Köpråd Harley?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu blir man väl avhyvlad (igen) när man funtar på att skaffa krompråm (igen), men sen jag köpte min VN1500 har suget efter jänkejärn bara ökat. Någon gång måste man ju testa och uppleva vad det egentligen är alla älskar med just Harley liksom. Så ja, jag söker tips och råd från de som har erfarenheter helt enkelt :)

Jag tittar främst på Softailmodellerna, Fat Boy, Softail custom eller Heritage någonstans kring -00. Något speciellt man ska titta efter eller se upp med? Om jag förstått saken rätt så är samtliga modellerna kring detta årtal utrustade med 88" twin cam motorn (1450cc), bra eller anus? Om anus, vad föredras?

Att delar är dyrt har man ju fått höra, men hur dyr är egentligen en Harley att äga? Service exempelvis, kostar det skjortan bara för att det är en HD (kan tänka mig att det gör det om man servar hos auktoriserad verkstad) eller är det mer som vilken hoj som helst? Jag har inte tummen precis mitt i handen så en del enklare jobb som oljebyte etc bör jag klara själv.

Alla tips och råd tas tacksamt emot :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"90% of all harleys ever made are still on the road today, the rest made it home." :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Hade en Sportster i några år. Det var en kul hoj. Den låga effekten kompenserades av den ganska svampiga fjädringen och de ganska dåliga bromsarna. Fartkänsla redan vid 80 km/h :)

Helförsäkring på den ( 883:a ) har jag för mig låg på 2800:-

Saknar den faktiskt. Det som gick sönder var ventilkåpspackningarna vilket varken var så dyrt eller svårt att byta. Sedan rostade ramen på nåt ställe under sadeln. Sånt är ju lite trist att se.

Skulle jag köpa en igen skulle jag vilja ha den äldre förgasarversionen, som jag hade hellre än de nyare med insprut. Ska det vara oldschool så ska det.

Jag hade 12liters tanken på min 98' och att ta sig 20 mil var inga problem.

Har provat nån större dyna-model ( superglide, wideglide..wild glide..whatever glide ) samt en Softail Slim. De är lite vulgära i designen, annars kul att köra. Som en sportster fast mer av allt.
 
Last edited:

Xanders

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Harley Davidson Nightster 2010
Jag sålde av alla mina japsare i höstas och köpte min första harley. En nightster som rullat några hundra mil och har inte ångrat mig en sekund! Förstår varför folk fastnar för harleys då dom låter och skakar något förjävligt så man faktiskt kan köra lagligt (nästan) och det känns ändå som att det går undan. :crash
Så länge du inte är ute efter att bränna av över 130 utan mer njuta av vägarna.
Mer än känslan kan jag inte komma med då jag inte betalat för någon service eller repration än men försäkringen var inte alls så farlig som jag trodde
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är inte så kunnig på BigTwins, men en sak man ska vara observant på är att tidiga twincam-motorerna, från 1999 till 2006 men ej 2006 Dyna, har en kamdrivning med släpor som kan gå ner sig i förtid. Detta kan åtgärdas genom uppgradering och är på många hojar redan gjort. S&S har även konverteringssats till kuggdrivning, men det är overkill om man inte ska i med rödljuskammar.

Annars är det som vanligt vid begagnatköp, att försöka hitta ett exemplar i gott skick. Det finns drösvis att läsa på nätet (forum är bäst) om de olika modellerna, skillnaden mellan softail- och dyna-ramar etc. Modellar med dyna-ram är som regel "sportigare", medan modellerna baserade på softailramarna har ett mer traditionellt "stelhäcks"-utseende, men lite på bekostnad av väghållning.
Ska man trimma och hålla på så finns det inte en detalj i motor och drivlina som inte går att köpa starkare från tex S&S, Zippers, Jim's, Baker osv osv. Eftermarknaden är som till USA-tillverkade V8:eek:r, helt enorm.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag gör ingen helomvändning och säljer Rettan och köper gynstol utan att veta vad jag ger mig in i direkt ;) Jag kör ju redan en större japscustom så det här med låg effekt, vibrationer, svampig fjädring och kassa bromsar är jag van vid :D Och faktum är att jag tycker det är mysigt att bara ut och kryssa i låg fart och gunga genom kurvorna :D

Jag tackar för er input :) Det är ju just det karaktäristiska Harleyljudet och känslan som folk verkar fastna för, och det är det jag är sugen på att uppleva själv.

Försäkringen har jag kollat och hel/hel verkar ligga på cirka 3 papp.

Garantin är ju borta sedan länge på hojar i årsmodellsegmentet jag tittat på så service borde ju inte bli alltför dyrt om man fixar själv, frågan är ju hur mycket det kostar om något oförutsett inträffar... Men det här man hör om att harleydelar är dyrt kanske mest gäller merchandise och tillbehör snarare än vanliga standard reservdelar, eller? Och vad jag förstått så är det ganska enkel teknik som inte borde vara omöjligt att pilla med själv, eller?

