Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om bränslet i dagens fordon eller tekniken kommer att stoppa dom först vet jag naturligtvis inte men jag är helt övertygad om i en avlägsen framtid att någon på ett museum en dag kommer att hänga över ett rep stirrandes på t ex både Blackbirden och Hayabusan och undra hur det egentligen gick till när dessa fordon fick vistas på allmän väg.

En tid som snart är uträknad som sagt var med tanke på ny teknik och nya drivmedel när de gamla börjar sina.Vi är alla på sporthoj.com en legend i en framtid redan i vår egen tid oavsett hur komiskt det hela än kan verka i nuvarande stund för dess läsare.Därför att vi fick nöjet att vara med i förmodligen den roligaste stunden i historien bland dessa fossildrivna motorcyklar ofta helt utan begränsningar i effekt mm. :crash

upload foto
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
En tid som snart är uträknad som sagt var med tanke på ny teknik och nya drivmedel när de gamla börjar sina.Vi är alla på sporthoj.com en legend i en framtid redan i vår egen tid oavsett hur komiskt det hela än kan verka i nuvarande stund för dess läsare.Därför att vi fick nöjet att vara med i förmodligen den roligaste stunden i historien bland dessa fossildrivna motorcyklar ofta helt utan begränsningar i effekt mm. :crash

*Kör ner huvudet i sanden och tänker på annat*

;)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En motorcyklist vart ihjälkörd av en bil i Pasadena för lite mer än en vecka sedan.
"Ihjälkörd av en bil"...?

Ja, kanske var det faktiskt så. Föraren avvek från platsen, utredning pågår.
Körde bilen själv...?
http://www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-pasadena-hit-and-run-20161007-snap-story.html

Redan tidigare i våras så blev en motorcyklist i Norge allvarligt skadad när en förare av en Tesla körde rakt in i denne - med sin "autopilot" påslagen.

En amerikansk oberoende undersökning visar att Tesla missar att detektera motorcyklar i minst 40% av fallen man testat! :näsblod

Mer att läsa här:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Teslas-autopilot-ifragasatt/
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...En amerikansk oberoende undersökning visar att Tesla missar att detektera motorcyklar i minst 40% av fallen man testat! :näsblod
...

:skrämd

Helt sjukt att man kan släppa ut nåt sånt i trafiken! :huvet
Tänk att släppa ut autonoma lastbilar i trafiken som missar bilar i 40% av fallen.
Tror ni det varit mer ståhej då? :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
60% träffsäkerhet kvar tills visionen om noll mc i trafiken är inom räckhåll om man vantolkar lite kreativt. Det närmar sig, hooray!
/Dingvall&Co

Ja, fråga är hur mycket "vantolkning" det är. Trafikverket drar ju sannerligen sitt strå till stacken med dödsräckena som selektivt dödar just oss motorcyklister.

:skrämd

Helt sjukt att man kan släppa ut nåt sånt i trafiken! :huvet
Tänk att släppa ut autonoma lastbilar i trafiken som missar bilar i 40% av fallen.
Tror ni det varit mer ståhej då? :va

Precis - vi finns liksom inte. Man presenterar så otroligt fina planer - utan att alls räkna med oss.

Satt och slösurfade och hittade detta om BMW.
Vet inte om det varit uppe förut, men jag har inte sett det här på SH.

http://www.mestmotor.se/automotorsp...t-100-ar-en-sjalvbalanserande-supermotorcykel

Inga skydd behövs. :3freak
Den balanserar själv och ska väl ha nån variant på Teslas "fail-safe" system.
Tror nog jag tar på hjälm om jag provkör en bara-för-att. ;)


Samma sak här. Eller, finns det inget vilt i framtiden? Inga fåglar? Okay, "Tyst Vår" gavs ut för snart 60 år sedan, men det finns fortfarande fåglar - och dom gör ont som fan att krocka med.
Jag tror att det finns både fåglar och vilt om 100 år också, och att dom fortfarande är oberäkneliga.

Tramsig jävla laboratorieprodukt som inte kommer att fungera i praktiken. Bara ett sätt att skapa buzz bland sådana som tror på allt dom ser i media. Man tycker att BMW borde hålla sig för goda för sådan skit.

