Hur tungdriven är en O-ringskedja?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På min gamla luftkylda DT på 14 häst satt det från fabrik en vanlig otätad kedja, men i ett infall av välvilja köpte jag istället en O-ringskedja. Hur tungdriven är O-ring jmf med en otätad? Hur många hästar kapar O-ring på den redan från början sömniga motorn?

Kan det vara därför min nuvarande DT nu gör trötta 85, istället för som den jag ägde för 25 år sedan, 100 knyck?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tror det gör ganska mycket. Jag har själv monterat på mina Innovas(8,1 kusar) den simplaste 420 kedjan som finns, inte ens valt en extraförstärkt just för att inte tappa topfart. Den har jag då tankpressat bl a efter autobahn till dryga 120 knyck mätarfart.
Dessutom så får man ju en billig kedja till halva priset mot en extraförstärkt, så man kan för pengarna byta två gånger kedjan innan dreven behöver bytas...för att sen inte tala om prisjämförelsen mot en o-ringskedja.

Så, bara att prova. En simpel 428x134 länkars(vet inte riktigt vilken DT modell du har....R?) EK kedja kostar ju bara 150 spänn.(åtminstone hos mig) Fläng på en sån o testa för jämförelse. En 14 kusars DT torde ju göra lätt +100 knyck.
Förmodar då att du har rätt drevning. Sett Honda XR125:eek:r tappa fruktansvärt mycket topfart med fel förare och med bara en kugge fram fel.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tror det gör ganska mycket. Jag har själv monterat på mina Innovas(8,1 kusar) den simplaste 420 kedjan som finns, inte ens valt en extraförstärkt just för att inte tappa topfart. Den har jag då tankpressat bl a efter autobahn till dryga 120 knyck mätarfart.
Dessutom så får man ju en billig kedja till halva priset mot en extraförstärkt, så man kan för pengarna byta två gånger kedjan innan dreven behöver bytas...för att sen inte tala om prisjämförelsen mot en o-ringskedja.

Så, bara att prova. En simpel 428x134 länkars(vet inte riktigt vilken DT modell du har....R?) EK kedja kostar ju bara 150 spänn.(åtminstone hos mig) Fläng på en sån o testa för jämförelse. En 14 kusars DT torde ju göra lätt +100 knyck.
Förmodar då att du har rätt drevning. Sett Honda XR125:eek:r tappa fruktansvärt mycket topfart med fel förare och med bara en kugge fram fel.

Det är sån skillnad i motstånd?

Ja det var inte för någon ekonomisk vinning i kr/mil som jag köpte O-ringkedjan, utan mer för att... O-ring är "bäst". Men det var nog dumt med tanke på de få meter mina hojar rullar per år. De kommer aldrig behöva byta drev eller kedja mer i sina liv, oavsett vilken budget-kedja jag än väljer.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tror inte att den DT125R -89 (eller om det var -90 kanske... :va ) som jag körde påverkades särskilt mycket på om den hade O-ringkedja eller inte. Som jag minns det hade den O-ring från början när jag körde den men när det blev dags för byte blev det utan O-ringar. Jag vill minnas att min lokala handlare inte hade någon 428-kedja med O-ringar som var nog lång, så det fick bli en utan (EK 428 H, är jag stensäker på eftersom jag fortfarande har kvar en bit av den). Största skillnaden låg istället i hållbarheten, att kedjan som inte var O-ringtätad inte höll många hundra mil alls.

Som jag minns det så var toppfarten på den hojen ganska prick 110kmh under gynnsamma förhållanden. Så länge som strypningen var kvar. Sedan blev toppfarten snarare 125kmh eller strax över. Och betydligt bättre acceleration. :hihi

Detta handlade alltså om en hoj som varit fulleffekt när den rullades ut från återförsäljaren och sedan stryptes till ca 11kW med bricka i avgassystemet när EU-reglerna infördes. Även med strypningen i så både kändes och lät den ganska så vass.

