Vad fan har hänt med Honda?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Efter att ha bläddrat runt i årets MC-kataloger och kollat in respektive tillverkares modeller så konstaterar jag förundrat: Vad i helskotta håller de på med hos Honda? Då speciellt de som designar hojarna?!
Först lite historia: 1988 visades den nya VFR750RR (RC30) och mc-världen hyllade den då den otroligt exklusiva och potenta gatracern. Men en saftig prislapp på, om jag inte minns fel, 112.000:- blev den för dyr för gemene man. Men vilken skapelse!
1992 kom så CBR900RR Fireblade! Så snygg, potent och framför allt lätt. Försäljningssuccé!
Sen har vi sett läckra modeller som XR650R, SP1(2) ursprungliga Hornet 600, CBR600RR mfl.
Men vad har vi nu? VFR 1200. Hur fan ser den kåpan ut? Kjellekåpan och Windjammer från 70-talet, allt är förlåtet!
CBR 650F. Eh what? 650cc och effekt lägre än märkets egna 600 från -87! Pinsamt!
CTX700? Gjort själv? Och det blir värre. Håll i er:
NC750 Vultus! Jag saknar ord! Vad är det för något??!?
CBR 1000RR, 181hk 2016 är ju jäsp pinsamt!
För att inte tala om RC213V-S. 159 hk hade en 750 för 10 år sedan! (GSX-R)
CRF 1000 Africa Twin. Snygg faktiskt. Men vänta, är den strypt? 94 hk ur 1000cc?! Den effekten imponerade 1980!

Ja ni ser listan kan göras lång! Som sagt vad håller de på med. Vet flera Honda-handlare som sliter sitt hår just nu! Jag menar Vultus!! Ingen kioskvältare direkt!

Nej låt oss drömma vidare. Tänk en ny RC30, samma grunddesign och lack, (tänk Ducati 916, sen 1098) och sen data som en Aprilia RSV4! Eller en ny XR650R! Data som en KTM690, men som håller! Garanterad succé!

Honda R.I.P
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Kan bara hålla med! Africa Twin är den enda jag kulle sätta mig på utan att få betalt.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Det enda jag inte håller med om är uttalandet om kvaliteten på ktm 690! :)

Saknar faktiskt min gamla Honda cbr 600 fs mer än habegäret är till årets modeller. Det gäller ifs samtliga japanska modeller..
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Alltså det skulle vara intressant att höra hur man resonerar på Honda? Kanske kan någon på Honda Sverige svara? Tycker man på allvar att deras produkter 2016 motsvarar tänkta köpares förväntningar i kriterierna design, teknik och pris?
Eller försöker man skapa produkter som ingen vill ha, som i förlängningen leder till konkurs, med efterföljande pensionsutbetalningar?
Jag vet inte, vad tror du?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kollar man på design så leder ju BMW fortf med hästlängder vad gäller gräsliga och kräkframkallande hojar och vad jag förstår säljer dom bra ändå. Kanske är det den vägen Honda försöker gå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså det skulle vara intressant att höra hur man resonerar på Honda? Kanske kan någon på Honda Sverige svara? Tycker man på allvar att deras produkter 2016 motsvarar tänkta köpares förväntningar i kriterierna design, teknik och pris?
Eller försöker man skapa produkter som ingen vill ha, som i förlängningen leder till konkurs, med efterföljande pensionsutbetalningar?
Jag vet inte, vad tror du?

Det ryktas ju om en ny CBR1000 till 2017...
Men de verkar onekligen lite rädda för att sticka ut för mycket. Åas, det är väl just att honda bygger maskiner som inte sticker ut, inte märks som blivit deras kännetecken lite grand? Mjuk och fin växellåda, rak och fin effektkurva, lite lagomt med effekt och ett utseende som är ganska slätstruket på det.

Vad gäller CBR650F så är den ju typ sämre på allt än sin föregångare från 2011, CBR600F med undantaget att den har lite mer mellanregister och botten.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Kollar man på design så leder ju BMW fortf med hästlängder vad gäller gräsliga och kräkframkallande hojar och vad jag förstår säljer dom bra ändå. Kanske är det den vägen Honda försöker gå.

BMW ja! Förr i tiden var det här det gubbigast man kan åka på. Men tycker faktiskt man gjort en enorm klassresa där! Har aldrig varit nåt fan av BMW men deras HP modeller är faktiskt riktigt coola! Man kan inte låta bli att imponeras av BMW´s mäktiga S1000RR! Även Adventuremodellerna är erkänt potenta inom sitt område. Sen vidhåller jag att de flesta pannrum har snyggare mätare än BMW hojarna!

