Norgeturer 2016 Starting over.. First gear

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inga större problem att köra 50 mil om dagen i Norge, men kommer du längre norrut är färjorna den begränsande faktorn även om man gillar att sträcksitta 12-15 timmar i sadeln. Vill man se de finaste områdena är färjor nästan ofrånkomliga... Och man sparar faktiskt tid.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har några frågor till er som har varit ute en del.
Tänkt att åka österike, Schweiz, norra Italien. Första trippen. Räcker det med 2 veckor? Hur mycket kan man räkna med i kostnader? Vilken tid på året är det bäst väder i alperna?

Körde Sverige-Italien och tillbaka med min bror för några år sedan. Ner gick på västsidan av Alperna genom Schweiz och Lichtenstein och hemresan gick genom Slovenien.
Vi hade 10 dagar och det räckte ganska bra men då tog vi Autozug Hamburg-Munchen så på 1 dygn var vi redan nere i Munchen och utvilade för dag 2. Samma sak på väg hem.

Pengamässigt tror jag vi la ungefär 10 000 var (inte mer iaf) men då snålade vi inte direkt. Åt gott, sov fint och tog hissen upp till Hitlers Örnnäste (värdelös utsikt när det är molnigt för övrigt). Var inne på Ferrarimuséet i Modena och Ducatimuséet i Bologna (som också var lite bortkastat).

Vädermässigt åkte vi i månadsskiftet juni/juli och då var det kallt i Sverige, behagligt i Alperna och förjävla varmt i Italien (+40 grader). Vad man behöver tänka på mer än vädret tror jag är att inte tajma in så hela medelhavet har semester och ger sig ut på vägarna. Tror de flesta italienare och säkert andra länder runt medelhavet har semester senare på sommaren.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Jo visst blir det Norge i år igen. v30 hoppas på bättre väder i år.. om nu gammel stånkan håller för all skogs grus körning innan dess :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Blir Norge för min del också. Andra veckan i juli tänkte jag köra Sthlm-Lofoten tor.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
kommer åka till lofoten jag och frun var det tänkt, hur är det med färjor dit från Bodö, non som vet om man behöver förboka? Slutet på Juli nångång
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top