Nybeställd hoj .... är detta godkänt ???

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 07
Hej Alla

Ett tagsen jag var aktiv här men var igår inne på yamahacenter och beställde en helt ny mt 07 som jag nu sla ha och övningsköra med

Men nu till min fråga jag beställde med en massa lull lull så klart dvs.

-Akropovic avgas system , är det någon här som har kört upp med det avgas systemet på ? Klarat ? Eller inte klarat uppkörningen pga dödandet från det ? Så klart menar jag med insatsen i ;)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Dom kan nog påpeka det man jag har hört folk som kör upp med slipon med db-killer i. sålänge du inte står och stylar för o impa med dom coola motorljudet så kommer dom se dig som en vettig person och då är de nog hur du kör som är avgörande och inte vad du har för lull lull på hojen ;)

Passar dock på frågan har någon blivit kuggad pga avgassystemet, men än sålänge har jag inte hört talas om det :tummenupp

Lycka till med kortet och sjyst hojval! :yoparty
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ju en snäll hoj och med plugg i så låter den lite dovare än original och eventuellt ytterst lite mer. Skulle tro att det inte ger dig problem.
 

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 07
Ja lite så jag oxå tänker min tjej kompis kör med det här systemet men utan insats och ja det låååter så mkt bättre och är roligare �� yamaha center säger att det är godkänt med insatsen i m.m men man vill ändå dubbel kola har beställd det med montering så men annars får jag har det som lock bete till klara uppkörningen snabbare ;)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
skruva på originalet innan. Jag antar att du tar med det från affären då du betalt för det.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Som tjej kan man väl åka med rakarör, ;)


De flesta hojar är godkända med db-killer.
Bes min gsxr med en 15cm kortad Yoshi burk med DB-killer utan problem och då låg inte mitt vackra utseende mig i fatet:gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har svårt att tro att dom skulle anmärka på det. Min hoj och några andra när jag hade uppkörning var ganska högljudda fläckvis och det brydde dom sig aldrig om att kommentera. Sen är största delen av uppkörning på konbana och då kör du i princip bara på tomgångsvarv, alltså inget som lever om speciellt mycket.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Inga problem. Jag körde upp med just en MT-07 som har akra titan och de brydde sig inte mer om den än nån av de andra hojarna. Kan inte påstå att den låter särskilt högt så länge man har killern i.

Edit: Jag hade givetvis killern monterad vid uppkörningen. Finns nog inte en chans nånstans att det skulle gått utan killer.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade kört med original och låtit Yamaha Center montera det vid ett senare tillfälle eller åtminstone kört med db-killers monterade vid själva uppkörningen. Det är onödigt att provocera i onödan. Man vet aldrig vad en paragrafryttare kan hitta på.
 

Jimmy

Guest
Inspektören har rätt att avvisa en sökanden om motorcykeln bedöms ha säkerhetsmässiga brister. Nu är det svårt att leda buller till en säkerhetsmässig brist, men som Harmon säger ovan, varför prova? När körprovet är klart, gör vad du vill...
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Ni har helt rätt i sak att man inte ska riskera något i onödan. I det här fallet handlar det dock om ett originaltillbehör som säljs och monteras av Yamaha själva, och därmed (utgår jag från) uppfyller det alla krav som ställs för att ett avgassystem ska vara godkänt för gatbruk. Krävs att man köper till kat för att få köra med det på gata men det förutsätter jag att man gör. Med alla regelverk som finns kring nya fordon idag tvivlar jag på att de skulle sälja något som inte får framföras på allmän väg som originaltillbehör.

Om det handlade om ett eBay-slipon så hade det ju varit en helt annan femma, men akrat låter inte alls särskilt högt så länge man låter killern vara kvar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vilken refexväst-attityd det blev. TS har ju fått bekräftat att det är ok från åf. Kör för fan. Om inte annat för att du är tjej, då funkar allt.

SKÅL :fyllisar
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Jag körde upp med en rsv mille med akra helsystem utan insats,funka fint.besiktade också utan insats,funka fint det med.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag var själv med på min kompis uppkörning, han har en Kawasaki Z800 med ett slipon som låter utav helvete!
Han blev inte kuggad pga ljudet, dom nämnde inte ens det.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
akra titan till mt-07 vad jag vet är det enda som säljs i sverige och det är lagligt för gatan med pluggen i.
hade akra carbon på min mt-07a och det lät högre med db killer i är vad min SD gör utan db killer i, så har du ett carbon så lär dom bli griniga.
 

antonohammar

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke 2012, Honda CBR600rr 2008
Både kört upp och besiktigat min 690 duke med akra slip-on utan db-killer, så ska nog inte vara några konstigheter
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu är jag gammal i sammanhanget men jag körde upp ett månad efter jag fyllt 18 med ett V&H "Megafon"-system som inte sett ljuddämparull på många år. Den hördes på 5 Km, Nummerplåten var dessutom delvis täckt av dekaler med texten "Born to raise hell, and I do it real well". Jag blev godkänd...

P.s numer är jag precis lika omogen som då...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top