Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Är det på konstfack man får lära sig att det är ok att syssla med något på heltid som inte ger några intäkter.:crash
Staten finns här för dig.:hihi

Konst är trots allt viktigt.:näsblod
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det på konstfack man får lära sig att det är ok att syssla med något på heltid som inte ger några intäkter.:crash
Staten finns här för dig.:hihi

Konst är trots allt viktigt.:näsblod

Nu skrev han väl att han läste industridesign och har ett stort intresse för hojar. Med tanke på vilka känslor olika hojars design brukar väcka på det här forumet inbillar jag mig att de människor som har som yrke att designa dessa åtminstone får lite betalt för besväret ;)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nu skrev han väl att han läste industridesign och har ett stort intresse för hojar. Med tanke på vilka känslor olika hojars design brukar väcka på det här forumet inbillar jag mig att de människor som har som yrke att designa dessa åtminstone får lite betalt för besväret ;)

Lite ironi finns allt i mitt inlägg.

En stor dos av allvar också:näsblod
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Windows är inte byggt för att vara feltolerant, så att använda det som exempel är lite fel.
Bilarna kommer inte vara farligare eller gå sönder oftare för att elektroniken får hela makten istället för bara majoriteten som det är idag.

Tyvärr är ju inte heller fordonselektroniken byggd för att vara feltolerant.
Bara att läsa Bosch anvisningar för att bromsa med ABS för att inse att nog många gör fel, bromsar med enbart frambromsen.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html
Det finns en tråd här på SH om en ryss som voltar över framhjulet med en S1000RR. Sedan kommer inlägg från nån som varit med när en förare här i Sverige gjort samma sak med S1000RR.

Och vad MS gör i fordonselektronikbranschen kan man fråga sig.
De har ju ingen som helst erfarenhet av feltoleranta system !
http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/
Gissa en gång vilket företag som levererat elektroniken/software till JEEP !

En gång ansågs det omöjligt stjäla bilar med elektroniskt "kodlås".
Nu är det en standardrutin att hämta BMW och Mercedes i Sverige och köra ut bilen in det är upptäckt.
Och hur står det till med feltoleransen i bilmjukvaran ?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160220/volvo-aterkallar-59000-bilar-for-mjukvarufel
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyvärr är ju inte heller fordonselektroniken byggd för att vara feltolerant.
Bara att läsa Bosch anvisningar för att bromsa med ABS för att inse att nog många gör fel, bromsar med enbart frambromsen.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html
Det finns en tråd här på SH om en ryss som voltar över framhjulet med en S1000RR. Sedan kommer inlägg från nån som varit med när en förare här i Sverige gjort samma sak med S1000RR.

Och vad MS gör i fordonselektronikbranschen kan man fråga sig.
De har ju ingen som helst erfarenhet av feltoleranta system !
http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/
Gissa en gång vilket företag som levererat elektroniken/software till JEEP !

En gång ansågs det omöjligt stjäla bilar med elektroniskt "kodlås".
Nu är det en standardrutin att hämta BMW och Mercedes i Sverige och köra ut bilen in det är upptäckt.

MS kan definitivt bygga feltoleranta system, blanda inte ihop Windows och MS.
Fordonsbranschen är ju hyfsat ökänd för att göra konstiga saker med mjukvaran, men det är inte mjukvara i sig som är problemet med autonoma fordon.
Och kodlås är inte så värst svårt att göra kryptografiskt oknäckbara, men det kostar lite extra, och vi vet ju alla vad fordonsbranschen tycker om att lägga några öre extra på en detalj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
MS kan definitivt bygga feltoleranta system, blanda inte ihop Windows och MS.
Fordonsbranschen är ju hyfsat ökänd för att göra konstiga saker med mjukvaran, men det är inte mjukvara i sig som är problemet med autonoma fordon.
Och kodlås är inte så värst svårt att göra kryptografiskt oknäckbara, men det kostar lite extra, och vi vet ju alla vad fordonsbranschen tycker om att lägga några öre extra på en detalj.

Jamen vill fordonsbranschen betala för det ? Vad som hände med JEEPen är ju bara en fortsättning på vad som hänt med Windows, hackarna tar sig in.
Du skriver att MS kan bygga feltoleranta system.

Har dom gjort något?Ännu.
Vilket?
Vilka har köpt det?
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
2015 var första året vart produktionen av PTW´s (Powered two wheelers) blev lika stor som personbil, dvs nånstans runt 60 miljoner plus av varje kategori.

