Hur illa är det på autobahn?

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hej!

Hade tänkt köra ner på hojen till Prag till våren men funderar på hur jag tar mig dit på roligaste/säkraste/bästa sätt!

Hur illa är det att ta autobahn ner? Dom flesta verkar inte tycka det är så kul och en del rent av livsfarligt.

Tack på förhud!

Daniel
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du inte gillar motorväg gillar du inte autobahn. Speciellt inte om du råkar ut för stau.
Men ska du ta hojen ner dit så är det nog det snabbaste sättet, förutom att skicka den med lastbil och flyga ner själv.
Har du en vecka eller något sånt att lägga på att fisa runt på småvägar genom tyskland kan det nog vara värt det.
 

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Om du inte gillar motorväg gillar du inte autobahn. Speciellt inte om du råkar ut för stau.
Men ska du ta hojen ner dit så är det nog det snabbaste sättet, förutom att skicka den med lastbil och flyga ner själv.
Har du en vecka eller något sånt att lägga på att fisa runt på småvägar genom tyskland kan det nog vara värt det.
Nä motorväg är väl ingen favorit kanske, speciellt inte på nakenhoj.

Är det någon som provat att ta småvägar ner?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Autobahn är öken. Blir det stau är det väl å andra sidan fördel att köra hoj...

Men enormt trist. Massor av lastbilar, stora hastighetsskillnader, tät trafik och mycket oinspirerande miljö. Undvik.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Finns ju precis hur mkt mindre landsvägar som helst att åka, sådan som påminner om E20 eller liknande, men som inte är Autobahn...

---> Google Maps och dröm på... själv åker jag nog ner till Mugello i Maj på min Brutale Dragster... dock minimalt med Autobahn...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ska du avverka mil så är det Autobahn som gäller.
På Tyska landsbygden är det ett samhälle var 3;dje kilometer.
Fortkörning där rekommenderas inte.
30mil m-väg/ 3tim. 30mil landsväg 5-6tim
 

Mr Blackis

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
åstorp
Hoj
cbr 1100 xx -97
Vi var tre hojar som körde genom tyskland på autobahn. Jag tyckte att flytet där var mycket bättre än på dom svenska vägarna plus att folk ligger inte kvar i vänsterfilen och fiskör, så för oss funka det fint. Men hojarna var en hayabusa,blackbird och en k1300s.:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä motorväg är väl ingen favorit kanske, speciellt inte på nakenhoj.

Är det någon som provat att ta småvägar ner?

Ta en Tomtom Rider, ställ in krokiga vägar och ha ett äventyr. :hihi
Men som sagt, då går det åt en vecka.

Ska du marscha på med bra hastighet så ta autobahn och nöt milen.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag gillar Autobahn och lyckades tömma en full tank på 40 minuter. Då rullar milen undan i raskt tempo.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Autobahn funkar hur bra som helst på hoj. Jag kör åtskilliga turer genom Tyskland varje år - kors, tvärs, diagonalt och runt-runt bara för att det är kul.

Jag blir så trött på alla som dissar Autobahn - det är en makalös trafikmaskin, och man kan sitta och bara njuta över bra det fungerar, och vilken hänsyn trafikanterna visar varandra, parat med framförhållning och disciplin hos de allra flesta deltagarna i denna sällskapsdans.

Finns ingen anledning att skygga för att köra Autobahn, och trots att det tyska landsvägsnätet (Bundesstrasse) oftast är begränsat till 100 km/h så tar det en evinnerlig tid att ta sig fram vid sidan av BAB-nätet, eftersom varenda jäkla väg leder in i varenda jäkla samhälle.
Oh! så fint rådhus dom har här. Också...:död

Klart att det blir köer när något händer: det är ett land med 80 miljoner innevånare, och en in-ten-siv transittrafik i både nord-syd och ost-västlig riktning dessutom.
Men vadå? Det korkar igen utanför Autobahn också när det blir stopp, så att...?

Jag är tysklandsvän, men det finns fan inte mycket att se norr om... ...well, norr om Alperna typ.
'tschuldigung :krama


Generellt:

* Vägnätet i den östra delen av Tyskland är A: mycket bättre B: mindre trafikerat.

* Höj blicken, både framåt och bakåt och kör engagerat samt med fantasi.

* Håll hastigheten vid vägbyggen! Du kommer att märka att Tysken är löjligt disciplinerad och kör spik på gränsen förbi ändlösa arbetsplatser. Det finns anledningar till det:
Dels så är man verkligen disciplinerad och respekterar säkerheten på arbetsplatserna.
Dels så vet man att det oftare händer olyckor just där, och olycka = köer för andra.
...och dessutom är polisen som kobror med olika former av hastighetsmätning längs vägarbetena.

