Café/brat av -75 honda cb500

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Hittade 3st i braohalådan.

D8E351BB-7501-4767-BB27-60B52462671A_zpsmgkzzkqh.jpg



64C1319E-4C9C-4B3C-B8CE-E1B2F42CBB1C_zpsvpfb9kh3.jpg



4ECA5C63-4B84-4471-9949-670A59EB22F9_zpshli4n8zx.jpg



E6766C8C-4A7F-4D46-B67F-BE27C51265FA_zpsmt0v0cnh.jpg
 
Last edited:

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
De ser ju perfekta ut för fäste direkt i styret! du kan inte tänka dej att skiljas från två av dem??
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
hör och häpna, har börjat sätta ihop motorn! rengjord och målad, nya kedjor, nya packningar och typ "halvrenoverad" topp.
kedjorna ligger i ett oljebad över natten och ska imorgon tvätta av vevaxeln med diesel (rekommendation från nån tråd nånstans) sen installera den. hoppas på att bli helt klar med botten imorgon.
Undrar dock över bästa sättet att sätta in nya packningar. ett tunt lager olja på ut och insidan eller? har sett folk använda gasket sealant (vad det nu kan tänkas heta på svenska) typ hondabond, på utsidan av packningarna, är det kanske bättre ön bara olja?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hör och häpna, har börjat sätta ihop motorn! rengjord och målad, nya kedjor, nya packningar och typ "halvrenoverad" topp.
kedjorna ligger i ett oljebad över natten och ska imorgon tvätta av vevaxeln med diesel (rekommendation från nån tråd nånstans) sen installera den. hoppas på att bli helt klar med botten imorgon.
Undrar dock över bästa sättet att sätta in nya packningar. ett tunt lager olja på ut och insidan eller? har sett folk använda gasket sealant (vad det nu kan tänkas heta på svenska) typ hondabond, på utsidan av packningarna, är det kanske bättre ön bara olja?

Om det är packningar som är jobbiga att byta om de börjar svettas, tex cylinderfotspackningar, då limmar jag dem med att tunt lager av tex Hylomar på var sida. På ställen där man tex kan tänkas vara intresserad av att lossa mer ofta, som tex tändkåpa, då sprayar/stryker jag båda sidor med olja, tex WD40. Så att chansen ökar att jag kan återanvända packningen vid en inspektion/service.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Om det är packningar som är jobbiga att byta om de börjar svettas, tex cylinderfotspackningar, då limmar jag dem med att tunt lager av tex Hylomar på var sida. På ställen där man tex kan tänkas vara intresserad av att lossa mer ofta, som tex tändkåpa, då sprayar/stryker jag båda sidor med olja, tex WD40. Så att chansen ökar att jag kan återanvända packningen vid en inspektion/service.

okej, tack för svaret!
med cylinderfotspackning menar du det man på engelsk kallar gasket? Jag undrade mer över alla de runda gummipackningarna, tex innanför genaratorn och vid växellådan och så! packningarna mellan vevhus och cylinderblock och topp har jag förstått ska installeras torra, och att återanvändning är mer eller mindre uteslutet..?
Och apropå Hylomar, det är va jag skaffade och tänka använda där vevhuslådorna ska täta (kan verkligen inte ett skit på svenska, crankcases mating surfaces är vad jag menar iaf), men stödde på ett par inlägg som påstod att det inte var nått att ha, och att det var hondabond HT eller inget som gäller typ.. nån som har erfarenhet?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Cylinderfotspackningar är de mellan cylinder och block. Limma de med Hylomar, tunt.
Anolja "runda gummipackningar".
Mellan blockhalvor, dvs där ingen packning sitter använd helst ngt mer substansiellt än Hylomar, Tex threebond eller 3M:s röda instant gasket. Yama- Honda- Suzukibond osv, är i stort sett samma som threebond.
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
hör och häpna, har börjat sätta ihop motorn! rengjord och målad, nya kedjor, nya packningar och typ "halvrenoverad" topp.
kedjorna ligger i ett oljebad över natten och ska imorgon tvätta av vevaxeln med diesel (rekommendation från nån tråd nånstans) sen installera den. hoppas på att bli helt klar med botten imorgon.
Undrar dock över bästa sättet att sätta in nya packningar. ett tunt lager olja på ut och insidan eller? har sett folk använda gasket sealant (vad det nu kan tänkas heta på svenska) typ hondabond, på utsidan av packningarna, är det kanske bättre ön bara olja?
Har funderat på samma sak, min ventillockspackning läcker rätt bra. Har spekulerat i om det hade varit bättre att avfetta ytorna + gummipackningen och sedan smörja in packningen med någon silikon eller vaselin. Min intuition vill säga att det hade fungerat mycket bättre än med olja. Kanske testar, hittar inget vettigt på internetet
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Har funderat på samma sak, min ventillockspackning läcker rätt bra. Har spekulerat i om det hade varit bättre att avfetta ytorna + gummipackningen och sedan smörja in packningen med någon silikon eller vaselin. Min intuition vill säga att det hade fungerat mycket bättre än med olja. Kanske testar, hittar inget vettigt på internetet