Man estimerar (FIM) att det finns ca. 310 miljoner PTW´s i trafik runt om på planeten.
Vi har flera länder (Asien) vart närmare 95% av alla körde mil, görs av PTW. I Sydamerika, ser vi samma explosive ökning av PTW´s.
Ganske enkelt är det den billigasta transportlösning för en familj vart ekonomin är liten.

I Vietnam, köper du en elektrisk PTW för ca. 250 USD, den går i upp till 80 km/t och kan inte teggas på nått sätt för den uppfylla ringa kända standarder. Du köper svinbilligt ett nytt skal som till en mobil och plötsligt har ett fordon med annat look!

1 250 000 människor dör i trafiken årligen, strax över 25% gör det på PTW´s. Hastighet är ömtält av WHO som nutidens värsta virus, specifikt bland yngre män.

Tja, vad har det så att göra göra med autonoma bilar???

Vi kanske kan konkludera att autonoma fordon initierat är nått som hör till i den industrialiserade bättra ekonomisk ställde del av världen.

Teknologin att få en PTW att köra själv finns i princip redan, så även en auto-balans. Bara en kostnads fråga i princip - det ger lite järn, magneter och annat som inte bara öår billiga chips, vilket kan vara en nackdel..

Plats och utrymme är ett massivt problem, runt om i övriga världen - inte här och nord om Stockholm.. En PTW tar i princip lite plats.. Tänk nu tanken:

En bil behöver idag en vägbanan som är runt 2,5 meter bred. En autonom bil behöver kanske 5 cm vingel utrymme på varje sida, dvs bilens bred (180?) plus 10cm?. Plötsligt blev det väldig mycket enklare och billigare att bygga en ny väg. (Jag inunder dagen några justeringar av en befintlig väg på 10 km sku kosta 400 000 000 sek!)..

tar du en autonom PTW sku den ju endast behöva en vägbana på kanske 20-30 cm - sätt det i relation till pris på infrastruktur..

Någon skrev att alla som kör MC gör det för nöje - jag så en SMC undersökning från Stockholm vart jag tror det var runt 80% som sa att dom kör även hojen till jobbet, skolan, etc..

Jag sku inte bli förvånad att någon autonom utveckling i utvecklingsländerna plötsligt komme erfarande som en rakett - och löser infrastruktur och teknisk utveckling på ett nivå vart vi i väst blir fullkomligt Häpna!

Nb - Honda har över 20 miljoner el PTW´s i trafik i Kina, som i dag har förbjudet dessa på sina ställen - man klarer inte av alla begagnade batterier...

Jaha?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns det plats för oss på vägarna i framtiden?
Planeras vi bort medvetet, eller genom förbiseende?

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Glom-inte-hojarna-nar-ni-talar-om-autonoma-fordon/

Måste man kanske börja se och tänka på skillnaderna mellan nyttofordon och nöjesfordon och hur de används? Skillnaden mellan att åka och köra.

Hamnar man nån gång i framtiden i en (nästan helt )självkörande bil så inbillar jag mig att interaktionen mellan fordon och mig som förare är väldigt liten. Poängen här är att ta sig från plats a till plats b och det finns hela tiden en given rationell körsträcka för att ta sig mellan två punkter, beräknad av fordonet själv.

Tvärtom är det då iaf för mig när jag är ute med hojen, fan oftast har jag inte ens planerat vart jag ska åka. En sväng hit, en sväng dit. Oj just det därborta var det ett tag sen jag körde osv. Här "kör" jag i allra högsta grad och vägval och sträcka beslutas mer eller mindre på känsla just där och då.

Passar jag inte in i trafikbilden bland alla intelligenta självkörande bilar i framtiden, är jag bara ett störningsmoment - en yttre faktor som intelligensen i bilarna mest blir förvirrade av?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måste man kanske börja se och tänka på skillnaderna mellan nyttofordon och nöjesfordon och hur de används? Skillnaden mellan att åka och köra.

Hamnar man nån gång i framtiden i en (nästan helt )självkörande bil så inbillar jag mig att interaktionen mellan fordon och mig som förare är väldigt liten. Poängen här är att ta sig från plats a till plats b och det finns hela tiden en given rationell körsträcka för att ta sig mellan två punkter, beräknad av fordonet själv.

