Köpråd Ktm 990 sm /smr vs Aprilia Dorsoduro 1200

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Hej vore tacksam för lite tips på¨vilken hoj jag ska köpa. Är på jakt efter en supermotard. Är det någon som provkört dorsoduron eller äger en som kan berätta lite mer, eller helst någon som provkört båda.
Ktm 990 verkar vinna alla tester jämnt.
Aprilian väger runt 15 kg mer i vikt, men samtidigt är de ju 130 hk, mot ktm 990 som har 115 hk.
Eller kan Ducati hypermotard 1100 vara ett alternativ.

ktm 990 verkar göra runt 60 km/h på ettan?
Dorsoduro 1200 verkar göra runt 100 km/h på ettan, verkar inte lika rolig att busa runt med?

990 kommer kosta 8k helförsäkring
dorsoduro 1200 3800 helförsäkring

Övriga kostnader som service och sånt har jag inte koll på.:hihi
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
KTM ger dig mer KPIK med råge (KulPerInvesteradKrona).
Du kommer alltid att gå av hojen glad!

Jag hade aldrig kunnat kört med en Dorsaduro som jag kör med min 990SMR.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag gillar Aprilia överlag och gick i samma funderingar som du för ett par år sedan. Men efter lite efterforskningar kom jag fram till att SMR verkade roligare än Dorsoduron så då fick det bli en sån och jag har inte ångrat mig en sekund. Hypermotarden är säkert minst lika skoj men jag satt inte bra alls på den, så den föll bort av den anledningen.

Kan även nämna att SMR funkar bra både till huligankörning och till långresor. Jag körde t.ex. upp till en kompis i Piteå (ca 100 mil enkel resa) i somras och dagen efter ankomst var vi ut och brappade bakhjul och betedde oss allmänt omoget på hojarna hela dagen.

Som Klotgren skriver så blir man alltid glad när man varit ute på en sväng.

Här har du en jämförelse/test.
http://youtu.be/xyIhqt7B3Zs
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
KTM ger dig mer KPIK med råge (KulPerInvesteradKrona).
Du kommer alltid att gå av hojen glad!

Jag hade aldrig kunnat kört med en Dorsaduro som jag kör med min 990SMR.

Inte? Vill du testa? ;) jag tror faktiskt de är ganska likvärdiga, men dorsoduron har mer elektronik. Sen är ju inte din smr så där jätteorginal heller?
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Inte? Vill du testa? ;) jag tror faktiskt de är ganska likvärdiga, men dorsoduron har mer elektronik. Sen är ju inte din smr så där jätteorginal heller?

Innan jag satsade helhjärtat på bana så var den original sånär som på mappning/luftfilter och sånt annat vanligt fix. Oavsett om jag hängde på coola BB/Bakpotatisar i warpspeed eller motardmaffian så hade jag hela tiden en hoj som hängde med.

Aprillian är dessutom >10% tyngre (212kg torr mot 192kg). 10% i varje inbromsning och acceleration gör mycket i slutänden. Fyi så väger min numera runt 190kg med 7-8l i tanken.
(om du är intresserad så
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vikten talar definitivt emot Dorsoduron. Sen får jag inte plats på den heller. Kass tankutformning.

990 SM är bra på nästan allt. Skitkul på korta turer och avslappnad och trevlig på touringkörning. Rymlig som få.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
oki tack för svar, problemet är ju att det inte finns en enda smr till salu, så dem står väl högt i pris, kanske dyker upp nått längre fram till våren.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Innan jag satsade helhjärtat på bana så var den original sånär som på mappning/luftfilter och sånt annat vanligt fix. Oavsett om jag hängde på coola BB/Bakpotatisar i warpspeed eller motardmaffian så hade jag hela tiden en hoj som hängde med.

Aprillian är dessutom >10% tyngre (212kg torr mot 192kg). 10% i varje inbromsning och acceleration gör mycket i slutänden. Fyi så väger min numera runt 190kg med 7-8l i tanken.
(om du är intresserad så

Alltså, mitt "vill du testa?" Var seriöst menat, det hade varit kul att se vad du kan uträtta med den, jag använder den ju bara som touring och offroadmaskin. Jag vet faktiskt inte vad den väger, men 20% mer vridmoment borde väl göra en del det med? Får man för sig att trycka dit ett slipon på den så är ju dessutom vikten mer eller mindre åtgärdad, ljuddämparna väger ca 7 kg/st... Men nu har jag ju en kawa som äter upp hela min lattjoprylkassa :/
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Jag har dorsoduron, har inte provkört smr, bara smt och adventure.

