Suzuki GSX-S 1000 hästkrafter och Nm?

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Trodde nya Suzuki GSX-S 1000 hade mer hästar och absolut mer vrid, fick höra att den skulle ge 140 hk på slangen helt orginal men hittade ett klipp av en installation med PC 5 / mappning och bänkning. Detta visar att den gav efter mappning 141 HK och 74,6 NM.
Går i tankarna att införskaffa mig en till nästa sommar därför har jag kollat runt lite. Om detta stämmer så blir jag besviken för att handlaren har då farigt med osanning. Känns lite surt fakiskt för jag var ute efter mer pullver det skiljer ju bara 19 HK på min nuvarande hoj och jag har mer vrid 106 Nm. Någon här som har en GSX-S 1000 som kan komma med lite info om detta och hur hojen är allmänt vore tacksam.

 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
74,6 ft/lb är ju dock 101,1nm och 141 jänkehästar är 143 metriska.

Vad har du gjort med din hoj för att få ut 19nm mer vrid och 14hk extra?
11_honda_cb1kr.jpg


Bakhjulshästar är ju bakhjulshästar ;) skiljer dessutom lite mellan olika dynos
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
74,6 ft/lb är ju dock 101,1nm och 141 jänkehästar är 143 metriska.

Vad har du gjort med din hoj för att få ut 19nm mer vrid och 14hk extra?
11_honda_cb1kr.jpg


Bakhjulshästar är ju bakhjulshästar ;) skiljer dessutom lite mellan olika dynos

Ok tack :) jo jag har satt på ett Yoshimura 3/4 system en pc 5 och ett K&N filter sen har jag skickat iväg den på mappning. Fick ut 14 hk till fast jag har slödrevat hojen med ett 17T fram drev, jag blev förvånad själv.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ok tack :) jo jag har satt på ett Yoshimura 3/4 system en pc 5 och ett K&N filter sen har jag skickat iväg den på mappning. Fick ut 14 hk till fast jag har slödrevat hojen med ett 17T fram drev, jag blev förvånad själv.

Men drevningen påverkar knappast effekten på maskin...:va

- - - Updated - - -

Ok tack :) jo jag har satt på ett Yoshimura 3/4 system en pc 5 och ett K&N filter sen har jag skickat iväg den på mappning. Fick ut 14 hk till fast jag har slödrevat hojen med ett 17T fram drev, jag blev förvånad själv.

Men drevningen påverkar knappast effekten på maskin...:va
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Ja, jag är ingen expert på detta, jag trodde att om man drevar om hojen så att den går fortare så tappar man vrid och det går åt mer hk för att driva hojen framåt. Är jag heeeelt ute och cyklar då eller?? :va om jag då tänker rätt så borde det då bli ett sämre resultat vid en bänkning..
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ja, jag är ingen expert på detta, jag trodde att om man drevar om hojen så att den går fortare så tappar man vrid och det går åt mer hk för att driva hojen framåt. Är jag heeeelt ute och cyklar då eller?? :va om jag då tänker rätt så borde det då bli ett sämre resultat vid en bänkning..

Den går ju fortare eller långsammare beroende på utväxling, ja. Men det skall inte ha nått med effekten på hjulet att göra! Rätta mig om ja har fel.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det KAN nog stämma att Suzukin faktiskt ger några hästar mer än an vad tillverkaren uppger. Bike bänkade den till ca 144 hk på hjulet. Om jag inte missminner mig använder de MC-Varuhusets bänk.

Även prestandan antyder att den är ordentligt stark. 0-200 under 10 sek. Snabbt för att vara nakenhoj.
Så handlaren är nog inte helt ute och cyklar...
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Effekt är produkten av vridmomentet och varvtalet. Drevar du upp hojen blir vridet (på bakhjulet) lägre men varvtalet blir lika mycket högre. Så förändringarna tar ut varandra och effekten blir konstant.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den går ju fortare eller långsammare beroende på utväxling, ja. Men det skall inte ha nått med effekten på hjulet att göra! Rätta mig om ja har fel.

Man kan förändra vridmomentet på bakhjulet med utväxlingen, men inte effekten.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Man kan förändra vridmomentet på bakhjulet med utväxlingen, men inte effekten.

Du ändrar ju vridet vid en given hatsighet, men inte vid givet varvtal. Dvs mäter du nm vid 80km/h påverkas det av drevningen men mäter du vid 8000rpm påverkas det ej. Bara för att förtydliga.

