Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle misstänka att när förarlösa fordon blir vanliga kommer tankställen att kunna toppa upp utan mänsklig inblandning. Se till exempel Teslas autonoma laddkontakt. Extra tankar skulle inte behövas för en långresa, förutsatt att länderna bilen passerar har någorlunda modern infrastruktur. :hihi
Och ja, det kommer ju kräva viss säkerhet i mjukvara och protokoll som fordonstillverkarna hittills visat sig inkapabla att tillhandahålla.

Men, jag ser definitivt fram emot att förarlösa bilar kommer. Fy fan vad skönt att kunna färdas utan att behöva köra. Och fy fan vad skönt att slippa alla miffon som framför fordon utan att vara uppmärksam på trafiken.

Och hos Bilprovningen:
Jag ser här att du inte uppdaterat elektroniken enligt VW serviceschema !
DET BLIR KÖRFÖRBUD ! Du har väl numret till VWs hämtservice ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och hos Bilprovningen:
Jag ser här att du inte uppdaterat elektroniken enligt VW serviceschema ! DET BLIR KÖRFÖRBUD !

Ja, antagligen. Om man ens har något val, och uppdateringarna inte blir OTA och laddas när de blir tillgängliga oavsett vad ägaren tycker om saken.
En intressant sak på det spåret är ju att samtliga bilar av ett autonomt system kommer att successivt bli bättre och bättre för varje uppdatering, eller ny data som delas dem emellan. Det kommer till slut inte finnas några uppkomliga trafiksituationer som hela fordonsflottan inte redan har erfarenhet av, och vet hur den ska hanteras.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att tekniken utvecklas i en snabb takt och att vi kommer se förarlösa fordon på våra vägar inom en snar framtid råder det ingen tvekan om. Här finns det två viktiga saker som spelar in, dels att det finns en marknad/efterfrågan för tekniken, dels att det finns en politisk vilja att gå mot mer självkörande fordon (pga. minskad olycksrisk, men framför allt större effektivitet i transportsystemet och därmed minskade infrastrukturkostnader).

När det gäller motorcyklar så konstaterar jag att de delvis inte passar in i den ekvationen. Det finns en efterfrågan/marknad på system som fungerar som förarstöd och som hjälper oss undvika olyckor och jag tror vi kommer se att de systemen delvis kommer till motorcyklar på samma sätt som de gjort till bilar. Där kommer vi troligen även se system som kommunicerar med andra fordon och på det sättet hjälper till att undvika olyckor.

Helt autonoma motorcyklar skulle det möjligtvis kunna finnas en marknad för i väldigt tätbefolkade delar av världen där motorcykeln spelar en helt annan roll som nytto- och pendlingsfordon, men den marknaden kan jag inte se finns i Sverige. Kanske kommer till en början främst dyrare touringhojar få teknik som gör att de kan köras autonomt på vissa speciella vägsträckor för detta, t ex under en transportsträcka på motorväg.

Annars tror jag politiken kommer ha en stor påverkan på utvecklingen. En del av den teknik vi kommer se på motorcyklarna kommer införas som ett resultat av lagstiftning. Det finns t ex starka politiska intressen som vill verka för att t ex införa teknik som gör att motorcykeln inte kan överträda hastighetsbegränsningen. När självkörande bilar blir allt mer vanliga tror jag inte våra lagstiftare heller har något problem att helt enkelt förbjuda manuellt framförda fordon på vissa vägsträckor. Känns inte som att (oavsett partifärg) politiken direkt går i en riktning mot mer individuell frihet i trafiken, utan snarare mer reglering på alla plan och mer fokus på kollektivtrafik på bekostnad av individuella transportmedel.

Tittar man på motorcyklismens framtid känns det tyvärr lite pessimistiskt. Den frihet vi är vana vid tror jag kommer att begränsas allt mer, i takt med att motorcyklisterna blir färre och allt äldre och det inte längre finns tillräckligt starka och många försvarare av våra intressen gentemot andra krafter. Det kommer inte ske direkt, utan över en lite längre tid.

