Försäkringsbolag - LISTAN

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej,

Jag tänkte att det kan vara bra att ha en lista med försäkringsbolag som försäkrar MC.

Fyll gärna på med bolag så kan jag försöka hålla översta posten uppdaterad så gott det går.

Bolag (klickbar länk)Prisförfrågan onlineTelefonnummer
TrygghansaJa0752-431000
LänsförsäkringarJa08-562 830 00
FolksamJa0771 – 950 950
IfJa0771-655 655
GjensidigeNej0771-326 326
SvedeaJa0771-160 190
Bilsport & MCJa0470-201 25
Dina försäkringarJa0771- 81 82 83
Sveland försäkringarNej0771-388 300


Som sagt om ni kommer på fler lägg skriv gärna i tråden. Ni får gärna komma med utlåtande/erfarenheter om obskyra småbolag.
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Bra initiativ :Bugar
Förslag skulle kunna vara att utöka listan med vilka bolag som faktiskt har helförsäkring till sporthojar.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag kan lägga till fler kolumner, men jag har inte riktigt koll på vilka som försäkrar sporthojar. Jag har mest kollat steetfighters på sistonde. Så då får ni gärna fylla på ni som vet.
 

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Bra tråd men borde den inte flyttas till försäkringsforumet?
Då blir den lättare att hitta.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Länsförsäkringar helförsäkrar sporthojar, har för mej man måste ha hem försäkring hos dem också(?)
Bilsport & MC försäkringar erbjuder endast trafikförsäkring för sportthojar (apdyr), tror det är samma med Svedea...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vissa bolags nummer ovan går till deras regionala kontor för Stockholmområdet. Man får ta reda på numret till den lokala regionen om man bor i andra delar av landet. Det är ingen stor sak, men kan vara bra att ha i åtanke när ni ringer.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Länsförsäkringar helförsäkrar sporthojar, har för mej man måste ha hem försäkring hos dem också(?)
Bilsport & MC försäkringar erbjuder endast trafikförsäkring för sportthojar (apdyr), tror det är samma med Svedea...
Jag har länsförsäkringar på min cbr utan hemförsäkring eller annat. Bara hojen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag kan lägga till kolumn med av/påställningsbar. Men ni får gärna droppa in lite info här vilka som har det.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Man kan ha bara hojen försäkrad om man vill, men lägger man till hemförsäkring så får man rabatt. Lägger man dessutom till bank också så kan man få upp till 25% rabatt.. Kräver dock minst 500kr fondsparande /mån och lite annat... Om jag inte minns helt fel :)
 

puttrish

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600RR
Ringde till LF idag och ville försäkra min cbr600rr -03 hos dom men fick svaret att den har för hög effekt för att halv/hel försäkra? så en trafikförsäkring för 11.000 var det dom kunde erbjuda. Tycker det låter som att dom inte vill ha en så ung försäkringstagare som 21år? någon som har lite koll på vart det erbjuds åtminstone halvförsäkring till en sån hoj?
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Superbra tråd. Måste uppas! IF vill inte ha mig som kund, 1700kr i månaden för en gammal 600 gixxer från 2002 i halvförsäkring.

Länsförsäkringar var billigast men där går det inte att ställa av hojen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om man har iden att helförsäkra sin hoj så är det bra att kolla upp
vilken MC-firma försäkringsbolaget anlitar vid skada
hur lång tid som en reparation får ta innan man löser in hojen
Varför då ?
För jag hade Suzukin helförsäkrad hos Folksam.
Efter vält vid start, sk gubbstopp, är ju gubbe så jag kan inte få kärring stoppp.
Så hänvisades jag av Folksam till Bike Göteborg.
Allt eftersom månaderna går så får jag veta att Bike Göteborg har svårigheter få fram
Generatormotorkåpa, Vänster styre, Kopplingshandtag, Vänster backspegel
För Bike Göteborg är inte auktoriserade för Suzuki !
Jag kontaktar Folksam 2016-05-12
Folksam motorskador rörande NOG743,

försäkringsfall MS05056495700X fortfarande ej åtgärdad av BIKE Göteborg.

