Vettig snöslunga?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Efter att ha skottat 10puder ena morgonen och nästa 10cm blötsnö inser ja att behovet är starkt efter en snöslunga:banana Ena grannen kom iof idag med traktorn och plugga efter en stund, men han kör som en vilde och vi gjorde fint i trädgården förra året så är inte alls sugen på att han är här och fördärvar vår investering..

Står en sånhär för 7000kr hyfsat nära, är den bra??

http://www.wolf-garten.se/produkter...]=2555&cHash=e4a01c31c2f8c9b1ec4564970578c7fb

Men ha begäret efter en 11hp B&S stiga med 80jävla cm bredd är skapligt lockande!! :hihi

Så, alla gräsklippare fantaster vad kan ja och min sambo önska oss nu när vi fyller år av våra svärföräldrar?

Har ca 150m väg plus en "vändzon" 100 bör iaf skottas för att slippa. "Jag kommer inte ut" 4:30 varje morgon..

Tack //Kristoffer
 

nadako

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Har en Honda hs 80 från slutet av 80 talet, fungerar klockrent! Jämfört med grannens nyare partner orkar Hondan även blöt snö, och kastar betydligt längre.!
Så mitt råd är begagnad kvalitets maskin (eller ny om du har råd :))
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har en Honda hs 80 från slutet av 80 talet, fungerar klockrent! Jämfört med grannens nyare partner orkar Hondan även blöt snö, och kastar betydligt längre.!
Så mitt råd är begagnad kvalitets maskin (eller ny om du har råd :))

Men en 6-7hk borde väl få jobbet gjort kan man tycka?
Annars är ju som sagt 11hk lockande:tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002

nadako

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Jag har ingen aning om hur stark min gamla hs80 är på "pappret "men har inte upplevt den som svag..
Föredrar Honda motorer framför b&s, :)
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Köp en ATV eller Quad med plogblad? Har själv en, inte riktigt som att köra hoj men man kan sladda lite med den då man inte plogar :)

Finns nog även snöslungor till dem som tillbehör tror jag. :banana

Dyrt men roligt :D
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Köp en ATV eller Quad med plogblad? Har själv en, inte riktigt som att köra hoj men man kan sladda lite med den då man inte plogar :)

Finns nog även snöslungor till dem som tillbehör tror jag. :banana

Dyrt men roligt :D

De hade vart nått, men fortfarande student, hus, käring, mat, 330, Gsx-r och allt skall ha sitt. Så vi önskar oss och lägger de vi saknar. Så en snöslunga får de bli:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har skottat med fyrhjuling/plog, traktor/plog/skopa och snöslunga där jag bor.

Traktor är jättebra, om man har något nyare med bra värme och som inte ständigt rapplar.

Fyrhjuling/plog är jättebra, men man ska ha en rejäl arbetsfyrhjuling (sjävklart 4x4) med minst 500cc, och kommer det mycket snö en vinter blir vägen snabbt smalare då den inte orkar bredda plogvallarna.

Snöslunga är jättebra, jag fick gratis en gammal "Stiga 6hk" som var trasig i drivningen, den hade varit inlämmnad på en firma som inte kunde laga den då det inte fanns delar att få tag på till den slungan längre.

Jag har jobbat lite med sånt här tidigare och tänkte inte ge upp så lätt, då jag vet att det är en skitindustri där man köper av varandra och klistrar på sin egen ettikett på grejorna.
Mycket riktigt, drivhjulet i "växellådan" var en standarmodell som används av nästan alla tillverkare, STIGA sålde det inte längre, men det fanns hos en piratgrossist.
"Hjullagren" visade sig finnas hos Canadiana, som var den egentliga tillverkaren av Stigas små slungor på den tiden.

Sammanlagt kostade delarna 1500:- som pirat, och slungan funkade någorlunda.

När första sursnön kom så upptäckte jag att den packade snö i utkastaren och slog stopp, det visade sig vara lagret på utgående axel till slungsidan som var slut, styrkt av tidigare erfarenheter så klöv jag klungan igen för att byta det, och upptäckte då att lagret till växellådssidan var lika slut.

Lagrena fanns som pirat, och kostade 1500:-/st, men innan jag beställde så försökte jag dra loss remskivan man var tvungen att ta loss från axeln, trots gassvets och avdragare så rörde sig icket remskivan, när remskivan började deformeras gick jag in och kollade på vad en ny skiva och remmar skulle kosta, det var ytterligare 1500:-

Så för ca 6000:- och en massa jobb skulle jag ha en någorlunda fungerande 6hk snöslunga från 80talet av kvalitetsmärket STIGA (fast det är en Canadiana)

För 7995:- får man Biltemas 11hk snöslunga som tar dubbla bredden, har lyse och 230V elstart.
Den slungan är byggd på samma kinesdelar som majoriteten av dom andra 11hk slungorna (utom Toro och Honda) och biltema har hemma reservdelar till synnerligen bra priser.

Jag inbillar mig inte att Biltemas slunga är någon evighetsmaskin, men den kan man kasta när reparationsbehoven blir för stora, dessutom slungar den jävligt bra enligt någon test som den vann och enligt flera bekanta som har såna.