Frågan är: hur långt från motorcykelns själ har man fjärmat sig när man tycker att detta låter bra?
"...dels genom en "digital kompanjon" som kan komma med tips för hur "upplevelsen kan optimeras"

En "digital kompanjon" som... ...nej, fan - jag ryser i hela kroppen när jag funderar över tänket bakom.

Motorcykeln bygger på något som kallas "Flexframe" och som innebär att framhjulet inte riktigt vrider sig på samma sätt som på en vanlig motorcykel när föraren vrider på styret. Istället flexar hela ramen. I låg fart behövs inte så mycket kraft för att svänga men i högre fart finns mer motstånd för att ge bättre stabilitet.

"Flexframe" som något nytt? Jag har redan kört sådana hojar, och sitter nöjd - men tack så mycket.
"...mer motstånd för att ge bättre stabiltet"..?
Herregud, har dessa forskarfånar ens någon egen motorcykelerfarenhet, eller är man bara lost i designvärlden? Man kanske har baserat sig på "djupintervjuer" med någon som har kört MC någon gång?

Men, visst - det ser ball ut, och trots att man inte skall behöva några särskilda MC-kläder så illustreras ändå den Matrixfuturistiska apparaten av en tjej - såklart, med en dress som likförbannat ser väldigt speciellt ut.

Håhåjaja...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förlåt.

Jag blev alldeles vid sidan av ämnet i Tonys adventstråd.
Fortsättningen på det vi diskuterade där passar bättre här.

Det började med en reflektion över glädjen att ta en ostörd morgontur;
Tänk om bara några år! Samma tidiga morgon, ingen trafik, solen har precis börjat värma upp världen...

Jag kopplar loss laddsladden från hojen, rullar ut den på gården, trycker på startknappen och möts av ett lågt surrande ljud.
Vrider på rullen och samma surrande ljud öka lite och vi susar iväg på den tomma vägen, det enda som hörs är kedjan, däcken och vinden, vi kan skönja ljudet av en RC-bil någonstans därunder...

Framme vid favoritvägen så ger vi fullt och det enda som hörs är vinden, och i samma ögonblick hastighetsmätaren når 80km/h så bromsar hojen, hur mycket jag än vrider så kommer jag inte över 80...
Efter en stund lessnar jag på krypfarten och vänder tillbaka till motorvägen, där bryter elektroniken först vid 110 så jag får sträcka ut lite grann...

Efter att ha kört om några tidiga bilister så kommer jag tillbaka hem, rullar in hojen i garaget och ansluter sladden igen. Jag kastar ett öga på telefonen och ser att jag har fått ett meddelande från trafikverket, det är den sedvanliga bötesinbetalningen för att jag körde om de tidiga bilisterna på motorvägen, jag höll tydligen inte rätt avstånd...

Jag går in i huset, lägger hjälmen på hyllan och sätter mig framför tv:n...

:gnissla:)

Fortsatte med en norrländsk hembrännarassociation:

Fan Niklas, efter att ha läst ditt inlägg blev jag tvungen att gömma knivar och rep för att inte göra något dumt...men sedan fick jag tröst och även en uppenbarelse när jag såg Tonys bilder på dubbelärren...! I det framtida Sverige kommer vi bikers inte längre att ha en kokare för läskedrycker, utan en som krackar bensin till våra pre-Euroklassade, pre-katalysator och pre-helfordonsgodkända hojar (eftersom OK sannolikt slutar sälja bensin senast 2030).
innan jag drog iväg min drapa:


Fan Niklas, efter att ha läst ditt inlägg blev jag tvungen att gömma knivar och rep för att inte göra något dumt...men sedan fick jag tröst och även en uppenbarelse när jag såg Tonys bilder på dubbelärren...! I det framtida Sverige kommer vi bikers inte längre att ha en kokare för läskedrycker, utan en som krackar bensin till våra pre-Euroklassade, pre-katalysator och pre-helfordonsgodkända hojar (eftersom OK sannolikt slutar sälja bensin senast 2030).

