Enrosabil rullar sakta mot R600

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu drar det äntligen ihop sig!

Jag började köra hoj 2012, eller rättare sagt, jag skaffade mig ett körkort 2012, och var ungefär lika usel på att köra som man brukar vara med
nytaget körkort. Blev dock väldans inspirerad av allt läsande om bandagar på bland annat sporthoj, och tyckte att det vore något alldeles förträffligt
att få slippa bry sig om hastighetsbegränsningar hit och dit (även om jag knappt lyckades hålla skyltad hastighet på bogesundsvägen...).
Jag bestämde mig helt enkelt för att det där med bana var skitfränt.

Eftersom kortet togs på hösten så kom vintern som ett brev på posten, men det hann inte ens bli jul innan jag gick o hittade mig en
hjulklapp till mig själv - ska man köra bana måste man ju ha banhoj, så det blev en Daytona 675 från -07.
Den invegs på vad som var min första bandag - Ezzodagen 2013! Jag var laddad - här kommer nästa Rossi! Hela vägen fram till första böj då jag även fick
min första krasch på bana avklarad. På första varvet. På första passet.
Det blev inte mycket bana efter det, hann lagom komma hem o parkera hojen innan den blev stulen, och dessutom klotar man ju bara när man kör bana
o det är ju inge kul, så jag övergick till gammalt hederligt touringsöndagsåka istället.
Det höll i ett år. Nästan. En bättre begagnad gammal kawa blev mitt nästa offer, en 636:a från 2005. Nu var det dags att lära sig köra på riktigt!

kawa.jpg

Det blev några knixkurser under sensommaren 2014, framförallt på Gröndal, och jag hann med en SMC-kurs på Gelleråsen med.
Där träffade jag bland annat Jonas, en riktigt kul prick som jag delade koja med. Dumt nog var Jonas dessutom en av de där räserkillarna som körde
speedster - och som liksom fick det att låta så lätt! Öronen blev stora som tromboner och all kunskap jag kunde få tag i sögs in medan vi knatade runt
o snackade med alla de där SUPERSKITSNABBA människorna, med röd bakgrund till siffrorna på sina hojar. Någonstans såddes ett frö - Det där med att tävla
på hoj som jag drömt om sen barnsben - Hur svårt kan det va?

Jag kom bara på andra plats i varenda heat som kördes. Det spelar ingen roll att det var en kurs där jag lärde mig en hel del av en ung Göteborgare, det var
flaggor, sporthojar o vi var på bana, rejs var det o andra plats blev det. Testade något varv att räkna sekunder för att komma under den där magiska 1:25 gränsen
som Jonas sagt att man bör vara runt om man vill köra speedster, men tappade räkningen någonstans i esset och sen fick jag aldrig till det igen.

20140914002203-a11b466a.jpg
Gelleråsen Steg 1. Foto: Peter Arvidsson.


December 2014

Det blev vinter igen, jag bokade in en bandag med Seva Racing på Gelleråsen då det var mycket körning för lite pengar - Jag såg att de hade
en bandag, eller snarare banvecka i spanien med under februari, men sånt var ju för de där snabba igen, o massa pengar kostade det, nä, inget för mig.
-Tills sambon rymde till sicilien på minisemester en vecka. Ähvafantänket slog mig som en lastbil och jag ringde upp Micke - Skulle jag bara åka
runt o vara stoppkloss för alla andra eller skulle jag få ut något av att åka ner? Gick det att dela upp betalningen lite?
När sambon kom tillbaka var allt bokat o klart - nu jävlar ska köras bana i februari, där fick du allt du svenska vinter!

