Norgeturer 2016 Starting over.. First gear

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Först ut igen denna första dag på året,,,för er som vill ha någon likasinnad på tur till Norge,,,tänkte tjata om att tråden gäller Norge men det skiter vi i tycker jag,,har ju visats sig inte fungera de senaste 4 åren heller,,,,,nu ser vi fram emot hojåret,,,,,,,Cybertiden hängde fan inte med men de va 00.000000 moahahahahahaha............

WHEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLSSSSSSSSSSSSSSS

Lägg ut var du/Ni tänker åka så får vi se om nån hakar på...
väl mött
:D:tummenupp:D:tummenupp
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Då vi under förra året körde "norra" delen av norge enligt detta tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showt...n-Norge-Touring-8-dagar-p%E5-3-min&highlight=
11715407_1119780814705076_129639693_o.jpg



Kommer vi i år att komplettera detta genom att köra Linköping -> Malmö -> Genom Danmark till norra delen -> Båt till Stavanger -> Södra delen av Norge -> Oslo -> Linköping.
Skärmklipp.jpg

Tips mottages gärna på saker vi ej bör missa, delvis i danmark, men även södra delen av Norge. Rutten är just nu bara för riktlinje.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Kommer vi i år att komplettera detta genom att köra Linköping -> Malmö -> Genom Danmark till norra delen -> Båt till Stavanger -> Södra delen av Norge -> Oslo -> Linköping.

Tips mottages gärna på saker vi ej bör missa, delvis i danmark, men även södra delen av Norge. Rutten är just nu bara för riktlinje.

Eftersom ni ska till Stavanger så skulle jag rekommendera att åka Lysefjorden, samt vägen upp på fjället. Det går en fjällväg ifrån Lysebotn till Nomeland som är väldigt fin, påminner om Aurlandsfjället om du varit där? (Inte lika häftigt som Aurland, men liknande känsla iaf)

Färjan tar strax över 2 timmar och kostade runt 450 nok för en hoj om jag minns rätt. Väldigt fin utsikt och trevligt att åka på den. Vägen upp ur Lysebotn var ball med, påmminer om Geiranger/Trollstigen.

När man kommer till Lysebotn finns Kjeragbolten, om man gillar vandring. Det är ju liknande som Preikestolen, som ligger på andra sidan fjorden. Tiden räckte inte för mig när jag var där. Jag lade planeringen för tajt, annars hade jag gått upp på nån av bergen.

Fv337 heter vägen mellan Lysebotn och Nomeland.

1.jpg 2.jpg

3.jpg 4.jpg
 
Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Verkar vara samma pris från Stavanger som från bergen om man ska färja till Hirtshals, du får lite mer väg i Norge för samma pris.

Är det inte rejält billigare med färja Göteborg Fredrikshamn än bron från Malmö, det blir mer väg i Danmark till billigare pris.

Fördelen med bron är ju däremot tidsmässigt ok, man behöver ej tima någon färja.

Har bara kollat internet, bor 120 mil från Göteborg, de som bor i närheten har säker bättre koll.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den här Norgeturen har jag ritat och jag och några vänner köra till sommaren på 10 dagar, totalt 500 mil. För den som studerar kartan noga så tvärvänder ruttlinjerna ibland men det beror på att google inte har koll på sina kartor. Exempelvis så är stora sträckor av riksväg 63 a.k.a. Trollstigen "ofarbara", samt slutet av fylkeväg 520.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z_RvXgAeXOsY.kFB4HlPGswF0&usp=sharing

Skärmklipp.jpg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
... Tips mottages gärna på saker vi ej bör missa, delvis i danmark, men även södra delen av Norge. Rutten är just nu bara för riktlinje.
Skönt att höra! För jag blev lite orolig när det bara var en massa Europavägar i din rutt! ;) E-vägarna genom Danmark är ju tradiga, det måste finnas roligare alternativ. Även om det är svårt att hitta de "magiska" vägarna i Danmark. Det är mycket som är rakt, platt, välskött = inte så spännande som hojväg betraktat.

