Vässa en kniv så vass att du kan skära i hårstrån (hair whittling mirror edge)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag köpte en sån här rackare! http://www.knivbutik.se/knivbrynen-knivslipning/307-spyderco-sharpmaker.html

Otroligt nöjd med den, förmodligen inte den polerande eggen du pratar om men så de går så jäkla snabbt o slipa upp köksknivar och dyl men utmärkt resultat.


Hade tidigare en elektriskt knivväss o en billig manuell variant som man bara drog igenom kniven med. O man tyckte att de blev vassa som fan. Jo, Tjena!
Kollade faktiskt på just den du visade upp. Måste köpa något dylikt för jag kommer inte palla hala fram den jag har varenda gång man vill finjustera en kökskniv lite när man står där framför köttbiten. Den är mer för att göra knivar vassa från att ha varit lite sämre. Vet du vilka grader man får med den du har?
 
Last edited:

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Hade tidigare en elektriskt knivväss o en billig manuell variant som man bara drog igenom kniven med. O man tyckte att de blev vassa som fan. Jo, Tjena!
Kollade faktiskt på just den du visade upp. Måste köpa något dylikt för jag kommer inte palla hala fram den jag har varenda gång man vill finjustera en kökskniv lite när man står där framför köttbiten. Den är mer för att göra knivar vassa från att ha varit lite sämre. Vet du vilka grader man får med den du har?

30 och 40 grader får man.
Jag började men slipstenar men insåg att de där tar tid.. ville ha ett snabbt resultat på köksknivarna och de gjorde sharpmakern helt perfekt.

Sen är de många som tipsade om den (tom depaul) så då fick de bli en.
Slipa knivar är kul! Speciellt när de går fort och man får bra resultat.
Skickar med en länk i samma veva. :)http://knivforum.proboards.com/thread/47/spyderco-triangle-sharpmaker-204
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha..Samma med min tjej. Jag satt i köket och slipade när hon drog till jobbet o fler timmar timmar senare när hon kliver in genom dörren. Vem satt fort där o slipade =D Hon garvade o kallade mig en amerikansk hillbillie. Sen undrade hon hur jag tänkte när jag slipade köksknivarna asvassa. Då kan ju barnen skada sig. Hmm...konstigt resonemang. Vad använder man knivar till om inte att skära..de ska vara sharp as a motherfucker :fakta

Lagom e bäst , man kan vässa knivar så man skär sig om man tittar på dom ,skulle fan inte ha ultravässade knivar hemma om jag hade barn iaf - kanske kul hobby däremot.
Har inte ultravässade knivar då jag springer omkring i terränglådan.Jag har dom så man kan sprätta upp en firre utan att såga ungefär (Ganska slött) , skall man göra fileer så vässar man kanske upp dom ibland tillfälligt med ett diamantbryne.

Finns dock folk på vissa forum som har yxor som man kan raka sig med...I skogen räcker en som är dragen mot en vanlig sten:tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Fick hem kittet imorse o har nu hunnit öva lite. Har vässat 8 knivar.
Jag får dem så pass vassa att jag kan precis skära igenom kollegieblockspapper genom att bara trycka igenom kniven utan någon skärrörelse. I medelhastighet måste jag tillägga. Gör man snabbt kan kniven va lite slöare. Gör man det riktigt sakta så behöver den vara vassare. Speciellt i startläget.
Men det är helt ok då jag inte hade någon kniv som var så pass vass från fabrik.
Dock vill jag ha dom lite vassare så jag beställde nyss en 2000 korns slipsten. Högsta i kittet var 1000. Efter det ska jag testa strigeln med fint slipmedel.

Kan man vässa kockknivar med kittet du köpte också? Kan du länka?:)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Kan man vässa kockknivar med kittet du köpte också? Kan du länka?:)

Absolut. Du har 17, 20, 25 och 30 grader att välja mellan. 17 till 20 grader är populära grader på eggen för köket.

Köpte mina prylar här. Rekommenderar att köpa stativ, leather strop (strigel) och super sapphire sten (2000grit) I paketet får man endast till 1000grit. Tog 3 dagar att få hem grejerna.
https://www.knivesandtools.co.uk/en/pt/-lansky-professional-sharpening-system.htm

Gjorde ett litet klipp när jag skär lite (eller snarare drar igenom) i kollegieblock papper med ett par fällknivar samt en riktigt billig no-name kökskniv som var så slö att det knappt gick att skära bröd med innan. Fick göra om hela eggen i ny gradvinkel

https://www.youtube.com/watch?v=AELKEyvlR5c
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag har en sådan här

http://www.ebay.com/itm/Professiona...345308?hash=item20fda4205c:g:rGQAAOSwcwhVPuvz

Fungerar kanon. När det ska formas helt ny egg blir det mycket bättre än på frihand. (surprise)

Det vardagliga brynandet och skärpningen gör jag på på ett gammalt läderbälte upp sprikat på en plankbit i kombination med olja och autosol.
Keep it simple.

