Vässa en kniv så vass att du kan skära i hårstrån (hair whittling mirror edge)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ligger hemma förkyld så det har inneburit många timmars youtubande. Hamnade till slut på lite knivvässar klipp o blev inspirerad.
Vissa vässar sina knivar så pass att de kan tälja av en bit av ett hårstrå, alt skära av det. O det endast med hjälp av hårstråets styvhet när de trycker hårstrået mot kniveggen. Vi pratar vass på mikroskop nivå.
Nu är det såklart bortkastad tid då det enligt några tester visade att en sådan vass egg inte längre kunde skära av hårstrån efter 5-7 ggr genomskärning i vanligt kopieringspapper. Dock ballt ändå.
Köpte ett av de billigare knivvässarkiten på marknaden bara för att leka lite. Blev ett lansky professional kit med städ för runt 800kr. Inget mot de professionella kittet som kostar flera tusenlappar, som whicked edge säljer. Ska dock bli nice att testa o se vad man kan åstadkomma. Kittet borde komma inom några dagar.


Här har ni lite inspiration.

https://www.youtube.com/watch?v=mA5qy0iLxcU

https://www.youtube.com/watch?v=F0uLxZ3b1IU

https://www.youtube.com/watch?v=t3tN9-Rqd50

https://www.youtube.com/watch?v=FAb0DdF7rrc

https://www.youtube.com/watch?v=Ja6Zh4fSn5A

https://www.youtube.com/watch?v=CT05JT0rcmk

https://www.youtube.com/watch?v=kd7B3HFIOv0

https://www.youtube.com/watch?v=3EiHF6TK7po
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Han verkar ha problem att göra 2 saker samtidigt =P
Å andra sidan så har han tidigare köpt en fällkniv för över 3000 dollar så lite psycho måste han fan vara
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Fick hem kittet imorse o har nu hunnit öva lite. Har vässat 8 knivar.
Jag får dem så pass vassa att jag kan precis skära igenom kollegieblockspapper genom att bara trycka igenom kniven utan någon skärrörelse. I medelhastighet måste jag tillägga. Gör man snabbt kan kniven va lite slöare. Gör man det riktigt sakta så behöver den vara vassare. Speciellt i startläget.
Men det är helt ok då jag inte hade någon kniv som var så pass vass från fabrik.
Dock vill jag ha dom lite vassare så jag beställde nyss en 2000 korns slipsten. Högsta i kittet var 1000. Efter det ska jag testa strigeln med fint slipmedel.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fick hem kittet imorse o har nu hunnit öva lite. Har vässat 8 knivar.
Jag får dem så pass vassa att jag kan precis skära igenom kollegieblockspapper genom att bara trycka igenom kniven utan någon skärrörelse. I medelhastighet måste jag tillägga. Gör man snabbt kan kniven va lite slöare. Gör man det riktigt sakta så behöver den vara vassare. Speciellt i startläget.
Men det är helt ok då jag inte hade någon kniv som var så pass vass från fabrik.
Dock vill jag ha dom lite vassare så jag beställde nyss en 2000 korns slipsten. Högsta i kittet var 1000. Efter det ska jag testa strigeln med fint slipmedel.

Det är roligt med vassa verktyg, att skärpa upp stålen i hyvlarna inför något arbete på träbåten tycker jag är ett rogivande förspel.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är roligt med vassa verktyg, att skärpa upp stålen i hyvlarna inför något arbete på träbåten tycker jag är ett rogivande förspel.

Extra kul att testa hur vass eggen blivit efter varje moment. Nu påminde du mig om att jag har stämjärn att fixa oxå. Om de har rätt vinkel på eggen för verktyget dvs.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Extra kul att testa hur vass eggen blivit efter varje moment. Nu påminde du mig om att jag har stämjärn att fixa oxå. Om de har rätt vinkel på eggen för verktyget dvs.

Om du ska använda dina brynen för stämjärn och hyvelstål, ta för vana att plana brynet med ett litet planingsbryne varje gång du använder det. Ett sånt litet bryne för planing brukar ingå.
Blir det grop i brynet är det inte så användbart till breda stämjärn och framförallt hyvelstål längre.

Men det visste du säkert.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag kör med klassiska wetstones 1000/4000. Räcker rätt bra för att raka håren på armen. Jag har en gammal rakniv oxå, och den måste jag avsluta med läderstrigeln för att det ska bli bra nog.

1000/4000 sten + plansten på Ebay för 360:-
View attachment DSC_0181.jpg
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Så skillad är inte jag som behöver ha en bestämd vinkel jag inte kan av misstag gå ifrån. Men du känner inget behov av 280/400/600/800 stenar? Märkte efter lite slipande att är en kniv riktigt slö behövde man köra grovt innan man använde 600 eller 1000 stenar. Annars tog det en evighet att få bort den metallen som behövdes för få den vinkeln man körde(o det trots att jag körde på en vinkel som var närmast originaleggen) o för att få den vass

Jag kör med klassiska wetstones 1000/4000. Räcker rätt bra för att raka håren på armen. Jag har en gammal rakniv oxå, och den måste jag avsluta med läderstrigeln för att det ska bli bra nog.

