Resa med sporthoj.....

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mellangärdet där denne Holländares spark borde sitta är hos ägarna till alla dessa sorgliga, överkittade GS-hojar som aldrig får komma ut och leka.

Om jag skulle gå in på GrusSmisk.com och anklaga de stolta ägarna där att inte, som jag gör med min plastgris, köra grusväg så skulle det kanske vara lite provocerande. Om jag dessutom gillar att trolla skulle jag bli lycklig om någon hugger på betet! :D

Jag kör engelsk SportHoj så att bli provocerad av att någon som varken kör engelskt eller SportHoj blir svårt, jag har hört det mesta! :)

Sedan är motorcyklar, och särskilt SportHojar, en livsstil för mig men jag är fullt medveten om att jag tillhör en minoritet. Särskilt tillhöra en minoritet som också kör en gammal engelsk SportHoj lite längre.
Men det gör det bara trevligt att träffa likasinnade istället för att försöka tvinga andra att förstå att de har "fel" inställning.

Men vad är "fel"? :va

Möjligtvis skulle "fel" vara att köra en hoj man inte gillar i väglöst land bland getter när man hellre skulle vilja glida ner till korvkiosken en solig dag för att bjäla lite med likasinnade. Eller tvärt om. Men jag tycker man ska göra det man vill, inte det någon annan vill... :tungan


http://themotolady.com/sleeping-motorcycles-iron-butt-motel/

Ännu en sak som mina motorcyklar inte är bra på! :D

Så här långt har ja dock aldrig kört
http://www.craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-3/John-Young.html
http://mattwatkins.org/blog1/wp-content/uploads/2013/06/John-Young-2011-IBR.pdf
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan väl resa med alla hojar? Vad spelar typen för roll egentligen?

Folk har ju för fanken CYKLAT till Himalaya.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Skulle nog vilja säga att typen spelar roll. De e jätteskillnad. Men klart det går och måste göras. Hjältar tar den svåra vägen!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
En bekant brukade köra, kroatien fram o tillbaks på r1. Bara man hade tillräckligt hög fart att. Vinden lyfte överkroppen lite vart det bekvämt nog
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Personligen tycker jag att sporthojar är bland dom bekvämaste långtouringhojarna. Har kört många gånger +100 mil över dan och det har då kännts i kroppen och knoppen som om det varit en liten dagstur i närområdet.

Dom flesta tänker att man ska hålla lite mer hastighet så att man får fartvinden på sig(inget tryck), men för min del handlar det mer om att håller man tempo(marschar 140-160) så slipper man träsmaken i arslet(man får "lite mer att göra" när man marschar i dom hastigheterna).
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Provokation. På en tidig lördagkväll, dessutom.


Reaktion. Surprice...


Förövrigt har ni förstått Sjaak Lucasen fel bägge två.

Mellangärdet där denne Holländares spark borde sitta är hos ägarna till alla dessa sorgliga, överkittade GS-hojar som aldrig får komma ut och leka.

Ni vet; all the right brands, all the right gadgets - till och med kartorna för Mongoliet är laddade i alla navigatorer som kan få plats på ett styre, men det är alltid något som håller en sådan här snubbe tillbaka.

Nu senast så handlade det nog om att Klim seglat upp som ett "bättre" klädmärke i det övre segmentet - då funkar det inte längre med BMW Rallye3-ställ, även om man sett andra köra med sådant på TV...

Och så håller det på - dom har gått vilse i utrustningslistan och gör sin Grand Tour online under vintersäsongen istället. År efter år.

Det är det klientelet som borde säga UFF! när Lucasen roundkickar och svingar benet över sin jättelåda och ger sig iväg. Han kör sin favvohoj dit han vill, även om aalllaa vet att han har fel.
Troligen är det därför han gör det - det är lättare att få spons, media, klick, föreläsa och bli inbjuden om du gör något fel. Yrvindsyndromet...:rolleyes:

Som den trettonde äventyraren på ett CharleyEwandussin har man inte mycket att komma med.
Ungefär som att vara den tjugoförste på det tjog GS-ägare som inte kommer till skott, eller ens lämnar Europa på sin Weltbummler.

Så tolkar jag Sjaak Lukasen. Det har aldrig handlat om vad för hoj man kör.
Kan man harva jorden runt på det mest olämpligt tänkbara materialet, så kan ingen längre ducka bakom att dom inte hittat rätt handskar ännu.



...å för att inte sabba en söndag så vet jag att du nyttjar din GS, Hell.

Ha ha ha!!! Du glömde dom som köper en ny GS varje år trots att den gamla bara gått 230 mil. :D :tummenupp

Och, nej, jag har inte förstått Sjaak Lucasen fel. Tycker att han är skitrolig och jag håller med dig om princip allt. Orsaken till att jag skapade tråden var inte för att tråka någon utan mer med en glimt i ögat inspirera till att använda det man har till saker som man inte använder dom till vanligtvis. Och jag är den första att skriva under att gamla hojar ofta är att föredra. Framförallt på resa. För dom går att laga. Det sitter så jävla många databoxar och sensorer på en ny hoj och pajjar något elektroniskt framförallt om man lämnar Västeuropa så är man tämligen rökt. En hoj kan gå rejält långt och lönar sig att laga innan den kan anses som "slut".

Men på en punkt har du faktiskt fel. Garmin och andra GPS-tillverkare har inga kartor över Mongoliet. Det finns några open source-kartor som användare lagt upp med loggade spår men dom är svåra att hitta om man inte vet vart man ska leta och dom kan inte betraktas som "kartor" på det sättet. Sen finns det några som "stulit" dessa open source-spår och med mer eller mindre lyckade resultat gjort kartor av dom som dom säljer. Men dom är inte i närheten av dom officiella GPS-kartor vi är vana vid här i Sverige/Europa. Och jag känner inte en enda hojåkare som laddat dessa kartor i sina GPS:er som faktiskt inte är på väg till Mongoliet..... ;)

Annars hade mitt första ett enda syfte. Påvisa att det finns dom som gör saker med sina hojar som dom faktiskt inte är byggda för från början. Och kanske inspirera till att göra tokigheter själva. Det finns dom som kör GS på bana. Jag känner en snubbe som kört jorden runt på en Honda Innova 125 cc scooter. Den kostar 30.000 kronor ny. Nästan billigare än en märkesmoped. Så använd era jävla tvåhjulingar! Det är kul! :D

//Sa Jan som nog ska försöka dra till Kazakstan i sommar. Via Krim på hemvägen om allt går som det ska. ;)
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Var hoj har sitt användningsområde men kommer jag åt med hylsa så använder man ju inte skiftnyckel bara för att vara tvärs emot.

Själv kör jag polygrip, bra på mycket men inte bäst på något.

Hade en jobbarkompis som bara körde asfaltbana, han tyckte inte det var någon idé att fjutta på i landsvägstempo överhuvudtaget, både farligt och uttråkande.

Så man får väl ha överseende med både långresarna och banfolket.

Håller med om onlineåkande vintertid men då kan man ju skippa kartan på sommaren.
Och en riktig karl behöver ingen gps om man inte planerar att köra genom diverse storstäder på kontinenten.
Kör runt, det gör jag.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
GPS har sina fördelar om man inte fattar språket/alfabetet. Och kan spara tid även utanför städer om nu det är viktigt. Annars har det funkat med karta eller ingenting alls i över 100 år nu. Man gör som man vill och finner lämpligt helt enkelt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top