E18 i Norge tror jag att du skall glömma. Ointressant körning. Visst, lite vackert ibland, men ospännande väg rakt fram mest. Fullt av norrmän i bilar som kör i 78 km/t på 80-väg.

Hellre då köra en bit in i landet. Challe skrev om Lysebotn. Det vill ni inte missa! Vill ni inte åka den föreslagna färjeturen in i Lysefjorden (det är väl ju hojtur ni är ute på - och inte en båttur? ;) ) så kan man med fördel köra väg 45 in i landet till Lysebotn. Den är fin.

När man väl kommit till Lysebotn så finns det ingen annan väg därifrån, förutom den vägen man just kom (om man inte tar färjan). Men det är inget problem, utan en fördel. För då får man köra den go'a vägen en gång till, fast nu åt andra hållet! :)

Sedan österut i riktning mot väg 9 och Nomeland som Challe skriver (kolla kartan). En kalasfin sträcka. Läs mer här: http://suleskarvegen.no/

Sedan kan ni i princip zick-zacka er österut genom Sydnorge, en bit in i landet. Det mesta är bra hojvägar (varierande, underhållande, kurviga). Välj så små vägar som möjligt, det blir roligast så. Aja baja, inte köra E18! ;)

Eller...

Så kan ni kika på en rutt söderut från Stavanger, väg 44. Första biten är bitvis vacker men platt och rak. Lite som Danmark eller Hallandskusten. Men sträckan mellan Egersund och Flekkefjord är mums. Och därefter tar ni er en bit i landet, zick-zacka er fram enligt ovan.

Efter Oslo...
Minimera körandet på E 18, som sagt. Kör hellre ut till Lilleström och ta 22:an söderut till Mysen. Fin hojväg. Eller ännu längre österut och kör 21:an och anslut till E 18 i Örje. Fin hojväg! Beroende på hur mycket tid ni har förstås...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Den här Norgeturen har jag ritat och jag och några vänner köra till sommaren på 10 dagar, totalt 500 mil. För den som studerar kartan noga så tvärvänder ruttlinjerna ibland men det beror på att google inte har koll på sina kartor. Exempelvis så är stora sträckor av riksväg 63 a.k.a. Trollstigen "ofarbara", samt slutet av fylkeväg 520.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z_RvXgAeXOsY.kFB4HlPGswF0&usp=sharing

View attachment 426126
Like! :) Ett par inspel. Vill minnas att man med fördel kan köra rakt västerut från Horten till Steinsvold, utan att ta den böjen du ritat in. Du "slipper" några mil på stor väg och "tjänar" några mil liten och go' väg. Be GPS:en rita rutten rakt västerut på småvägarna.

520:an är troligen stängd p g a vinter. Kanske har Google med sådana faktorer? På sommaren kan man köra där. Den är jättebra! Väg 13 som går nästan parallellt är också fin-fin. Svårt att välja...

Norr om Voss.... Jag minns inte hur E-vägarna är där. Stora, ospännande eller kul? Men väg 13 rakt norrut från Voss till Vagnsnes är bra, den har jag kört.

Vad gäller 63:an så är det nog samma som 520:an. Inte utritad p g a vinterstängning. Skulle jag gissa.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Like! :) Ett par inspel. Vill minnas att man med fördel kan köra rakt västerut från Horten till Steinsvold, utan att ta den böjen du ritat in. Du "slipper" några mil på stor väg och "tjänar" några mil liten och go' väg. Be GPS:en rita rutten rakt västerut på småvägarna.

520:an är troligen stängd p g a vinter. Kanske har Google med sådana faktorer? På sommaren kan man köra där. Den är jättebra! Väg 13 som går nästan parallellt är också fin-fin. Svårt att välja...

Norr om Voss.... Jag minns inte hur E-vägarna är där. Stora, ospännande eller kul? Men väg 13 rakt norrut från Voss till Vagnsnes är bra, den har jag kört.

