Café/brat av -75 honda cb500

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
CAD och 3D-printing borde vara billigast och enklast.


Sent from my iPhone using Tapatalk

oj, inte ens tänkt på.. finns det ställen som 3d printar åt en? känns rätt industriellt.
grejen e att om jag får tag på en alu bit så har jag tillgång till verkstad med alla verktyg och maskiner som behövs, så det blir enbart materialkostnaden för aluminiumet.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ja, det finns en hel del. Acron i Anderstorp bland annat. Men det kostar en del. Mitt förslag riktade sig till att hitta någon, typ Andersson här på sporthoj, som kan printa i typ ABS. En liten bit aluminium ska inte va några problem att få tag på, bara att googla typ. Annars är ju en återvinningscentral ett bra alternativ. Typ Stena Recycling. Jag har nog ospecat aluminium i liggandes med jag har dessvärre ingen bra möjlighet att kapa upp en bit annars kunde du fått en för portot.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag menade såklart Johansson, inte Andersson.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
BTW, jag kan antagligen rita upp det men jag vet inte när. Har det sista med mitt exjobb nu men inget direkt efter den 15:e


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
tack för erbjudandena om hjälp! men det blir nog aluminium, känns bättre än med nån typ av 3d-printad plast!
Har beställt nya knappar i rostfritt och ett par "toggle switches", SPDU så de har två separate PÅ lägen, borde bli bra till blinkern :)
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
angående att borra hål i styret, hur mycket försvagar det styret tro?
om man skulle vilja installera typ den här http://www.shop.modernmotorcyclecompany.com.au/products/switch-block-black-with-black-toggle-by-posh
så krävs det ju att man tar bort rätt mycket material.. på en chopper är det väl en sak då inte så mycket vikt läggs på styret, mest på fötterna, men på en cafe racer där man sitter framåt med rätt mycket vikt på styret, i en kraftig inbromsning t.ex, så måste det ju påfresta styret en hel del? OM jag skulle göra nått liknande som den produkten, behöver jag vara orolig över att styret knäcks ute på vägarna?
 

Winiwe

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Järfälla/ Hässelby (Stockholm)
Hoj
Honda MTX 125 R
Riktigt sjyst projekt!

Tänkte lägga in min åsikt ang. hål i styret eftersom jag ändå är här - Jag tror inte att det är någon fara. Om du skulle klota ökar ju såklart risken att styret böjs just där, men i övrigt är styret ganska överdimensionerat kan jag tänka mig.
När du bromsar ska du ju klämma tanken? :)

Jag har en del kunskaper i CAD (Solidworks) så om du vill kan jag rita upp något till dig som du sedan kan få 3D-printat/fräst/whatever hos någon annan.
Hör av dig om det är intressant

Tänkte förövrigt följa tråden, lycka till! :)


Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Riktigt sjyst projekt!

Tänkte lägga in min åsikt ang. hål i styret eftersom jag ändå är här - Jag tror inte att det är någon fara. Om du skulle klota ökar ju såklart risken att styret böjs just där, men i övrigt är styret ganska överdimensionerat kan jag tänka mig.
När du bromsar ska du ju klämma tanken? :)

Jag har en del kunskaper i CAD (Solidworks) så om du vill kan jag rita upp något till dig som du sedan kan få 3D-printat/fräst/whatever hos någon annan.
Hör av dig om det är intressant

Tänkte förövrigt följa tråden, lycka till! :)


Skickat från min A0001 via Tapatalk

Tack!
Och du har ju helt rätt ang inbromsning ;);)

Okej, skönt med ett svar, lugnar mina nerver lite iaf hehe!
Du är hemsk välkommen att rita upp en design! all hjälp är välkommen hjälp :hej är inte hundra på hur den slutgiltiga designen blir, har faktiskt börjat luta lite mer åt nånting som skruvas fast bara på framsidan på styret, som http://www.shop.modernmotorcyclecompany.com.au/products/switch-block-black-with-black-toggle-by-posh , istället för ett fästa som "kläms" fast hela vägen runt styret!
 
Last edited:

Winiwe

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Järfälla/ Hässelby (Stockholm)
Hoj
Honda MTX 125 R
Hur tjockt gods är det i styret?
Kan man borra ett hål och gänga?
Isåfall kan du ju ha en helt utanpåliggande liten dosa så behöver du bara ett par små hål (obetydliga för hållf.) och slipper oroa dig alls :)

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Hur tjockt gods är det i styret?
Kan man borra ett hål och gänga?
Isåfall kan du ju ha en helt utanpåliggande liten dosa så behöver du bara ett par små hål (obetydliga för hållf.) och slipper oroa dig alls :)

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Materialet är 2,6mm. här på bild med en m5

20160526_191841.jpg

Och Om det blir helt utanpåliggande så är jag helt inne på att borra hål och gänga, vilket jag verkligen inte tror är några problem!

