GoPro samt transponder/GPS i mobilen

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Jag är väldigt sugen på att köpa en GoPro givetvis den senaste modellen..
Men tänkte kolla med er som har GoPro men kanske inte allra värstingen utan som har några år på nacken. För de kostar en bunt sedlar för GoPro Hero black edition 4 (eller är det 5 som har kommit ut nu också?)

Vad kan ni rekommendera? Samt någon kanske har en liggandes hemma som inte används som jag kanske kan få köpa för en slant :D

Sedan undrar jag lite.. Det är ju så kul att veta varvtider även fast man kanske är långsam så kan det vara kul att veta när man utvecklas inte bara på hojen utan på tiden också :) Har ni några bra tips om transpondrar som är bra till vettigt pris eller någon bra app i telefonen? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du inte är så noga med en sekund hit eller dit på varvtiden funkar laptimers i mobilen bra, annars behöver du en gpspuck till mobilen och då kan du nästan lika gärna köpa en gpslaptimer. Och en transponder behöver du bara om du tänkt tävlingsköra.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Om du inte är så noga med en sekund hit eller dit på varvtiden funkar laptimers i mobilen bra, annars behöver du en gpspuck till mobilen och då kan du nästan lika gärna köpa en gpslaptimer. Och en transponder behöver du bara om du tänkt tävlingsköra.

Aha okej jag trodde transponder och gpslaptimer var densamma.
Jag vill bara ha för skoj skull :) Bara kul att veta hur snabbt man kör.


Suveränt precis vad jag letade efter. Tack!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Finns det någon anledning till att du vill ha go pro?

Är pengar ett dilemma så köp en sony istället (med färre år på nacken och med samma bildkvalité)?
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Jag försöker hålla i pengarna så jag kan använda till så många bandagar som möjligt.
Därför försöker jag hitta en lite billigare.. :)

Men tips på Sony? Har du någon som du kan rekommendera?
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Kommentaren från de som har köpt en annan kamera än gopro och sen får se en film som jag filmat med min GP blir alltid (ja, alltid): Oj, va mycket bättre bildkvalitet!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå kameror så har jag ett par SJCAM, de är billiga och adekvata. De är inte i samma kvalité som GoPro eller Sony, menför en 5-10-del av priset så får man väl acceptera lite sämre bildkvalité. :hihi

I mitt fall gick min första sönder efter någon vecka, varpå jag skrev till SJCAM och frågade vad i hela friden det var för skräp de sålt, och då skickade de genast en till utan att jag behövde skicka tillbaka den trasiga. Lite snål och nördig som jag är så plockade jag efter ett halvår isär den trasiga och hittade en kass lödning som gått sönder, och fixade den så jag fick 2 till priset av en. :banana

Den här kvalitén får man med sådana kameror:
https://www.youtube.com/watch?v=8JHsat2SyPk
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Har du bara en app som kan logga din GPS-data i ett vanligt format är det inga problem att sedan lägga ihop det med filmen (oberoende av vilken kamera du filmat med). Jag skulle föreslå Dashware eftersom det numera är gratis.

Filmen som jag länkar till är filmad med gopro hero 3 black fram, gopro HD bak och en Samsung Galaxy S2 med gps-logg app.

https://www.youtube.com/watch?v=-6r7v0KhjpM
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Vad är det som gör att det är värt att köpa Harrys istället för att köra en som är gratis, t ex Racechrono?

Ingen aning...... Har bara testat Harry.
Så det ska tilläggas att jag har inte lagt ner min själ i ämnet.

Blir mest besviken de gångerna jag filmat för det framgår bara hur långsam jag är..... blir inte alls Rossi-fränt som i mitt huvud..... å när jag berättar om hur fort jag kör för andra......:fyllisar
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag försöker hålla i pengarna så jag kan använda till så många bandagar som möjligt.
Därför försöker jag hitta en lite billigare.. :)

Men tips på Sony? Har du någon som du kan rekommendera?

AS-100V har t. ex samma bildkvalité som en 3 silver med lite ökad funktionalitet (gps bland annat).
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Stort tack för alla tips!
Håller med om att man får sämre bildkvalitet om man betalar mindre. Så är det nästan med allt. "Man får det man betalar för"

Jag har kikat på Sony AS-100V nu och den verkar riktigt bra! Dock sämst under vatten .. Alltid kul att filma även när man är på semester och badar :)

Men som skrivet i tråden.. gopro har en grym bildkvalitet!

Riktigt bra att man kan filma med vilken kamera som helst och koppla GPS ihop med filmen så man kan se banan också. Det gillade jag skarpt! Dashware ska jag kika på!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hur kan ett skal göra så att bildkvalitén blir bättre under vattnet? :)

Det har med utformningen av den yttre linsen (som som sitter i skalet) att göra.
En platt lins gör sig bättre under vattnet jämfört med en fisheye-linkande lins.

En sådan här ska man ha med andra ord;
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/212334-sony_mpk-as3_undervattenshus_till_action_cam

Ger bättre kvalité ovan vatten också (och att den pallar 60m djup i vattnet).
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top