Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

AlexOaxsdesign

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2016
Ort
Gamla stan
Hoj
i väntan på.
Hej mitt namn är Alexander. 

Jag går industridesign på konstfack. Just nu arbetar jag med mitt examensarbete, ämnet jag har valt att fokusera på är fritidsfordon/hobbyfordon och egen kontroll i en autonom framtid. Tanken med projektet är att ifrågasätt autonoma fordon och att vi överlåter all kontroll till artificiell intelligens. 
Vi behöver ju känna frihet ibland, därför är motorcykel ett mycket spännande fordon. 
Jag tror själv inte att motorcykel kommer bli autonom.



Jag har ett par frågor som det har varit roligt att få åsikter och spekulationer kring.

Hur ser du på motorcykels framtid?



Kan autonoma fordon innebära slutet för motorcyklar?
Eller kan autonoma transportmedel få en positiv effekt för motorcyklar?

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?

Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?

Tacksam för alla svar! :)
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror inte autonoma fordon påverkar motorcykelindustrin i Sverige. Få människor här använder motorcykeln enbart som billig transport och är därför inte intresserade av autonoma sådana men samtidigt kommer inte autonoma bilar ersätta motorcyklarna eftersom bilar och motorcyklar används för olika ändamål.

Den positiva effekten kan väl bli något lägre försäkringskostnader om övrig trafik blir mer förutsägbar så olyckorna minskar även för motorcyklar.

Jag skulle tro att elfordonsutvecklingen kommer ha en större påverkan på framtiden faktiskt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När autonoma bilar kommer i allmänt bruk kommer det att bli intressant att se hur många motorcyklister, barn, hundar, hästar, cyklister, älgar och andra irrationella varelser som kommer att gå åt. Det kommer nog att ta ett tag att förfina beräkningsalgoritmerna. Om man vill behålla nollvisionen får man väl förbjuda allt som kan komma i vägen för de heliga fyrhjuliga åkdonen. Så ställ in er på ett permanent utegångsförbud. Tacka vet jag den gamla goda tiden då engelska automobiler måste ha en person med röd flagga som gick före åkdonet för att varna omgivningen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
När autonoma bilar kommer i allmänt bruk kommer det att bli intressant att se hur många motorcyklister, barn, hundar, hästar, cyklister, älgar och andra irrationella varelser som kommer att gå åt. Det kommer nog att ta ett tag att förfina beräkningsalgoritmerna. Om man vill behålla nollvisionen får man väl förbjuda allt som kan komma i vägen för de heliga fyrhjuliga åkdonen. Så ställ in er på ett permanent utegångsförbud. Tacka vet jag den gamla goda tiden då engelska automobiler måste ha en person med röd flagga som gick före åkdonet för att varna omgivningen.

Jag tror inte det faktiskt. De systemen som sitter i nuvarande autonoma fordon är nog betydligt säkrare än en lattemorsa som sitter och Twittrar bakom ratten. Och de blir aldrig trötta. De är aldrig fulla. Och de är inte beroende av väderleken.

Ordet autonoma betyder på vanlig svenska vad?????

Självgående.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tror inte det faktiskt. De systemen som sitter i nuvarande autonoma fordon är nog betydligt säkrare än en lattemorsa som sitter och Twittrar bakom ratten. Och de blir aldrig trötta. De är aldrig fulla. Och de är inte beroende av väderleken.



Självgående.

Tack...

Hade gissat åt de hållet, men gjorde även en koll på Svenska Akademiens ordlista för säkerhets skull..
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag tror inte det faktiskt. De systemen som sitter i nuvarande autonoma fordon är nog betydligt säkrare än en lattemorsa som sitter och Twittrar bakom ratten. Och de blir aldrig trötta. De är aldrig fulla. Och de är inte beroende av väderleken.



Självgående.

Nu vet jag inte hur sensorerna ser ut men det skulle inte förvåna mig om de presterar sämre vid jobbiga väderlekar som spöregn, dimma, snöstorm osv. Det finns nog absolut möjlighet att de har det svårare då. Där kanske de till och med blir mindre driftsäkra än vanliga bilar där en stolle ger sig ut i vilket väder som helst men en autonom bil kan tycka det är för osäkert.