Den dag vi ser i huvudsak självkörande bilar på våra vägar kommer också motorcykeln som vi är vana vid den att vara mer eller mindre försvunnen - folk kommer helt enkelt inte längre se glädjen och njutningen i att köra hoj när det förvandlats till ett rent transportmedel, man hittar andra fritidsintressen för att få utlopp för sitt frihetsbehov och tillverkarna kommer se en marknad som successivt försvinner. Det blir en ond cirkel.

Nu är visserligen utvecklingen långt ifrån förutbestämd, men skall vi ha chansen att fortsätta kunna köra hoj på det sätt som ger oss så stor njutning som vi är vana vid behöver vi få fler med oss på vår sida. Vi behöver väcka hojintresset till liv bland de yngre och vi behöver ge politiker och andra makthavare en knuff i rätt riktning.

Det handlar återigen om marknad och politik. Finns det en tillräckligt stor efterfrågan på att köra hoj som vi gör idag och finns det en tillräckligt stor politisk vilja att tillåta det kommer vi också kunna fortsätta göra det, oavsett teknisk utveckling.
 
Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, antagligen. Om man ens har något val, och uppdateringarna inte blir OTA och laddas när de blir tillgängliga oavsett vad ägaren tycker om saken.
En intressant sak på det spåret är ju att samtliga bilar av ett autonomt system kommer att successivt bli bättre och bättre för varje uppdatering, eller ny data som delas dem emellan. Det kommer till slut inte finnas några uppkomliga trafiksituationer som hela fordonsflottan inte redan har erfarenhet av, och vet hur den ska hanteras.

Så är det inte idag hos VW. När jag påpekade att firmabilen efter 12000-milaservicen med bla nya bromskivor och bromsbackar mm mm. Fortfarande hade samma kartfel i Navigatorn så fick jag veta att ny karta inte ingick i servicen. Uppdateringen av Navigatorn låg på ca 3500kr (+ moms).
När Navigatorn dessutom är placerad så att den vintertid i Sverige alltför oftast är oläslig för solen lyser in på den snett bakifrån höger.
Så känns Navigatorn i VW Passat som ett stolpskott utanför jämfört med en Garmin högt uppe på rutan.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Autonoma motorcyklar tror jag inte på, helt enkelt för att föraren är såpass aktiv med sin kropp (nu pratar vi sporthoj/äventyrshojar, en guldvinge går nog utmärkt att göra självgående, de är ju i princip bilar redan), att det inte riktigt funkar att helt passivt bara sitta på en motorcykel.
Det går tex utmärkt att sitta och sova i en autonom bil, men funkar mindre bra på en hoj...

Sen har vi hela nöjesbiten. Bil kör jag för att jag behöver komma nånstans, skulle vara riktigt skönt att slippa köra då, och bara kunna sova, läsa, kolla film, käka osv.
Hoj kör jag för att det är skoj, och för att må bra. Att passivt åka med en maskin känns helt meningslöst.

Däremot tror jag (som tidigare nämnts) att trafikmiljön blir säkrare för motorcyklister om alla bilar och lastbilar är självgående, iom att trafiken blir mycket mer förutsägbar.

Motorintresset tror jag inte påverkas nämnvärt, om de inte förbjuder självgående fordon.

Den stora revolutionen för motorcyklar kommer att bli när elhojarna börjar komma på stor bredd, och det gör de nog om 5-10 år.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är man intresserad av självgående fordon så kan man ju ta bussen eller tåget.... Är ju nästan samma...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850

Tanken med projektet är att ifrågasätt autonoma fordon och att vi överlåter all kontroll till artificiell intelligens. 
Vi behöver ju känna frihet ibland, därför är motorcykel ett mycket spännande fordon. 
Jag tror själv inte att motorcykel kommer bli autonom.



Har ett par frågor till :)

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?

Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?
:)

Jag tror motorintresset håller i sig ganska stadigt men möjligt att det blir svårare när gamla lättmekade bilar sakta ersätts av nya högteknologiska fordon. Kanske kommer en ny våg med datanördar som mekar bilar istället?

Jag tror faktiskt motorcykeln redan har ställningen som hobbyfordon. Iaf landbaserat. De som pysslar med hobbybilar kommer nog kanske gå över till mc om bilarna som sagt innan blir för svårmekade men det är svårt att säga.