Finns det några grejer att kolla lite extra på vid begagnatköp? Några stora varningstecken på att det är en dåligt skött hoj exempelvis...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag är inte så kunnig på BigTwins, men en sak man ska vara observant på är att tidiga twincam-motorerna, från 1999 till 2006 men ej 2006 Dyna, har en kamdrivning med släpor som kan gå ner sig i förtid. Detta kan åtgärdas genom uppgradering och är på många hojar redan gjort. S&S har även konverteringssats till kuggdrivning, men det är overkill om man inte ska i med rödljuskammar.

Annars är det som vanligt vid begagnatköp, att försöka hitta ett exemplar i gott skick. Det finns drösvis att läsa på nätet (forum är bäst) om de olika modellarna, skillnaden mellan softail- och dyna-ramar etc. Modellar med dyna-ram är som regel "sportigare", modellarna baserade på softailramarna har ett mer traditionellt "stelhäcks"-utseende, men lite på bekostnad av väghållning.
Ska man trimma och hålla på så finns det inte en detalj i motor och drivlina som inte går att köpa starkare från tex S&S, Zippers, Jim's, Baker osv osv. Eftermarknaden är som till USA-tillverkade V8:eek:r, helt enorm.

Tack för bra input Jörgen! :)

Finns det något lättupptäckt tecken på att felet är på väg att inträffa? Rassel/slammer någonstans? Är uppgraderingen dyr/svår att genomföra? Jag tror inte att jag ger mig in i trimningsbranschen än på ett tag iallafall, till att börja med nöjer jag mig med att hojen håller ihop och går som den ska :)

Jag gillar verkligen softailutseendet, så lite väghållning kan jag tänka mig att offra om det inte är helt katastrofalt illa... Men det är ju ingen kurvmaskin direkt så jag tänker att det kanske inte borde spela så stor roll. Lite gung i kurvorna är ju bara skönt :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för bra input Jörgen! :)

Finns det något lättupptäckt tecken på att felet är på väg att inträffa? Rassel/slammer någonstans? Är uppgraderingen dyr/svår att genomföra? Jag tror inte att jag ger mig in i trimningsbranschen än på ett tag iallafall, till att börja med nöjer jag mig med att hojen håller ihop och går som den ska :)

Jag gillar verkligen softailutseendet, så lite väghållning kan jag tänka mig att offra om det inte är helt katastrofalt illa... Men det är ju ingen kurvmaskin direkt så jag tänker att det kanske inte borde spela så stor roll. Lite gung i kurvorna är ju bara skönt :D

Det är bättre att googla på "Harley twin cam cam chain tensioner upgrade" och "Harley twin cam cam bearings". Då kan du läsa tills du somnar, det kommer säkert upp YT-videos med ev kännetecken också.

På YT fanns det 1820 träffar på "Harley Twin cam chain tensioner"
https://www.youtube.com/results?search_query=harley+twin+cam+cam+chain+tensioner+upgrade
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är bättre att googla på "Harley twin cam cam chain tensioner upgrade" och "Harley twin cam cam bearings". Då kan du läsa tills du somnar, det kommer säkert upp YT-videos med ev kännetecken också.

På YT fanns det 1820 träffar på "Harley Twin cam chain tensioner"
https://www.youtube.com/results?search_query=harley+twin+cam+cam+chain+tensioner+upgrade

Tackar, då ska jag läsa på! :)

- - - Updated - - -

Softtail slim a'la EXILE CYCLES. Bygg!

View attachment 426942

Personligen hade jag tyckt att den vore snyggare med annan tank, men den var klart fet :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar, då ska jag läsa på! :)

- - - Updated - - -




Personligen hade jag tyckt att den vore snyggare med annan tank, men den var klart fet :tummenupp

12-liters pre-95 sportster king tank. Likadan tank som jag har på min sportster.
Själv tycker jag det är lite trist med mattsvarta hojar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
12-liters pre-95 sportster king tank. Likadan tank som jag har på min sportster.
Själv tycker jag det är lite trist med mattsvarta hojar.

Gör sig bättre på din hoj tycker jag :) Här kändes det lite malplacé tycker jag... Resten av hojen känns som om den borde ha en customtank med lite stretch. Spotstertanken sitter liksom uppe på hojen... :va

Jag är kluven... Jag kan tycka att det ser fett ut till en början, men jag skulle inte vilja ha en själv liksom... :va
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Lätt, köp inte :D
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
12-liters pre-95 sportster king tank. Likadan tank som jag har på min sportster.
Själv tycker jag det är lite trist med mattsvarta hojar.