Så har du inte råd med fyrhjuling och snöslunga, köp en stor snöslunga och promenera bakom, det är ovärderligt att snön kastas en bit när man ska hålla uppe en väg och det snöar mycket en vinter.

Har du inte råd att köpa Honda eller Toro så är det en kinesmaskin oavsett vad märket på plåten säger, så köp Biltemas, den har samma delar som dom andra men är oftast billigast.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har skottat med fyrhjuling/plog, traktor/plog/skopa och snöslunga där jag bor.

Traktor är jättebra, om man har något nyare med bra värme och som inte ständigt rapplar.

Fyrhjuling/plog är jättebra, men man ska ha en rejäl arbetsfyrhjuling (sjävklart 4x4) med minst 500cc, och kommer det mycket snö en vinter blir vägen snabbt smalare då den inte orkar bredda plogvallarna.

Snöslunga är jättebra, jag fick gratis en gammal "Stiga 6hk" som var trasig i drivningen, den hade varit inlämmnad på en firma som inte kunde laga den då det inte fanns delar att få tag på till den slungan längre.

Jag har jobbat lite med sånt här tidigare och tänkte inte ge upp så lätt, då jag vet att det är en skitindustri där man köper av varandra och klistrar på sin egen ettikett på grejorna.
Mycket riktigt, drivhjulet i "växellådan" var en standarmodell som används av nästan alla tillverkare, STIGA sålde det inte längre, men det fanns hos en piratgrossist.
"Hjullagren" visade sig finnas hos Canadiana, som var den egentliga tillverkaren av Stigas små slungor på den tiden.

Sammanlagt kostade delarna 1500:- som pirat, och slungan funkade någorlunda.

När första sursnön kom så upptäckte jag att den packade snö i utkastaren och slog stopp, det visade sig vara lagret på utgående axel till slungsidan som var slut, styrkt av tidigare erfarenheter så klöv jag klungan igen för att byta det, och upptäckte då att lagret till växellådssidan var lika slut.

Lagrena fanns som pirat, och kostade 1500:-/st, men innan jag beställde så försökte jag dra loss remskivan man var tvungen att ta loss från axeln, trots gassvets och avdragare så rörde sig icket remskivan, när remskivan började deformeras gick jag in och kollade på vad en ny skiva och remmar skulle kosta, det var ytterligare 1500:-

Så för ca 6000:- och en massa jobb skulle jag ha en någorlunda fungerande 6hk snöslunga från 80talet av kvalitetsmärket STIGA (fast det är en Canadiana)

För 7995:- får man Biltemas 11hk snöslunga som tar dubbla bredden, har lyse och 230V elstart.
Den slungan är byggd på samma kinesdelar som majoriteten av dom andra 11hk slungorna (utom Toro och Honda) och biltema har hemma reservdelar till synnerligen bra priser.

Jag inbillar mig inte att Biltemas slunga är någon evighetsmaskin, men den kan man kasta när reparationsbehoven blir för stora, dessutom slungar den jävligt bra enligt någon test som den vann och enligt flera bekanta som har såna.

Så har du inte råd med fyrhjuling och snöslunga, köp en stor snöslunga och promenera bakom, det är ovärderligt att snön kastas en bit när man ska hålla uppe en väg och det snöar mycket en vinter.

Har du inte råd att köpa Honda eller Toro så är det en kinesmaskin oavsett vad märket på plåten säger, så köp Biltemas, den har samma delar som dom andra men är oftast billigast.

Jag mekade med en liknande 80-tals Stiga snöslunga på 80-talet. Jag blev helt paff när jag såg konstruktionen på "växellådan" som gav olika hjulhastigheter. Bestod av en ståltallrik och sedan ett vinkelrätt gummiklätt hjul som kunde ställas på olika radier mot ståltallriken. Vilken kalle-anka-lösning :dummer
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag mekade med en liknande 80-tals Stiga snöslunga på 80-talet. Jag blev helt paff när jag såg konstruktionen på "växellådan" som gav olika hjulhastigheter. Bestod av en ståltallrik och sedan ett vinkelrätt gummiklätt hjul som kunde ställas på olika radier mot ståltallriken. Vilken kalle-anka-lösning :dummer

En underbar bonnalösning, sitter på den där apfula trehjuliga klippon oxå, varför i h...te dom inte kopplade till en fotpedal så man fick back direkt man passerade navet på hjulet förbluffar mig fortfarande.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vettigt svar där må ja säga.

Den Honda annonsen som ligger ute för 7000 bara en mil från mig verkar ha ett nypris på 20 000?!?! Men är den inte lite liten? Behöver ja en 11hk eller täcker en 6-7hk mitt behov?? Detta är en ny värd för mig och jag tycker att motorn är för klen på gräsklipparen men samtidigt så har de inte snöat så innihelvete förut. Men de kanske är nya tider och då vill ja fan inte skotta för det tar en jävla tid samtidigt som min kropp (axel) inte gillar den motionen.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har ju en liten stiga. HK eller vad det är på. Inga problem med orken. Inga problem med kastlängden.

Men jag kör inte 150m väg. Min infart är 75m, så jag har 100st vändningar hela tiden. Så jag prioriterade lite lättare slunga som går att rubba utan drivning.
75m Infart, parkering och lite gångar. Min duger got och väl till det. Dessutom startar den på första rycket varje gang, varje år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top