Vad gäller 63:an så är det nog samma som 520:an. Inte utritad p g a vinterstängning. Skulle jag gissa.
Njae, ritade inte den här igår precis utan drog första sträcket i tidigt i höstas dessutom finns det vägar i Sydsverige som också är "ofarbara" och flera av dessa har jag kört utan problem. Informerar regelbundet Google om dessa brister men det är sällan dom gör något åt saken men det händer.

Ska se vägarna du tipsade om! Tips är alltid välkommet! :)

Den här bilden på Fv 520 fick mig såld ;)
7309461978_482c255e1d_b.jpg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skumt! För 63:an finns ju i verkligheten... 520:an också.

Har haft liknade problem med min GPS på vissa sträckor i Norge. Det finns t ex en fjällövergång FV 124/FV 755 mellan Tinn (vid Tinnsjön) och Bjerkeflåta (vid väg 40). Kartan i min TomTom Rider vägrar kännas vid att den vägen finns. Fast jag har kört den vägen flera gånger, så jag vet ju att den finns! :)

EDIT: nu med karta! https://goo.gl/maps/2QEQT2r8y3n
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Jag har några frågor till er som har varit ute en del.
Tänkt att åka österike, Schweiz, norra Italien. Första trippen. Räcker det med 2 veckor? Hur mycket kan man räkna med i kostnader? Vilken tid på året är det bäst väder i alperna?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skumt! För 63:an finns ju i verkligheten... 520:an också.

Har haft liknade problem med min GPS på vissa sträckor i Norge. Det finns t ex en fjällövergång FV 124/FV 755 mellan Tinn (vid Tinnsjön) och Bjerkeflåta (vid väg 40). Kartan i min TomTom Rider vägrar kännas vid att den vägen finns. Fast jag har kört den vägen flera gånger, så jag vet ju att den finns! :)
Nu ska vi inte tappa tråden totalt, jag kan fylla några sidor i en tråd med problem och felritningar i googles kartor. Men jag vill visa den här:

https://goo.gl/maps/D9dSjYsWBNJ2

Vägen mellan Ödeshög K:a och närmaste södra "via-punkt" var länge oritad men efter att jag tjatade på google i ett halvår ritade dom ut den strax innan jul. Det finns dock fortfarande ett gap mitt i vägen samt att den första delen söder ifrån, precis som Norgevägarna är "ofarbar".
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Den här Norgeturen har jag ritat och jag och några vänner köra till sommaren på 10 dagar, totalt 500 mil. För den som studerar kartan noga så tvärvänder ruttlinjerna ibland men det beror på att google inte har koll på sina kartor. Exempelvis så är stora sträckor av riksväg 63 a.k.a. Trollstigen "ofarbara", samt slutet av fylkeväg 520.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z_RvXgAeXOsY.kFB4HlPGswF0&usp=sharing

Ska inte sno tråden, men det kanske var Google som bråkade med rutterna Trollstigen och Geiranger ? Återvändsgränder på karta.

Fjäll sträckningar är stängda på vinter därför klara inte "Google maps" av att rita rutten genom Trollstigen och Geiranger , Laerdal - AUrland ?

Men Väg 55 Fossbergom - Skjolden, bredvid jotunheimen och Laerdal - AUrland ner till Eidfjord vidare på väg 7.

Du kör på fjället mestadels av vägen.

km.JPG

kmr.JPG
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ska inte sno tråden, men det kanske var Google som bråkade med rutterna Trollstigen och Geiranger ? Återvändsgränder på karta.

Fjäll sträckningar är stängda på vinter därför klara inte "Google maps" av att rita rutten genom Trollstigen och Geiranger , Laerdal - AUrland ?

Men Väg 55 Fossbergom - Skjolden, bredvid jotunheimen och Laerdal - AUrland ner till Eidfjord vidare på väg 7.

Du kör på fjället mestadels av vägen.

View attachment 426139

View attachment 426138
Jag hade för mig att jag ritade rutten i början av oktober och jag tyckte det var lite underligt att stänga så tidigt för visst slog det mig att det kunde vara fallet. Dock kan jag minnas fel, såg att jag hade postat förlaget på hojgrupp-sidan 24 november och då är vägarna kanske redan stängda.