Undra om däcken kan komma att innehålla någon form av elektronisk identifiering så bilen kan känna av när det sitter sommar- eller vinterdäck. Det vore tråkigt om bilen kör i väg med sommardäck på vinterväglag t ex.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu vet jag inte hur sensorerna ser ut men det skulle inte förvåna mig om de presterar sämre vid jobbiga väderlekar som spöregn, dimma, snöstorm osv. Det finns nog absolut möjlighet att de har det svårare då. Där kanske de till och med blir mindre driftsäkra än vanliga bilar där en stolle ger sig ut i vilket väder som helst men en autonom bil kan tycka det är för osäkert.

Undra om däcken kan komma att innehålla någon form av elektronisk identifiering så bilen kan känna av när det sitter sommar- eller vinterdäck. Det vore tråkigt om bilen kör i väg med sommardäck på vinterväglag t ex.

Köttsäckarnas sensorer får ju menligt påverkas funktion vid de tillstånd du räknar upp med, och precis som ett köttsäcksbaserat kontrollsystem kan ett kiselbaserat anpassa sig till rådande omständigheter.
Det brukar dessutom vara fler och bättre sensorer på autonoma bilar än på köttsäckar.
Autonomous vehicles feel their surroundings with such techniques as radar, lidar, GPS, Odometry, and computer vision.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Lastbilen jag kör har avståndsradar vilket jag misstänker sitter på självgående fordon också.
Dock funkar inte radarn speciellt bra vintertid då sensorn eller vad det heter sätts igen av snö.
Brukar komma ett felmeddelande om att "Kontrollera Radarn", ett av dom coolare felmeddelanden på en lastbil :hihi
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Köttsäckarnas sensorer får ju menligt påverkas funktion vid de tillstånd du räknar upp med, och precis som ett köttsäcksbaserat kontrollsystem kan ett kiselbaserat anpassa sig till rådande omständigheter.
Det brukar dessutom vara fler och bättre sensorer på autonoma bilar än på köttsäckar.

Absolut, frågan är hur säker man känner sig att sätta sig i en bil som man inte har någon uppfattning för hur väl den uppfattar sin omgivning. När du idag sätter dig som passagerare ser du precis vad föraren ser och förstår hur den navigerar. Sätter du dig i en farkost som har en drös sensorer och det blir dimmigt kan du tycka det blir lite osäkert på vägen och man bör köra försiktigt. Bilen kanske däremot ser skitbra och kör på, vilket kan kännas obehagligt. Finns det ingen feedback till passagerare om bilens confidence kan det bli en läskig resa. I något fall måste ju bilen inse att det inte är vettigt att rulla en meter men hur kan man lita på det som passagerare, att bilen tar rimliga beslut? Här kan man säkert ställa in bilen till att vara extra försiktig och hittar man ingen bra gräns kanske det blir lite opålitligt istället. Passageraren kan uppfatta vädret som relativt säkert men bilens sensorer tolkar det som osäkert. Här blir det intressant att se var bilarna hamnar. Kör de försiktigt för att behaga passagerare eller kör de helt enkelt efter sin förmåga även om det upplevs otäckt. I vilka fall kan bilen vägra att köra öht?

Som utvecklare är det ett enormt spännande problem med många tekniska hinder. Det blir såklart jättespännande att spåna om. Jag vet mycket väl att det finns sensorer som långt passerar människors förmåga men för ett sånt här projekt blir det samtidigt enorma mängder data crunching som ska pågå. Det räcker inte med coola sensorer.