Angående hackerattacker så vet jag fortfarande inte varför en självgående bil måste ha en aktiv internetuppkoppling påslagen hela tiden? Med största sannolikhet kommer ju framtiden ändå handla om elbilar så kombinerad laddning/uppdatering kan ju göras vid tankstopp istället för att hela tiden vara aktiv.
Utan uppkoppling blir det ju svårt att hacka en bil som kör.

Tekniska problem är ju alltid en faktor men vid fel på sensorerna borde ju bilen gå att programmera att stanna vid kanten eller exempelvis skicka ut en "nödsignal" som en framförvarande bil tar emot och bilarna helt enkelt "kopplar ihop" sig så första bilens sensorer ser allt och bakomvarande bil bara följer samma spår.

Sen lär det ju byggas in redundancy i mängder. 10 sensorer när 2 klarar jobbet alldeles utmärkt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Just det, tänkte på det som skrevs om känslan att bara åka med och inte lita på bilen.

Man kan ju bygga in så passagerarna ser det bilen ser på en skärm. Precis som videon visade.
Har även sett nåt avsnitt Top Gear (eller nåt annat med May) där en lastbil körde med radar och de visade bilder hur bilen uppfattade omgivningen.

Det borde ju ge en känsla av trygghet att exempelvis ha en skärm som visar exempelvis radarbild med överlappad mörkerkamera+ir strålkastare i fronten.

https://youtu.be/1pl_Pont_Zk?t=1m7s
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag tror inte heller motorcyklar kommer bli självkörande då det förmodligen kommer bli en del stämningar ifall motorcykeln svänger vänster medan föraren redan bestämt sig luta åt höger eller inte alls.

Men beträffande bilar så drömde jag en sjuk grej för snart tio år sen. Att jag blev skjutsad genom stan i min gamla amerikanare körd av mig själv.
Skillnaden var att de flesta trafikljus var borta och att en del bilar runt omkring var tomma. Då det var en gammal icke självkörande bil så fick man ställa en liten skärm på instrumentpanelen som visade trafikljusen.
En annan skillnad var , som jag tror ingen tagit upp, att det var staden som tog kontroll över bilarna för att få trafiken att flyta bättre, inte minst rusningstrafiken som kunde svischa fram i 130 med bara några meter mellan bilarna. Ville man köra manuellt fick man såklart det, men inte på vissa tider på vissa högt belastade sträckor. Då var entusiastfordonen också portade.
Ute på vischan fanns inget stadsnät så där fick man låta bilen köra på egen hand eller köra själv.
Ratt och drogfyllekörningarna hade sjunkit till nästan noll då det var enklast att lägga sej i baksätet och bara att säga åt bilen att köra hem.
Man skrattade och förundrades över bilder och filmer från förr då folk var så korkade att dom var tvugna att aktivt köra bilarna själva. :tungan
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har en bekant som kör Tesla Model S till vardags.
På fritiden kör han GT3RS på bana och är snabb, riktigt snabb.
När Autopiloten släpptes till hans Tesla så kom kommentaren.
- Om 15 år kommer bilar köra själva, trots alla år på bana och pendling så kör bilen bättre än mig.

Motorcyklar kommer säkert blir autonoma, men inte som vi ser idag utan mer som en tvåhjulig transportskokong.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
2015 var första året vart produktionen av PTW´s (Powered two wheelers) blev lika stor som personbil, dvs nånstans runt 60 miljoner plus av varje kategori.

Man estimerar (FIM) att det finns ca. 310 miljoner PTW´s i trafik runt om på planeten.
Vi har flera länder (Asien) vart närmare 95% av alla körde mil, görs av PTW. I Sydamerika, ser vi samma explosive ökning av PTW´s.
Ganske enkelt är det den billigasta transportlösning för en familj vart ekonomin är liten.

I Vietnam, köper du en elektrisk PTW för ca. 250 USD, den går i upp till 80 km/t och kan inte teggas på nått sätt för den uppfylla ringa kända standarder. Du köper svinbilligt ett nytt skal som till en mobil och plötsligt har ett fordon med annat look!