Sen drevar ju vissa om hojen så 3an får samma utväxling som 2an hade orginal, och sen tycker de den går som fan för den nu wheeelar på 3an ;)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Dom tester jag läst om den är att den ger 145 hk på bakhjulet. 0-200 km/h 8.5-9 sec. Skiljer ju såklart bänkar emellan, men den har legat runt där.
Motorrad bla testade den för några nummer sedan. Vill minnas att den även har fantastisk bränsleekonomi. Provade den själv i somras i Köpenhamn när jag bara råkade snubbla förbi en suzukihandlare. Dom lånade mer än gärna ut den till en svensk turist med sprillans nytt mc-kort som aldrig kört i stan ?
Gillade den som fan och ledde mig till att senare köpa min fz1 som jag tycker är väldigt lik den i både prestanda och känsla fast till ett väldigt mycket lägre begagnatpris
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
När man bänkar kör man oftast på 4:an eller 5:an beroende på om det finns grepp så det räcker och man brukar få ut likvärdiga resultat, det är för att du har en varvtalsklämma på en tändspole och sen räknar den utväxling själv från utgående axel fram till hur fort rullen snurrar. Alltså spelar en omdrevning ingen som helst roll. Siffran på vridmoment är dessutom inte något du mäter när du accelererar en rulle utan den räknar ut det utifrån effektkurvan (alltså hur snabbt man accelererar massan i rullen) eftersom effekten är en funktion av moment och varvtal. Effekt = moment x varvtal.

I en sådan bänk som Mc-varuhuset har utan momentvagga så får man dock låta programmet räkna ut momentet i motorn med hänsyn till utväxlingen men du får ju inte ut siffran där utan den faktiska vid bakhjulet varpå man säger "på bakhjulet" för att du endast kan uppskatta förlusten från bakhjulet fram till motorns utgående axel. Det faktiskta momentet du överför från bakhjulet är ju egentligen det du har i motorn x utväxlingen vilket är betydligt högre än det du sen refererar till i motorn fast det man säger innebär det du har i motorn borträknat förluster fram till bakhjulet och rullen.

Hoppas du förstår :)
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Innan man börjar fara runt och kasta ur sig effekt hit och vridmoment dit så kan man faktiskt kosta på sig att läsa på i sin fysikbok från gymnasiet som täcker det enkla sambandet mellan varvtal, vridmoment och effekt...
Svennebanan använder ofta uttrycket vrid(moment) när han menar lågvarvseffekt. :tummenner
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Efter att jag kört den 2 ggr kan jag konstatera att hojen är riktigt snabb. Behövs inga papper eller flashiga videos för att förstå det.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Detta med bänkar och kukmätarsiffror...

Tycker folk kan släppa det där med att siffrorna man får från bänk-berra är nåt slags jädra certifikat på effekten. De absoluta siffrorna betyder inte ett skit om man inte har nån slags referens att utgå ifrån, vissa bänkar kan slå 20% eller mer mot andra. Det finns dessutom två olika slags bänkar som fungerar rätt olika, steady-state (en "riktig" bromsbänk) och tröghetsmoment (man mäter acc. på en tung rulle). Sedan på detta lägger man på en massa korrektionsfaktorer för det ena och det andra, om de inte är rätt eller man inte har koll kommer de absoluta siffrorna vara helt åt skogen.

När man gör en körning i bänk så är ju de absoluta siffrorna egentligen inte så intressanta, så frågan är ju hur intressant det är att få den exakt kalibrerad också... Normalt sett så vill man ju se skillnad före/efter man gjort nånting och hur snålt/fett den går.

En referens jag har haft de senaste åren är S1000RR och vad den drar i just den tidningens test så får man nåt att gå efter. Eller enbart skillnaderna när man jämför flera hojar samtidigt.

Men om man gör ett överslag över de tester jag läst så kan man nog säga mellan tummen och pekfingret att GSX-S ligger på 155-160hk (beroende på vilken hoj man anser visa "rätt").
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Läs och lär!
http://fysikguiden.se/effekt/

FYI ingen bänkning är att lita blint på. Enda sättet är att bänka de hojar man vill jämför i samma bänk vid samma tillfälle.
PS å du hittar ett par hästar på att smörja kjedjan...
 
Last edited by a moderator:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Läs och lär!
http://fysikguiden.se/effekt/

FYI ingen bänkning är att lita blint på. Enda sättet är att bänka de hojar man vill jämför i samma bänk vid samma tillfälle.
PS å du hittar ett par hästar på att smörja kjedjan...

Det är inte så att du nu blandar ihop kraft med vridmoment? newton med newton-meter? För länken du klistrade in, även om den inte är felaktig, har väldigt lite att göra med motorer och bromsbänkar
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Uppgiften 74,6 nm är inte nm utan den amerikanska enheten ft/lbs. Min GSX-S1000F har nu 101nm och 142 hp efter PCV och mappning. 136 hk före. Den var orolig i hastigheter under 50 km, därav mappningen. Med tanke på vädret har jag inte ännu kunnat provköra efter mappningen. Kolla jämförelser mellan hojar i forumet http://www.gsxs1000.org/forum/gsxs-1000-versus-competition/ så kan du få en fingervisning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top