Världens fulaste hoj

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
View attachment 439850

Även när man försöker ..., all krom o puts i världen förfinar INTE en Suzuki TL 1000r ..

View attachment 439851

Kan hända att tillverkare / designer etc tänkte att hojen som sporthoj ska inte bara vara kraftfull utan se kraftfull ut. Att ingen sa ifrån borde väl mer eller mindre bygga på någon djup japansk aktning för någon oskriven lag / hierarkin på fabriken etc etc .. !

Bitches be cray?!
TL är ju urläckra, och knappast känd som Suzukis fula ankunge.

Nä, vet hut!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
notrightrider skriver
På samma sätt som en avgaspipa som sträcker sig ut bakom hojens bakersta punkt får mig att känna mig obekväm, så oroas jag av en kåpa som tydligt tar sig förbi framför främre hjulaxeln.
Det svider i ögonen på mig och jag vill helst gå någon annanstans.
Då måste du behöva ögondroppar så fort du drabbas av en modern sporthoj.
BMW S1000RR, Kawasaki ZX-10R, Honda CBR1000RR, Yamaha YZF-R1 osv
OBS svidande ögon varning för nedan länkar, explicit innehåll ! :7peta
https://www.google.se/search?tbm=is.....0.7.533...0i7i30k1j0i8i7i30k1.0.nveLi2p2H9M
https://www.google.se/search?tbm=is.......0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.3R6c_I0PdTU
https://www.google.se/search?tbm=is.......0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.xAMzWXSNTbA
https://www.google.se/search?tbm=is...1.64.psy-ab..0.7.533...0i7i30k1.0.nuzmvDhgidE
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Speciellt som räser:
yb2.jpg

Den var ju lite av en besvikelse som sporthoj/racer. Med bara två cylindrar i V borde den ha blivit lättare och smalare är GSXR men istället blev den tyngre och inte blev den smalare.

Plus en bakfjädring som kanske var en cool gimmick men ingen verkar ha gillat funktionen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
TL1000 är ju tvärfeta hojar!
Dessutom snorbilliga att försäkra, jag kan helförsäkra en TLR för typ 7 papp som 24-åring, det är 2 papp billigare än vad jag betalar för min mesiga 650...

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den var ju lite av en besvikelse som sporthoj/racer. Med bara två cylindrar i V borde den ha blivit lättare och smalare är GSXR men istället blev den tyngre och inte blev den smalare.

Plus en bakfjädring som kanske var en cool gimmick men ingen verkar ha gillat funktionen.

Mera OT då:

Hela konstruktionen var ju ett feltänkt från början. Man försökte klämma in en låååång v-twin i ett radfyrechassi med resultatet att svingen blev jättekort och bakfjädern fick sitta på sidan. Sen kryddade man anrättningen med en rotationsdämpare som blev glödhet bredvid avgaskröken.
Vi testade bakdämparen i en stöddämparbänk och den hade nästan fem gånger mer kompression än returdämpning, vilket i alla andra fall ska vara tvärtom. Man kanske kunde vänt den up och ner så det hade blivit rätt? :)

På racern (som visserligen är lite cool :) så fick man höja rideheight bak så mycket att förarna behövde en stege för att komma upp i sadeln, annars svängde inte hojen... Det var få som tävlade med den och det var också under väldigt kort tid :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mjaaeeäää...


Den är annorlunda, otraditionell och avig att se på med ett vanligt MC-öga, men satt i sitt sammanhang så blir det annorlunda.

Phillipe Starck var formgivaren, och hans formspråk är... ...eh... ...intressant.


Herr Starck är visserligen en känd designer men i min värld känns det ner som han rökt på. Visst är det annorlunda men snyggt? Njaaaaeeeää... :)

Tacka vet jag Massimo Tamburini, han vet hur en hoj ska se ut! :)

massimo-tamburini-mv-f4-ducati-916.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mera OT då:

Hela konstruktionen var ju ett feltänkt från början. Man försökte klämma in en låååång v-twin i ett radfyrechassi med resultatet att svingen blev jättekort och bakfjädern fick sitta på sidan. Sen kryddade man anrättningen med en rotationsdämpare som blev glödhet bredvid avgaskröken.
Vi testade bakdämparen i en stöddämparbänk och den hade nästan fem gånger mer kompression än returdämpning, vilket i alla andra fall ska vara tvärtom. Man kanske kunde vänt den up och ner så det hade blivit rätt? :)

På racern (som visserligen är lite cool :) så fick man höja rideheight bak så mycket att förarna behövde en stege för att komma upp i sadeln, annars svängde inte hojen... Det var få som tävlade med den och det var också under väldigt kort tid :)

Väldigt synd då konceptet 1000cc V-twin eg har tillräcklig effekt och därmed potential.

Back to topic så tycker jag inte att TL är så hemskt ful.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Den fulaste hoj jag sett tror jag är den "wobbelfria säkerhetshojen" som någon tog fram någon gång 70/80-tal. Jag har tyvärr ingen bild men och minns inte ens vad den hette.

Är det någon som minns den? Kanske rent av har en bild?

Som tur var så sattes den aldrig i produktion!

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Den här ligger nog också rätt bra till:

cf-moto-v3-1.jpg

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Liiite oförtjänt verkar inte BMW R 1200 C kvalat in på listan? Designklassikern och power cruisern från slutet av 90-talet. Annars är jag nöjd med att två andra studier i bayersk mc-design i alla fall hittat rätt:
BMW K1 och BMW C1

R1200C är ju inte så tokig. Åtminstone inre jämfört med kusinen R1200CLC. Bara kåpan/framlyktorna väger enligt uppgift omkring 20 kg. Upphängt i styrkronan för den där riktiga ånglokskänslan... :3freak

IMG_2130.JPG
IMG_2129.JPG
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
R1200C är ju inte så tokig. Åtminstone inre jämfört med kusinen R1200CLC. Bara kåpan/framlyktorna väger enligt uppgift omkring 20 kg. Upphängt i styrkronan för den där riktiga ånglokskänslan... :3freak

View attachment 439997

Ahhh han är först med det senaste, spindelögonskåpan. Ja man skall ju härma naturen allt är ju fiffigt uttänkt där....
f8628b475e47c33ae9595fc6b2866ec4.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mja, njae - behövs bara en förare i skinnställ med knäpuckar för att linjerna skall trilla på plats och få ett sammanhang.

Knäpuckar, ryggpuckel - och fransar förstås, på ett och samma ställ.
See? Mer behövs inte för att man skall se ljuset...

Det finns ju redan Fusionmat så en Fusionbiker måste ju vara ett naturligt steg? :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Första steget är ju taget av bla motardpiloterna (skinnställ och cross-hjälm/stövlar. :) )
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Den är ändå mindre vacker från andra sidan :)

9magro1113.jpg

Mvh,
Ingvar
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den där kinascootern är verkligen liten i verkliga livet, måste sitta en kortväxt dvärg på bilden
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tog en snabb titt på nätet o det verkar ha blivit bättre än jag upplevde det förr. Men nånting jag irriterar mig på. Är när utbudet till tjejer"kläder/detaljer på motorcyklar" skall vara rosa. Eller ha en feminim tribal drake detalj. Eller sån där gucci touch. Alltid tyckt det ser efterblivet ut. Inte menat att det får vara kvinnigt figursytt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top