För kanske något tiotal år sedan fick jag möjlighet att köra en DT125 från tidigt 00-tal en liten sväng. Den vill jag minnas som att den var tystare och kändes beskedligare än den tidigare nämnda. Dock fick jag inte möjlighet att testa toppfarten på den. Den antar jag att den var strypt till 11kW redan när den såldes. Så kanske var den lite ärligare 11kW eller så hade de ett lite annat avgassystem för att få den tystare också.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är helt orimligt att det skulle göra någon större skillnad.
All effektförlust sker pga friktion mellan o-ring och länkar så hur länge skulle o-ringarna kunna överleva värmen och framför allt nötningen som skulle krävas för att skapa friktionsförluster på tex 1kW?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fast, desto kraftigare kedja, desto tyngre är den ju.(racing = 520 kedja, aludrev osv) 14 hästar är väl typ 10-11kw(om det nu stämmer ens det där med hästar o inte kw)

Sen är det ju en hoj kanske med lite fel utväxling från fabrik redan. Hur stor var föraren, motvind etc etc. Mycket som spelar in på en maskin med lite effekt. 1kw är ju 10%, dvs typ 18 hästar på en 180 hästars hoj :)

Förresten, satt det verkligen en o-ringskedja på DT när den lämnade fabriken?

Min Innova marschar mellan 70km/timmen och dryga 120km/timmen beroende på dagsform, slipstreaming, vind, käkat frukost.

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
VS är pm:ad.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En simpel 428x134 länkars(vet inte riktigt vilken DT modell du har....R?) EK kedja kostar ju bara 150 spänn.(åtminstone hos mig)

Idag fick jag ett paket skickat från VS, en 118 länkars 428 och som sagt för småpengar. Blir intressant att se hur det påverkar den just nu inte alltför raska DT:n. :)

2153w.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Uppdatera oss gärna :)

Antar att du menar mig.

Jodå, lovar att rapportera toppfarten efter kedjebytet. Blir intressant att se om en trimningsåtgärd för en dryg hundring ökar hastigheten från 85 till de 100 knyck min DT gjorde på 80-talet, billigt i så fall. :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Slö j-a skithoj, långsammare än en folkvagn, inte kommit upp i hundra ens efter 4 år och 7 månader.... :7peta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.


Trummar med fingrarna i skrivbordet.....

Slö j-a skithoj, långsammare än en folkvagn, inte kommit upp i hundra ens efter 4 år och 7 månader.... :7peta

Jag väntar jag också - på att nån ska hjälpa mig att byta denna jefla kedja!

Mjo, kedjebytet har väl hamnat lite långt ned i prioriteringsordning, men jag lovar, jag har inte glömt det! :)

"Men jaha, varför byter han inte kedjan själv då??" Tja, vet inte om nån minns, men här är orsaken: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242703-Konsekvenser-av-hojåkning&highlight=

Det är det där med att be om hjälp, jag gärna drar mig för. Och känns det lite motigt blir det lätt att man struntar i det. Aja, får väl samla ork...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Slö j-a skithoj, långsammare än en folkvagn, inte kommit upp i hundra ens efter 4 år och 7 månader.... :7peta

Men han lever iaf "Senaste aktivitet: 2020-08-08 15:42". Han är väl som mig, sitter med fötterna i en balja vatten istället för att svettas som en gris på hojen.

<edit>Han kände på sig att jag skulle tracka så han skrev ett inlägg under tiden...</edit> :D
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Man lär sig nåt nytt varje dag, tog mitt mc kort i juni 2016, kände till x- ring och o-ring brydde mig inte om skillnaden. Kollade mina hojar och ser att min Transalp och min 1000 CBF har x-ring monterat. verkar som jag valt rätt kedja:banana
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk..
//Tanken
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
6hk = 4,5 Kw. Det låter otroligt mycket! Man skulle alltså tappa bort en EU-moppe på ett kedjebyte? På vilken hoj gjorde de testet?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk..
//Tanken

630-kedjan är nästan dubbelt så tung som 530-kedjan, i alla fall om man litar på RK:
http://www.vleonline.com/pdfs/RK_CHAIN_39_WEB.pdf

Om Motospeed använt en accelerationsbänk för att mäta effekt så är det man ser hur mycket tyngre det går att
få upp systemet i fart med den tyngre kedjan. När kedjan väl går i jämn fart så är det sannolikt ingen större skillnad.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top