Vilka har tänkt ta mc-kort i Göteborg 2016?

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Nu börjar det röra på sig. Morsan har blivit godkänd som handledare. Och jag har köpt en MC idag :banana:banana:banana

Det blev en Gladius från 2013. Tycker den ser trevlig ut och tror den skall vara lämplig att lära sig köra på också :)
RobbansMC.jpg

Har reggat mig på en sajt som man kan skriva gratis teoriprov och börjat mata prov. Över 90% på de tio senaste proven nu. Ser lovande ut för kort detta år :yoparty
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Liten uppdatering från mitt övningskörande. Igår passerade mätaren 40 mil körda sen hojköpet. :rolleyes: Kul för mig men det verkar slita lite på min handledare som inte har riktigt samma motivation.

Har funderat en del på här med hur det går till att ta MC kort i Sverige. Tycker det är ett rätt tokigt upplägg egentligen. Hade det inte varit bättre att skriva teorin så fort man hade sitt körkortstillstånd. Då hade man haft det avklarat och inte behövt vänta i kö på "puckeln" av folk som precis klarat risktvåan på senvåren. Hade ju varit en jämnare tillströmning av provtagare även för trafikverket vilket väl hade varit smidigare även för dem. Och vad är egentligen problemet med att man visat sig känna till de grundläggande trafikreglerna redan när man börjar övningsköra. Obegripligt för mig.

Nä nu skulle jag vilja göra en "lilla uppkörningen" där jag visar att jag är redo att övningsköra på egen hand, utan handledare men med varselväst och begränsad till max 70km/h. Hade varit nice att få bygga körvana i lugn och ro. Men tydligen är det bättre att nöta konbana med en uttråkad handledare, vet inte om det sker många dödsolyckor just i krypfart och det är därför vi MC aspiranter skall träna mest på det.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vänta du Robban.
När hojen är lagade efter stöldförsöket så ska vi allt ut på härliga turer.
Vi får se till så du är färdig med allt vad konbanor heter tills dess.

Liten uppdatering från mitt övningskörande. Igår passerade mätaren 40 mil körda sen hojköpet. :rolleyes: Kul för mig men det verkar slita lite på min handledare som inte har riktigt samma motivation.

Har funderat en del på här med hur det går till att ta MC kort i Sverige. Tycker det är ett rätt tokigt upplägg egentligen. Hade det inte varit bättre att skriva teorin så fort man hade sitt körkortstillstånd. Då hade man haft det avklarat och inte behövt vänta i kö på "puckeln" av folk som precis klarat risktvåan på senvåren. Hade ju varit en jämnare tillströmning av provtagare även för trafikverket vilket väl hade varit smidigare även för dem. Och vad är egentligen problemet med att man visat sig känna till de grundläggande trafikreglerna redan när man börjar övningsköra. Obegripligt för mig.

Nä nu skulle jag vilja göra en "lilla uppkörningen" där jag visar att jag är redo att övningsköra på egen hand, utan handledare men med varselväst och begränsad till max 70km/h. Hade varit nice att få bygga körvana i lugn och ro. Men tydligen är det bättre att nöta konbana med en uttråkad handledare, vet inte om det sker många dödsolyckor just i krypfart och det är därför vi MC aspiranter skall träna mest på det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Liten uppdatering från mitt övningskörande. Igår passerade mätaren 40 mil körda sen hojköpet. :rolleyes: Kul för mig men det verkar slita lite på min handledare som inte har riktigt samma motivation.

Har funderat en del på här med hur det går till att ta MC kort i Sverige. Tycker det är ett rätt tokigt upplägg egentligen. Hade det inte varit bättre att skriva teorin så fort man hade sitt körkortstillstånd. Då hade man haft det avklarat och inte behövt vänta i kö på "puckeln" av folk som precis klarat risktvåan på senvåren. Hade ju varit en jämnare tillströmning av provtagare även för trafikverket vilket väl hade varit smidigare även för dem. Och vad är egentligen problemet med att man visat sig känna till de grundläggande trafikreglerna redan när man börjar övningsköra. Obegripligt för mig.

Nä nu skulle jag vilja göra en "lilla uppkörningen" där jag visar att jag är redo att övningsköra på egen hand, utan handledare men med varselväst och begränsad till max 70km/h. Hade varit nice att få bygga körvana i lugn och ro. Men tydligen är det bättre att nöta konbana med en uttråkad handledare, vet inte om det sker många dödsolyckor just i krypfart och det är därför vi MC aspiranter skall träna mest på det.

Största anledningen till konbanorna och lågfarten är för att kontrollanten med lätthet ska kunna se att du har iaf grundläggande kontroll över fordonet på ett lätt sätt. Har du inte balansen och kontrollen för att köra konbanan så har du egentligen inte balansen och kontrollen för att köra. Det har inget med att köra runt konorna att göra egentligen alltså, bara en rent praktisk sak för att provförättaren lättare ska kunna se din kontroll.
Samma sak med bromsproverna och undanmanövern, det handlar om att uppvisa grundläggande kontroll och körteknik med fordonet.

Nöt på bara, och när det blir alldeles för tråkigt så kör en liten större lov runt på ytan och sväng runt lite och känn efter, gör du rätt kommer du känna att du faktiskt blir bättre på att köra även i tempo över promenadfart.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top