Hojen, som under hösten o vintern fått en öhlinare, bankåpor och diverse smått o gott kändes skitskum! Jag hade ju inte kört på nästan ett halvår o vips
så var man på en bana o fick gasa ordentligt och det kändes liksom bara fel, med nyservad gaffel o fungerande dämpare så kände man ju vad hojen gjorde - LÄSKIGT!
En del åka-framför-åka-bakom, en väldig massa guidening med trombonöronen på spets, så började dock saker falla på plats på slutet av första dagen.
Jag kände mig helt enkelt lite hemma på hojen igen. Dag 2 skulle ha spenderats på calafat den med, men en ryss med för mycket pengar såg till att
så inte blev fallet - han köpte helt enkelt ut oss från banan och där stod vi med långa näsor. Vi var ju dock inte sämre än att vi kunde ändra oss -
Bike promotion körde 3 bandagar på Valencia ett stenkast därifrån - det var bara att packa in hojarna igen och sätta kurs mot MotoGP banan i söder!

valencia.jpgvalencia1.jpg
Körning på Valencia, Foto - Bike Promotions fotografer.

Daniel Mattsson, Fredrik Tell, Andreas Öberg och Theo Borglund. Så hette mina coacher för veckan, och tro fan det att de var effektiva och tålmodiga.
Mitt första pass på banan tog strax över 2 minuter och 40 sekunder. Under sista passet så lekte jag mest runt eftersom det kändes som att
leka lite med elden att gasa satan på sista passet, och då gick det på 2:05. Inga banrekord, men snacka utveckling! Lee gav mig dessutom ett par bättre begagnade räserdäck, en uppsättning Supercorsa SC1 - Som jag lyckades hålla värmen i! Åtminstone dugligt.
Micke tyckte tillochmed att det inte var något snack om saken - jag hade inget i någon lugn grupp att göra på gelleråsen i sommar - det var snabb
som gällde (för... MIG!?). Theo, Tellan, Daniel och Andreas, som jag råkat nämna för att jag var sugen på speedster någon gång i framtiden hävdade att
det var slut på fjanteriet, det var bara att ta licens så skulle vi ses på Anderstorp. Så där lagom jätteblygt tyckte jag väl att mjäe, inte riktigt.
Men någonstans insåg jag väl fakta, det är bara att ta tjuren i hornen.

Det var dags.


Fortsättning följer i dagarna, klockan är mycket och jobbet väntar imorgon.
Jag vill dock passa på medan jag har din uppmärksamhet, och tacka de som gör hela den här satsningen möjlig.

Min sambo Elin, mina sponsorer - Nisse på NP-däck, Lars och Mats på Wellco som trott på mig redan från början och som lurade i Nisse att det kanske kunde vara lönt att sponsra mig, grabbarna på Moto Stop som tar hand om min motor och som jag kan bolla alla möjliga frågor om hojen med, och Mats "Etikettdoktorn" Danielsson som berättar hur jag ska bete mig bland folk.

Förutom dessa så har ju självklart Mattsson, Öberg, Theo, Fredrik, Micke, Jonas, Lee, Peter, Ludde, Lasse (Tack som tusan för den dödsfräna motospeedkepan!), Rickard, Björn och en hel lång rad av människor som på ett eller annat sätt pushat mig lite, och alla på sitt vis gjort detta möjligt för mig. Säg vad du vill om att ensam är stark o yada yada - Ska du satsa lite på roadracing så BEHÖVER du folk runt omkring dig som stöttar dig.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så välkommet så med ännu en inblick i en förares vardag! Som jag sa tidigare, så kommer det här bidra med att göra forumsdelen ännu mer levande :fakta :rock
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fan va kul! :D Välkommen in i galenskaperna i förväg får man väl säga då. :hihi :tummenupp

Får du köra med en 636 i R600, apropå det?

Och, visst fan är det bara att ta tjuren vid hornen och skaffa licensen!
Rejs är lika mycket roligare (och förbannat jävla jobbigt!) än bandag som bandag är roligare än gata. :fakta
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Gött !

Jag är med nyfiken på vad för hoj det blir ?? =)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Så välkommet så med ännu en inblick i en förares vardag! Som jag sa tidigare, så kommer det här bidra med att göra forumsdelen ännu mer levande :fakta :rock

Jag hoppas att jag kan bidra med åtminstone ett par leenden och huvudskakningar! Det är riktigt skoj att se roadracingen växa så här från första parkett!