1 250 000 människor dör i trafiken årligen, strax över 25% gör det på PTW´s. Hastighet är ömtält av WHO som nutidens värsta virus, specifikt bland yngre män.

Tja, vad har det så att göra göra med autonoma bilar???

Vi kanske kan konkludera att autonoma fordon initierat är nått som hör till i den industrialiserade bättra ekonomisk ställde del av världen.

Teknologin att få en PTW att köra själv finns i princip redan, så även en auto-balans. Bara en kostnads fråga i princip - det ger lite järn, magneter och annat som inte bara öår billiga chips, vilket kan vara en nackdel..

Plats och utrymme är ett massivt problem, runt om i övriga världen - inte här och nord om Stockholm.. En PTW tar i princip lite plats.. Tänk nu tanken:

En bil behöver idag en vägbanan som är runt 2,5 meter bred. En autonom bil behöver kanske 5 cm vingel utrymme på varje sida, dvs bilens bred (180?) plus 10cm?. Plötsligt blev det väldig mycket enklare och billigare att bygga en ny väg. (Jag inunder dagen några justeringar av en befintlig väg på 10 km sku kosta 400 000 000 sek!)..

tar du en autonom PTW sku den ju endast behöva en vägbana på kanske 20-30 cm - sätt det i relation till pris på infrastruktur..

Någon skrev att alla som kör MC gör det för nöje - jag så en SMC undersökning från Stockholm vart jag tror det var runt 80% som sa att dom kör även hojen till jobbet, skolan, etc..

Jag sku inte bli förvånad att någon autonom utveckling i utvecklingsländerna plötsligt komme erfarande som en rakett - och löser infrastruktur och teknisk utveckling på ett nivå vart vi i väst blir fullkomligt Häpna!

Nb - Honda har över 20 miljoner el PTW´s i trafik i Kina, som i dag har förbjudet dessa på sina ställen - man klarer inte av alla begagnade batterier...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Massa massa massa text på "svanska"

Ja autonoma fordon behöver betydligt mindre plats. Men en autonom bil behöver ändå betydligt mer än en helt vanligt motorcykel. Och 20-30 cm vägbana? Hur jävla smala axlar har du pojk? Ifall man inte ska stå raklång på tvären så behöver jag nog iaf 60-70 cm bred vägbana för att känna mig någorlunda skyddad från mötande trafik. Givet att man inte gör 2 smala vägbanor en bit ifrån varandra men det känns inte kostnadseffektivt eftersom det då skulle krävas nya maskiner enbart för att kunna göra smala vägbanor.

Oavsett så ligger det nog väldigt långt fram i tiden att börja bygga vägar som uteslutande kan ta autonoma fordon. Skulle bli ett rätt stort problem med veteranfordon, tung trafik, turisttrafik från länder där autonoma bilar är ovanliga etc.

Och ja det är nog många av de som kör hoj som gör det till jobbet. Jag är en av dem som kör både till jobb och skola. Men det gör jag trots att jag har en bil jag kan ta. Man förenar liksom nytta med nöje. Med en autonom hoj skulle jag lika gärna till bilen.

Däremot har du en poäng i att ett U-land skulle kunna visa vägen. Ta ett land som har väldigt dålig infrastruktur från början så kan de ju lika gärna bygga anpassad infrastruktur när de ändå bygger medan ett land som Sverige som inte behöver uppdatera utan redan har bra standard kommer det ta lång tid innan alla vägar anpassats.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och vad händer när systemet dör, behöver startas om som vilken Windowsdator som helst ?
http://www.di.se/artiklar/2016/2/12/volvo-utreder-fel-med-sjalvdoende-bilar/
eller bara blivit "uppgraderat"
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/manga-installda-bussturer-i-dag-i-sundsvall
http://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer
Observera "de traditionsenliga rapporterna"
vilket jag kan instämma i, bara på jobbet har Windowsuppdatering lett till att datorn upphört att fungera 6 (sex) gånger under 20 år.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv


Har ett par frågor till :)

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?

Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?
:)

Gamla analoga bilar kommer ju inte bara försvinna över en natt. Så vi motorintresserade ko0mmer nog roa oss med äldre bilar. Så som det alltid har varit. Tex har jag en volvo 240 turbo med cirkus 400hk. Den kommer aldrig bli mer digital än det insprut som sitter i den idag. Dvs helt manuell körning.