Tvärtom är det då iaf för mig när jag är ute med hojen, fan oftast har jag inte ens planerat vart jag ska åka. En sväng hit, en sväng dit. Oj just det därborta var det ett tag sen jag körde osv. Här "kör" jag i allra högsta grad och vägval och sträcka beslutas mer eller mindre på känsla just där och då.

Passar jag inte in i trafikbilden bland alla intelligenta självkörande bilar i framtiden, är jag bara ett störningsmoment - en yttre faktor som intelligensen i bilarna mest blir förvirrade av?


Ja, precis där ligger ett av alla de problem som är framför oss.
Hur skall man kunna blanda de nya autonoma fordonen med gamla?

...och hur kommer det specifikt att funka med oss motorcyklister?
Alltså klåfingriga gränssökande och -överskridande idioter som gärna testar systemen hos de automatiska radiobilarna genom att svänga in så snävt bredvid att deras säkerhetssystem triggas och löser ut pre crash-systemet i bilen. Ha ha ha - million laughs!
Speciellt om man lyckas jävlas med en hel kolonn av kortkopplade och länkade små personförflyttningsmoduler som tvärnitar så hårt att deras passagerare tappar läsplattorna i golvet.
Ha ha ha - hur kul som helst; vi försöker igen!

Hur länge accepteras sådant? Hur utvecklas vårt förhållande till övriga trafikanter?

Väljer systemägarna att lägga till parametrar som gör att systemen inte tar hänsyn till oss motorcyklister?
Väljer myndigheterna att lyfta bort oss från vägarna helt och hållet?
Kommer det att skapas ett A-vägnät för A-utonoma farkoster, och ett B-väg nät för fattiglapparna som inte har råd att växla upp till det nya?

Egentligen är det ju så att finns enorma besparingar att göra med de autonoma farkosterna.
Miljömässiga, och pekuniära; dom kan göras hälften så lätta, och kan rensas från alla kostsamma säkerhetssystem - i vart fall om man kör dem i ett slutet system med andra, ofelbara autonoma personförflyttningsfarkoster.

Dessutom kan dom ersätta det mesta av kollektivtrafik, taxi och annat, både på landsbygd och i stadsmiljö,
Finns det ens någon anledning att äga ett autonomt fordon?
Dom måste ju kunna poolas och istället parkeras rationellt någon annanstans.
Beställ fram din kapsel en kvart innan det är dags att åka, så står den vid dörren - nytvättad och städad.

Nej, det är inte så avlägset, faktiskt - och för beslutsfattare i Stockholm som ser bilkörning som ett problem och varken har bil eller ens körkort så måste det vara rena drömmen, och en fantastisk möjlighet att rita om hela städer.

I de styrandes ögon är det helt enkelt mer som talar för autonoma fordon, än för oss som vill styra själva.

Och, det är just där slaget kommer att stå:
Inte mellan autonoma eller styrda fordon
Inte mellan bilar och motorcyklar
...utan mellan oss som VILL köra, och dom som helst vill göra annat.

Som trafiken ser ut i dag upplever jag att andra sidan redan har vunnit.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har dom gjort en robot som sliter och knegar och sparar för att köpa hoj då? Nä men en vanlig idiotrobot som knallar in på banken och lånar till en säkert ?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
För övrigt tror jag självkörande bilar kör bra mycket bättre än alla kamelryttare som fått lappen i cornflakespaket, tanter i niqab som bara ser i en liten springa rakt fram eller resten odugliga jävla mobilsurfande svennar. Fram för autonoma fordon för vår säkerhet!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För övrigt tror jag självkörande bilar kör bra mycket bättre än alla kamelryttare som fått lappen i cornflakespaket, tanter i niqab som bara ser i en liten springa rakt fram eller resten odugliga jävla mobilsurfande svennar. Fram för autonoma fordon för vår säkerhet!

Autonom säkerhet för autonoma, vår säkerhet är inte motorcyklisternas säkerhet det kan vi vara säkra på.

Vi kommer att, möjligtvis, få åka en självkörande motorcykel som kommer vara lika upphetsande som att sitta på en motorcykel i en barnkarusell på ett tivoli...:(

Vi kommer fortfarande att dö, men inte blodigt och otrevligt som idag, utan av tristess...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Autonom säkerhet för autonoma, vår säkerhet är inte motorcyklisternas säkerhet det kan vi vara säkra på.

Vi kommer att, möjligtvis, få åka en självkörande motorcykel som kommer vara lika upphetsande som att sitta på en motorcykel i en barnkarusell på ett tivoli...:(

Vi kommer fortfarande att dö, men inte blodigt och otrevligt som idag, utan av tristess...