Nerdgasm.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
För att kanske ge mina synpunkter till Alex och hans fråga istället för att roa oss med en massa nojsande ;). jag tror inte att vi kommer att se autonoma motorcyklar under en överskådlig framtid på samma sätt som det kommer att finnas vissa bilar som inte kommer att vara autonoma. Varför inte? Ja huvuddelen av oss här inne kör motorcykel för känslan, känslan av att vrida om gasen, lägga ner den i en skarp kurva, känna fartvinden, balansen osv. Alltså vi (jag) vill ha kontrollen. Finns säkert någon här som kan beskriva det mer poetiskt :). Mao mc är ett njutningsföremål som ger oss (iaf mig) starka emotionella upplevelser. Däremot så kan det ganska snart komma mera tekniska hjälpmedel för att hjälpa oss förare och varna vid faror av olika slag. Att köra en helt autonom motorcykel låter lika upphetsande som att åka gunghäst :yoparty
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För att kanske ge mina synpunkter till Alex och hans fråga istället för att roa oss med en massa nojsande ;). jag tror inte att vi kommer att se autonoma motorcyklar under en överskådlig framtid på samma sätt som det kommer att finnas vissa bilar som inte kommer att vara autonoma. Varför inte? Ja huvuddelen av oss här inne kör motorcykel för känslan, känslan av att vrida om gasen, lägga ner den i en skarp kurva, känna fartvinden, balansen osv. Alltså vi (jag) vill ha kontrollen. Finns säkert någon här som kan beskriva det mer poetiskt :). Mao mc är ett njutningsföremål som ger oss (iaf mig) starka emotionella upplevelser. Däremot så kan det ganska snart komma mera tekniska hjälpmedel för att hjälpa oss förare och varna vid faror av olika slag. Att köra en helt autonom motorcykel låter lika upphetsande som att åka gunghäst :yoparty

Jag sätter mig nog hellre i Kanonen på Liseberg än på en självkörande hoj.

Bilen som körde kust till kust i USA hade väl ett dygnssnitt på 45km/h? Inget jag vill pendla i i alla fall, min Puch Dakota -74 snittade på 47km/h på platt mark.
Men leder utvecklingen till att autonoma fordon kan marcha i 200km/h så är jag MYCKET intresserad.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ska man ha nåt fordon som sköter sej själv så är väl bil det enda alternativet.Svårt o sitta o sova eller arbeta på en mc
 

AlexOaxsdesign

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2016
Ort
Gamla stan
Hoj
i väntan på.

Tanken med projektet är att ifrågasätt autonoma fordon och att vi överlåter all kontroll till artificiell intelligens. 
Vi behöver ju känna frihet ibland, därför är motorcykel ett mycket spännande fordon. 
Jag tror själv inte att motorcykel kommer bli autonom.



Har ett par frågor till :)

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?

Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?
:)
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag skulle nog känna mig mer säker bland en flotta autonoma bilar än med dagens förare. Autonoma bilar kommer med större sannolikhet förvarna innan de svänger, de kommer ha ögon åt alla håll och vara mindre impulsiva. De kommer heller inte bli uppretade av att man kör om och köra upp i röven på en efteråt. De kommer inte ligga och svaja fram och tillbaka över filer. Inga rattfulla. Inga sjuka.

Å andra sidan lär det inte rulla upp någon bil vid sidan som vill rejsa heller.

Bilarnas möjlighet till självdiagnos tror jag kommer vara rätt god.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Gör du en självgående motorcykel stryper jag dig!
Vi kör inte för att dom e smidiga eller bra o köra långt på! Vi kör för att vi älskar o köra dom!
Det ska va farligt. Man kan inte känna att man lever om man inte är nära o dö ibland!

