Supermono- bygge!

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
Hur breda fälgar/däck kan man använda på en aprilia rs 125 chassi?
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
vad sitter original för fälgar och vad går att pressa på dom som max?- att kasa runt med fläskiga svålar är inte alltid receptet för att komma runt snabbast- tänk på att det ska vara lättstyrt och ha minimal svängmassa så att chassiet kan göra det det är bäst på.
utan att veta för mycket så tror jag att de dimensioner som sitter original är inte helt fel!, möjligt att man kan gå upp lite i baken men bara typ från 130 till max 150.
slicks har ju lite andra profiler jämfört med vanliga gatdäck- mer anpassade för just maximalt grepp i kurvor och anliggning/ grepp.
kanske nån annan har lite input oxo?

kolla in dom där "små" sos cyklarna- inga feta svålar där inte- men avpassat och effektivt!

//jj
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
När jag körde 125 Junior körde vi med 150 bak på originalfälg i alla fall om det hjälper något. Mycket bredare på originalfälgar är nog ingen vits. Chassiet är riktigt grymt så tycker du har en väldigt bra utgångspunkt! Ser fram emot att se vad som händer här!
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
är det någon här som vet vart man får tag på ett bra oljekylar kit till ktm 640 lc4?
som skulle kunna passa mitt bygge!
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
tja, finns det inget färdigt kit kan du ju kolla ebaj efter nån lämplig kylare, slang och kopplingar pressar slang och maskin i hlm till dej. ett färdigt kit kan innebära att slangar är för korta eller för långa och är inte avsedda för din alternativa tillämpning, upphängning lär du oavsett få knåpa ihop själv.
men, screena ebay- kan ju va nått lämpligt som dyker upp.

//jj
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
man kan nästan tro att ramen är byggd för att passa ktm 640 lc4 motorn.
IMG_0204.jpg
en kul kväll i garaget. ser fram emot morgon kväll.:banana
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
har tillverkat ett par provisoriska främre motorfästen idag. ska efter provmontering tillverka lite trevligare fästen frästa i något bättre material än 6082. förmodligen med lite snygga lättingar , radier och kanske någon graverings logga på.
IMG_0206.jpg
så nu är det bara att in i cad en och slut designa dom.
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
det är tänkt att ramen ska pulverlackeras svart . färgen för övrigt är inte bestämd.
krasch kåpor är inhandlade men inte komna än. det blir kåpor ifrån en aprilia rs 125 06a som ska byggas om en aning. Racetailen kommer att bli mer lik RSV4 ans och Toppkåpa ska likna YZF R1 är det tänkt. tanken ska bli hemma byggd med tankkåpa över.
förmodligen gaffelben från en Kawasaki med egen designade gaffelkrona som ska cnc fräsas ut i egen cnc fräs är det tänkt.(om jag får cnc inkopplad snart ,annars blir det på jobbet).
nya fälgar 7 ekers PVM Fälgar hade jag tänkt .dom gamla fälgarna är så tråkiga och framförallt fula.
bak dämparen blir en Adjustline 641 Mono Competition Stötdämpare från Wilbers.den är beställd och är på väg.
sen blir det nog en del egen tillverkat i cnc med. då man har tillgång till det. så är tanken och planen för detta bygge tillsvidare, kan säkert bli ändringar under byggets gång. det kommer nog att ta ett bra tag innan jag är färdig! då allt jobb görs på kvällar och nätter.
förhoppningsvis kommer många bilder efterhand som bygget framskrider.
idéer och tips mottages gärna!
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
var ute några timmar i garaget i kväll. för att montera på svingen.
det gick lite si och så. får slipa lite med roterande fil på några ställen för att få det att passa.
men det ska gå fint till slut. tajt men det går.
det var mycket enklare att få ramen på motor än att få svingen att passa ram och motor.
men hur kull hade det varit om det gått för lätt.:lol
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
har ett litet problem!
fram drevet tar imot på svingen. tänkte höra med er om hur man ska lösa det?
tänkte att man kan fräsa ett litet spår på ett par milimeter som frigång eller ev skaffa ett mindre drev (som jag inte vill egentligen).
hur hade ni gjort?
IMG_0207.JPG
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Kuggat ner. En mindre kugg gör rätt mkt o storlek. Upp tre kugg bak istället
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Om det verkligen är själva drevet som tar emot svingen, vilket det ju ser ut som, krävs det nog mer än att gå ner en kuggstorlek eller fräsa något spår. Det skall ju monteras en kedja också antar jag?
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Om det verkligen är själva drevet som tar emot svingen, vilket det ju ser ut som, krävs det nog mer än att gå ner en kuggstorlek eller fräsa något spår. Det skall ju monteras en kedja också antar jag?
Kedjan sitter ju över svingen. Inte till framhjulet.!
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hur mycket mer bakåt behöver du ha motorn då? Handlar det bara om några mm som saknas så kan du ju i första hand slipa upp ett litet spår i svingen (utan att slipa igenom/ skada svinglagring) Räcker inte det går det även slipa av topparna på drevet någon mm.

Det får man göra på Aprilia SXV om man vill ha 17T.

Hur tänker du med viktfördelning annars? Kanske excentriska bussningar i motorblockets svinglagring (om det nu är den som styr) kan hjälpa för at få fram motorn om det behövs?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Slipa av drevet skulle jag ha gjort i första hand då det verkar vara väldigt lite som fattas för att det ska gå fritt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top