Fan va kul. :rock Jag ser fram emot dina racerapporter och troligtvis så kommer jag och tittar på några race.:fakta

Det kommer strax en liten sneek-peek på kommande rejsrapporter! Du är varmt välkommen i depån o snacka o hurra, har en hel del saker på gång inför kommande säsong som jag tror kommer göra det lite roligare att följa min framfart, men det kommer komma mer om det här i tråden när det är dags!
Jag har för övrigt hittat en tank och en bit kåpa till dig som ligger i mitt garage!

Fan va kul! :D Välkommen in i galenskaperna i förväg får man väl säga då. :hihi :tummenupp

Får du köra med en 636 i R600, apropå det?

Och, visst fan är det bara att ta tjuren vid hornen och skaffa licensen!
Rejs är lika mycket roligare (och förbannat jävla jobbigt!) än bandag som bandag är roligare än gata. :fakta

Man tackar! Vi kommer till hojen i nästa kapitel, eller kapitlet därpå. Visst fasen är det bra mycket roligare med race! Om än lite påfrestande med 600 bland en svärm av literhojar, som du säkert vet :)

Gött !

Jag är med nyfiken på vad för hoj det blir ?? =)

Det vet du väl redan? Har för mig att jag tillochmed skickade någon bild på den till dig? Har för övrigt hittat din ryckutjämnare med nu, den låg i kollegans verktygslåda xD:glömdet Hoppas för övrigt att det blev bra med fälgarna sen, vart ju en jävla miss det där... :/
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man tackar! Vi kommer till hojen i nästa kapitel, eller kapitlet därpå. Visst fasen är det bra mycket roligare med race! Om än lite påfrestande med 600 bland en svärm av literhojar, som du säkert vet :)

Pfft, trots att jag körde 600 så låg jag på betryggande avstånd bakom alla former av svärmar av hojar. :fakta :hihi
Men det var roligt att bromsa sig om literhojarna in i kurvorna på träningar och sånt.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det vet du väl redan? Har för mig att jag tillochmed skickade någon bild på den till dig? Har för övrigt hittat din ryckutjämnare med nu, den låg i kollegans verktygslåda xD:glömdet Hoppas för övrigt att det blev bra med fälgarna sen, vart ju en jävla miss det där... :/

Nej det tror jag inte jag fått !! :p

Nu funkar dom ;) ... eller det tror vi iaf... säkert nån ny dyr frän super flashig grej som går fort bara man tittar på den !
Gummimuppen tar vi i vår på Gelleråsen, eller Anderstorp...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kapitel 2!

Vintern blir till vår även 2015 och jag är hemma igen!
SMC-kurs, lyckade snacka mig förbi steg 4 mot löfte att gå den senare och första möjliga licenskurs blev det. Jag gick faktiskt det där
steg 4 med, jag åkte nog faktiskt på de flesta bantillfällen jag hade råd med den våren, var eller varannan helg var jag iväg, nu blev det kul -
Nu började det ju hända saker!

Efter en lång vår av träning så var det dags för ett första race i Speedster Cup - Jag lastar bilen o drar till Sviestad! Väl där hinner jag lagom börja packa upp innan
jag inser att jag förväxlat mitt racetält med min chefs. Min chefs taklösa tält. Fan. Några facebookinlägg, snabbt agerande av sambon och av Micke
som jag träffade redan under licenskursen under våren så är problemet löst - jag har både tält o tak, hoj och ett nytt framdäck från Greven!
Fredagsträningen känns ungefär som en vanlig bandag, förutom att det känns som om precis ALLA är snabbare än mig. Mycket snabbare. 1:07 är resultatet
för dagen, vilket jag får lov att säga är mitt PB, eftersom jag aldrig tidigare använt en transponder på en bana i Sverige. Eller en fungerande laptimer.
Den värsta nervositeten är åtminstone över - Innan var jag lite nervös över att jag kanske skulle vara sämst - nu vet jag att jag är sämst, nu finns
det bara saker att förbättra!
En promenad runt banan med Rickard, Håkan och Björn så känns det som om jag har lite mer koll på saker o ting.