Sedan skall man ha klart för sig att den fria farten är en myt. Dels för att häften av Bundesautobahn är hastighetsbegränsad, och dels för att den andra hälften ofta är för tungt trafikerad för att blåsa på.


Kort sagt - ta körningen längs Autobahn på allvar: Tysken själv gör det sannerligen!

Men det som verkligen kuperat tuppkammen på de värsta dynggasarna är en reviderad tolkning av lagen. Den som kört märkbart över den rekommenderade högsta hastigheten som är 130 km/h och blir inblandad i en olycka har stor chans att bli dömd till delansvar i rätten - detta på ren hastighet enbart, oavsett vem som gjort vad. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fri-hastighet-kan-sta-dig-dyrt

Jodå, det går fortfarande fort här och var - men inte som förr.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fri-hastighet-kan-sta-dig-dyrt


Jag skall ge dig två bra rutter:
Färja eller bro över Öresund
Färja DK-Gedser - D-Rostock (10 avgångar per dygn under högtrafik, 2 timmars överfart)
(Finns även färja Trelleborg - Rostock 6-7 timmar överfart men färre avgångar)

Framme i Rostock så kommer du direkt ut på Autobahn och har 60 mil rakt spår ner till Prag.
Om, OM du vill svänga av från Autobahn så vänta till du nästan är igenom Tyskland, typ vid Dresden eller så. Trafiken på Autobahn kan nämligen ibland tjockna till lite där, på grund av gränspassagen till Tjeckien.
Där nere går det också att hitta lite kurviga småvägar.



Ett alternativ om du inte vill ge dig ut på Autobahn direkt är att färja över via Trelleborg -Sassnitz.
Få avgångar - Stena håller på att fucka upp denna klassiska linje också. 4,5 timmars överfart.
När du kör av färjan i Sassnitz (egentligen Mukran) så håller du vänster och kan strax glida förbi Nazikolossen Prora, för att sedan leta dig ner på lantliga Bundesstrassen eller landstrassen öster om Berlin/längs Polska gränsen tills du känner dig mogen att ge dig ut på Autobahn.

Du kommer snart att ledsna - massor av traktorer med tillhörande dynga ut på vägen, ideliga samhällen och plötsliga sträckor av illa underhållen kullersten.


Så! Schas iväg med dig nu. Det är ingen fara att köra hoj på Autobahn, och med rätt inställning så är det till och med kul. Du kommer snabbare till Prag och kan börja bärsa, till exempel... :)

Tips! Försök inte parkera hojen på Karlsbron, eller ens på dom små plazorna i respektive ände.
Det är det nog bara jag som går i land med. :D
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Min erfarenhet av Autobahn:
De långsammaste vägar jag någonsin kört, alla kategorier.

Väldigt många där snittar en bit över 130, ofta helt utan säkerhetsavstånd till bilen framför.
Klart det blir masskrockar när man ligger kofångare mot kofångare i de hastigheterna.
Dessa masskrockar uppstår tamefan hela tiden, och det bildas enorma köer som resultat.
Jag tippar på att 90% av körningen på Autobahn tillbringas i oändliga köer som sniglar sej förbi olycksplatser.
Går såklart snabbare med hoj, men ändå långsamt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köra ER6 på autobahn måste verkligen vara öken. Autobahn är för att snabbt avverka många mil och nå målet, parkera sig i 150 och långsamt dö inombords av den miserabla miljön. Med en ER6 går det inte ens rimligt bekvämt att marcha snabbt så då dör man snabbare inombords....

Snabbast är att ta båten Trelleborg-Rostock som avgår på kvällen från Sverige och man anländer 0730 till Rostock. Då brukar det vara tomt på trafik och man når Berlin lagom till kaffepaus och Dresden till lunch. (IKEA är bra att äta på, bättre än tysk motorvägsmat). Sedan är det mindre än 2 timmars åkning kvar till Tjeckisk öl.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Autobahn är faktiskt bland de allra säkraste vägarna. Relativt få olyckor. Men när det smäller gör det ont.... Höga farter och tät trafik.

Det mesta är annars sagt. Autobahn går snabbt - om det inte är kö ("stau"). Men är inte så kul. Fast en del gillar det, att dra på i vänsterfilen i 150-200. I 200 är de flesta vägar kurviga...