Autosol kanske man ska testa. Vill ha något riktigt fint på läderstrigeln så jag inte sabbar eggen efter 2000 korns stenen. Tänkte om man skulle testa polish/vax för bilpolering oxå.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Slipa knivar är rogivande. En Fairbairn-Sykes kan man fila på i timmar :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Väntar spänt på de första bildinläggen från akuten... :D Flest stygn vinner :banana

Neeejdå, men var försiktiga ni nyblivna knivslipare! Det är lätt att skära sig om man inte ser upp, till och med på knivar som man inte ens fått upp till hårstråskärpa ännu ;) Skillnaden på att skära sig på en vass kniv jämfört med en halvslö är att ni inte kommer märka att ni skurit er förrän det plötsligt bara pissar blod överallt, så var försiktiga :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Väntar spänt på de första bildinläggen från akuten... :D Flest stygn vinner :banana

Neeejdå, men var försiktiga ni nyblivna knivslipare! Det är lätt att skära sig om man inte ser upp, till och med på knivar som man inte ens fått upp till hårstråskärpa ännu ;) Skillnaden på att skära sig på en vass kniv jämfört med en halvslö är att ni inte kommer märka att ni skurit er förrän det plötsligt bara pissar blod överallt, så var försiktiga :)

Hehe..skar mig 2 ggr. Märkte det först när jag tvätta händerna o det började svida på tummen. Inte djupt då det inte var blod. Men tillräckligt för att svida
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hehe..skar mig 2 ggr. Märkte det först när jag tvätta händerna o det började svida på tummen. Inte djupt då det inte var blod. Men tillräckligt för att svida

Tur att det inte var värre då :D

Jag skulle grovslipa en av mina egensmidda knivar på en gammal hederlig slipsten (platt), höll i knivryggen och drog eggen fram och tillbaka från och mot mig. Råkade glida ner med ena fingerspetsen mot knivens egg utan att märka det på ett mot, och sköt sen kniven rakt genom fingerspetsen på från :näsblod Skapligt djupt, tappade nästan hela fingeravtrycket :D
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Blev rejält inspirerad att försöka lyckas med det däringa hårtricket...och se, åttonde försöket så gick det banne mig.
Har inte lyckats få till det längs hela eggen men bra nära. Hårtricket funkar :yoparty
Trodde inte att en Global gick att få så sjukt vass.
Men helvete vilket analt pyssel det va:död
En dryg timme från 100-sten ned till 0.5my pasta.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Blev rejält inspirerad att försöka lyckas med det däringa hårtricket...och se, åttonde försöket så gick det banne mig.
Har inte lyckats få till det längs hela eggen men bra nära. Hårtricket funkar :yoparty
Trodde inte att en Global gick att få så sjukt vass.
Men helvete vilket analt pyssel det va:död
En dryg timme från 100-sten ned till 0.5my pasta.

Problemet med det är ju bara att då har du inte längre en egg som håller för att använda i köket. En så vass egg har en klar tendens att vika sig när den belastas med något lite tyngre. (som att skära grönsaker och liknande).
Nu har ju global ganska hård stålkvalitet så dom klarar en ganska tvär eggvinkel.
Men även med hårda stålkvaliteter så är det overkill att vässa till "hårstråskärpa" eftersom den eggen kommer att slitas sjukt fort vid vanlig användning.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Problemet med det är ju bara att då har du inte längre en egg som håller för att använda i köket. En så vass egg har en klar tendens att vika sig när den belastas med något lite tyngre. (som att skära grönsaker och liknande).
Nu har ju global ganska hård stålkvalitet så dom klarar en ganska tvär eggvinkel.
Men även med hårda stålkvaliteter så är det overkill att vässa till "hårstråskärpa" eftersom den eggen kommer att slitas sjukt fort vid vanlig användning.

Javisst är det så. Men nu snackar vi nörderi. Om hårklyveri är 10 på våran "skärpeskala", så räcker det nog med en 6:a för normalt köksarbete.
Ungefär som att det är nödvändigt med 200 hk i hojen för att det skall vara roligt, räcker bra med 100. :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top