Depå.jpg
Depån, efter lite om och men...

Det blir lördag - Dags för race!
Jag kör en av typ 4 600cc hojar i speedster (er6-monstren undantagna) och jag kvalar skitdåligt tycker jag. Tills jag inser att det är 1 sekund snabbare än
gårdagens personbästa, och jag är faktiskt inte sist.
Det är sjukt många som ska tävla i speedster, och i rookie 1000. Såpass många att alla inte får plats på banan - Resultatet av det är att de som kvalar
lite sämre hamnar i vad man kallar för en B final. Jag hamnade i B-finalen. Jag är alltså ingen Rossi i år heller - men det kunde definitivt gått sämre.

Torparen.jpg
Kvalar inför mitt första race!

Klockan går - långsammare än den någonsin gjort, och det drar ihop sig för race. Jag o Micke står bredvid varandra i andra startled med ett par killar
från Rookie 1000 framför oss - Nu jävlar ska det gå undan. Jag får en skitbra start, håller tillbaka självbevarelsedriften och håller stumt från
mitten på S-kurvan som inleder banan, igenom crossböjen, förbi en literhoj eller ett par (!) och ut ur torparen/kurva 4 så är jag på 2:a eller 3:e plats!
Fråga inte hur det gick till för det vet jag inte själv, men jag HÅLLER den platsen, HELA VÄGEN FRAM till nästa böj.
Där känner jag mig trängd. Jag blir inte trängd men jag känner mig trängd. Jag är en jävla fegis. Jag tar escapen. Och alla andra åker förbi. FAN!

Resterande race blir en jakt utan dess like, den stackars kawan har nog aldrig tidigare fått hålla full gas så mycket, länge och hårt, jag går i mål
svärande. Väl i Parc Ferme blir jag dock upplyst om en liten detalj. JAG KOM TREA!

JAG KOM TREA!!! FATTAR NI ATT JAG KOM TREA I MITT LIVS FÖRSTA RACE!!!!!!!

Kvällen rundas av med kopplingsinställningar, lite öl, beröm från min sambo Elin som var funktionär och några av hennes tidigare kollegor som
visade sig vara där de med, samt en del häng med gänget ur team funbike, Micke, min depågranne Andreas Hägg som klassade upp sig till Superbike
och ett helt gäng härliga människor i depån.

Keps.jpg
Fick låna Europas racigaste keps av Lasse från Team black mambas för bättre lycka nästa race.


Söndag! Kvalet går i princip lika illa som sist, 1:06någonting. BLÖH! Nåväl, det blir väl en b-final till.
Mycket riktigt, B-final blir det. Men på startuppställningen så står jag i POLE! DEN NI!
Det sket sig rätt fort dock, för det dök upp några snubbar från R1000 igen. 5:e startruta var återigen min, återigen bredvid Micke.
Det blir en repris. Återigen jobbar jag mig upp i de första böjarna för att ta den där /%&O&¤)&/)&%:huvet Escapen. Jag börjar återigen
att köra upp mig och tappar räkningen på omkörningarna många gånger om. De sista varven får jag även se blåflagg, men vid det laget så är jag så
less på min insats att jag knappt bryr mig - mig kan det ju knappast vara svårt att ta sig om så det löser de väl på egen hand.
Kör återigen i mål muttrandes och känner för att skalla gaffelkronan, in i Parc Ferme igen där jag möter upp Jonas (ni vet den där från gelleråsen)
som flinar från öra till öra o skriker grattis det första han gör när jag får av mig hjälmen. -Grattis till vadå? Muttrar jag till svar
-Jamen vad tror du!? DU VANN JU RACET! Ropar han tillbaka.
Jag känner min haka ramla igenom både tank o motorblock. VANN!? JAG!? Det var alltså de som var FRAMFÖR mig som blåflaggan var till för?! Jag har
VARVAT någon? Jag har VUNNIT!?
WOHOOOOO!
Personbästa blev det med, Igen. 1.04.2någonting!