såvitt jag har förstått så verkar allmän konsensus (främst från http://forums.sohc4.net/ ) vara att installera torra, när motorn väl går och olja kommer i kontakt med packningarna så ska de svälla och täta ordentligt! har dock läst om diverse sprejer folk har använt.. såg nånting om kopparsprejr, men har för mig att det handlade om en metallpackning i det fallet!
ytorna ska väl vara avfettande och noggrant rengjorda ändå när man installerar packningar? om det läcker handlar det väl oftast om att nån av ytorna är skev, eller inte tillräckligt fina. har vattenslipat mina med mycket fint papper och sen testat för "gropar" eller skevhet, och det ser bra ut hittills, men vet ju inte hur det håller upp på riktigt förrns motorn är igång
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Cylinderfotspackningar är de mellan cylinder och block. Limma de med Hylomar, tunt.
Anolja "runda gummipackningar".
Mellan blockhalvor, dvs där ingen packning sitter använd helst ngt mer substansiellt än Hylomar, Tex threebond eller 3M:s röda instant gasket. Yama- Honda- Suzukibond osv, är i stort sett samma som threebond.

ok tack. Är det beställa som gäller för threebond eller är det nånting man kan få tag på lokalt? Är i Stockhoml
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok tack. Är det beställa som gäller för threebond eller är det nånting man kan få tag på lokalt? Är i Stockhoml

De har nog denna eller motsvarande Yama- eller Honda-bond på MC-varuhuset. Där brukar de även ha Hylomar.
3M:s röda som också är riktigt bra, kan man köpa av Karling Racing Engines i Täby Kyrkby.
Karling Racing Engines
Torsvägen 11 S-187 70 Täby Sweden
Phone: +46(8)51400488 Fax: +46(8)51400489
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
De har nog denna eller motsvarande Yama- eller Honda-bond på MC-varuhuset. Där brukar de även ha Hylomar.
3M:s röda som också är riktigt bra, kan man köpa av Karling Racing Engines i Täby Kyrkby.
Karling Racing Engines
Torsvägen 11 S-187 70 Täby Sweden
Phone: +46(8)51400488 Fax: +46(8)51400489

Tack för hjälper Jörgen! Blev en tur till MC-varuhuset där de hade threebond, så imorgon hoppas jag kunna få ihop blocken :D
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Smorde in packningen med silikonfett, sån som inte stelnar, och drog åt som tusan med hjälp av kilar och tvingar. Nu är det supertätt, så något jag gjorde var rätt haha.
 
Last edited:

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
nästan fått ihop motorn nu, men mer om det senare!
lyckades tappa ett ventilfjädersäte på garagegolvet, också känt som den bottenlösa avgrund viktiga saker aldrig återvänder från, och har letat mig till vansinne utan att hitta den..
sätet är ju i grunden bara en tunn bricka, behöver jag beställa ett nytt säte eller kan jag åka och köpa en riktigt tunn bricka med rätt storlek och använda den??
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du bör använda ett shims med samma mått som tidigare och av bra kvalité. Ventilfjädrar brukar vilja kunna rotera. En anna faktor är att tjockleken är relativt kritisk. Den bestämmer fjäderns inspänningstryck som i sin tur ser till att man inte får ventilflyt på höga vartal eller coil binding när ventilen öppnar maximalt.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Du bör använda ett shims med samma mått som tidigare och av bra kvalité. Ventilfjädrar brukar vilja kunna rotera. En anna faktor är att tjockleken är relativt kritisk. Den bestämmer fjäderns inspänningstryck som i sin tur ser till att man inte får ventilflyt på höga vartal eller coil binding när ventilen öppnar maximalt.

okej, jag har ju alla andra säten så tjockleken är ju bara att mäta där isf! går det att köpa såna här shims på lokala mc affären, eller är det mer specifikt? kan ju beställa original men vill ha den så snabbt som möjligt, vill få ihop toppen nu! :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tvivlar på att en lokal MC-butik har sådant genom att de inte byts på samma sätt som ventilshims. Jag skulle höra med Momentum som har stor sortering av shims för att ställa in lagerspel och sådana shims duger säkert fint.
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Har du kikat på www.partssweden.se ?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Är storkund där numera :rolleyes: Beställde sätet idag, 16kr, superrimligt! Va ett par andra prylar jag behövde, främst ett par bultar till blocken som inte va original som jag vill byta!
Det enda är ju att det brukar ta nån dryg vecka för grejerna att komma därifrån, hade vart kul att kunna få ihop toppen nu. Jag är otålig!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top