Rotax 122 få isär blockhalvorna??

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
Håller på att byta ramlager på min Aprilia RS 125cc från -08. Men problemet är att jag får fan inga isär blockhalvorna hur mycket jag än försöker...Nån som vet vad de kan bero på eller har nått tips hur jag ska få isär dom. Tack på förhand!
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Är blocket delat vertikalt eller horisontellt?
(Alltså höger/vänster eller över under/halvlor?)

Sitter det för överdjävligt brukar det bero på att man glömt ta bort något som sitter fast i båda halvorna. T.ex tändplattan, eller något bakom kopplingen...?
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
När du fått bort alla skruv som håller ihop blocket så är det lämpligt att med hjälp av avdragare pressa in vevaxeltappen på drivsidan.
Det är ett ganska lurigt jobb att ta isär och sätta ihop 122 motorn. Veven måste dras in i respektive vevhushalva för den tål inget tryck.
Aprilia har ett alldeles fantastiskt specialverktyg för att ta isär och sätta ihop motorn, med det blir det bara hälften så besvärligt.

Finns du i närheten av Norrköping kan jag hjälpa dig, sänd PM.

Mvh / Pelle
 

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
Bor på Åland så de kan bli lite svårt... Har lagat ett likadant verktyg till rotax motorn som de går att köpa men går inte ens med de.
 

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
DSC00242.jpg sådär ser de ut nu just (vattenpumpen är också borttagen) är det nått jag glömt?
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Nej du ser inte ut att ha glömt något på kopplingssidan, har du en bild på svänghjulssidan?
Några skruvar sitter på utsidan nedanför vevhuset men de ser du ut att ha tagit bort, det syns inte så tydligt på bilden.
 

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
På svänghjulssidan har jag tagit bort svänghjulet,tändplatta,krass,och startmotorn är borta(har ingen bild för tillfället). Är det nått mera på svänghjulssidan? Kan tillägga att jag har ramlager ras. Kan det månne vara för att lagrena sitter fast som de är trögt att få isär?
 

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
Jo jag har tittat på den där filmen jag också(Racerpelle). Lagade utdragare efter ritningen.Ha dragit som satan me min så den har krökt och jag har 8-10mm flatjärn på min så den är mycket grövre ändå får jag inte upp och vill inte vålda allt för mycket heller för då far väll blocket...
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Vid närmare eftertanke så kanske innerbanan på lagret skurit fast i vevaxeltappen.
Om du värmer blocket ordentligt vid lagerläget så kanske det går att få ur hela lagret (ur blockhalvan) tillsammans med vevaxeln. Lagret är inte låst i blocket med någon spårring utan bara ipressat.
 

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
De var de jag fundera på... sitter som satan. Va just ut och prova to i lite extra men gick ändå inte
 

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
WP_20151226_23_04_11_Pro.jpgWP_20151226_23_04_48_Pro.jpgWP_20151226_23_04_02_Pro.jpg Här är lite mera bilder. Har letat 100 gånger nu om de är nått jag skulle ha glömt att lossa på men hittar inget.

- - - Updated - - -

På första bilden ser man att utdragaren har krökt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska låsringen sitta kvar på kopplingsaxeln? Ser ut som det sitter en kvar där.
Kanske sitter kvar även på drevaxeln?
Jag kan inte motortypen, bara brainstormar.
 
Last edited:

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
Nej den är nog borta ser antagligen bara så ut. Måst prova värma runt lagret lite imorron och se om de släpper
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Jag kan inte se något fel och du gör på rätt sätt.
Värme och mer våld är min rekommendation.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej den är nog borta ser antagligen bara så ut. Måst prova värma runt lagret lite imorron och se om de släpper

Värme ska du definitivt prova. Alu värmeväxer mycket mer än stål. Så med värme släpper bla blockets grepp om ytterbanorna.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det borde ju gå med en avdragare för ändamålet, men om inget annat funkar hade jag nog testat att värma alltihop litegrann. Jag värmde mina blockhalvor till crossen i ugnen innan ihopsättning, funkade kanon.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det borde ju gå med en avdragare för ändamålet, men om inget annat funkar hade jag nog testat att värma alltihop litegrann. Jag värmde mina blockhalvor till crossen i ugnen innan ihopsättning, funkade kanon.

:tummenupp Men vid demontering är nog varmluftpistolen att föredra för i ugnen kommer man även att värma upp lager och axlar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top