Kommer bli kul i framtiden och glida upp framför en autnom bil och dra på en pallnit så latte hasse spiller kaffe i hela bilen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gamla analoga bilar kommer ju inte bara försvinna över en natt. Så vi motorintresserade ko0mmer nog roa oss med äldre bilar. Så som det alltid har varit. Tex har jag en volvo 240 turbo med cirkus 400hk. Den kommer aldrig bli mer digital än det insprut som sitter i den idag. Dvs helt manuell körning.
Kommer bli kul i framtiden och glida upp framför en autonom bil och dra på en pallnit så latte hasse spiller kaffe i hela bilen!

Det behöver du inte vänta på. När Volvo började sitt projekt (det är väl nått år sedan bilarna kom ut i trafiken?) så hade bilarna dekaler som visade att de körde på egen hand.
Och Kal tog genast och testade just det "pallnit" för att se om systemet fungerade.
Så nu har Volvo tagit bort dekalerna och de självstyrande bilarna är anonyma.
Problemet som jag ser det, bilarna klarar inte allt. Ta tex en tillfällig hastighetsbegränsning. Eller att hastigheten ändrats men det har inte förts in i systemet.
Och då ska Lattehasse vara med på noterna och ta över. Och då kan det gå som när jag missar en 60 skylt när jag ligger och kör på 80 km/h inställt i cruisekontrollen och när nästa 60- skylt kommer direkt efter påfart, ja när jag ser 60 skylten då trycker jag på fel pedal. Gasen istället för bromsen. För foten har ju legat och vilat sig bekvämt. Medan bilen rullat på cruisekontrollen. För min del betyder det att jag använder cruisekontroll mycket mindre än förr.
Och resultatet av filmer på webben med kaffedrickande förare, förare som rakar sig har gjort att Tesla tagit bort autonomsystemet med en "uppgradering".
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och vad händer när systemet dör, behöver startas om som vilken Windowsdator som helst ?
http://www.di.se/artiklar/2016/2/12/volvo-utreder-fel-med-sjalvdoende-bilar/
eller bara blivit "uppgraderat"
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/manga-installda-bussturer-i-dag-i-sundsvall
http://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer
Observera "de traditionsenliga rapporterna"
vilket jag kan instämma i, bara på jobbet har Windowsuppdatering lett till att datorn upphört att fungera 6 (sex) gånger under 20 år.

Windows är inte byggt för att vara feltolerant, så att använda det som exempel är lite fel.
Bilarna kommer inte vara farligare eller gå sönder oftare för att elektroniken får hela makten istället för bara majoriteten som det är idag.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Mina tankar kring autonoma fordon !

Jag börjar med att konstatera att hobbyfordon INTE kommer att bli autonoma - Det ligger i sakens natur att det man har som hobby/fritidsintresse är något man vill styra över själv (visst finns det hojar som används på annat sätt...jag talar här om flertalet hojar).

Däremot bilar (och för att förklara igen, min Porsche vill jag köra själv...men min V70 får gärna köra mig) kommer att vara hur perfekta som helst att stoppa in dessa system i.

Anledningen är självklar - Människan är inte perfekt, vi blir trötta, irriterade, kan bli sjuka etc etc....det är också mycket bättre att sätta sig i bilen och bli körd till sin destination....och kliva ut utvilad.

Det där snacket om att det är FARLIGT att förlita sig på teknologi....att allt kan gå sönder. Tja - Litar vi inte på att teknologin funkar redan idag då ?. Jag sätter mig i ett flygplan och flyger dit jag ska utan att oroa mig, jag klipper till bromsarna på hojen i 240 blås i slutet på rakan...inte oroar jag mig för att de inte ska funka. Hela min vardag handlar om att lita på att saker fungerar oavsett om det är på jobbet, på fritiden, på sjukhus, i luften, på vägarna etc etc

Jag tar ett exempel - När man är ute på vägarna får man möte var 5:e sekund, är det någon av er som oroar er för att bilen ni möter ska vara en självmordskandidat, fyllerist, narkotikapåtänd, få en akut sjukdom som gör att de tappar kontrollen över bilen, eller får en hastig punktering....eller någon som somnar vid ratten ? - För detta är egentligen risker som i allra högsta grad är att ta på allvar. Det finns en risk i att alla bilar du möter skulle kunna komma över på fel "planhalva" och frontalkrocka med dig - Vad jag menar är att man inte kan gå ur sängen om man är så nervöst lagd. Det finns liksom risker med allt.