Men för att återgå till ämnet: Honda har definitivt tagit över rollen från BMW när det gäller gubbiga hojar!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kan bara hålla med. Det är med en gäspning man tittar på Hondas modeller.
Tänk när jag ägde min CB750K6! Det var tider det! Så snygg!
Vet inte vad som hänt!?:va
De få gånger jag åker förbi Honda Center, så går jag bara in på utrustningsavdelningen ( kolla några handskar etc. ). Går inte ens in i MC delen. Känns bara skittråkig. Inget som kittlar alls. :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
BMW ja! Förr i tiden var det här det gubbigast man kan åka på. Men tycker faktiskt man gjort en enorm klassresa där! Har aldrig varit nåt fan av BMW men deras HP modeller är faktiskt riktigt coola! Man kan inte låta bli att imponeras av BMW´s mäktiga S1000RR! Även Adventuremodellerna är erkänt potenta inom sitt område. Sen vidhåller jag att de flesta pannrum har snyggare mätare än BMW hojarna!

Men för att återgå till ämnet: Honda har definitivt tagit över rollen från BMW när det gäller gubbiga hojar!

Det kan ju vara för att i takt med att kundkretsen åldrats för BMW så har de dött av, så de var tvugna att hitta på något för att locka till sig en yngre kundkrets, medans Honda hade en yngre kundkrets från början och helt enkelt har åldrats med den? :hihi
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Precis samma med deras bilar. Han som ritade senaste Civicen borde synundersökas.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det kan ju vara för att i takt med att kundkretsen åldrats för BMW så har de dött av, så de var tvugna att hitta på något för att locka till sig en yngre kundkrets, medans Honda hade en yngre kundkrets från början och helt enkelt har åldrats med den? :hihi

De har inte åldrats ihop med mig iallafall, har haft flera bilar och MC av nämnda märke på -90 talet. RC-30 är fortfarande en av mina drömhojar men i dag tilltalar de mig inte på något vis.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Präktigheten får en att må illa .
Säkert bra och praktiska produkter, -men ack så tråkiga:gråta
Reflexväst och korvätarhjälm borde ingå i köpet av valfri Honda motorcykel (ej crossarna och enduros)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De har inte åldrats ihop med mig iallafall, har haft flera bilar och MC av nämnda märke på -90 talet. RC-30 är fortfarande en av mina drömhojar men i dag tilltalar de mig inte på något vis.

Nej, en del lyckas ju hålla fast vid sin lekfullhet.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Haha... Den där Vultus hade jag missat! Vilket missfoster!
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Jag satt nyss och diskuterade detta ämne med en god vän som likt jag varit Hondafrälst länge. Modellutbudet liknar ingenting för tillfället. Den ena förnuftigare än den andra.

TS nämnde VFR1200. Jämför den mot lanseringen av 1100xx med spaningsplanet sr71 som förebild, världens snabbaste flygplan.

Är det inte så att en ny Hondachef är på ingående?
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
"CBR 1000RR, 181hk 2016 är ju jäsp pinsamt!"
Ja fy fan, det vet ju vem som helst att dom flesta tar sig runt valfri bana jävligt mycket snabbare bara man får 190 hk i stället för 181hk, plus att det blir väldigt mycket mera ligga:tuttar
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
"CBR 1000RR, 181hk 2016 är ju jäsp pinsamt!"
Ja fy fan, det vet ju vem som helst att dom flesta tar sig runt valfri bana jävligt mycket snabbare bara man får 190 hk i stället för 181hk, plus att det blir väldigt mycket mera ligga:tuttar

Det pinsamma är väl att dom fortfarande inte kommit med en helt ny modell
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har alltid känt att Honda varit den lite slätstrukna japanen, inte bäst på något men ett jävla bra totalpaket. Kan nog kallt räkna med att när de anser marknaden mogen kommer det en ny, kanske inte dräpare då de sällan gjort sådana, värsting typ cbr1000-08 när den kom. Ska man gnälla lite på uppdateringarna kan man ju kolla konkurrenterna, är ju först nu dom är ikapp så varför skulle dom släppa nytt innan. Med det sagt, fan vad tråkiga dom är, Honda, lockar inte alls. . . .
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har alltid känt att Honda varit den lite slätstrukna japanen, inte bäst på något men ett jävla bra totalpaket. Kan nog kallt räkna med att när de anser marknaden mogen kommer det en ny, kanske inte dräpare då de sällan gjort sådana, värsting typ cbr1000-08 när den kom. Ska man gnälla lite på uppdateringarna kan man ju kolla konkurrenterna, är ju först nu dom är ikapp så varför skulle dom släppa nytt innan. Med det sagt, fan vad tråkiga dom är, Honda, lockar inte alls. . . .

Tittar man på wsbk är det väl ett tag sedan Honda var bäst? Det är väl bara Suzuki som är mer efter egentligen.
I MotoGP visar de ju med all önskvärd tydlighet att de kan bygga en raceprototyp iaf.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Har alltid känt att Honda varit den lite slätstrukna japanen, inte bäst på något men ett jävla bra totalpaket. Kan nog kallt räkna med att när de anser marknaden mogen kommer det en ny, kanske inte dräpare då de sällan gjort sådana, värsting typ cbr1000-08 när den kom. Ska man gnälla lite på uppdateringarna kan man ju kolla konkurrenterna, är ju först nu dom är ikapp så varför skulle dom släppa nytt innan. Med det sagt, fan vad tråkiga dom är, Honda, lockar inte alls. . . .

Den där var jag inte riktigt med på, vad menar du med att konkurrenterna först nu är ikapp?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top