Japp, och det är fan inte OK!
Redan 2016 så öppnade just OK sin första "drivmedelsfria station" inriktad mot "de som inte kör bil".
I Stockholm, så klart...

Själva bränslet bensin kommer kanske att vara tillgängligt över en övergångsperiod på typ 10 år eller så - i någon udda förpackningsform, till ett skyhögt pris. Tänk Aspenbränsle man får lägga upp på bandet bland andra varor, medans övriga kunder blänger snett på en, och de mest militant miljövänliga väser det andra tänker: "Mördare..."

Eller, varför inte försäljning via de nya, diversiferade sminkshopparna som kallas apotek?
Bensin i bruna, knubbiga 2-liters glasflaskor man handlar över disk. På så vis vore cirkeln sluten med en vacker blinkning åt de tidiga motoristerna; det var så man distribuerade och sålde bensin åt de tidiga pionjärer som redan sett in i framtiden och förstått hur allt skulle bli.

100 år, lite drygt. Så kort tid var det Comme il faut att köra förbränningsmotordrivet fordon.
VW-koncernen var en kraftig pådrivare i hur omvärlden såg på industrins möjlighet att lösa sina framtida svårigheter.
Vorsprung durch Betrug blev dieselbilens eftermäle.




:arsele:huvet:brinnerup:död:3freak:gråta:zpy

The future is soon here........

Ja, och de jävliga är att det är vi motorcyklister som själva kommer att påskynda utveckling mot NINs dystopi här ovanför.

När det på allvar kommer att rulla förarlösa fordon på våra vägar, mitt bland de vanliga männschokörda, så kommer det att vara just hojåkare som inte kan låta bli att på rent jävelskap köra in i de autonomas övervakningsaura för att sätta fyr på deras kontrollpaneler "på skoj". Gång på gång...

SMC och Fema kämpar just nu med att få inskrivet att de autonoma fordonen MÅSTE ta hänsyn till oss tvåhjulingar och på ett fullgott sätt uppmärksamma och hantera oss oskyddade som färdas i samma miljö som de förarlösa innan de ges tillåtelse att släppas ut i trafiken.
Tyvärr är det vi själva och vårt uppträdande som kommer att göra så tillverkarna på sikt tillåts skriva ut just oss ur logaritmen som säger vem som skall sparas och vem som skall köras över med mindre hänsyn än en tom läskburk som ligger och skramlar i blåsten på vägbanan.

Dödsstöten för oss motorcyklister kommer när vi börjar ge oss på och störa de fordonståg som kortkopplas genom sin elektronik till en lång enhet om 10, 20 eller fler fordon som rusar fram på motorvägen med sin gemensamma datakraft som Herre över framfarten.
Systemet kallas "platooning" och fältförsök pågar redan ute i trafiken.

Det som pågår inne i personpoddarna som ingår i fordonståget är däremot närmast cocooning där folk läser in sig inför sitt möte, umgås digitalt med någon annan någon annanstans eller bara sitter och hästesöver.

Att ge sig på och upplösa sådana fordonståg för att det är kul och för att man "kan" är det som på mycket kort tid kommer att förvisa oss bort ifrån de vägar vi redan betalt - detta eftersom en motorcykel och dess förares dåliga omdöme så tydligt ställs mot gruppen så mycket viktigare behov och krav.

Blev det ledsamt nu?
Förlåt Tony för att jag står och hystar in en hink regnvatten på din underbart mysiga brasa, men det var faktiskt Niklas som började. :)

Jag tror ni kan ta det. De läsare som är kvar i denna tråden är erfarna uvar som vet att det både Niklas och jag berättar om - Alatalo med - är en möjlig framtid som inte alls ligger långt borta, varken i tid eller teknik.

Faktum är att tekniken i många fall redan finns, det som bromsar är lagstiftning och medborgares inställning.
Det lobbas intensivt för att ändra på båda dessa, och frågan vi motorcyklister hela tiden måste ställa oss är:
Hur suger vi ut det gottaste ur motorcykeln under så lång tid som möjligt?

På något sätt tror jag att fuckyouwheelisar längs kortkopplade fordonståg är fel väg att gå...





Så, ordningen återställd. Var sak på sin plats.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
tillåts skriva ut just oss ur logaritmen

Så, ordningen återställd. Var sak på sin plats.