När jag hunnit smälta det hela lite och tittat på tiderna efter racet så började jag inse - Hade jag kört lika jämnt, och EN futtig sekund snabbare, så hade jag haft poängplats i Rookie 600. För att ge detta lite perspektiv så var mina tankar runt R600 att det skulle EVENTUELLT vara en möjlighet 3-4 år efter att jag införskaffat banhojen, den räknade jag kallt med att den skulle vara avskriven och välskrotad långt innan ens tanken på r600 skulle dyka upp, några 36 kubik mer eller mindre spelade absolut inte ens lite roll vid inköp av hoj. Någon hade liksom spolat fram tiden, och det som jag mer eller mindre sett som ett mål - att köra i Rookie 600 och faktiskt platsa där - började plötsligt kännas inom räckhåll... Väldigt nära räckhåll med. Jag hade ju faktiskt inte ett enda fritt varv, eller någon att ta draghjälp av, och 0.55sekunder/varv från poängplats. Gissa om man blev taggad!
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Bra där Christian, kul att se att du satsar. Blås på bara!!

Tackar! Du ska veta att jag håller dig medskyldig till de här dumheterna, nu kör jag stenhårt på ryssarnas mantra - Går det så går det!

Pfft, trots att jag körde 600 så låg jag på betryggande avstånd bakom alla former av svärmar av hojar. :fakta :hihi
Men det var roligt att bromsa sig om literhojarna in i kurvorna på träningar och sånt.

Sånt är skitskoj! Det blir lite tröttsamt när de sedan försvinner förbi en på nästa raka igen, och man sorgset vinkar åt bakhjulet som försvinner i horisonten... :glömdet

Nej det tror jag inte jag fått !! :p

Nu funkar dom ;) ... eller det tror vi iaf... säkert nån ny dyr frän super flashig grej som går fort bara man tittar på den !
Gummimuppen tar vi i vår på Gelleråsen, eller Anderstorp...

Då får du ta o hålla i hatten! Snart så kommer lite nyare bilder och specar! :D
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kul läsning:tummenupp Blev dock lite snurrigt att läsa då man inte hade koll på vad som var när, månad/år hade underlättat lite.

Jag tolkade första inlägget som att du skulle börja tävla nu i år och undrade som flera andra om du tänkte starta med en 636 i R600;)

Kör hårt och lycka till:tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kul läsning:tummenupp Blev dock lite snurrigt att läsa då man inte hade koll på vad som var när, månad/år hade underlättat lite.

Jag tolkade första inlägget som att du skulle börja tävla nu i år och undrade som flera andra om du tänkte starta med en 636 i R600;)

Kör hårt och lycka till:tummenupp

R600 ska jag börja i i år! Jag gjorde mina första tävlingar förra året i speedster, och efter nästa kapitel bör vi vara ganska nära nutid. 636:an införskaffades 2014 och kittades under hösten, februari 2015 var jag i calafat/valencia och i somras tävlade jag första gången! Men ja, du har rätt, jag borde nog förtydliga lite - skrev det mesta igår natt, kanske borde korrekturläst en gång till innan jag lade upp det hela.
Tack för input och lyckönskningar!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kapitel 3 - De 36 kubikcentimetrarnas förbannelse.

Väl tillbaka efter min första racehelg och full av övermod sedan de 2 riktigt bra resultaten så gjorde jag slag i saken -
Jag läste igenom regelboken och jagade ett kryphål för att få in en 636cc gammelkawa i rookie 600 till finalen på sviestad.
Det var ju ett tag kvar, men jag tänkte att det aldrig är fel att vara tidig i sina förberedelser när man ska försöka lyckas med något sådant!
Reglementet tillåter ju 600cc för 4cyl, 675 för 3cyl och 750cc för twinnar. Ingengörerna på kawasaki tyckte det var en bra ide att borra upp
motorn 1mm/cylinder för att få en hoj som var starkare än alla andra - skitkul! Så länge man får köra med mer än 600cc...

