Vilka har tänkt ta mc-kort i Göteborg 2016?

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Hallå, jag har som mål att ta kortet nu 2016. Nån annan som också tänkt göra det? I så fall kanske vi kan sporra varandra lite :)

Hur är det förresten med handledare går det att "hyra" in någon i Göteborg, och kan en handledare handha flera elever samtidigt eller är det alltid 1:1 som gäller. Vid lågfartsövningar och liknade borde det ju räcka med en handledare till flera "elever" kan man tycka.

Annars har jag precis fått hem papperen från trafikverket så det är väl bara att hitta en optiker/körskola som kan kolla ögonen på mig nu, helst i mellandagarna när jag är ledig från jobbet.

Har redan en gammal matchless 500cc men den är ju för liten att köra upp med och dessutom verkar länsarkivet i härnösand ta en evighet på sig att hitta den i sina register så det kanske blir så "illa" att jag måste köpa mig nåt lämpligare att övningsköra med. Stackars mig, ska jag måsta gå och kolla hojjar på mellandagarna :D
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
En handledare får endast vara ute med en elev i taget.
Inte ens trafiklärare får vara ute med två elever samtidigt (dvs två elever på varsin cykel, självklart får han skjutsa en elev), undantaget är om man är på väg till körprov osv.

Jag brukar ställa upp och vara handledare åt en jag inte känner varje år, till nästa år ska jag hjälpa en kollegas son så jag har redan uppfyllt min kvot tyvärr då jag gärna vill hinna hoja själv också i min egen takt.

Grymt att övningsköra med en Matchless:tummenupp Men något säger mig att du lär behöva en mer pålitlig hoj att öva på, speciellt konbana mm. Dumt att tappa en fin gammal hoj samt:D

Lycka till med körkortet!:tummenupp
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Rash, fattar inte att du orkar handleda någon okänd varje år. Men mycket schysst må jag säga! :tummenupp

Får väl se om jag kan hyra in någon handledare, i värsta fall så är ju morsan så pass gammal att hon fick A behörighet på köpet så att säga. Men då måste jag lära henne köra först så att hon kan övningsköra med mig sen. Hon får ta Matchlessen så köper jag något nytt. Kan ju inte gå fel :rofl

Annars så behöver jag ju faktiskt en mer pålitlig mc också. Så har jag varit och känt och klämt på lämpliga kandidater idag. Blandade upplevelser och uppenbarelser, börjar med Kawa:

Kawa er6n/f : Dessa satt jag bra på och de kändes bra på alla sätt och vis. Säkert förnuftiga övnings- och uppkörningshojar.

Kawa z800e - FAN VAD NICE DEN SER UT! Lite mer hoj för pengarna än en er6n. Fyra cylindrar och känns gedigen, lite väl tung kanske. I alla fall när den står stilla och skall baxas runt. Säkert helt oförnuftig men man får ju fan ståfräs bara man ser den... 2015 års modell till riktigt bra pris dessutom. Av någon anledning rätt sugen på en sådan... Hur skall jag rationalisera ett sånt köp för mig själv :)

Kawa Vulcan S - Råkade sätta mig på en sådan när jag ändå var där. Jag satt ruskigt bra på den, som att sätta sig i en skön läderfåtölj, avslappnad ställning med fotpinnarnas placering och allt inom precis lämpligt avstånd. Kändes dessutom väldigt nätt och lätthanterlig.

KTM 690 Duke Väldigt lätt hoj, bra pris på ny 2015, känns gedigen och motorn skall tydligen vara trevlig. Borde verkligen gilla denna men den ser lite för mycket enduro ut för min smak, och den är lite hög för mina korta ben, dessutom gillade jag inte riktigt att sitta rätt upp och ner som i en skolbänk...

KTM RC390 :D En sån här skulle jag vilja ha. Tyvärr är den ju för liten att köra upp med, men vilken nice liten bike!

BMW F800R Jag tycker den här känns som om denna kostar mer än vad den smakar. Förutom att designen lämnar mig rätt opåverkad så passade väl denna mig ganska bra egentligen, men för dyr helt enkelt.

Cyklar jag skulle vilja titta på men inte hittade idag:

Street Triple trots att den är ful som stryk så verkar ju alla älska den
MT-07 är Yamaha center någonsin öppet?
kawa z300
lill ninjan
SFV650A

Ni andra som skall köra upp, vad har ni tänkt övningsköra med och hur tänkte ni när ni valde hoj?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du ha en slitvarg att köra med jämt, och dessutom övningsköra på så är det ju bättre att skaffa något begagnat. Och ER6or finns i drivor, så som varandes sveriges populäraste hoj i åratal.
Min första hoj var en 250-ninja. Helt okej hoj, den skaffades eftersom att när jag nån gång på 90-talet drömde om hojkort men inte hade karaktär nog att ta körkortet drömde om en svart ninja. Jag övningskörde inte på den hojen, direk... :hihi

Men, det ser ut som om du till främsta delen är ute efter en nakenhoj, vad säger du om en MV Agusta Brutale, eller en Ducati Monster eller Streetfighter?