Högerfil med lastbilar och husvagnar går bort, som alla inser. Vänsterfilen kräver pulver och järnkoll - både framåt och bakåt. Det finns nästan alltid någon som kör snabbare än du. Och om du håller 160 och snubben bakom håller 190 - så blir det snart lite stressigt för dig om du inte går åt sidan i tid. Men man kommer fort fram!
Mittfilen som rullar 120-130-140 är en bra kompromiss. Det rullar på ganska bra, men du behöver inte "jobba" lika mycket som i vänsterfilen.

Landsvägar, "bundesstrasse", kan vara trevliga. Fast ibland är de snabba och lite trista de med. För raka. På andra sträckor är det vackra (fortfarande ganska raka) landsvägar i sköna landskap. Men det är tätt mellan städer och byar. Särskilt på de mindre vägarna. Där är det som någon redan skrivit, en ny by var 3:e kilometer. Man har inte mer än lagt i 6:an innan det är dags att börja planera nedväxling och motorbroms...

Så det tar tid att köra mindre vägar. Ofta vackert, många alléer. Men det tar tid.

Exempel: 40 mil från Kiel till Harz tog en hel dag (9.30-19.00) på mindre vägar. 40 mil borde tagit en halvdag på Autobahn.

65 mil från Kiel till Mosel tog 11 timmar på en mix av Autobahn (mindre del) och landsväg (större del).
Samma sträck tillbaka tog strax över 7 timmar på mestadelen Autobahn.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köra ER6 på autobahn måste verkligen vara öken. Autobahn är för att snabbt avverka många mil och nå målet, parkera sig i 150 och långsamt dö inombords av den miserabla miljön. Med en ER6 går det inte ens rimligt bekvämt att marcha snabbt så då dör man snabbare inombords....

Snabbast är att ta båten Trelleborg-Rostock som avgår på kvällen från Sverige och man anländer 0730 till Rostock. Då brukar det vara tomt på trafik och man når Berlin lagom till kaffepaus och Dresden till lunch. (IKEA är bra att äta på, bättre än tysk motorvägsmat). Sedan är det mindre än 2 timmars åkning kvar till Tjeckisk öl.

Jag har de senaste gångerna tagit den vägen till släkten i Slovenien istället för att åka Danmark-Bält-Hannover osv.

Klart mindre trafik och behagligare tur, men tristare underlag...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det tråkigaste med autobahn är ju dessutom inte att åka till sitt resmål, utan det är hemresan.
Men, på sträckorna med fri hastighet går det att marscha på rätt bra, och det måste man nästan göra för att det ska vara värt det med.
Har man tur slipper man stau, och då flyter det på bra. Man får tänka på att om man har lite kvar i tanken och åker förbi en bensinstation kan det vara bra att svänga in, för det kan vara långt mellan dem om man inte vill svänga av och hitta någon i ett samhälle vid sidan av autobahn.
Det är ju vägar för att transportera sig långt, fort, så de är byggda med tysk precision för just det. Kul är det väl kanske de första minuterna med att hålla stumt utan att riskera körkortet. Men så kommer nån jävel i em bmw och ligger i 350 och vill om. :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Köra ER6 på autobahn måste verkligen vara öken. Autobahn är för att snabbt avverka många mil och nå målet, parkera sig i 150 och långsamt dö inombords av den miserabla miljön. Med en ER6 går det inte ens rimligt bekvämt att marcha snabbt så då dör man snabbare inombords....

Snabbast är att ta båten Trelleborg-Rostock som avgår på kvällen från Sverige och man anländer 0730 till Rostock. Då brukar det vara tomt på trafik och man når Berlin lagom till kaffepaus och Dresden till lunch. (IKEA är bra att äta på, bättre än tysk motorvägsmat). Sedan är det mindre än 2 timmars åkning kvar till Tjeckisk öl.

Jag har gjort denna version två gånger fast med skåpbil, funkar asbra.
Vi käkade på McDonalds. Jättegott.
 

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Tack som fan allihop!!! Haha blev kanske ännu mer osäker på autobahn men tack!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag tycker inte man skall göra för stor sak av det där...
Rostock är ju lämpligt och sen rakt ner, 55 mil.
Inte så mycket att gnälla om, bara några timmar ju.
Autobahn denna sidan på Tyskland är inte att jämföra med typ A7.
Berlinsidan är ofta rätt gles och köer förekommer sällan.
Bara åk!
(klart mindre lastbilar på helgerna)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Småvägar på dagen, autobahn på natten - så gör jag som oftast..
(fast jag har även blivit lite freak på kurvor och backar när det är mörkt!!)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top