Har vippströmbrytare och ett par olika knappar på väg från ebay, så när de kommer kan jag modda upp lite modeller för att se vad som kan tänkas funka! fördelen med att använda en vippbrytare till blinkern är att å behövs ju bara den, om det ska va knappar så behövs det en knapp för vänster och en för höger! så med vippen blir det två knappar
utöver den. tuta, dödarknapp och blinkers. För helsjus funderar jag på att sätta en vippbrytare nånstans på lycktan :)
 

Winiwe

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Järfälla/ Hässelby (Stockholm)
Hoj
Honda MTX 125 R
ritade lite, borde gå att göra tightare mot styret och ändra form om man vill, men färgerna är knepigare..

det kanske är dumt att jag lägger upp ett såpass "färdigt" koncept, det sägs ju störa den kreativa processen för andra, men nu gör jag så ändå. hoppas det är okej :)

tanken var mest kring placering av brytarna, kan det va nåt?
1.JPG
 
Last edited:

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Haha neej kör på! Bra koncept, inte ens tänkt på att ha blinkern under, jävligt bra ide! Det enda problemet blir att den är rätt stor, delen som ska va dold innuti fästet alltså.. men med lite kreativ platslösning så kan det nog funka!
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
För att avvika lite från ämnet så har de senaste dagarna ägnats åt tanken. Spackel i de gamla emblemfästena och på ett par andra ställen, och jag tycker det blev oerhört bra! använda pp100 som grundspackel då de inte va nå djupa hål som skulle täckas, sen plastic paddings "body filler spray" vilket jämnade ut det sista små ojämnheterna oförskämt bra, beövde knapps slipa på det. Är lite orolig dock att sprejen har lite för dålig vidhäftningsförmåga, men tror det ska va bra nog! den stod sig iaf mot all den våtslipning jag ägnade mig åt efter spacklingen!
har nu slipat hela tanken upp till 800grit, räcker det för lackering eller bör det va finare?
Har smörjt in tanken i lite olja nu så den inte ska få för sig att rosta. den lär lackeras inom 2 veckor, räcker det med ett par oljesmörjningar eller bör jag lägga ett lager grundfärg?
lite bilder från dagen. Bild 1 och 2 är som den står nu, bild 3 och 4 är innan våtslipning
20160526_225522.jpg20160526_225239.jpg20160526_210931.jpg20160526_210911.jpg
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Finns supersmå runda rostfria knappar men jag kan inte hitta dom på ebay nu. Satt sådana direkt i styret på min alu räser. Förra ägaren som fixade dom jobbade som låssmed/larmkille. Du kan kanske fråga i en lokal låsbutik?
Sen finns det ganska små kromade vippor på nätet också. Din bild kanske lurar mig men där ser vippan ut som en ganska stor plastvariant.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Finns supersmå runda rostfria knappar men jag kan inte hitta dom på ebay nu. Satt sådana direkt i styret på min alu räser. Förra ägaren som fixade dom jobbade som låssmed/larmkille. Du kan kanske fråga i en lokal låsbutik?
Sen finns det ganska små kromade vippor på nätet också. Din bild kanske lurar mig men där ser vippan ut som en ganska stor plastvariant.

Jag har beställt små knappar som ser ut såhär
ebay knapp.jpg
9,2mm på sin bredaste punkt och behövs bara ett 7mm hål för slälva knappen.
Om du menar vippan på Winiwe´s bild så är det ju en cad ritning, så de är bara för att illustrera position liksom! Inte baserad på nån specifik vipp :) den jg beställt är nog ca 10mm hög!
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ska se om jag sparat någon sådan knapp därhemma lägger upp bild o mått senare isf.
Dom var liksom rundade och var bara några mm ut ifrån styret.
Jäkligt cleana.
I mitt tycke hade det varit snyggare och ha knapparna i styret direkt så man slipper den där klossen.
Bara menat som smakråd och inte kritik på något vis. :tummenupp
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Jag håller helt med, planen va från början att ha knapparna direkt i styret, som du säger, cleanast möjliga lösning! Men de jag hittade va så stora att det inte hade blivit snyggt.. men med tillräckligt små knappar så blir det nog grymt! :D Har faktiskt sett knappar som va jäkligt små, på nån harley-webbutik, men de va rätt dyra, inte riktigt 6kr per knapp som de ebay alternativen jag hittat..
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
gjorde en snabb modell av hur det skulle bli(ungeför) med de knappar jag har nu
handlebar switchblock.png
SUPERbaserad på den som gick att köpa för typ 700spänn, men med två knappar istället för bara en
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top