Resan bokad till våren :)

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Nu har man äntligen :trött: fått boka mini resan till Italien.
Bokade tåget idag,

11425:- jag blev glad men :va tyckte det blidde lite dyrt (egen sovhytt).
Tant blev inte lika glad :4skrika tyckte jag kunde köra hela vägen som jag alltid har gjort..

Men ni som vet!! hur jävla kul är det att piska Autobahn fram och tillbaka :zpy
Och sen har jag (iår) kanske inte världens bästa Piska motorväg hoj?.

Nää iår ska jag prova tåget Hambur-Munchen..

Sen lite Österike och resten av dagarna i Dolmiterna med massor av alp pass :).
Blir 8 dagar totalt.

Kommer att köra med endast en rygga denna gång (åker själv) så det blir inget vandra i berg och se på några bergsgetter eller annat kulturelt skit :D

Och inga fina italienska resturanger heller...
körning,en macka-snickers vatten och sen köra igen kan det bli bättre..,:hojsmilie.

Jag kommer att köra en KTM 1290 Superduke-15.
Med en sån här rygga 4p_enl.jpg.

Har ni några resor planerade?
Lägg in så man får gotta sig, när man inte kan eller vill gå ut i det här mysiga vädret :(
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Route Napoleon lockar i år, inget bestämt ännu.
Kör nog hela vägen. Tar man 30mil m-väg på morgonen så kan det bli
lite småvägar på em innan kvällsölen:fyllisar
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Reagerade också på det, men som allt annat så är det väl relativt i förhållande till vad man tjänar. Har man råd så är det ju perfa att slippa transportsträcka och komma fram hyfsad utvilad..
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Jag tror det är egna sovhytten som jagar upp priset sådär.

När jag åkt har jag valt liggvagn med fem platser per kupe, och då kostar det undefär som en hotellnatt plus soppan för de mil man åker tåg. Jag räknar det som kostnadsneutralt, men man trollar bort Tyskland.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag åkte tåg i december från Köpenhamn till München. Det var betydligt dyrare än att ta flyget kan jag säga. Men vad gör man när ens medresenär är flygrädd...

Vi åkte första klass och hade egen hytt med toalett och dusch. Noterade en vagn med bilar vid byte i Hamburg. Har själv haft planer på autozug vid ett par tillfällen, men det har aldrig blivit av. Såg att man har färre destinationer än för ett par år sedan och att man avser att lägga ner tjänsten inom snar framtid. Man borde kanske passa på att utnyttja det så länge det finns. Framöver får man väl skicka med transportbil och lösa personlig transport på annat sätt.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Oj. Är det sådana priser i år? Åkte tåget för två somrar sedan och betalade inte hälften... Cupen var det tre bäddar i. Funderar på ta mig ner i sommar också :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Läste en annons i mc folket om ett åkeri från Växjö.
Dom har en filial i norra Italien.

Dom tar med motorcyklar också.
Låter smidigt att lämna till dom sen ta ett flyg.
Ska jag ner någon gång så funderar jag på att kolla med dom.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Läste en annons i mc folket om ett åkeri från Växjö.
Dom har en filial i norra Italien.

Dom tar med motorcyklar också.
Låter smidigt att lämna till dom sen ta ett flyg.
Ska jag ner någon gång så funderar jag på att kolla med dom.

Det kostar typ samma som att köra ner fast man sparar 2 dagar av Autobahn. Låter som en bra ide!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Autobahn är ju grymt kul att köra på. Händer hela tiden nåt. Fast, kan ju vara att jag tycker det eftersom jag har 150 mil enkelväg genom Sverige också
Jag startade tidig morgon från Dolomiterna och satt sen på senkvällen i Helsingborg utanför tältet o drack bärs. Färja Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg
En CB1000R :)

080715-12b2.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tycker du det alltså, VS? :va Man sitter ju där och håller i gashandtaget. Och håller i gashandtaget. Och håller i gashandtaget. Det är allt.

Visst händer det lite, lite. Man får koncentrera sig och hålla koll framåt, planera sin körning så att man inte tvingas bromsa in i onödan bakom någon långsammare, utan byter fil i tid och kör om i tid. Och man måste ju kika i speglarna så att man inte blir upphunnen och själv är i vägen, när man kör i vänsterfilen. Det kan ju vara rätt hetsigt ibland.
Och lite kul är det att kunna köra i 150 utan att behöva fundera på trafikpolisen.

Men så mycket skojigare än så blir det oftast inte.

Eller är det jag som inte förstår? ;) Kanske kör jag för sakta? Blir nog kuligare 180...? ;)

Å andra sidan är mittfilens 130-140 ett ganska bra tempo. I vänsterfilen måste man hålla en j*kla koll bakåt för att väja för de snabbast bilarna som håller 200+.
- Högerfilen? Glöm den! ;)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Betalade du 11000kr för enbart tåget? :näsblod det får man nästan en veckas boende och transport ner till Dolomiterna.....