RC390, ja, man kan ju undra när de tänker släppa en RC690. :hihi
Den skulle antagligen sälja rätt bra.

Om du är ute efter något nytt så finns ju Bike-katalogen ute i handeln just nu. Köp den och sitt och dregla i trans i några timmar? :D
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Japp, en sportig nakenhoj vore nice. Eller en liten ninja eller liknande såklart :tummenupp , men det är väl kanske inte så smidigt att övningsköra med. Visst vore en bättre begagnad er6a med stor säkerhet det mest förnuftiga alternativet. Det kanske blir så ändå.

Brutalen och Monster är snygga, men ska de vara av lite nyare modell så är de utanför min budget. Dessutom lite för mycket att åka med för min del tror jag.

Efter att så här dagen efter ha läst mitt eget långa inlägg ovan så verkar jag ju grymt kritisk till KTM Duke'n. Så är det inte. Det är den typen av hoj jag borde gilla mest. Lätt, smidig och säkert rolig att köra ( för dom som har körkort alltså :huvet ).

Jag noterar även att jag verkar ha tittat mest på 2015 års hojjar med 0km på mätaren och har tydligen gett mig själv en budget på upp till ca 70 lök, det var ju generöst av mig. Ingen Honda verkar finnas med på min lista heller. De kanske har slutat tillverka den här typen av motorcyklar...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Köp en klassiker som GSX 750, CB 750, eller liknande. Billiga, pålitliga, enkla att manövrera, och uppkörningskontrollanten får ribba och släpper igenom dig bara hen ser den...

Edit: säljes omedelbart efter uppkörningen till fördel för en oljekyld gixxer eller en polkaröd retta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp, en sportig nakenhoj vore nice. Eller en liten ninja eller liknande såklart :tummenupp , men det är väl kanske inte så smidigt att övningsköra med. Visst vore en bättre begagnad er6a med stor säkerhet det mest förnuftiga alternativet. Det kanske blir så ändå.

Brutalen och Monster är snygga, men ska de vara av lite nyare modell så är de utanför min budget. Dessutom lite för mycket att åka med för min del tror jag.

Efter att så här dagen efter ha läst mitt eget långa inlägg ovan så verkar jag ju grymt kritisk till KTM Duke'n. Så är det inte. Det är den typen av hoj jag borde gilla mest. Lätt, smidig och säkert rolig att köra ( för dom som har körkort alltså :huvet ).

Jag noterar även att jag verkar ha tittat mest på 2015 års hojjar med 0km på mätaren och har tydligen gett mig själv en budget på upp till ca 70 lök, det var ju generöst av mig. Ingen Honda verkar finnas med på min lista heller. De kanske har slutat tillverka den här typen av motorcyklar...

Det borde gå att hitta hondor med 0 km för 70k, men de kommer vara rätt tråkiga pendlarmaskiner. Det finns ju, iom att du ändå tänkt på 300 Ninja, CBR300R och CBR500R, till exempel. Sedan finns ju CB500F, NC750-modellerna och så där, vad gäller honda. Ingen av dem är ju så värst busig eller upphetsande dock.

Det mest resonabla valet är nog en er5 eller er6, eller liknande billig hoj. Kanske en Gladius eller något sånt. Men, hojar ska ju inte vara förnuftiga. :hihi
Det är dock mycket mindre hjärtskärande att tappa en er6 än att tappa en brutale, till exempel. :) Det är i princip enda anledningen till att folk här på forumet förespråkar en billig slitvarg som övningskörnings eller första hoj.

För 70k får du en väldigt trevlig begagnad hoj, däremot. Även om det är väldigt mysigt med en flång ny hoj, helt utan minsta lilla repa. :tummenupp

En fördel med att köpa en begagnad förstahoj är att när du inser vad du vill ha för hoj om något år kan du sälja den utan någon egentlig förlust. :hihi
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Köp en klassiker som GSX 750, CB 750, eller liknande. Billiga, pålitliga, enkla att manövrera, och uppkörningskontrollanten får ribba och släpper igenom dig bara hen ser den...

Edit: säljes omedelbart efter uppkörningen till fördel för en oljekyld gixxer eller en polkaröd retta.

Skönt att se att SH inte förnekar sig :) Men är du säker på att kontrollanten får vallningar av en GSX 750?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Skönt att se att SH inte förnekar sig :) Men är du säker på att kontrollanten får vallningar av en GSX 750?