Motorcykelns alla nackdelar: utsatt för alla sorts väder, flugor i munnen och omständlig klädsel - men ingen av dess fördelar, och ingen glädje.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Motorcykelns alla nackdelar: utsatt för alla sorts väder, flugor i munnen och omständlig klädsel - men ingen av dess fördelar, och ingen glädje.

Men att vara utsatt för alla sorters väder anser jag vara en fördel. :tummenupp

Kan visserligen vara en nackdel när det är djävulusiskt varmt i stadstrafik eller när det regnar och jag behöver läsa karta men gillar att inte vara bekväm. :tungan

En bekväm bilist ser det mesta som jobbigt när det inte är bra och vem vill vara bilist? :va

Jo just, de som förespråkar självkörande fordon... :(
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Autonom säkerhet för autonoma, vår säkerhet är inte motorcyklisternas säkerhet det kan vi vara säkra på.

Vi kommer att, möjligtvis, få åka en självkörande motorcykel som kommer vara lika upphetsande som att sitta på en motorcykel i en barnkarusell på ett tivoli...:(

Vi kommer fortfarande att dö, men inte blodigt och otrevligt som idag, utan av tristess...
Nja, ingen skulle ju köpa en sån grej.
Inte en själ.. jag är helt säker på det,
Ingen skulle betala för att vara passagerare på en självkörande hoj.

Hade det blivit lag här hade mc tillverkarna strukit europa och fortsatt tillverka 125or till tredje världen som om inget nånsin hänt.

Nu tror jag inte det blir olagligt att köra själv under våran livstid, politikerföraktet börjar bli såpass stort att till slut vågar svensken kanske t.o.m säga nej till världsfrånvända beslut från den politiska eliten. Tänka sig hur det skulle se ut!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nja, ingen skulle ju köpa en sån grej.
Inte en själ.. jag är helt säker på det,
Ingen skulle betala för att vara passagerare på en självkörande hoj.

Hade det blivit lag här hade mc tillverkarna strukit europa och fortsatt tillverka 125or till tredje världen som om inget nånsin hänt.

Nu tror jag inte det blir olagligt att köra själv under våran livstid, politikerföraktet börjar bli såpass stort att till slut vågar svensken kanske t.o.m säga nej till världsfrånvända beslut från den politiska eliten. Tänka sig hur det skulle se ut!

Om det finns ett politikerförakt hos Svensson så sträcker det sig inte längre än att man vid nästa val röstar på x istället för y. Att det sen i praktiken är samma bruna illaluktande smörja verkar inte Svensson fatta.

Generellt gällande motorcyklismen i Sverige så är min känsla att vi motas två steg bakåt(av TRV, politiker osv), kämpar oss ett steg framåt(bla via smc) och tror att vi har lyckats med någonting bra när nettoeffekten fortfarande är att vi backar.

Antingen är jag en trött gammal pessimist eller en observant realist, ibland undrar jag själv.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om det finns ett politikerförakt hos Svensson så sträcker det sig inte längre än att man vid nästa val röstar på x istället för y. Att det sen i praktiken är samma bruna illaluktande smörja verkar inte Svensson fatta.

Generellt gällande motorcyklismen i Sverige så är min känsla att vi motas två steg bakåt(av TRV, politiker osv), kämpar oss ett steg framåt(bla via smc) och tror att vi har lyckats med någonting bra när nettoeffekten fortfarande är att vi backar.

Antingen är jag en trött gammal pessimist eller en observant realist, ibland undrar jag själv.
Svensson borde fan inte ha nåt att säga till om ändå. Svensson gör mig förbannad.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om vi tror att vi på sikt löper risken att trängas bort från de stora stråken där autonoma bilar kan komma att prioriteras, och de små roliga vägarna dessutom stängs av för oss

-9QBNmae7cYsabQ9-3G4.png

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-forbud-pa-tyska-vagar/


samtidigt som kommunerna forsoker skatta bort motorcyklar som pendlingsfordon:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/Nya-P-forslaget-publicerat/


Vad blir det kvar att kora på då?


Edit:
Dumt formulerat.
Det klart att det blir en massa roliga strackor kvar att kora hoj på.

Frågan ar mer - hur angelagen blir motorcykeln nar den kringgardas av andå fler restriktioner ute på vagen, och inte ens tillåts vara ett realistiskt alternativ i stadstrafik?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top