Fusk med grädde

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag blir sjukt förbannad, på allt lurendrejeri i mat tillverkningen,. Tillverkarna vill trycka i oss medborgare massa jävla skit, i flashiga förpackningar. apropå grädde, åt det häromdagen, o upplevde att det inte smakade illa men inte som det skall heller, var lite mer mjölk än grädde.
Här får man föklaringen, http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11765337.ab
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lurendrejeri vet jag inte, vill folk ha mindre fett i fettet så blir det tokigt.

Skyll på livsmedelsverket istället.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker det var ganska intressant faktiskt.
Noterar att artikeln är från 2009 för övrigt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Måste vara en synnerligen lättlurad individ för att gå på idén att billig råvara håller samma kvalitet. Tänk efter före..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fast lurendrejeri? Det står ju på förpackningen vilken fetthalt det har.
Och den annorlunda pastöriseringen gör man ju för att förlänga hållbarheten. Det är det som bland annat gör att exempelvis såna små mjölkpaket man kan få till kaffet håller mer än nån dag i rumstemperatur.
Det är kanske inte alla som gör åt ett paket grädde på några dagar liksom.

Så vill du slippa förbättrade produkter så köp bara 40% med kortast möjliga hållbarhet.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Innehållsförteckningen döljer inget. Där står klart och tydligt vad som ingår.
Men det är klart...det förutsätter läskunnighet :hihi
Vari består lurendrejeriet? :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det konstiga är att det verkar gå att sälja såpass mycket av den fettreducerade grädden. Den är ju betydligt sämre och inte nämnvärt billigare.
I fallet matlagningsgrädde får man ju bara ca 1/3-del grädde och resten vatten/mjölk/tillsatser som inte gör någon glad. Den smakar inget vidare men har nästan samma literpris som vispgrädde så hade man istället valt att häva i 1/3-del vispgrädde så hade det blivit både godare och billigare.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har aldrig köpt annat än äkta vara, jag kan byta ut 1/3del mot vatten själv om jag vill ha mindre gräddig sås.

Dessutom köper jag bara Norrmejeriers mejerivaror, inte för att jag är någon extrem miljömupp, eller för att jag värnar mer om bönderna här uppe än om dom skånska bönderna, men det förefaller förbaskat korkat att köra upp mejeriprodukter från södra sverige för att sälja här, samtidigt som vi kör mejeriprodukter härifrån och söderut...

IOFS ska väl transportsektorn ha arbete också, så man kanske skulle köpa skånskt?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top