De dagar jag inte gräver i reglementet så jagar jag sponsorer, jag lärde mig fort att det går åt skitmycket däck på en racehelg, och det funkar helt enkelt inte att finansiera detta i egenskap av hantverkare. Jag ringer precis ALLA som jag tidigare pratat med som sagt "mjaa" och "kanske" i hopp om att 2 pallplatser, även om de är i en B-final, ska kunna få ja-tankarna att väga över. Och jag får napp!

Wellco hoppar på tåget, och näst intill på köpet kommer Nisse från NP-däck - Vips så har förutsättningarna förändrats till det bättre!
Jag har SPONSORER! På RIKTIGT! Och det verkar vara lite som det där med jobb, det är lättare att få ett om du har ett. Även Mats "Etikettdoktorn" Danielsson hänger på!
Nu börjar det se ljust ut - Rookie 600 här kommer jag!

Jag inser dock efter ett tag att reglementet är kawasakitätt. Fullkomligt. Och eftersom reglar är reglar så återstår bara att ändra på reglerna! - Jag ringer och mailar till Svemo!
Det är några lite spända veckor innan nästa race när jag väntar på att få svar, men anmäler mig bara till speedster ändå, vill ju inte chansa o slänga
en hel anmälningsavgift i sjön!
Några dagar innan racet får jag svar. Nej. Endast 600cc 4cyl får köra. Det hjälper inte med ballastvikter eller liknande, jag får inte vara med och tävla
i R600 och pga försäkringar osv kan jag inte köra med r600 utom tävlan heller.

Valet blir enkelt.

Jag kör racen på Gelleråsen, där jag än mer tappar lusten att fortsätta i Speedster - jag har ju mitt mål mitt framför näsan men 36cc står i vägen!

- Hojkraken åker ut på annons.

Jag börjar jaga med ljus och lykta efter en ny, 599cc räser, jag vill ha den så färdigkittad som möjligt. Helst en Yamaha eller Honda då de är
vanligas i depån och det finns massor av kunskap om dem. Men en Kawa 09-12 skulle inte vara fel det heller, de kan jag ju dessutom någorlunda då
de är uppbyggda väldigt snarlikt min -05:a som jag haft isär och satt ihop vad som känns som 1000 gånger.

Hittar ett par stycken som som vanligt är en bit utanför budget, ger upp och åker på semester medan de andra leker vidare i Falkenberg.
Väl iväg på semestern, rättare sagt i Italien, så dyker hoj efter hoj upp, som jag självklart missar - det är ju inte många som vill hålla på en hoj
för att någon som är på semester vill komma o kolla på den om 3 veckor, men till slut så får jag tag i en kille vid namn Torben som håller till på södra Jylland.
Jag låter bilderna tala för sig självt.

11995589_893363274076858_640169272_n.jpg11998548_893363087410210_456791333_n.jpgImageUploadedByTapatalk1446717116.508608.jpg

Kawasaki zx6r 2009. Tidigare IDM Supersport-hoj. Bara fjädringen betingar över 50000 spänn. Den har allt utom dataloggningen som föregående ägare plockade bort innan försäljning. Kit ECU, kabelhärva, stator, tunnare toppackning, vi fortsätter på listan i nästa del. Effekt på bakhjulet - 131hk. Väger som en BMX. Nakdelen är att jag inte vet värst mycket om servicehistoriken senaste året, säljaren är en av de som lämpar in hojen till en mek med jämna mellanrum som helt enkelt får sköta det hela.
Vad göra?
Sätta sig i bilen och köra till Jylland så klart! Helgen innan SM-Finalen! DET KAN GÅ!!!!
Det gjorde det inte, det sket sig helt enkelt. Jag hann inte fixa med anmälan, uppgradering av licens, nytt MC-ID, nya däck. Det sprack helt enkelt.
Jag hann dock provköra den på fredagsträningen innan jag gick över till att vara funktionär, och så här med facit i hand kan jag konstatera att
det var ganska bra att jag inte tävlade med den hojen då.