Mvh så länge det inte existerar självgående motorcyklar.
/Palle
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar hur lång tid det tar? Har sett nånstans att idag behöver "bilåkaren" ingripa i genomsnitt 2 gånger/dag.
(Är det räknat på 8 timmars körning/ 24 timmars körning eller en gång på morgonen på väg till jobbet och en gång på vägen hem?)
Såg nått om att Tesla "genom uppgradering" deaktiverat autonom funktionen. Sedan filmer på webben visat "förare" som ätit frukost eller rakat sig på väg till jobbet. Istället för att kolla trafiken.
Men visst vore det toppen att kunna hoppa in i bilen i Göteborg och kliva ur i Stockholm utanför hotellet.
Efter ha ägnat resan åt annat än att styra.
Men vi kommer också vara med om "vägpirater" som enkelt styr av intressanta bilar in på småvägar och sedan rånar "bilåkarna" på rubbet.
Vi vet att när bilar med "elektronisk nyckel" kom var de enligt försäkringsbolagen omöjliga att stjäla.
Vi vet nu att bilar med "elektronisk nyckel" tex BMW eller Merca nu är tjuvarnas favoriter.
Så det kommer bli likadnat med de "autonoma". Skillnaden blir att nu kan man inte en gång gripa föraren. För den stulna bilen har ingen förare. Den är tom när den på egen hand rullar till beställaren.
Bilen (utrustad med extra tankar) kan skickas i väg från Sverige mot sin slutdestination i Långbortistan.
Och klara resan på egen hand.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Undrar hur lång tid det tar? Har sett nånstans att idag behöver "bilåkaren" ingripa i genomsnitt 2 gånger/dag.
(Är det räknat på 8 timmars körning/ 24 timmars körning eller en gång på morgonen på väg till jobbet och en gång på vägen hem?)
Såg nått om att Tesla "genom uppgradering" deaktiverat autonom funktionen. Sedan filmer på webben visat "förare" som ätit frukost eller rakat sig på väg till jobbet. Istället för att kolla trafiken.
Men visst vore det toppen att kunna hoppa in i bilen i Göteborg och kliva ur i Stockholm utanför hotellet.
Efter ha ägnat resan åt annat än att styra.
Men vi kommer också vara med om "vägpirater" som enkelt styr av intressanta bilar in på småvägar och sedan rånar "bilåkarna" på rubbet.
Vi vet att när bilar med "elektronisk nyckel" kom var de enligt försäkringsbolagen omöjliga att stjäla.
Vi vet nu att bilar med "elektronisk nyckel" tex BMW eller Merca nu är tjuvarnas favoriter.
Så det kommer bli likadnat med de "autonoma". Skillnaden blir att nu kan man inte en gång gripa föraren. För den stulna bilen har ingen förare. Den är tom när den på egen hand rullar till beställaren.
Bilen (utrustad med extra tankar) kan skickas i väg från Sverige mot sin slutdestination i Långbortistan.
Och klara resan på egen hand.

Jag skulle misstänka att när förarlösa fordon blir vanliga kommer tankställen att kunna toppa upp utan mänsklig inblandning. Se till exempel Teslas autonoma laddkontakt. Extra tankar skulle inte behövas för en långresa, förutsatt att länderna bilen passerar har någorlunda modern infrastruktur. :hihi

Och ja, det kommer ju kräva viss säkerhet i mjukvara och protokoll som fordonstillverkarna hittills visat sig inkapabla att tillhandahålla.

Men, jag ser definitivt fram emot att förarlösa bilar kommer. Fy fan vad skönt att kunna färdas utan att behöva köra. Och fy fan vad skönt att slippa alla miffon som framför fordon utan att vara uppmärksam på trafiken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur ser du på motorcykels framtid?

Jag hoppas på många spännade tekniska utvecklingar, speciellt inom området elfordon.



Kan autonoma fordon innebära slutet för motorcyklar?

Nej. Bilar är ett tråkigt sätt att frakta arslet mellan två platser mestadels, motorcykel är ett intresse till väldigt mycket större del.

Eller kan autonoma transportmedel få en positiv effekt för motorcyklar?

Japp, mindre blockmongon som framför fordon i trafiken som inte borde få framföra något tyngre än en trehjuling.

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Det kommer nog att bli lite färre motorskallar än i nuläget, men inte mycket mindre. REsten av populationen kommer nog vara lika ointresserade som nu.

Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?

Tveksamt. De bilintresserade kommer fortsätta köpa skojbilar, vid sidan av de autonoma. Förutsatt att lagen inte sätter stopp för det.

Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?

Skulle känna mig flera magnituder säkrare.
Hackerattacker kommer vara mer sällsynta än lattemorsor som sminkar sig på väg till jobbet, vilka är i legio i pendlingstrafiken i storstäderna.

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Mitt motorintresse kommer fortsätta vara inriktat mot tävling på två hjul. Den allmänna populationen saknar ju motorintresse, och kommer fortsätta göra det.
Den gruppen motorintresserade som finns nu kommer nog krympa, men fortsätta finnas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top