Diskussion: Stockholms Stad vill införa avgift för MC-parkering

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Då är vi 3 stycken :va. I Stockholmsforumet? Är inte stadens hojåkare mer engagerade?
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Jag har för avsikt att göra mitt bästa för att kunna närvara, men kan p.g.a. jobb inte garantera att jag hinner dit.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag har roat mig att läsa på Daniel Helldéns officiella blogg och det är en ganska sektliknande bild som framträder. Att miljöpartisten Helldén hatar allt med en motor framgår ganska tydligt, utöver stadens "parkeringsplan" han vurmar över är han även stolt övet att få "ställa om Stockholmarna" från bilburet till promenad eller cykelburet. Han vill även lägga ner Bromma Flygplats så fort det nånsin går och göra om de flesta gatorna i staden till gå- och cykelgator. Parkeringsplatser anser Helldén bör göras om till blomplanteringar.

Så kamrater, demonstrera gärna men jag är övertygad om att vi redan är rövknullade, dock är arslet bara uppvärmt för mer stock är i antågande.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
"Så kamrater, demonstrera gärna men jag är övertygad om att vi redan är rövknullade, dock är arslet bara uppvärmt för mer stock är i antågande."

Det ska vi. Och så får du sitta kvar hemma i Salem och fortsätta säga "Det är ingen idé, jag är övertygad om att vi redan är rövknullade".
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Well, jag jobbar inne i stan så ett par laxar mindre i månaden är väl inget jag direkt jublar över.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ryktet säger att sossarna i kommunfullmäktige inte är överens. Slaget är alltså inte förlorat. Ni ska vi bara hjälpa dom att snällt tacka nej till MPs idéer.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Härligt! Vi håller tummarna...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag vill demonstrera!
Men jag har ett jobb som gör det helt omöjligt att vara där en torsdag klockan 15.30. Kunde jag stå där med meningsfullhet tills klockan 14 och vifta och hojta så...
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Återremiss!
Nytt beslutsdatum 27/6


Idag höll kommunfullmäktige i Stockholm sammanträde. Den, för hela landet, viktiga frågan om parkeringsavgifter föranledde en lång debatt som slutade med att ärendet återremitterades med så kallad minoritetsåterremissprincip. Oppositionen påtalade att det är en oerhört viktig fråga för hela landet eftersom övriga kommuner kommer att ta efter Stockholm. Vidare påtalade oppositionspartierna att man måste lyssna på SMC och ta till sig av de förslag och synpunkter som SMC lagt fram.


SMC fanns på plats vid Stockholms stadshus för att följa fullmäktigesammanträdet.

Trafikborgarråd Daniel Hellden påpekade upprepade gånger att syftet med parkeringsplanen är att skapa mer utrymme i staden. Han fick mothugg av oppositionen som förklarade att just MC och moped är en metod att minska trängsel och skapa mer utrymme - därför ska de premieras, inte straffas med avgifter.


http://www.svmc.se/smc/Nyheter/aterremiss-P-avgifter/
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jamen vad kommer de hinna ta fram för bättre underlag på en dryg vecka? Inte ett skit gissar jag på och beslutet kommer att tas på samma grund som det var från början.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag jinxade helt klart.

Hej Erik,

Tack för ditt mail till Moderaterna i Stockholms stad. Mitt namn är Charlotte Sundvall och jag jobbar som borgarrådssekreterare för moderaterna, jag har blivit ombedd att besvara ditt mail.

Moderaterna lyckades, med stöd från resten av Alliansen, återremittera förslaget till ny parkeringsstrategi i samband med kommunfullmäktige den 13 juni. Syftet med återremissen var att få en tydligare analys kring vilka konsekvenser förslagen kommer att medföra generellt men också specifik gör rörelsehindrade personer och för de som kör MC och moped klass I.

Igår behandlades ärendet på nytt i kommunstyrelsen och till vår stora besvikelse så kan vi konstatera att den rödgrönrosa majoriteten helt valt att bortse från våra synpunkter och går fram med ett identiskt förslag jämfört med tidigare. Det tycker vi är olyckligt eftersom många frågor fortfarande är obesvarade, bland annat hur avgiftsbeläggningen av MC och Moped klass I kommer att påverka trängseln i stan men också vilka begränsningar förslaget om avgiftsbeläggning av parkeringstillstånd för personer med rörelsehinder innebär för dessa människor.

Vi kommer att reservera oss mot beslutet när ärendet återigen behandlas i kommunfullmäktige den 27 juni, detta eftersom vi anser att det finns allt för många brister i underlaget samt att flera av förslagen inte alls är genomtänka eller kommer få önskad effekt utan snarare är ideologiskt grundade.

Med vänliga hälsningar
Charlotte Sundvall, borgarrådssekreterare
Moderaternas kansli
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
om man skiter i sina väljare:
Skärmklipp.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top