Göteborg 2016-05-12

Tack för mailet från Folksam 5 februari. Jag ringde Bike på nytt vecka 6 och det gick bra lämna in NOG 743.

Så på onsdag den 10e februari lämnade jag in NOG 743. Det skulle ta 1 ½ vecka att lackera om den skadade kåpan. Så det skulle ta lite tid.

När jag i början av Mars besöker BIKE står NOG 743 helt utan åtgärd utanför verkstan. BIKE har brist på folk men nästa vecka ska man börja med den.

När jag i början av April besöker BIKE så ligger mina lackerade kåpor i verkstan. Men man har inte kommit längre för

Citat: ”Bike Göteborg är inte auktoriserad Suzukipartner och har därför inte kunnat få fram reservdelar. I Göteborg är det Johans MC som har Suzuki.”

(BIKE Göteborg är auktoriserade för BMW, Ducati och KTM)

Dessutom läcker NOG743 olja(!). Får jag veta av BIKEs personal.

Till saken hör att NOG743 inte läckt nån olja i mitt garage från 22 oktober till 9 februari, drygt 3 månader. Så jag undrar över vad BIKE dragit sönder ? Speciellt som jag själv använder Gummistålpackning/Tredoring för att täta Oljepluggen och drar med 18Nm mot angivet 23Nm.

Mer behövs inte med ”Högtrycks O-ringar” för att få tätt.

Jag får också uppmaningen att inte besöka BIKE mera, när NOG 743 är klar ringer BIKE mig.

Nu har det gått 3 månader sedan jag lämnade in NOG 743 hos BIKE Göteborg.

Nu har det gått 6 månader sedan Folksam gav godkännande för reparation till BIKE Göteborg

Nu har det gått 7 månader sedan skadan 2015-10-14

Och jag har frågor.

Hur tänker Folksam kompensera mig för att hojen inte är reparerad 7 månader efter skadan ?

Varför använder Folksam icke auktoriserade verkstäder till försäkringsskador ?

Det känns ju inte speciellt säkert att köra en sådan hoj.

När kommer NOG 743 var klar ?

Vad kan jag få i inlösen för NOG 743 ?

Och när ?

Med vänlig hälsning
och får svaret från Folksam 2016-05-16
Hej!

Jag har kontaktat våran inköpsansvarig som får kolla med Bike gällande deras Suzuki avtal. I våra system står det att de är auktoriserade för Suzuki, varför du också hänvisats dit.

Då reparation är godkänt och även påbörjat är inte inlösen ett alternativ i detta fallet. Inlösen sker endast när reparationskostnaden överstiger fordonets värde. Hur lång tid den återstående reparationen kommer ta kan inte jag svara på, det kan verkstaden som utför arbetet. Detsamma när det gäller oljeläckaget får du också fråga verkstaden vad detta beror på.

Som vi meddelat i tidigare mail så har verkstaden fått ett godkänt svar av oss redan i November. Varför det har dröjt så här länge kan jag tyvärr inte svara på, men vi kompenserar inte för den tiden verkstaden tar på sig att reparera.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-960 960 eller skicka e-post till motorskador@folksam.se. Ange alltid ditt försäkringsfallsnummer MS05056495700X vid kontakt med oss.

Vänliga hälsningar
Folksam Motorskador

Jag kan lägga till att hojen inte läckte olja, det var en förväxling med en annan hoj hos Bike.
Och att jag senare i maj 2016 kunde hämta ut den hos Bike, 7 månader under lågsäsong från skadan.
Så jag var glad jag hade Sprint RS att köra med ! :)
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Trygghansa ville ha 12000kr per år utan att kunna ställa av motorcykeln.

Låter obegripligt, jag har både MV Agusta F4 1000R och Aprilia RSV4 Factory försäkrade hos Trygg Hansa med avställningsbar försäkring för betydligt billigare årspremie än det du uppger.

Visst skiljer det på olika Zoner och ålder på förare men det låter märkligt för den cykeln måste jag säga...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top