1000/4000 sten + plansten på Ebay för 360:-
View attachment 427335
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Om du ska använda dina brynen för stämjärn och hyvelstål, ta för vana att plana brynet med ett litet planingsbryne varje gång du använder det. Ett sånt litet bryne för planing brukar ingå.
Blir det grop i brynet är det inte så användbart till breda stämjärn och framförallt hyvelstål längre.

Men det visste du säkert.


Det där med planingsbryne har jag inte ens hört talas om. Menar du att man ska vässa dem med ett planingsbryne för att försäkra sig om att de har bra skärpa innan man börjar använda dem?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns en snubbe som har användaren "depaul" på Utsidan.se,fiskesnack.com och flashback b.la.
Det han inte vet om knivar är inte värt och veta , riktig ultranörd - knivguru av klass.

Postar man en bild på en totalt okänd kniv som tillverkats i 4 exemplar av en handsmed i Tibet så vet han vilket klockslag han börja bearbeta råvaran,vad systern till smedens far hette och vilket träd som veden till smidet kom ifrån.

Så kolla runt primärt på utsidan och fiskenack om stålsorter och slipning och du lär hitta vad du söker
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Så skillad är inte jag som behöver ha en bestämd vinkel jag inte kan av misstag gå ifrån. Men du känner inget behov av 280/400/600/800 stenar? Märkte efter lite slipande att är en kniv riktigt slö behövde man köra grovt innan man använde 600 eller 1000 stenar. Annars tog det en evighet att få bort den metallen som behövdes för få den vinkeln man körde(o det trots att jag körde på en vinkel som var närmast originaleggen) o för att få den vass

Jag har en maskinslipsten som jag gör råvinkeln med. Den maskinen har även en roterande lädertrissa. Slipstenen är rätt grov, så den behöver jag inte använda på mina knivar när vinkeln väl är lagd.

Vinkeln på brynet sen kör jag på frihand, vilket tar lite träning att få in.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där med planingsbryne har jag inte ens hört talas om. Menar du att man ska vässa dem med ett planingsbryne för att försäkra sig om att de har bra skärpa innan man börjar använda dem?

Det är inget annat än ett litet mindre bryne, med vilket man river brynet så att det hålls plant.
Ska brynet användas till att skärpa eggar som ska vara raka, tex stämjärn och framförallt hyvelstål, ja då går det ju inget bra om man har ett dike i mitten på brynet.
Det finns många metoder att göra detta. Googla på flattening water stone eller liknande.

Samma med roterande slipstenar, de måste också rivas om de fått ett dike i mitten.

GubbLasse visar ju sin plansten i inlägg #11 ovan också.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det där med planingsbryne har jag inte ens hört talas om. Menar du att man ska vässa dem med ett planingsbryne för att försäkra sig om att de har bra skärpa innan man börjar använda dem?
Ett mycket billigt men väl fungerande alternativ till planingssten är en helt vanlig klinkerplatta (typ 20x20 cm eller större)
Fungerar helt perfekt och kostar i princip ingenting.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Att slipa knivar är precis som allt annat . Man kan bli supernördig och larva sig med att bryna mellan varje tomat. Jag kan stå o bryna kl 04 på morgonen om jag har fått en bra ide om nån ny teknik. Hustrun suckar o skakar på huvudet.

I ärlighetens namn räcker det säkert bra med en vanlig 200/400 sten från Jula och ett skärpstål för 69:- för att klara vardagen. Men det är kul att snöa in på nåt ibland.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Haha..Samma med min tjej. Jag satt i köket och slipade när hon drog till jobbet o fler timmar timmar senare när hon kliver in genom dörren. Vem satt fort där o slipade =D Hon garvade o kallade mig en amerikansk hillbillie. Sen undrade hon hur jag tänkte när jag slipade köksknivarna asvassa. Då kan ju barnen skada sig. Hmm...konstigt resonemang. Vad använder man knivar till om inte att skära..de ska vara sharp as a motherfucker :fakta

Att slipa knivar är precis som allt annat . Man kan bli supernördig och larva sig med att bryna mellan varje tomat. Jag kan stå o bryna kl 04 på morgonen om jag har fått en bra ide om nån ny teknik. Hustrun suckar o skakar på huvudet.

I ärlighetens namn räcker det säkert bra med en vanlig 200/400 sten från Jula och ett skärpstål för 69:- för att klara vardagen. Men det är kul att snöa in på nåt ibland.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top