Back to topic nu...

Den här turen ritade jag för något år sedan, från början tänkt som en Ironbutt men efter hand så har den utvecklats till att bara vara ett alternativ till E6:an norr om Trondheim om någon får för sig att besöka Lofoten. Skulle kört trippen i somras men så gick hojen sönder...

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z_RvXgAeXOsY.kQF8fw5qJyaQ&usp=sharing
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
......Back to topic nu...

Den här turen ritade jag för något år sedan, från början tänkt som en Ironbutt men efter hand så har den utvecklats till att bara vara ett alternativ till E6:an norr om Trondheim om någon får för sig att besöka Lofoten. Skulle kört trippen i somras men så gick hojen sönder...

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z_RvXgAeXOsY.kQF8fw5qJyaQ&usp=sharing
Berätta gärna hur Riksvei 2 var att köra, som alternativ "snabbväg" upp i Norge. Ok eller trist? Jag har bara kört sträckan Kongsvinger-Elverum och den var (om jag minns rätt) snygg att se på, men i övrigt 'rakt-fram-i 90-knyck-inte-så-kul'.
 
Last edited:

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Tips mottages gärna på saker vi ej bör missa, delvis i danmark, men även södra delen av Norge. Rutten är just nu bara för riktlinje.[/QUOTE]


Kör ut till grenen ...väl värt ett besök,,,,tar en stund att gå ut men vid soligt väder en upplevelse :tummenupp
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Den här Norgeturen har jag ritat och jag och några vänner köra till sommaren på 10 dagar, totalt 500 mil. För den som studerar kartan noga så tvärvänder ruttlinjerna ibland men det beror på att google inte har koll på sina kartor. Exempelvis så är stora sträckor av riksväg 63 a.k.a. Trollstigen "ofarbara", samt slutet av fylkeväg 520.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z_RvXgAeXOsY.kFB4HlPGswF0&usp=sharing

View attachment 426126

50 mil om dagen i Norge kan ni nog glömma. Realistiskt är ca 30 mil. räkna med färjor, mycket husbilar och krokiga vägar. Åkte 180 mil på 6 dagar i somras. Upp runt trollstigen och atlanthavsvägen. Var fullt upp.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
50 mil om dagen i Norge kan ni nog glömma. Realistiskt är ca 30 mil. räkna med färjor, mycket husbilar och krokiga vägar. Åkte 180 mil på 6 dagar i somras. Upp runt trollstigen och atlanthavsvägen. Var fullt upp.
Du är ingen ironbutt-körare hör jag, 50 mil om dagen är inga problem, kommer lägga turen så det finns lagom med tid till färjor. En kompis körde till Nordkapp med distanser om 80 mil om dagen. Jag körde 80 mil 17 september förr förra året och då var det minnst ett färjestopp inblandat samt bad och grillning i 3 timmar. 40 mil är vad jag brukar köra som eftermiddagstur efter jobbet då är 30 mil en piss i sjön. :arsele

50 mil är dock en medeldistans, första dagen hade jag tänkt att vi skulle hinna till Vårdal eller Nomeland eller tom Lysebotn om man startar tidigt, därifrån kan man ju sedan med enkelhet tajma förjorna.
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Du är ingen ironbutt-körare hör jag, 50 mil om dagen är inga problem, kommer lägga turen så det finns lagom med tid till färjor. En kompis körde till Nordkapp med distanser om 80 mil om dagen. Jag körde 80 mil 17 september förr förra året och då var det minnst ett färjestopp inblandat samt bad och grillning i 3 timmar. 40 mil är vad jag brukar köra som eftermiddagstur efter jobbet då är 30 mil en piss i sjön. :arsele

50 mil är dock en medeldistans, första dagen hade jag tänkt att vi skulle hinna till Vårdal eller Nomeland eller tom Lysebotn om man startar tidigt, därifrån kan man ju sedan med enkelhet tajma förjorna.

50 mil i Sverige är inte samma som 50 mil i Norge.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top