Personligen anser jag att jag hellre möter en autonom bil än en bil som körs av en person. Då har jag plockat bort de allra flesta riskerna (fortfarande kan den autonoma bilen få punka...men ;))


Se de autonoma bilarna som en naturlig del av mänsklig utveckling, de är här för att stanna - Om 10-15 år är lastbilschaufförer borta, vi "vanliga" bilister ser det som en naturlig del av tillvaron att låta oss bekvämt bli körda till vår destination.
 

dampy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-15, Triumph Street triple Rx
Läste en artikel (minns inte var) om dilemmat med hur ett autonomt fordon ska programmeras att prioritera vid oundvikliga olyckor. Är det självklart att fordonet i första hand ska skydda sin egen passagerare? Exempelvis, ska det köra över skolklassen på övergångsstället eller köra sig själv över ett stup om inga andra alternativ finns. Dom flesta förutom passageraren tycker nog att stupet är bästa alternativet.
Vad jag vill komma till är att med tanke på hur motorcyklisters liv inte prioriteras i trafiken idag så kan vi räkna kallt med att algoritmen i en autonom bil för hur den ska prioritera motorcyklister vid en sådan situation inte kommer vara till vår fördel. :brinnerup
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste en artikel (minns inte var) om dilemmat med hur ett autonomt fordon ska programmeras att prioritera vid oundvikliga olyckor. Är det självklart att fordonet i första hand ska skydda sin egen passagerare? Exempelvis, ska det köra över skolklassen på övergångsstället eller köra sig själv över ett stup om inga andra alternativ finns. Dom flesta förutom passageraren tycker nog att stupet är bästa alternativet.
Vad jag vill komma till är att med tanke på hur motorcyklisters liv inte prioriteras i trafiken idag så kan vi räkna kallt med att algoritmen i en autonom bil för hur den ska prioritera motorcyklister vid en sådan situation inte kommer vara till vår fördel. :brinnerup

Fast, det brukar ofta finnas andra val, som en bergvägg att plantera bilen i, vilket ökar överlevnadsmöjligheterna för dem i bilen gentemot att basejumpa i plåtburk, och förhoppningsvis barnen med.
Men annars är det ju enkel aritmetik, där valet där flest livsår sparas väljs.
Ett mycket bättre val än vad ett köttsäckskontrollsystem hade gjort i samma situation, stinn på diverse kontrollhormoner för den egna överlevnaden.
Om valet sedan står mellan en oskyddad trafikant och de egna inuti bilen är det ju även där ganska enkel aritmetik, större risk för skador på oskyddade trafikanter än på skyddade, så därför bör valet i de lägena vara att undvika kärvänliga närmanden mot den sexiga motorcykeln för plåtburken.

Det folk har problem med är att det inte finns någon att skylla på när valen gjorts, och att det inte är någon som kommer känna skuld över utfallet. Och då tycker jag folk är lite dumma i huvudet.

Och att det skulle vara något moraliskt tveksamt i att göra dessa val må ju vara hänt, men i så fall ska man öht inte framföra några fordon om man tycker att det är olösliga problem eftersom att man kan behöva fatta det beslutet på bråkdelar av en sekund, istället för när man kallt kan överväga situationen och beräkna den bästa utkomsten, vilket utvecklarna av beslutssystemet i autonoma fordon kan göra.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Detta har ju redan börjat med tekniska hjälpmedel i moderna hojar, det kommer inte bara hända allt på en gång ett år, utan gradvis.
Dock kommer inte all typ av mc gå den vägen, det ligger i sakens natur.

Motfråga till TS, får ni göra några lermodeller på Konstfack nu för tiden?
Jag höll i kursen några år men det va ett par år sen senast.
och vart hittar jag din portfolio?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top