en bild tagen precis innan första träningspasset på Anderstorp. Hojen var ganska snygg efter lite biltemaspray och massa kåpslipande och dagdrömmande. Okraschad var den också, men innan detta hade jag ju bara kört en enda liten dag före den stora debuten!

Junior Cup Anderstorp Mattias.jpg

Inte länge efter det körde jag av ett par gånger och nästa pass bromsa jag med nya belägg, slog nästan över och landade ute i lecakulorna och tog kraschoskulden... Stillastående...
Kraschade en gång till kort därefter och dag 2 gjorde jag första highsidern! Den har jag på film så jag tänker nog klippa ihop en crash reel för året. 10 vurpor blev det totalt och de flesta fångades av min kära GoPro!

Nedan är från samma helg då silvertejpen redan hade dykt upp.

20130505_217_JuniorCup_big.jpg

Nr 13 i snygg svart och vit design under Bike Week. Silvertejpen tog upp mer och mer plats, mycket p.g.a. de 5 gånger jag gick omkull den veckan, så senare blev det en helt ny livery till hemmabanan Knutstorp!

JC 9.jpgJC 8.jpg1.jpg

SJUKT snyggast var jag, hade tillochmed målat ena benet gult med överbliven färg, men tyvärr blev det ju inte mycket körning de 2 sista helgerna. Jag kraschade iallafall inte så något positivt kan man alltid hitta bland de negativa :hihi

JC 4.jpgJC 2.jpg

Många fler bilder fanns inte från den tiden, men filmade gjorde jag i stort sett hela tiden så leta runt på YouTube-kanalen om ni är intresserade av det :tummenupp

https://www.youtube.com/channel/UCv-Gr1U1rajFpJw7FXp3u1Q
(Finns en playlist för året där nånstans)

Avslutningsvis en fin screenshot från min, nog fortfarande, värsta krasch! :crash

12810316_982955821741748_918604485_o.jpg

Ha det tills vidare! :yoparty
 
Last edited:

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Och nu kom licensen och medlemskortet i Sydskånes EMSE lägligt igår också. GULDIGT kort denna gången, herrejösses
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
2013 i bilder

Nu är jag hemma och kollat igenom massa trevliga bilder som jag får dela med er, liten nostagikänsla redan även fast det bara var knappt 3 år sedan.

Här är en bild tagen precis innan första träningspasset på Anderstorp. Hojen var ganska snygg efter lite biltemaspray och massa kåpslipande och dagdrömmande. Okraschad var den också, men innan detta hade jag ju bara kört en enda liten dag före den stora debuten!

View attachment 427913

Inte länge efter det körde jag av ett par gånger och nästa pass bromsa jag med nya belägg, slog nästan över och landade ute i lecakulorna och tog kraschoskulden... Stillastående...
Kraschade en gång till kort därefter och dag 2 gjorde jag första highsidern! Den har jag på film så jag tänker nog klippa ihop en crash reel för året. 10 vurpor blev det totalt och de flesta fångades av min kära GoPro!

Nedan är från samma helg då silvertejpen redan hade dykt upp.

View attachment 427914

Nr 13 i snygg svart och vit design under Bike Week. Silvertejpen tog upp mer och mer plats, mycket p.g.a. de 5 gånger jag gick omkull den veckan, så senare blev det en helt ny livery till hemmabanan Knutstorp!

View attachment 427915View attachment 427920View attachment 427916

SJUKT snyggast var jag, hade tillochmed målat ena benet gult med överbliven färg, men tyvärr blev det ju inte mycket körning de 2 sista helgerna. Jag kraschade iallafall inte så något positivt kan man alltid hitta bland de negativa :hihi

View attachment 427917View attachment 427918

Många fler bilder fanns inte från den tiden, men filmade gjorde jag i stort sett hela tiden så leta runt på YouTube-kanalen om ni är intresserade av det :tummenupp

https://www.youtube.com/channel/UCv-Gr1U1rajFpJw7FXp3u1Q
(Finns en playlist för året där nånstans)

Avslutningsvis en fin screenshot från min, nog fortfarande, värsta krasch! :crash

View attachment 427919

Ha det tills vidare! :yoparty


Härlig läsning, å bra jobbat....
Ser fram emot att följa & alla uppdateringar du skriver :yoparty
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top