ALGORITMEN, sedan är ordningen återställd.

Jag kan inte låta bli att fundera över kopplingen till min egna bransch.
1997 skulle e-handel ta över världen (sverige) och it-bubblan var ett faktum. Tre år skulle det ta vill jag minnas.
Man kan väl säga att proppen släppte runt 2007 (?). Många konkurser på vägen. Boo.com.
Man kan väl också konstatera att nu, år 2018 har brytpunkten verkligen kommit, Boomerang gick i kånken och skyller lite på sin brist på onlinenärvaro ach att kunderna högst motvilligt går in i butiker.

Själv åker jag aldrig till t.ex Kjell & Co utan att först kolla att det jag ska ha finns inne.
Yamahacenter mailar jag först, åker man dit och det man vill ha inte finns inne ryker två kvällar, först den ursprungliga och en till när man ska hämta skrotet också. E-handel är så mycket mer än postorder.

Nu blev jag också carried away men jag kan inte låta bli att tänka "vi får väl se" om allas spådomar om förarlöst.
Många har en bil som ska nötas ut först. Och sedan köpas av någon som ska nöta ut den lite till. Och kanske ytterligare en vända. Jag är skeptisk till att tipping point ligger så nära i tiden som folk tror.

Men nyfiken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är skeptisk till att tipping point ligger så nära i tiden som folk tror.
Men nyfiken.

Jag tror att tipping point är den dag när vi accepterar att en bil har samma livslängd som en mobiltelefon.
Två år och ett erbjudande om en nytt 24 månaders abonnemang med "nya" modellen !
 

Raderad medlem 51742

Guest
En sak att tänka på när man jämför med e-handel är att där har det i huvudsak varit vanliga marknadskrafter som drivit på utvecklingen. När det gäller självkörande bilar, elbilar och hur dessa fenomen relaterar till vår möjlighet att fortsätta köra hoj som idag finns det ytterligare en faktor som kommer ha en betydande påverkan på den kommande utvecklingen - att det finns många politiker som vill påskynda denna utveckling och vill stifta lagar för detta.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En sak att tänka på när man jämför med e-handel är att där har det i huvudsak varit vanliga marknadskrafter som drivit på utvecklingen. När det gäller självkörande bilar, elbilar och hur dessa fenomen relaterar till vår möjlighet att fortsätta köra hoj som idag finns det ytterligare en faktor som kommer ha en betydande påverkan på den kommande utvecklingen - att det finns många politiker som vill påskynda denna utveckling och vill stifta lagar för detta.

Yes, men har någon en fyra år gammal BMW-suv vill denne troligen ha något betalt för den när den säljs.
I några led. Har man köpt den vill man kunna använda den. Jag har svårt att se att man lyckas på mindre än 15 år men jag gissar väl lika dåligt som någon annan. Troligen sämre eftersom jag bara ser det ur min egna synvinkel.
Allt är inte persontransporter heller, villaägare behöver nog fortfarande åka till tippen varje påsk och slänga avfall efter vårbruket.
Man ska åka till bandagar. Campa. Husbilar. Hämta brädor. Jag vet inte.
Det blir väl som vanligt, man tror man löst ett problem men inser efter ett tag att man bara flyttat på det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Yes, men har någon en fyra år gammal BMW-suv vill denne troligen ha något betalt för den när den säljs.
I några led. Har man köpt den vill man kunna använda den. Jag har svårt att se att man lyckas på mindre än 15 år men jag gissar väl lika dåligt som någon annan. Troligen sämre eftersom jag bara ser det ur min egna synvinkel.
Allt är inte persontransporter heller, villaägare behöver nog fortfarande åka till tippen varje påsk och slänga avfall efter vårbruket.
Man ska åka till bandagar. Campa. Husbilar. Hämta brädor. Jag vet inte.
Det blir väl som vanligt, man tror man löst ett problem men inser efter ett tag att man bara flyttat på det.