Jag har en sån och körde upp med den. Nej, jag fick inte godkänt bara för att jag hade en GSX :D
Men en lättkörd hoj är det allt. Ska sälja min efter vintern då jag ska uppgradera mig. Men köper du en sån får du en lättkörd och pålitlig hoj.

Här är jag och min hoj när jag övningskörde

 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
Den här är lite roligare för dig som ska ta hoj kortet:) Lågfartsbanan ser lite annorlunda ut i dag än vad den är i filmen.

 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Phuu! Ni är ju grymma gubbar :Bugar Har en del övning framör mig ser jag... Och en ny MC behöver jag också, sådär sakta törs jag inte köra med min Matchless. Då lär den få värmeslag :)

Har i alla fall gjort min synundersökning och skickat alla papper till trafikverket idag. Nu väntar jag bara på mitt körkortstillstånd så att det här körkortsprojektet kan rulla igång på allvar. Undrar om trafikskolorna kör mc kurser nu på "vintern" här i göteborg, kan väl inte vara några problem att köra nu eller?
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
Phuu! Ni är ju grymma gubbar :Bugar Har en del övning framör mig ser jag... Och en ny MC behöver jag också, sådär sakta törs jag inte köra med min Matchless. Då lär den få värmeslag :)

Har i alla fall gjort min synundersökning och skickat alla papper till trafikverket idag. Nu väntar jag bara på mitt körkortstillstånd så att det här körkortsprojektet kan rulla igång på allvar. Undrar om trafikskolorna kör mc kurser nu på "vintern" här i göteborg, kan väl inte vara några problem att köra nu eller?

Tips, men du gör ju som du vill givet vis... Köp körkortsfrågor via nätet av trafikskolan kallas för elevcentralen, gör alla prov i början är det ett hell men du kör dom om och om igen tills du har alla godkända. Kör dom ännu mera fast du har klarat dom så att du nästan har full pott på alla prov, köp mc boken, läs den en till två ggr noga. Gör frågorna i boken flera av svaren i denna bok kan vara rätt. På provet är det bara ett svarsalternativ som är rätt så är det även på provfrågorna via elevcentralen. När du gjort detta så beställer du tid via trafikverkets hemsida för skriftligt prov, skriver och du kommer att klara det. Sen kan du ta några lektioner via körskolan och köra upp, trafikskolan vill alltid att du ska ta hur många lektioner som helst det är för dom tjänar pengar så är det bara, det är du som bestämmer, du kör följande lektioner, manöverprovet, Lågfartsbanan, högfartsbanan och bromsproven med trafikskolan. Sen lite landsväg med krokiga vägar och stadskörning sedan tar du två lektionstimmar där du kommer att köra upp. Trafikskolan vet var och vilka vägar dom brukar köra. Klart:) polaren jobbar som trafiklärare och när en annan som jag känner äntligen fick arslet ur vagnen så gjorde han så här, tog kortet på en månad, lycka till:tummenupp
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
En sak till tydligen så kommer det uträkningsfrågor om tjänstevikt och kilowatt på skrivningen, finns väldigt lätta uträkningssätt för det, men ha koll på detta. Polaren fick tre frågor på provet om kw och vikt, var lätt sa han då man får en miniräknare tar bara 2 sek när du slår det på miniräknaren:D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tips, men du gör ju som du vill givet vis... Köp körkortsfrågor via nätet av trafikskolan kallas för elevcentralen, gör alla prov i början är det ett hell men du kör dom om och om igen tills du har alla godkända. Kör dom ännu mera fast du har klarat dom så att du nästan har full pott på alla prov, köp mc boken, läs den en till två ggr noga. Gör frågorna i boken flera av svaren i denna bok kan vara rätt. På provet är det bara ett svarsalternativ som är rätt så är det även på provfrågorna via elevcentralen. När du gjort detta så beställer du tid via trafikverkets hemsida för skriftligt prov, skriver och du kommer att klara det. Sen kan du ta några lektioner via körskolan och köra upp, trafikskolan vill alltid att du ska ta hur många lektioner som helst det är för dom tjänar pengar så är det bara, det är du som bestämmer, du kör följande lektioner, manöverprovet, Lågfartsbanan, högfartsbanan och bromsproven med trafikskolan. Sen lite landsväg med krokiga vägar och stadskörning sedan tar du två lektionstimmar där du kommer att köra upp. Trafikskolan vet var och vilka vägar dom brukar köra. Klart:) polaren jobbar som trafiklärare och när en annan som jag känner äntligen fick arslet ur vagnen så gjorde han så här, tog kortet på en månad, lycka till:tummenupp

Man måste ha kört risktvåan för att få skriva upp och den kan nog vara knepigt att få till på vintern.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Phuu! Ni är ju grymma gubbar :Bugar Har en del övning framör mig ser jag... Och en ny MC behöver jag också, sådär sakta törs jag inte köra med min Matchless. Då lär den få värmeslag :)

Har i alla fall gjort min synundersökning och skickat alla papper till trafikverket idag. Nu väntar jag bara på mitt körkortstillstånd så att det här körkortsprojektet kan rulla igång på allvar. Undrar om trafikskolorna kör mc kurser nu på "vintern" här i göteborg, kan väl inte vara några problem att köra nu eller?