-Jag sitter annorlunda, den nya hojen är rymligare och ger mig möjlighet till en bättre körställning - något som jag gärna vill vänja mig vid dock.
-QS:en som jag inte hunnit lära mig ställa in eftersom jag inte har någon kabel att koppla ihop den med datorn med reagerar på minsta lilla vidröring,
inte heller detta är jag van vid och det blir lite svårkört.
-Fjädringen är skitbra, om man har rätt vikt för den och den är rätt inställd. Som den står när jag köper den så är den sjukt svårkörd och allt mest studsar o far.
-Hojen GÅR UTAV BARA HELVETE
-Det är mycket att lära, på den gamla skulle jag växla någonstans runt 13000 rpm, på den här tänds nu-är-det-dags-att-växla-lampan vid 18(!)k rpm. Att höra skillnad på 16000 och 18000 är svårare än man kan tro!
-Bromsarna kommer från helvetet. Jag använde samma bromspunkter som tidigare och hann mer eller mindre parkera innan varenda kurva. Allt blev fel och det är dags att lära om igen.

Jag och sambon spenderar lördagen som funktionärer i torparen, därefter ger vi upp och åker hemåt med väldigt blandade känslor om nyförvärvet.

I nästa del kommer hojen få lite kärlek och omtanke, och det omfattande arbetet med att få den till vad jag vill ha drar igång.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
För er som undrar om lånade garage - Någon fick för sig att köra in en bil genom min garagedörr, med största sannolikhet för att kunna plocka med sig min hoj o dra. De missade som tur var dörren, kvaddade bilen lite mot väggen och stack. Medan jag letade nytt säkrare garage så fick jag låna en plats av petrolpants under någon månad. Det är inget man glömmer i första taget!

Häftigt!
Jag har alltså lånat ut mitt garage till en riktig rejserförare!! Gör ju nästan mig cool :krama

Precis så! Du var fasen min räddare i nöden där! Och man kan väl helt enkelt säga att om de inte hade missat så illa som de gjorde så är ju risken ganska överhängande att r600 fortfarande varit ganska så avlägset! :krama

Riktigt rolig läsning.. Önskar dig all lycka till! :rock :gnissla

Tack tack! Du är varmt välkommen att komma förbi o kika när vi kör och förhoppningsvis kan vi även erbjuda rolig racing!

Jag var på Sviesta den helgen och hängde lite i din depå. Det var skitkul att se dig rejsa.:fakta

Det minns jag allt! Dyker du upp under 2016 tror jag inte du kommer känna igen dig, man kan väl säga att saker gått framåt helt enkelt - ganska långt!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det minns jag allt! Dyker du upp under 2016 tror jag inte du kommer känna igen dig, man kan väl säga att saker gått framåt helt enkelt - ganska långt!

Spännande, låter som att du har uppgraderat din depå till en lite lyxigare variant.

Hojen ser ju skitfrän ut.:tummenupp

Angående Svemo så verkar dom minst sagt veliga gällande reglerna. Fordon lyckades ju övertala dom att öka kubiktalet i både Speedster och Rookie 1000. Men han har kanske leget på som en igel.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Spännande, låter som att du har uppgraderat din depå till en lite lyxigare variant.

Hojen ser ju skitfrän ut.:tummenupp

Angående Svemo så verkar dom minst sagt veliga gällande reglerna. Fordon lyckades ju övertala dom att öka kubiktalet i både Speedster och Rookie 1000. Men han har kanske leget på som en igel.

Jag kanske går sängvägen? ;)
Näe, men i Rookie1000 så skulle annars två nya V-twin modeller inte få vara med i en supporterklass. Min samt Ducati 1299 panigale. I R600 så finns det ju redan en motor på 599cc för den modellen. Det finns ju således en markant skillnad. Sen kan jag tycka att det inte spelar någon roll egentligen i en supporterklass med fri trimning.

Det här är dock endast mina spekulationer och jag har ingen aning om Svemos anledningar alls när det kommer till Rookie 600.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top