Öööh en vecka någonstans

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Snart är det sommar och jag får som vanligt EN VECKAS egentid = lyx när man har familj.
Jag har gjort hela Skandinavien (förutom Danmark) kors och tvärs, medurs och moturs, flera gånger.

Är det nån ide att ta nattbåt till Gdansk och köra runt lite ner mot Tjeckien/Österrike? Polen är ett riktigt skitland att köra i och det blir isf en dag ner och en dag upp i Polen. Är det värt det, eller skall jag dra till Norge igen? Norge är ändå Norge men börjar kunna det....

Vart skall jag åka?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Åk till Bike Week i Karlskoga och kör bana må-ons och sen kolla på RR och hoja runt i Värmland innan du åker hemåt. Finns sjukt många fina vägar i omgivningarna:tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tar du nattfärjan till Gdansk så blir du frigiven från båten vid 12-13 rycket dagen därpå, det beror lite på när däckspersonalen orkar släpa sig upp. Färjeterminalen är flyttad så det går relativt fort att ta sig ut ur gdansk, nya motorvägen är bra, o med din hoj är det ju bara att vrida på rullen, luta sig tillbaka o spela candycrush någon timme innan man är igenom skiten. Macdonalds är bästa möjliga mat och de har även gratis wifi för att blippa igång gps:en i telefonen.

Norra delen av Tjeckien är ganska trevlig - okej vägar, lite småsvängigt här o var, billig och god öl och hyffsad standard. längre åt sydost så är det ganska trist, precis som östra österrike. Där är det lika mycket stadskörning som det är landsvägskörning på småvägarna, näst intill så att slut-på-byn-skylten skymmer skylten med nästa bys namn. Lite mer västerut så blir det definitivt trevligare, och även om du siktar in dig på gränslandet mot italien, där har du ofta lite roligare mat med.
Jag föreslår att du omförhandlar de 2 dagarna som polen kommer att ta till restidsdagar så du får 9 dagar, efter 5 dagar med pass, hårnålar, bergsstigar, finvägar, sjöar, snöbollskastande och wienerschnitzel så är man ganska så klar med det för ett tag. Har en hel drös fina vägar i skallen och på kartan, hojta till om du vill ha lite småtips. I mina ögon är det klart värt det.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om du får för dig o dra via Gdansk hör av dig så kanske man kan tänka sig en fika eller något o visa upp staden för dig ^^
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Östra Tjeckien kring Ostrava är mer eller mindre likadant som Polen. Delar av Tatrabergen ska vara fina, men det är en bra bit att transportera sig ner dit och östra delarna åker man igenom utan att knappt märka. Polen är helt klart platt och tråkigt, men gör man avstickare på landsbygden och äter på de lokala små osynliga restaurangerna (nej, inget McDonalds) så blir tillvaron trevligare. Vägarna ner mellan Gdansk och Elblag är trevliga om man inte har bråttom (en liten flotte-färja också). Det är troligtvis fortfarande stora vägbyggen på motorvägen mellan Gdansk och Warszawa, så var fallet i somras med massiva köer.

Jag skulle helt klart föreslå att styra kosan österut om du inte redan varit där, samt redan gjort alperna mm. Ta båten till Tallinn eller Riga. Gör Estland/Lettland/Litauen, finns MYCKET bra grus att köra där, det är nära, gott om lustiga saker att se och priserna blir bättre ju längre söder/öster ut du kommer. Om tiden räcker till ta östra Polen, in i Ukraina (inget visum krävs men grönt kort gäller dock ej pga kriget, separat trafikförsäkring kan tecknas), kör mot Kiev och sedan norr ut via Paryshiv och ta P56:an öster om den radioaktiva zonen in i Vitryssland/Belarus. Kräver visum som är lite bökigt att ordna då de inte har någon svensk ambassad, och bör kollas upp hur det ligger till att ta sig igenom checkpoints nära radioaktiva zonen. Så kanske lite väl knapert med bara en vecka.

Mer eller mindre alla europeiska länder är ju likadana numera, motorvägar, IKEA, McDonalds, liknande prisnivåer, asfalterade vägar på berg. Det östra av Östeuropa är fortfarande en väldigt annorlunda upplevelse, fritt från Tyskar/Italienare på stora touring-lok och som bokar upp alla sovplatser. Blir nog en retur i Baltikum i år igen på 250n, så man slipper banga på sandvägar och surhål där 660n var för tung.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ett land som har det bästa av det mesta är utan tvivel Great Britten!
Åk upp genom västra England bla. "Lake District", till Nairn i Scottland, åk sen över The Highlands ner till Edinburgh, och sen tillbaka med färjan från England till Danmark. P:S Om den fortfarande går mellan Harwich Esbjerg?!

En vecka blir tight men med två veckor så har du fyllt minnesbanken för flera år.
Åk småvägar, besök lokal pubar, bo på Bed and Breakfast, varje dag kommer du att uppleva nått du inte ens kunnat föreställa dig i din vildaste fantasi.

"Been there.. done that"

Drömmer om att kunna göra det igen!

/KentW
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har redan hunnit köra i alla europeiska länder förutom yttepyttarna (Andorra, Vatikanen mfl), Moldavien och Storbrittanien. Finns mycket fine söderut, men jag tvekar dels för att det blir mycket transport, och dels för att jg gärna fricampar och det är inte så lätt där nere alla gånger.

UK vore riktigt nice, men det är meckigt att ta sig dit. Ibland går en färja från DK, ibland inte. Att köra ända ner till Calais och sen upp igen funkar inte, för kort om tid. Annars hade jag mer än gärna kört runt i Skottland en vecka.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Har redan hunnit köra i alla europeiska länder förutom yttepyttarna (Andorra, Vatikanen mfl), Moldavien och Storbrittanien. Finns mycket fine söderut, men jag tvekar dels för att det blir mycket transport, och dels för att jg gärna fricampar och det är inte så lätt där nere alla gånger.

UK vore riktigt nice, men det är meckigt att ta sig dit. Ibland går en färja från DK, ibland inte. Att köra ända ner till Calais och sen upp igen funkar inte, för kort om tid. Annars hade jag mer än gärna kört runt i Skottland en vecka.

Det borde ju gå att skeppa över hojen till skottland och sedan flyga dit, köra omkring en vecka o sen skicka hem den o ta planet hem o hämta den? Hur pass välbekant är du med balkan? Korsika är ju ganska fränt med, om än ganska dyrt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Södra Polen och norra Slovakien är fint. Tatrabergen är inte fel och glöm inte att besöka Auschwitz, saltgruvan i Wieliczka, Zakopane etc om du tar dig till södra Polen. Mycket fint i Österrike och tar du dig till Tjeckien så glöm inte "benkyrkan" i Kutna Hora öster om Prag. Udda hak.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Södra Polen och norra Slovakien är fint. Tatrabergen är inte fel och glöm inte att besöka Auschwitz, saltgruvan i Wieliczka, Zakopane etc om du tar dig till södra Polen. Mycket fint i Österrike och tar du dig till Tjeckien så glöm inte "benkyrkan" i Kutna Hora öster om Prag. Udda hak.

Redan gjort allt det där....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top