Inte riktigt. Det är exiles egna version av en king tank. På tok för dyr bara. Har för mig att den låg på 7000 kr sist jag kollade
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte riktigt. Det är exiles egna version av en king tank. På tok för dyr bara. Har för mig att den låg på 7000 kr sist jag kollade

Ja det syns redan på bilden att tex tanktunneln är höjd. Men formen på tanken är pre -95 king-tank. Pressverktyget som stansat detta sportster-king-skal står garanterat i Kina eller asien.
Det han erbjuder är att man kan välja fästen, tunnelhöjd, placering av fästen, tankutlopp och sånt. Det finns även från andra aftermarket"tillverkare" av dessa tankar. Jag valde tex min med gummi-upphängda fästen men med geometri för oem sporsterfästen, jag valde även standardhöjd på tanktunnel, sedan soppakran på högersida. Dessa sportster-king-tankar finns även att med utan fästen, men med medföljande universal weld-on-fästen, med indents på sidorna etc. De flesta av dess tankar tillverkas i asien/kina åt olika aftermarketföretag. Jag handlade min tank från Kustomwerks. Sedan gjorde jag om samtliga svetsar med min TIG för att vara säker på tätheten, svetsade även dit mina nivåslangsuttag och annat special jag ville ha.

Det Exile förmodligen gör är att de beställer lösa sportster-king-skal från kina.
Genom att ta bort remsa i mitten sedan svetsa ihop kan han erbjuda olika bredder. Samma med höjden, genom att kapa runtom i nederkant innan han svetsar i botten så kan han erbjuda olika höjd.

Om du också är händig med TIG och plåt kan du själv köpa ett sånt här gör-det-själv-sporster-tankskal tex här och göra själv
http://www.tcbroschoppers.com/tc-bros-diy-sportster-tank-shell.html

http://www.sevensinschoppers.com/DI...d_Sportster_Gas_Tank_p/tank-stdsporty-diy.htm

Eftermarknaden till H-D är som sagt helt enorm.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag kör ju redan en större japscustom så det här med låg effekt, vibrationer, svampig fjädring och kassa bromsar är jag van vid :D Och faktum är att jag tycker det är mysigt att bara ut och kryssa i låg fart och gunga genom kurvorna :D

...

Försäkringen har jag kollat och hel/hel verkar ligga på cirka 3 papp.

... Men det här man hör om att harleydelar är dyrt kanske mest gäller merchandise och tillbehör snarare än vanliga standard reservdelar, eller? Och vad jag förstått så är det ganska enkel teknik som inte borde vara omöjligt att pilla med själv, eller?
Då kommer du nog få mer av allt det goda om du skaffar big twin. :tummenupp

Kolla kraven på stöldskydd om du ska ha hel- eller halvförsäkring. Vissa bolag har hårdare krav när det gäller antal lås/förvara hojen inomhus etc när det gäller HD än andra märken.

Jag TROR inte reservdelar till HD är så blodigt mycket dyrare än till andra motsvarande hojar. När det gäller servicedelar som filter och stift så finns det nog från samma pirattillverkare som till din VN1500 och till samma priser. Men till en HD kan du dessutom få tag på varenda liten skruv och packning till en 40 år gammal hoj som piratdel. Eller till och med en komplett motor splitter ny, från en handfull olika tillverkare, finns inte många japscustom som kan skryta med samma sak.

Någon gång ska jag äga en HD. Ska bara komma över ångesten inför att skaffa tumverktyg först :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då kommer du nog få mer av allt det goda om du skaffar big twin. :tummenupp

Kolla kraven på stöldskydd om du ska ha hel- eller halvförsäkring. Vissa bolag har hårdare krav när det gäller antal lås/förvara hojen inomhus etc när det gäller HD än andra märken.

Jag TROR inte reservdelar till HD är så blodigt mycket dyrare än till andra motsvarande hojar. När det gäller servicedelar som filter och stift så finns det nog från samma pirattillverkare som till din VN1500 och till samma priser. Men till en HD kan du dessutom få tag på varenda liten skruv och packning till en 40 år gammal hoj som piratdel. Eller till och med en komplett motor splitter ny, från en handfull olika tillverkare, finns inte många japscustom som kan skryta med samma sak.

Någon gång ska jag äga en HD. Ska bara komma över ångesten inför att skaffa tumverktyg först :gnissla

Haha, jag tror och hoppas det ja :D

Uppfattat, ska kolla och se exakt vad där står! När jag bara räknade på pris lite snabbt så stod det ingenting om tilläggskrav för HD men det kanske står i det finstilta så jag får kika när/om det väl slå tecknas. Tack!

Låter bra! Ja, jag tänker lite så jag med. Servicedelar och filter borde bli den lilla kostnaden i sammanhanget, det som kostar är väl alla delar och tillbehör som det står Harley original på kan jag tänka... Och det är ju faktiskt sant att tillgängligheten är bra på det sättet :)

Tumverktyg har jag förtänksamt nog redan en del :banana
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top