De flesta trafikskolor startar med mc runt mars så fort vädret tillåter.
Att köra vintertid kan vara halt även om det är några plusgrader pga saltade vägar osv. Sen får du tänka på att några plusgrader inte är optimalt i vilket fall.
Det är en sak om eleven fixar 60-80min, som en lektion ofta är, i kylan men en trafiklärare jobbar ju säg 8-17 så det blir inte kul med en heldag på mc i kylan. Varje dag.

Sen står inte mc-lärarna i "stand by" vintertid i väntan på att mc-säsongen ska dra igång. Utan de jobbar med bil vintertid och har ofta planerade scheman några veckor framåt. Vill man ha nöjda elever så gäller det att ha lite framförhållning.

Bra att du har körkortstillstånd på gång. Ta kontakt med en trafikskola och börja planera in några körlektioner och riskutbildningarna. Fortsätt att jaga privat handledare så du har några stycken, viktigt att mängdträna mycket det man lärt sig på trafikskolan.

Lycka till:tummenupp
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Nytt idiotiskt infall som ställt allt på huvudet. Men kanske kan funka ändå. Jag skojade naturligtvis när jag skrev nedanstående:

...
Får väl se om jag kan hyra in någon handledare, i värsta fall så är ju morsan så pass gammal att hon fick A behörighet på köpet så att säga. ... :rofl
...

Men morsan var inte bangen på att ställa upp! Hon uppfyller kraven; så nu har hon ansökt om att bli handledare :tummenupp

Återregistreringen av Matchlessen är fortfarande inte löst, så jag får helt enkelt köpa något som kan vara acceptabelt att åka två på utan att bli alltför obekvämt, och som också borde gå att klara en uppkörning på.

Om vi nu ska släppa allt vad prestige & stolthet heter; vad sägs om en sån här: Suzuki VZ 800 Marauder ?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nytt idiotiskt infall som ställt allt på huvudet. Men kanske kan funka ändå. Jag skojade naturligtvis när jag skrev nedanstående:



Men morsan var inte bangen på att ställa upp! Hon uppfyller kraven; så nu har hon ansökt om att bli handledare :tummenupp

Återregistreringen av Matchlessen är fortfarande inte löst, så jag får helt enkelt köpa något som kan vara acceptabelt att åka två på utan att bli alltför obekvämt, och som också borde gå att klara en uppkörning på.

Om vi nu ska släppa allt vad prestige & stolthet heter; vad sägs om en sån här: Suzuki VZ 800 Marauder ?

Klart att det går att övningsköra och köra upp med en custom, men det är att göra det lite svårare för sig själv. Det är svårare att krypköra (riktigt långsamt) och även svänga i högfartsdelen med en custom då det är låg tyngdpunkt och fotplattorna tar i (hojar ska ha fotpinnar:D och inte fotplattor).
En street-hoj med hyfsat upprätt körställning och vettigt chassi/bromsar är nog att föredra. Då lär du dig att köra hoj på riktigt också då du kan luta på hojen osv i kurvor.

Men sök på youtube, det ska finnas klipp där folk med customhojar visar hur det ska gå till.

Edit: fasen vad kul att din morsa ställer upp!:tummenupp
 
Last edited:

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Ja visst är det :) det är ju för morsans skull jag funderar på den rullande skinnsoffan. Tror hon sitter bättre bak på den än en z800e, eller så alternativt denna: Gladius - kanske inte lika soft för morsan att sitta bakpå, men antagligen liter smidigare att köra upp på...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ja visst är det :) det är ju för morsans skull jag funderar på den rullande skinnsoffan. Tror hon sitter bättre bak på den än en z800e, eller så alternativt denna: Gladius - kanske inte lika soft för morsan att sitta bakpå, men antagligen liter smidigare att köra upp på...

Det beror lite på hur lång/stor din morsa är. På sporthojar och custom så kan benvinkeln bli lite jobbig för längre personer (speciellt sporthojar men även på vissa custom har jag märkt).
En street-hoj, som gladiusen blir benvinkeln mer 90-gradig och det brukar funka bättre för lite längre turer.

Det bästa är kanske att tillsammans åka till en hojbutik och be henne sitta bakom dig i butiken på olika typer av hojar.

OBS! Prata nu med säljare osv, lätt att tappa en hoj om man inte är en van skjutsare, just påstognings-ögonblicket kan bli jobbig om man inte är förberedd:D:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top