Jag tycker inte den extra tyngden är något problem, har kört både motorvägar, småvägar, alppass, grusvägar, stigar och utanför stigar med den, och den har inte gjort mig besviken. Den har lite tråkig räckvidd med sin lilla tank vid gasglad körning, efter några timmar så är sadeln inte jätteskön, men man kan flytta runt en hel del på den, använda passagerarsadeln osv så det blir inget större problem. Med packning (3väskor relativt välfyllda) så blir fjädringen lite väl mjuk bak. Den går att skjutsa på, men det är inte dess starka sida. Motor och bromsar är riktigt trevliga, ställer du TCn i läge 1 så tillåter den både sladdande och lite wheelande (typ 5 sekunder på bakhjulet innan den slår av lite åt dig så att det ser ut som om man kan det där med att wheela, den klipper inte motorn så abrupt som många andra). 1000 mil serviceintervall, ventilkontroll var 2000:e mil till skillnad mot Ktm 990's Ventilkoll var 1500:e mil . Det som fick mig att välja aprilia var att jag tyckte de hade högre kvalitetskänsla än Ktm:en. Den kändes helt enkelt inte lika ranglig. Dock har jag ett elfel i instrumentet som ska fixas på garanti och vattenpumpen var på väg att gå på lunch i somras när jag servade den så den blev utbytt mot en nyare och bättre, även det på garantin. Så vilken som är av bäst kvalitet eller vilken du kommer gilla bäst låter jag vara osagt.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
ventilkontroll var 2000:e mil till skillnad mot Ktm 990's Ventilkoll var 750:e mil.

Nu har jag ju en SD 990. Men då det är samma motor kan jag nog påstå att det är samma sak, alltså ventilkoll var 1500mil. Sitter och läser i boken för att vara säker. En efter 100mil sen varannat år eller 1500mil. =)

Fortfarande fördel Dorson men rätt ska va rätt. ;)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu har jag ju en SD 990. Men då det är samma motor kan jag nog påstå att det är samma sak, alltså ventilkoll var 1500mil. Sitter och läser i boken för att vara säker. En efter 100mil sen varannat år eller 1500mil. =)

Fortfarande fördel Dorson men rätt ska va rätt. ;)

Då blev jag felinformerad av säljaren, sorry! Ändrar! Bör ju vara samma på alla 4 tänker jag...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Alltså, mitt "vill du testa?" Var seriöst menat, det hade varit kul att se vad du kan uträtta med den, jag använder den ju bara som touring och offroadmaskin. Jag vet faktiskt inte vad den väger, men 20% mer vridmoment borde väl göra en del det med? Får man för sig att trycka dit ett slipon på den så är ju dessutom vikten mer eller mindre åtgärdad, ljuddämparna väger ca 7 kg/st... Men nu har jag ju en kawa som äter upp hela min lattjoprylkassa :/

Fast det gäller ju KTMen också. Jag sparade ca 5 kg på bytet till slipons.
Och det är 1500 mils intervall på ventilerna
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag äger en 990sd men har kört en dorsaduro 750 och en smr 990.
Motorn lägger vi åtsidan då det skiljer i effekt.
Men min känsla är som fler beskrivit att en smr är en bushoj men en väldigt bra kompromiss.
Jag körde inte hojarna på långtur men jag satt bättre på smr med mina 185cm.
Ne mest kul för pengarna är smr.
Kolla tester på youtube, jag har inte sett nån där dom säger att dorsaduron är busig.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag äger en 990sd men har kört en dorsaduro 750 och en smr 990.
Motorn lägger vi åtsidan då det skiljer i effekt.
Men min känsla är som fler beskrivit att en smr är en bushoj men en väldigt bra kompromiss.
Jag körde inte hojarna på långtur men jag satt bättre på smr med mina 185cm.
Ne mest kul för pengarna är smr.
Kolla tester på youtube, jag har inte sett nån där dom säger att dorsaduron är busig.

Men att jämföra en dorsoduro 750 med en 1200 är som att jämföra en 690 smc-r med en 950 adventure.
Namnet, lampan, instrumentet, hjulen och framskärmen är lika, men det är ungefär det. Annan ram, gaffel, gaffelvinkel, bakram, avgas, tank, fotpinnar, sadel, mer eller mindre rubbet.
Angående youtube-tester, här är de första 2 av 3 recensionerna jag får upp när jag söker "dorsoduro 1200" på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=U0tpqqfpyjQ <--- Resencenten verkar ju inte ha full koll förvisso...
https://www.youtube.com/watch?v=TwfoUWL_aow

Den tredje rabblar mest om att köra med passagerare och touring. och kör fram o tillbaka i samma 2 kurvor typ 12 gånger under recensionens gång.

Du bör sitta bättre på smr än på 750:n, då 750n är några centimeter kortare, mer lagom för någon som är 165-170 lång. 1200:an är bättre för oss som är lite längre (jag som är 187 sitter bra på den).

Fullt möjligt att SMR:en är busigare dock, det är ju i princip det KTM bygger sin marknadsföring på så det vore ju inte helt underligt. Har som sagt inte provkört den.

Det bästa vore ju om TS höll i stålarna litegrann o såg till att få en ordentlig provkörning av de båda.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Är du säker på att det är en 1200 du suttit på? Jag har 4-5 cm kvar från ovansidan på knät till vecket på tanken...

Ja det gäller både 750n och 1200n. 1200n av dom första modellerna iaf. Har tanken ändrats?
När jag sitter normalt på 1200 får jag vecket rätt i sidan på knäet.

En kompis som bara är 191 provade och hade samma problem.

Jag kommer provsitta igen i helgen :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top