Aprilia rs125 05 dör vid snabbt gaspådrag

Pettsson ‎

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs125-05
Hej igen... då var det dags för en till tråd om min rs125 som är fullpower dvs inkopplad avgasport, cdi strypning borttagen och ingen strypning på gasvajern. (tvåtaktare med förgasare). Jag har ett problem där hojjen dör vid snabbt gaspådrag, den börjar blöddra och sedan dör (den gör ett buuuuuuu ljud), den är även väldigt slö i låga varv. Vid rödlysen måste man revva upp den rejält för att man inte ska få motorstopp. Min förra tråd var om vilket munstycke jag skulle ha då den gick fett, nu får den ett fint och brunt tändstift och är alltså inte felbestyckad.

Hojjen har en avgasport som man kan justera höjden på, jag ska testa att sänka det lite för att få bättre bottenvrid, samt skruva på luftskruven, men har svårt och tro att det är där problemet sitter. Detta problemet händer även bara när den är varm. När man precis har slagit av choken så finns inte problemet, men när den kommer upp i arbetstemperatur så kommer det. Kommer att lägga upp en video på yt om någon dag som jag kan länka i tråden. :gråta
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...den är även väldigt slö i låga varv. Vid rödlysen måste man revva upp den rejält för att man inte ska få motorstopp..."

Så var min också, det försvann då jag bytte till ett större lågfartsmunstycke (jag gick från 62 till 75).
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Pettsson ‎;6239511 skrev:
Att gå från 62 till 75 är ju ett stort hopp, men jag testar det :tummenupp
Jag gick inte dit direkt, utan via 65 och 70 (jag provade 80 också, men det blev för mycket).
Jag blev inte riktigt klok på hur Fuel Trap:en skall fungera, så jag såg till att ha samma storlek på Idle Emulsion Jet som på Idle Jet.
 

Pettsson ‎

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs125-05
Jag gick inte dit direkt, utan via 65 och 70 (jag provade 80 också, men det blev för mycket).
Jag blev inte riktigt klok på hur Fuel Trap:en skall fungera, så jag såg till att ha samma storlek på Idle Emulsion Jet som på Idle Jet.

Jag försökte o skruva ut idle emulsion jet men det tog stopp halvvägs :/ får försöka igen imorn. Men du köpte alltså ett idle emulsion jet med storlek 75?
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Pettsson ‎;6239559 skrev:
...du köpte alltså ett idle emulsion jet med storlek 75?
Jag kom på det där med Idle Emulsion Jet efter att jag hade beställt munstycken, :trött
så det fick bli porrmaskinen. :machinegu
 

Pettsson ‎

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs125-05
Jag får fan inte bort idle emolusion jet, det går att skruva upp den tills det typ är 0.5cm kvar sedan fastnar den, och om man tar i går ju bara huvudet på skruven sönder...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Prova att snygga till gängan med en bottentapp (jag är 99% säker på att det är M5 grovgäng).
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
gissar att du bör göra rent förgasaren då den kanske stått över vintern? och kolla vad den ska ha för munstyken i ostrypt utförande
 

Pettsson ‎

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs125-05
Nu blev det lite mer problem, var ute o körde idag och kom inte så långt. Cyllen skar efter 1km och tändstiftet var kritvitt. När jag kollade tändstiftet förut har jag bara varvat lite i neutral (då blev det brunt). Jag är inte så erfaren så hade ingen aning att man var tvungen att köra för att kolla tändstiftet :7peta. Men nu lär jag inte glömma det. Aja, en sak som jag har gjort är att tagit bort en skruv som satt i luftslangen till avgasröret, den satt i slangen och blockade luft som kom från luftboxen. Kan det ha gjort att den gick på mer luft? känns inte så logiskt eftersom den sitter i avgasröret... Det går bra för mig :(
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Här på SH så finns de en Aprilia tråd om du vill ha lite vägledning, och så finns det en Aprilia klubb med egen hemsida där det finns många sakkunniga som kan ge dig tips o råd,,
dessutom så minimeras risken för att du får oriktiga svar,

ute i sorunda finns det en duktig kille som säkert kan ge dig bra vägledning, honom hittar du på klubbsidan.

mvh jocke.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Är det ngn som har en trottel liggandes till Aprilia RS125 99-05 så köper jag den av er.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top