Just nu talas det ju t ex om förbud för dieselbilar i flera städer. I kombination med ett antal skatteändringar som gör dieselbilar väldigt mycket dyrare att köra och äga skulle jag tro att det inte behöver dröja speciellt länge innan vi börjar se andrahandsvärden på även relativt moderna dieselbilar sjunka rätt så kraftigt. Att ägaren av BMW-suven förmodligen vill ha betydligt mer betalt hjälper föga. Det är politiska beslut. Jag själv kör en hyfsat modern diesel och jag räknar kallt med att skall jag sälja den och få något vettigt betalt kan jag nog inte vänta allt för länge.

Jag tror vi kommer se liknande utveckling för alla fordon med förbränningsmotorer och i synnerhet motorcyklar, eftersom många ser dem som enbart nöjesfordon. 1 januari i år började en ny klimatlag gälla. Den sätter upp ett ramverk som i princip omöjliggör för kommande regeringar att fatta beslut som går emot de klimatmål som skall uppfyllas, exempelvis att utsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. Det är bara 12 år tills dess och det kommer behöva tas dramatiska beslut för att uppfylla målet. Det känns väl inte som en orimlig tanke att alla politiska beslut som sker från och med nu och som berör möjligheten att köra hoj inte kommer gå i direkt positiv riktning, enbart av miljöskäl.

Lägger vi sen till det här med självkörande bilar är den politiska agendan kanske ännu något trevande, men så fort marknaden har blivit tillräckligt mogen och tekniken tillräckligt utvecklad (det går fort nu) tror jag det kommer börja hända saker hos politikerna. Förändringarna kanske inte blir så tydliga sett över en kort tidsperiod, det handlar kanske om hur statliga miljarder styrs om från den vanliga väginfrastrukturen till särskilda projekt i storstäder som gynnar självkörande fordon. Försäkringslösningarna kommer mer och mer missgynna de som önskar framföra sitt fordon med fullständig egen kontroll..Det kommer inte under överskådlig tid bli förbjudet att köra sitt eget fordon/hoj, men det kommer att upplevas som allt dyrare och besvärligare ju längre tiden går.

Min gissning är att tidshorisonten tills dess det i praktiken blivit omöjligt att köra hoj på det sätt som vi är vana vid är kanske 20-25 år. 20-25 år kan tyckas vara en lång tid. Många behåller ju inte ens sitt hojintresse i så många år. Därför kommer troligen inte heller särskilt många att protestera, trots att utvecklingen i "fel" riktning pågår redan nu och sakta men säkert tar oss mot en hojlös framtid. Trenden med den långsamma påfyllningen av nya unga hojåkare kommer bli allt tydligare, i takt med att nya saker tar över som det går att intressera sig för. De som har hojåkningen som sitt stora intresse i livet idag kommer samtidigt att dö ut, precis som idag, om än något snabbare. :död

Det kommer inte vara ett enskilt politiskt beslut som blir spiken i kistan för hojåkningen. Det som gör att hojåkning på allmänna vägar på sikt kommer försvinna är bristande intresse pga små förändringar och trender som byggs på under en längre tid.

Den slutsats jag själv drar av hela detta dystra resonemang är att det gäller att förvalta och vårda möjligheten att köra hoj ömt, för att få ut så mycket glädje av det som möjligt under de år som är kvar.
 
Last edited by a moderator:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag delar din spaning, hojåkning blir nog jämförbart med att digga vinylskivor.
Eller inte. Ibland blir det backlashar som heter duga.

Angående utsläppsminskningar hoppas jag mer på distansarbete än miljövänliga persontransporter, den nödvändiga fysiska närvaron på just mitt jobb för just mig ligger nog på runt 20-40%, pendlandet upplever jag som en tidsödande social konstruktion som lätt kan minskas med acceptans och bra planering. Apropå klimatmål och trängsel-”problemet”.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min gissning är att tidshorisonten tills dess det i praktiken blivit omöjligt att köra hoj på det sätt som vi är vana vid är kanske 20-25 år. 20-25 år kan tyckas vara en lång tid. Många behåller ju inte ens sitt hojintresse i så många år. Därför kommer troligen inte heller särskilt många att protestera, trots att utvecklingen i "fel" riktning pågår redan nu och sakta men säkert tar oss mot en hojlös framtid. Trenden med den långsamma påfyllningen av nya unga hojåkare kommer bli allt tydligare, i takt med att nya saker tar över som det går att intressera sig för. De som har hojåkningen som sitt stora intresse i livet idag kommer samtidigt att dö ut, precis som idag, om än något snabbare. :död

Det kommer inte vara ett enskilt politiskt beslut som blir spiken i kistan för hojåkningen. Det som gör att hojåkning på allmänna vägar på sikt kommer försvinna är bristande intresse pga små förändringar och trender som byggs på under en längre tid.
.