Vet att att det blev bra dyrt.
Men har kört Autobahn för många gånger och varenda gång har jag sagt till mig själv`
`Aldrig mer :4skrika.

Ringde tre dagar tidigare och kollade då var det 700 spänn billigare (jävla utsugare)...

Jag kunde hyra in mig i en 5 manna hytt och komma undan billigare men sova med massa andra :va

Och enligt vad jag vet så är det en Riktig säng i den jag tog samt att det fanns ett handfat så man kan vaska av sig:tummenupp

Det finns inte i 5 manna hytten....
Jo jag kunde hyra en hel 5 manna hytt skulle gå på 8900:-så dom små pengarna det skilde så var valet lätt.
(allt är ju relativt).!

Räknade ut (grovt!) att det blir ca 7-9000:- dyrare att ta det här alternativet enkel resa.
(boende mat sopa m,m).

Men slipper alla jävla vägarbeten samt Tyskt spö regn.

Och du VS:!! Du är ju allas vår väg kung.. :Bugar
Jag stressad Stockholmare Du lugn o sansad Norrlänning :lol

Men jag ska nog lära mig en dag.
Kanske skaffa en `Zoomer`nästa år och köra Norge:D:D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
haha, ja moppe lugnar ner nerverna. Tog ju mig dryga tre dagar att köra från Helsingborg ner till alperna med en Honda Vision 50 kubikare :)

Gångna är tiderna nog då man kunder pressa max genom Tyskland. Det går inte längre. Jag har ju 150 mil ner till Helsingborg, 20 mil genom Danmark. Sen är det ju bara 100 mil genom Tyskland till alperna. Det verkar som folk tror att autobahn är det tråkigaste som finns att köra?!? Gissa hur 150 mil E4 genom Sverige är? :)

Neeh, kör alltid precis lite fortare än långtradarna bara.(annars kulle det bli ett helvete att ta sig i "snigelfart" genom Sverige). Man har lite att göra genom att man planerar om körningar av fordon. Ibland brassar det förbi nån häftig bil med lika häftigt ljud. Har man tur så ylar det förbi emellanåt en radfyra....med lite tur så har man gåshud lite då och då.

Har jag inte bråttom så brukar jag ställa in GPS:en på kortaste väg. Den varvar då autobahn och mindre vägar. Har hamnat på riktigt häftiga vackra vägar tack var det knepet.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, det förstås. 150 mil E4 i Sverige är väl som... en mansförkylning? :)

Vårens tur för min del går till Tjeckien och Slovakien. Vi tar Autobahn (snabbt ner!) från Kiel till Dresden, sen börjar det blir roligare.

Konceptet på transportsträckan blir:
15 mil - sedan bensträckare.
15 mil till - måltid/fika och tanka.
15 mil - bensträckare.
15 mil till - måltid/fika och tanka.
Osv!

... i ett 130-140-tempo. Om det går med tanke på trafiken.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Autobahn är ju grymt kul att köra på. Händer hela tiden nåt. Fast, kan ju vara att jag tycker det eftersom jag har 150 mil enkelväg genom Sverige också
Jag startade tidig morgon från Dolomiterna och satt sen på senkvällen i Helsingborg utanför tältet o drack bärs. Färja Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg
En CB1000R :)

080715-12b2.jpg

Ser(på din packning) och läser att du tältar.
Vad kostar det ungefär en natt på camping i "där nere".? Jag har hittat några sidor till campingar men hittar inte pris för att tälta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tältpriser på camping är ungefär som husvagn - men skillnaden är att det ALLTID finns plats för tält.

Vi har kört 60-70 tältnätter i Europa på bilsemestrar och har aldrig blivit utan plats trots ibland sen ankomst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
https://thepiratebay.org/torrent/13774497/Two_Friends_On_Harleys_Across_The_Alps_-_2013_-_FULL__MOVIE

Jag å en kompis gjorde en långresa på "snabba harleys" från örebro till Nice, Frankrike över alperna år 2013. Vi gjorde en film. Åkte hela vägen dvs inge tåg. Började alperna i Innsbruck kan man säga å avslutade med route de napoleon på hemresan. Ett måste att se för den som drömmer om alperna. Filmen är 1h lång. Resan tog 19 dagar med några dagars vila vid medelhavet. Se den för filmen talar för sig själv tycker jag. Seedar så ofta jag kan.
 

Rikardo

First Gear Pinned Member
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
YZ 250 -08, CRF 50
för övrigt är route the grand alps 10 reser bättre än route the napoleon....
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top