Jag tror att du har helt rätt och allt kommer att styras av ekonomi.
Jag lägger ut den här i repris för den är såå värd att se:

https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Redan 2016 så öppnade just OK sin första "drivmedelsfria station" inriktad mot "de som inte kör bil".
I Stockholm, så klart...

Ja, det kunde man ju ge sig fan på...Inte nog med att man var först med trängselskatt, gator med dubbdäcksförbud och långt gångna diskussioner kring dieselförbud. Klart som fan att hufvudstadens PK-elit måste ha en bensinfri bensinstation...Har man månne infört stekhus som bara har vegetarisk meny...?

Till skillnad mot en numera avpolleterad partiledares utsaga om att stockholmare är smartare än lantisar så citerar jag återigen min gode vän Lennart Larsson - "allt jävelskap - precis allt jävla jävelskap - kommer från Stockholm..."

Detta kan låta som en lång jävla rant mot hufvudstaden, men faktum är att man som glesbygdsbo blir något less på perspektivet i alla dessa PK-debatter, oavsett om det handlar om miljöbilar i en hyfsat nära framtid eller autonoma fordon i en (förhoppningsvis) avlägsen framtid. Det saknas liksom ideer om hur detta överhuvudtaget ska fungera för oss som INTE har som livsdröm att jobba inom tullarna och sova i radhus i Täby.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En sak att tänka på när man jämför med e-handel är att där har det i huvudsak varit vanliga marknadskrafter som drivit på utvecklingen. När det gäller självkörande bilar, elbilar och hur dessa fenomen relaterar till vår möjlighet att fortsätta köra hoj som idag finns det ytterligare en faktor som kommer ha en betydande påverkan på den kommande utvecklingen - att det finns många politiker som vill påskynda denna utveckling och vill stifta lagar för detta.

Miljöpartist för några månader sedan:
Vad gör vi när alla har elbil ? Hur ska vi ersätta skatterna ?
(Bensinskatten och bensinmomsen (på bensin och bensinskatten)).

Intresset för batteribilar kommer försvinna när det till elpriset kommer sedvanlig ersättning för att köra med bilen på vägarna.
Är det inte så att skatterna på drivmedel ger staten 4ggr vad staten lägger på vägarna? Nån som vet ?

Bara att se på utveckilingen i Göteborg. Fram till 2015 fick sk Miljöbilar i Göteborg, tex VW PASSAT med gastank gratis gatuparkering i Göteborg. 2016 var det slut.
Göteborgspolitiker:
Vi förlorar pengar. Därför kan det inte fortsätta.

För övrigt är utvecklingen av Lithiumpriset intressant.
Som jag ser det kommer priset på Lithium bli den detalj som gör batteribilarna till en parentes i trafiken precis om etanol och biogas.
I väntan på elbilen med bränslecell. Kanske driven med vätgas ?
https://www.theatlas.com/charts/S1Isjut3
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att du har helt rätt och allt kommer att styras av ekonomi.

Ekonomin är den ena faktorn, den andra faktorn är i vilken utsträckning hojåkning kommer fortsätta ge oss känslan som får oss att vilja köra hoj - känslan av frihet, att släppa alla andra tankar när maskin och människa blir en enhet, känslan av full kontroll när vägens kurvor och maskinens svar på signalerna vi ger den översätts till direkt fysiska och sensoriska kroppsupplevelser.

Utvecklingen vill få oss att få ut mindre känsla samtidigt som den ekonomiska tröskeln och krånglet ökar.
När känslan inte längre är tillräckligt hög i förhållande till ekonomin/krånglet kommer ingen längre att köra hoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top